Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Kvalitetsreformen Dagtilbud - udvikling af ledelseskompetencer Bellacentret, den 2. oktober 2008 Børne- og Ungeforvaltningen Børne- og Ungedirektør Inger.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Kvalitetsreformen Dagtilbud - udvikling af ledelseskompetencer Bellacentret, den 2. oktober 2008 Børne- og Ungeforvaltningen Børne- og Ungedirektør Inger."— Præsentationens transcript:

1 Kvalitetsreformen Dagtilbud - udvikling af ledelseskompetencer Bellacentret, den 2. oktober 2008 Børne- og Ungeforvaltningen Børne- og Ungedirektør Inger Andersen

2 Børne- og Ungeforvaltningen Børne- og Ungedirektør Inger Andersen Strategisk ledelsesudvikling i dagtilbud - disposition 1.Ledelsesopgaven i dagtilbud, hvordan kan den forstås? 2.Erfaringer med ledelsesudvikling i egen kommune - Køge Kommune 3.Vurdering af kvalitetsreformens initiativer på ledelsesområdet set i forhold til kommunes nuværende praksis og initiativer

3 Børne- og Ungeforvaltningen Børne- og Ungedirektør Inger Andersen Kort om egen organisation -Køge Kommune er en mellemstor kommune – 56.000 indbyggere -Børne- og ungeforvaltningen omfatter dagtilbud, skoler og børne- og ungerådgivningen (familierådgivning, sundhedstjeneste og PPR) -51 dagtilbud -16 folkeskoler med sfo, 2 specialskoler

4 Børne- og Ungeforvaltningen Børne- og Ungedirektør Inger Andersen Børne- og ungeforvaltningen

5 Børne- og Ungeforvaltningen Børne- og Ungedirektør Inger Andersen Om hovedstrukturen -Den administrative struktur er en ”traditionel” forvaltningsstruktur. -Faglig ledelse har været det bærende princip for konstitueringen af forvaltningsledelsen. -Det betyder, at der er krav til topledelsen om grundig indsigt (og helst erfaring) med sektorens fagprofessionelle metoder, logikker og praksis.

6 Børne- og Ungeforvaltningen Børne- og Ungedirektør Inger Andersen Ledelse i dagtilbud -Vilkår for ledelse i dagtilbud har ændret sig helt afgørende i de seneste 10 år. -Den politiske opmærksomhed har ændret sig dramatisk -Velfærdspolitik er sat højt på den politiske dagsorden -Derfor har ledelsesopgaven også ændret sig -Hvordan kan denne udfordring mødes?

7 Børne- og Ungeforvaltningen Børne- og Ungedirektør Inger Andersen Det fagprofessionelle felt for ledelse Lovgivning/national politikLokal politik / bestyrelser Institution Forvaltning

8 Børne- og Ungeforvaltningen Børne- og Ungedirektør Inger Andersen Politiske rammer for dagtilbud -Bistandslov 1976 -Lov om forældrebestyrelser 1994 -Lov om Social Service 1998 (formålsbestemmelser) -Lovbestemt pasningsgaranti 2002 -Pædagogiske læreplaner 2005 -Børnemiljøvurderinger 2006 -Dagtilbudslov 2007 -Kvalitetsreform 2008

9 Børne- og Ungeforvaltningen Børne- og Ungedirektør Inger Andersen Ny lovgivning er sket parallelt med og i overensstemmelse med egne lokale strategier -Systematisk mål og rammestyringskoncept i 10-12 år – basis for dialog mellem institutioner og politisk niveau -Børne- og ungepolitik (1997) -Sektorplan med strategiske indsatsområder (eks. sprogvurderinger) -Virksomhedsplan baseret på fælles kvalitetskoncept (1999) -Systematisk faglig opfølgning og dialog om virksomhedsplan -Fælles koncept for læreplaner -Fælles metode for børnemiljøvurderinger

10 Børne- og Ungeforvaltningen Børne- og Ungedirektør Inger Andersen Faglig tænkning -I de seneste 5-7 år har sektoren gennemført en ubrudt linie af fælles faglige udviklingsprojekter, eks. KID-projektet: ”Pædagogik og læring i virkeligheden” – om dokumentation af børns læreprocesser – dannede forlæg for udvikling af koncept for pædagogiske læreplaner -OBS: Forskningstilknytning! -Lige nu gennemføres projekt ”Dagtilbud gør en positiv forskel” (metodeudvikling ift socialt udsatte børn – finansieret af statslige puljemidler)

11 Børne- og Ungeforvaltningen Børne- og Ungedirektør Inger Andersen Faglig tænkning, fortsat… -Kommunal lederpolitik og systematisk lederuddannelse, tværgående og sektorspecifik -Specialiserede faglige efteruddannelsesforløb; eks: sprog, musik, motorik, idræt, kunstskole etc. etc.

12 Børne- og Ungeforvaltningen Børne- og Ungedirektør Inger Andersen Erfaring / konklusion -Ydre krav – også ny lovgivning – har givet professionen status -Krav om dokumentation har bidraget til at artikulere professionen (vs. ”tavs viden”) -Den politiske og almene interesse har stimuleret sektoren -Dokumentationen bidrager til at beskytte sektoren mod vilkårlige reduktioner

13 Børne- og Ungeforvaltningen Børne- og Ungedirektør Inger Andersen Væsentlige erfaringer for fremtiden -Som organisation har vi fået et stærkt afsæt for at tage nye faglige udfordringer op. -Vi tænker ikke, at ny lovgivning er ”endnu et nyt krav” – men overvejer: Hvordan matcher de nye krav dét, vi allerede gør? -Vi tænker ”indefra og ud”, frem for ”udefra og ind”. Vi har viden og kompetence til at indholdsudfylde. -Faglig selvbevidsthed - kun de fagprofessionelle kan give lovgivning mening og indhold

14 Børne- og Ungeforvaltningen Børne- og Ungedirektør Inger Andersen Udfordringer for institutionslederen - udadtil -Tænkningen om egen rolle og position ændres -”Min organisation” er den kommunale organisation og ikke blot den enkelte institution. -Faglig ledelse er ikke et ansvar for institutionerne alene, men baserer sig på et samspil mellem forvaltning og decentrale ledere. -Samspil også med nye centrale aktører – eks. KL´s Partnerskabsprojekt. Strategisk satsning for at kunne erobre kvalitetsdagsordenen.

15 Børne- og Ungeforvaltningen Børne- og Ungedirektør Inger Andersen Udfordringer for lederen – på de indre linier…. -Proceskonsulent: -Som institutionsleder skal man kunne skabe processer og iscenesætte refleksionsforløb, som skaber ny viden og erkendelse. -Nye krav til mødeafvikling, coaching, mus- samtaler, kompetenceudviklingplaner -Nye krav til skriftlighed og kommunikation, systematik og anvendelse af ny teknologi

16 Børne- og Ungeforvaltningen Børne- og Ungedirektør Inger Andersen Legitime krav fra institutionslederen til forvaltning -Kommunal politik for ledelse, værdigrundlag / kodeks, principper og vilkår -Uddannelse -Løbende sparring med egen chef, anerkendelse -Netværk -Konsulentydelser og støttesystemer fra forvaltning -Kvalitet af kerneydelse skal være i centrum for den fælles ledelsesopgave

17 Børne- og Ungeforvaltningen Børne- og Ungedirektør Inger Andersen Mål for ledelse i regeringens kvalitetsreform (afsnit III) -Ledelsesreform – kompetente, professionelle og synlige ledere, mål: -Alle offentlige ledere skal have ret til en anerkendt lederuddannelse -Offentlige ledere skal evalueres mindst hvert tredje år og have krav på en årlig lederudviklingssamtale med deres overordnede

18 Børne- og Ungeforvaltningen Børne- og Ungedirektør Inger Andersen Mål, fortsat… -Offentlige ledere skal have et klart ledelsesansvar og rum til at lede (med særligt fokus på ansvarsfordeling mellem kommunalbestyrelse, forældrebestyrelse og leder) -God ledelse skal anerkendes og belønnes (resultatløn)

19 Børne- og Ungeforvaltningen Børne- og Ungedirektør Inger Andersen Samspil ml. kvalitetsreformens mål og egen praksis initiativer -God overensstemmelse mellem målsætninger i kvalitetsreformen og etableret praksis: -Systematisk lederuddannelse -Ledervurdering -Lederudviklingssamtaler -Mulighed for deltagelse i netværk -Mentorordninger

20 Børne- og Ungeforvaltningen Børne- og Ungedirektør Inger Andersen Samspil ml. kvalitetsreformens mål og egen praksis initiativer -Kompetenceudvikling for førledere

21 Børne- og Ungeforvaltningen Børne- og Ungedirektør Inger Andersen Kvalitetsreformens opmærksomhedspunkter -Lederuddannelse på diplomniveau -Resultatløn -Ledelsesopgaven og lukkedage

22 Børne- og Ungeforvaltningen Børne- og Ungedirektør Inger Andersen Forventninger -Vi ser frem til nye nationale initiativer om tværgående dialogforum for offentlig ledelse. -Husk deltagelse også fra praktikere ! -(og ikke alene organisations- repræsentanter, KL, Regionen og ministerierne)

23 Børne- og Ungeforvaltningen Børne- og Ungedirektør Inger Andersen Lederpolitik i Køge Kommune siger -Vi tager ledelse alvorligt -Vi anser vi ledelse som hovedfaktor i kvaliteten af den kerneydelse som skabes overalt i den kommunale organisation -Som hovedfaktor for medarbejdernes trivsel, motivation og fastholdelse

24 Børne- og Ungeforvaltningen Børne- og Ungedirektør Inger Andersen I Køge Kommune -Derfor har vi udarbejdet en politik for ledelse – en lederpolitik -Lederpolitikken udpeger pligter og forventninger til ledere i Køge Kommune, men også rettigheder -Vi siger, at lederpolitikken er en forudsætning for mange andre politikker

25 Børne- og Ungeforvaltningen Børne- og Ungedirektør Inger Andersen I Køge Kommune Vi er ikke så optaget af position i traditionel, hierarkisk forstand, men vi er optaget af den særlige position det ér at tage ledelse. Husk Ole Fogh Kirkeby : Korset

26 Børne- og Ungeforvaltningen Børne- og Ungedirektør Inger Andersen Vi er ikke alene…. -Enormt fokus på ledelse generelt i samfundet – ikke mindst fokus på god offentlig ledelse -(Kodeks for god offentlig topledelse, Ledere der lykkes – Regeringens udspil til kvalitetsreform – trepartsaftalen) - Kodeks for god skoleledelse

27 Børne- og Ungeforvaltningen Børne- og Ungedirektør Inger Andersen Lederpolitik i Køge Kommune -Ledelsesopgaven opfattes som en fælles opgave. Der skal skabes kobling mellem den politiske og den faglige bestræbelse. -Ledelse skal basere sig på lydhørhed over for medarbejdere og lydhørhed over omverdenen -Ledelse skal skabe åbne organisationer – der møder omverdenen med anerkendelse

28 Børne- og Ungeforvaltningen Børne- og Ungedirektør Inger Andersen Lederpolitik i Køge Kommune -Ledelse skal sikre effektiv ressourceudnyttelse -Ledelse skal have mod til at eksperimentere, gå nye veje - og begå fejl.

29 Børne- og Ungeforvaltningen Børne- og Ungedirektør Inger Andersen Lederpolitik – om lederens vilkår -En leder må ikke være alene -Ledere er også medarbejdere -Ledere kan også begå fejl -Ledere stilles over for særligt store krav- og har krav på anerkendelse -Ledere har særlige udfordringer og muligheder -Ledelse er ikke for alle

30 Børne- og Ungeforvaltningen Børne- og Ungedirektør Inger Andersen Lederpolitik – om ledelsens discipliner -Strategisk ledelse -Procesledelse -Administrativ ledelse -Faglig ledelse -Personaleledelse


Download ppt "Kvalitetsreformen Dagtilbud - udvikling af ledelseskompetencer Bellacentret, den 2. oktober 2008 Børne- og Ungeforvaltningen Børne- og Ungedirektør Inger."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google