Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

INDKØB OG UDBUD STRATEGISK KONKURRENCE – NETVÆRK 4, DEN 11. NOVEMBER 2015.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "INDKØB OG UDBUD STRATEGISK KONKURRENCE – NETVÆRK 4, DEN 11. NOVEMBER 2015."— Præsentationens transcript:

1 INDKØB OG UDBUD STRATEGISK KONKURRENCE – NETVÆRK 4, DEN 11. NOVEMBER 2015

2 INDKØB OG UDBUD Indbyggerantal: 69.035 Areal: 578 km2 Driftsbudget: ca. 3,8 mia. kr. Anlægsbudget: ca. 160 mio. kr. Indkøb: ca. 1,7 mia. kr. IKU 2014: 31,4 pct. (top 10 kommuner: 33,6 pct.) Holbæk – kort fortalt

3 ENHEDSNAVN Holbæk Kommunes organisation Indkøb og Udbud -Afdeling i Koncernservice -10 konsulenter

4 ENHEDSNAVN Politisk fokus på indkøb og udbud i Holbæk Kommune (I) Politisk vedtaget udbudspolitik og indkøbspolitik i juni 2015 ”Byrådet vil bruge kommunens store indkøb og organisationens erfaring med offentligt indkøb strategisk i bestræbelserne på at hæve velfærden og væksten i Holbæk Kommune” ”Det er ikke afgørende, om opgaven bliver udliciteret til en privat virksomhed, eller om kommunen fastholder opgaven. Det afgørende er, at der bliver skabt konkurrence om at levere den bedste service til kommunens borgere”

5 ENHEDSNAVN Politisk fokus på indkøb og udbud i Holbæk Kommune (II) Budgetaftale i 2014 for 2015-2018 ”Konkret vil vi iværksætte en potentialeafklaring af, om nedenstående opgaver med fordel kan konkurrenceudsættes: Genoptræning (udbud eller frit valg) Drift af plejecentre Tøjvask (ved borgerne i hjemmeplejen) Bo- og dagtilbud til børn, unge og voksne på det specialiserede socialområde Specialundervisning Vej og Park Facility Management – bygningsdrift. Dertil kommer alle typer af ejendomsadministration Vedligehold af legepladser Havne – drift og vedligeholdelse af havnearealer, færgeleje Vintertjeneste Vejrabatter Administration af private veje Belysning”

6 ENHEDSNAVN Gevinstmål for Indkøb og Udbud (I) Gevinstmål, mio. kr. 2014201520162017201820192020Gevinst i alt Budget 2014666666642 66666636 6666630 666624 Budget 201533333318 3333315 333312 3339 Budget 20162222210 888832 Gevinst i alt228 Årligt gevinstmål691117300

7 INDKØB OG UDBUD Samlet krav til realisering af gevinster 2014-2020: 46 mio. kr. Gevinstmål for Indkøb og Udbud (II) Kravet svarer til: 1,2 pct. af driftsbudgettet eller 2,8 pct. af kommunens indkøb

8 ENHEDSNAVN Strategi for realisering af gevinster (I) De forventede gevinster ved indkøbsoptimering og konkurrenceudsættelse er taget fra fagområdernes budgetter up front Udgangspunkt i IKU Indkøb og Udbud ansvarlig for at realisere gevinsterne i samarbejde med kerneområderne Organisationsændring og institutionel modstand

9 ENHEDSNAVN Strategi for realisering af gevinster (II) Potentialeafklaringer -> udbud Kategoristyring Skuffekontrakter E-handel – anvendelse af aftaler Kontraktstyring og opfølgning

10 ENHEDSNAVN Styringsdokument for hvert kerneområde (III) Effektiviseringsbidrag -> 2020 Tværgående indkøb -Aktuelt kategoristyret og planlagt kategoristyret Ikke-udbudspligtige indkøb -Kontrakt- og ikke- kontraktdækkede indkøb -Ansvarlig for kontraktstyring og opfølgning Status på gevinstrealisering Udbudspligtige indkøb -Kontrakt- og ikke- kontraktdækkede indkøb -Ansvarlig for kontraktstyring og opfølgning Potentialeafklaringer -Gennemførte og plan for nye afklaringer Udbudsplan -Nye udbud vs. genudbud

11 ENHEDSNAVN Strategi for realisering af gevinster (IV) Styringsdokumentet skal blive omdrejningspunktet for al kommunikation Kerneområderne Koncernledelsen Direktionen Byrådet Erhvervslivet Forretningskonsulenten ansvarlig for dialogen og styringsdokumentet

12 ENHEDSNAVN Spørgsmål og debat


Download ppt "INDKØB OG UDBUD STRATEGISK KONKURRENCE – NETVÆRK 4, DEN 11. NOVEMBER 2015."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google