Hvordan ruster man bedst sine elever til prøven? Jacob Ragnvid Chammon Alinea 29. september 2009.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Photo story. Velkommen til denne lille manual omkring Photo Story 1.Du kan vælge at se hele filmen og detaljeret se hvordan du bedst kommer i gang med.
Advertisements

Inspiration til 9. og 10. klasses prøverne i tysk
Avatars i voki.com Om facilitering af mundtlighed i fremmedsprogsundervisningen.
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
Struktur: ”Quiz og byt”
Dansk Prøve 3 maj/juni 2012 Tilmelding til PD3 på IA vil ske i marts
Strukturer velegnet til…
Opgaver og svarark – til individuel brug
De sidste undervisningstimer
Almen studieforberedelse
Inspirationseftermiddag ”Fra årsplan til elevplan”
Dansk på SOSU-STV Metoder og indhold.
Historie 9. kl. uge 6 1.Intro 2.Sang 3.Samtale 4.Opgave 5.Opsamling Mål: At blive fanget af undervisningen mindst én gang!
HISTORIE Den mundtlige prøve
’opfundet’ af Dr. Spencer Kagan
Den mundtlige præsentation/PowerPoint: Rammer
LEARNING ENGLISH AT HRS 2KOK1041/42. WHY?  Verdenssprog  Globalisering  Engelsk talende kolleger  Mobilitet.
Eksamen Fokus på mundtlig eksamen, men siger lidt om skriftlig også…Dagen før, eksamensdagen, roller skr. Eksamen.
Eksamen og eksamensbilag :
Workstations.
Sproglærerforeningen 9. april 2010 Ved Lore Rørvig og Rita Mogensen
Elevaktiverende undervisning
Karl Henrik Flyums model
Mundtlig prøve i engelsk og tysk.
MUNDTLIGT krav – form – indhold
Det humanistiske fakultet – didaktiske virkemidler og metoder
 ForrigeForfra X LukNæste  Vis igen Du er her: Niveau 1 - Trin 1 - Opgaven - Indledning Først skal du… Først skal du lige arrangere vinduerne, så de.
AT9 - 2g April-maj 2007 Formalia 16 moduler 4 timers elevtid Der arbejdes individuelt, i par eller i grupper (max 4 medlemmer) Individuel fremlæggelse.
En kogebog Synopseprøven i dansk.
Den gode synopse oplæg i demokratiugen 2013
Forbedringsprojekt om målinger - SCKK 2004
Præsentation 28: Eksamen Objektorienteret Middleware.
7-punktsmodellen Et eksempel på en heuristik
FSA dansk mundtlig Lodtrækning.
Folkeskolens afgangsprøve
Udvid din didaktiske værktøjskasse.
PRØVEN I SKRIFTLIG TYSK
PRØVEN I MUNDTLIG TYSK FP9.
PRØVEN I MUNDTLIG TYSK FP10.
Eksamen Fokus på mundtlig eksamen, men siger lidt om skriftlig også…Dagen før, eksamensdagen, roller skr. Eksamen.
SKABELON.
PRØVEN I SKRIFTLIG TYSK
KNÆK KODEN Opgave 1. Erhvervsøkonomiske område opgave 1 Med udgangspunkt i en af dig valgt virksomhed skal du udarbejde en økonomisk analyse af den valgte.
Eksamensangst v. psykolog Mehrak Salimi Studenterrådgivningen CSS – november 2013.
KNÆK KODEN Selvvalgt problemstilling. Tidsplan TidspunktAktivitet 25. maj (5.-8. lektion) Kursus i synopsis, knæk koden, samt vejledning efter træffetider.
1 Efter Karl Henrik Flyums modeller At formulere spørgsmål - led 1- 7.
Synlig læring i praksis Workshop på konference Lise Mayland, Impact Uddannelse.
PHOTO STORY I 2.KLASSE FORTÆLLING I DANSK. FORTÆLLING I DANSK Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at fortælle og udtrykke sig i både.
FORTÆL I POWERPOINT - FANTASTISKE FABLER. FORTÆL I POWERPOINT Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at lave fortællinger med tekst,
KNÆK KODEN. Tidsplan TidspunktAktivitet 12. april Information om intern prøve i Studieområdet Del 1 Lodtrækning om område i klasserne 29 april Valg af.
Die mündliche Prüfung FSA in Deutsch Dienstag, den bei Jacob Chammon, Emilie, John Hyltoft, Lore Rørvig.
Tips & tricks til eksamen Kim Pedersen. Program Inden eksamen Forberedelse til mundtlig eksamen Dit oplæg Eksamenssituationen Nervøsitet…
SKRIVEFAGET Modul 1: Skriveproces og struktur Lektion 1: Fase 1: Idéudvikling og fokus.
Kronik EKSAMENSGENRE I SKRIFTLIG DANSK. Genren kronik  Læs om genren her: Se også.
Beskrivelse af krav og procedure ved mundtlig eksamen
PRØVEN I MUNDTLIG TYSK FP10.
PRØVEN I MUNDTLIG TYSK FP9.
PRØVEN I MUNDTLIG TYSK FP9.
Læringsuge 2017/18 De 17 verdensmål
Efter Karl Henrik Flyums modeller
Efter Karl Henrik Flyums modeller
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
PRØVEN I SKRIFTLIG TYSK
PRØVEN I SKRIFTLIG TYSK
PRØVEN I SKRIFTLIG TYSK
PRØVEN I SKRIFTLIG TYSK
PRØVEN I MUNDTLIG TYSK FP9 Sidst redigeret februar 2019.
PRØVEN I MUNDTLIG TYSK FP10 Sidst redigeret februar 2019.
VELKOMMEN TIL ENGINEERING DAY 2018
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Præsentationens transcript:

Hvordan ruster man bedst sine elever til prøven? Jacob Ragnvid Chammon Alinea 29. september 2009

Ved årets begyndelse  Hvordan foregår en afgangsprøve i tysk?  Vis evalueringssedlen – Se hvor let det er!  Brainstorm over mulige temaer.  Hvor mange temaer vælges?  Fortæl hvad en pensumliste er, og hvordan den ser ud.  Vis eksempel på en disposition.  Vælg med eleverne de temaer der skal arbejdes med i løbet af året.

Mulige temaer  Freundschaft  Familie  Anders sein  Jugendgruppen und –kulturen  Sport  Freizeit  D für Deutschland  Reisen / Urlaub  Liebe  Die Deutsche Geschichte  Zukunft  Berlin  Identität  Austausch  Schule  Musik  Märchen  Abhängig

Mange tilgange til et tema  Tekster  Film  Musik  Billeder  Genstande  Mundtligt  Skriftligt  Individuelt  Par  Grupper

Hvordan arbejder jeg med et tema?  Optakt: Lav brainstorm.  Hvilke tanker og ideer får I?  Opbygge ordforråd undervejs  Lave ordkort, gloselister, ord- alfabeter.  Lave korte resuméer af de læste tekster.  Lave små dialoger, hvor temaet eller problemstillinger diskuteres.  Afslutning: Lad eleverne brainstorme igen og stille spørgsmål til temaet.

Træn de forskellige dele af prøven  Redegørelsen  Huske et lært stof  Ikke bære præg af oplæsning Ideer: ”Casting für FernsehsprecherIn” Øv gambits (also / nee / naja / Oh das war eine gute Frage / … ) 4-Minuten-Rede / Show and tell Anmeld tv-program Mundtlige fremlæggelser (med fx audacity)

Træn de forskellige dele af prøven  Samtale om spørgsmål  Vide noget om alle emner  Kunne relatere til pensum  Fremsætte synspunkter Ideer: Start hver time med et provokerende udsagn. Træn gambits: auf der einen Seite, auf der anderen Seite. Lav dialoger med forskellige ”Redemittel”. Beskriv et billede der relaterer til temaet – lav dialog eller interview med personerne.

Små provokationer

Træn de forskellige dele af prøven Theme-race med mobiltelefon. Skype dine klassekammerater. Optag dem på video eller diktafon – gem i portfolio. Dan sætninger ud fra ord. Mit der Stoppuhr sprechen. Øve spørgeord. Speed-dating.

Gode ideer fra ”Am besten Sprechen” So macht man eine ZusammenfassungLesetipps für einen Text

Cooperative Learning  Mange af strategierne til CL kan bruges til at træne samtalen:  Dobbeltcirkler  Quiz og byt  Flashcards (ordforråd)  Bordet rundt  Mix – par – svar  Flipover-stafet  Tre til te  Værdilinje

Arbejdet med dispositionen  I foråret når vi har været alle emner igennem skal eleverne vælge tema  To måder at vælge på:  Vælg et tema fra pensumlisten og find et interessant undertema  Lad eleverne skrive disposition om LIGE det, de vil. Hvis temaerne er brede nok, kan alt presses ind.  Giver dispositioner, som eleverne reelt gerne vil tale om.  Deres engagement er i fokus!

Arbejdet med synopsen  Vis eleverne et eksempel på en disposition– de kan bruge den som modeltekst.  Dispositions-uge  Skriveprocessen:  Lav punkter på dansk.  Oversæt til tysk.  Skriv fuld tekst.  Kort ned – lav stikord.  Lad eleverne arbejde i grupper  Inspirerer hinanden.  Hjælper med at afgrænse undertemaet.  De kan hjælpe hinanden med at finde tekster.

Pensum sammensættes  I foråret samler jeg op på temaer og alle tekster, der er læst.  Vis eleverne en samlet oversigt.  NS er ikke meget!  Pensum skal sammensættes af forskellige teksttyper:  Episke tekster  Fagtekster  Digte / Sange  Film  Billeder  Lad eleverne være med til at vælge, hvilke tekster, der skal opgives.

Det selvvalgte pensum  Det kan være en stor udfordring at finde tekster til det selvvalgte pensum.  Teksterne skal hjælpe eleven.  Lav en udstilling af bøger fra skolen og PC / CFU:  PS Praktisk Sprog  Du bist dran  Ach So!  Super  Alles klappt  Schau  Am besten Sprechen  Gamle lytteøvelser og ekstemporaltekster

Det selvvalgte pensum  Internettet er en guldgruppe:         net/Empfelungen/empfelungen/inter net/Kinder.htm net/Empfelungen/empfelungen/inter net/Kinder.htm    Lav søgeopgaver i løbet af året.  EMU  Skolekom

Holder dispositionen?  Lad eleverne fremlægge dele af eller hele disposition for kammeraterne.  Du fanger fejl og mangler.  Du ved, hvad de vil sige og kan bedre hjælpe dem til prøven.  Eleverne får inspiration fra de andre elever.  De får afprøvet prøven.

Afleveringen  God ide at sætte afleveringsdatoen ”før tid”.  Tjek, at dispositionen lever op til kravene.  Det vigtigt at både lærer og elev skriver under.  Du er garant for, at dispositionen ”holder” / er ”rigtig”.  Hvad nu hvis eleven ikke afleverer?

Prøve på prøven  Afsæt et par lektioner.  Lav en eller flere prøve(r) på afgangsprøven.  Brug nogle spørgsmål, der IKKE bliver brugt til prøven.  Det afmystificerer processen.  Gå i detaljer og lær dem gambits – helt fra ”du kommer ind, og …”

Den store dag  Det skal være en god dag!  Husk vand!  Hjælp dem på vej med smil og nik.  Du kender indholdet – og kan hjælpe dem på vej.  Stil gerne spørgsmål som kan hjælpe dem videre.  Giv en god og fyldestgørende forklaring på karakteren.

Viel Glück! Und viel Spass!