Hvad med de unge, der ikke passer ind i systemet? – hvem er de og hvordan kan vi gøre os umage med at rumme dem? Af Ulla Højmark Jensen, Lektor ved Institut.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvorfor denne opgave Fordi erfaring og forskning viser, hvad der duer
Advertisements

Folkeskolereformen Hvad og hvorfor?.
Lablæring Uddannelsesforum 2011 Projekt i Sosuuddannelsen
Samtaler i hverdagen & Understøttende sprogstrategier
Professionsuddannelserne - De studerendes vurdering af studiemiljø, studieformer og motivation for at gennemføre oplæg med fokus på bioanalytikeruddannelsen.
V ELKOMMEN TIL FÆLLES P- AFTEN I G L. B RABRAND DAGTILBUD Fællesskab skaber vi sammen Mangfoldigt fællesskab.
Pædagoguddannelsen Professionsbachelor 3½ år Teori – praksis
Fra integrerende til inkluderende pædagogisk praksis i skolen
Uddannelsessystemet Paradokser og muligheder
Et væksthus for børn og voksne
Unge uden uddannelse - hvem er de og hvordan kan de motiveres
Vælg layout på masteren: Højreklik på siden / Layout / Vælg mellem ”Fastholdelseskaravenen” eller ”Brug for unge” Overskrift MAX 2 linjer Underoverskrift.
Social mobilitet er bremset op
Unge uden uddannelse, social arv og vejledning Af Ulla Højmark Jensen, Lektor ved Forskningsenheden i Vejledning, DPU Tre fokus punkter: Hvad vil det sige.
- Hvem er de unge der ikke klarer overgangen fra grundskole til ungdomsuddannelserne? - Hvad skal der til for at flere kommer godt i gang med/gennemfører.
Skolereform august 2014………………
Kan daginstitutioner gøre en forskel. v
Uddannelsesparathed - hvad er det
: Ulighed og uddannelse - Akademisering af uddannelsessystemet? Martstræf 2011 Gry Poulsen.
Fællesskaber fastholdelse og personlig udvikling
Introkursus Køn og ligestilling i udviklingsarbejdet OPFRISKNING AF BEGREBER FRA DAG 1 August 2011.
SFO – mellem skole- og fritidspædagogik
Pædagogisk forebyggelse og sundhedsfremme
Unge uden uddannelse  Problemet  Social baggrund  Skolen  Ungdomsuddannelserne.
Betydningen af Pædagogisk engagement og relationsprofessionerne
Ungdommens Uddannelsesvejledning UU Mariagerfjord
UNGE OG UDDANNELSE. Et væld af muligheder…. Som ungt menneske i Danmark har man et væld af muligheder for uddannelse, job og afklaring. Regeringens mål.
Læring i et vejledningsperspektiv
Kompetencevurdering og grundforløbspakker Rørvigseminaet Tirsdag den 26. august 2008 Elsebeth Pedersen Undervisningsministeriet.
Den inkluderende skole
CoM – Matchningsværktøj Opdelt i mindre grupper Ansatte i daglig kontakt med nogle bestemte kollegaer Stabil markedssituation Samme produkter/ydelser.
Workshop 1 Forskningsprojektet Ind i undervisningsrummet på EUD.
Skallebølle Landsbyordning ”Indsigt og opmærksomhed…”
VUC og de unge Konference i Fællessalen på Christiansborg d. 27. Februar Kommunerne, ansvaret for 95%-målsætningen og VUC v/ Per B. Christensen, Børne-
Hvordan kan man via et kvalitativt undersøgelsesdesign bedst vurdere vejledningens rolle og effekt for de vejledte over tid? Essensen i den kvalitative.
Barndommen er fremtiden Fremtidens institutioner 2015
Erfaringer i arbejdet med social arv, udsatte børn i en daginstitution. Præsentation af mig og institutionen.
The KaosPilots August Arne Kleven og & friends Opgaven Introduktion til analysen Praktisk gennemførsel - personlig tilbagemelding.
Per Øhrgaard, Jette Eriksen, Sisse Oreskov
Relationskompetence – hvad er det?
Peter Westmark Relationskompetence - det er de professionelle voksne der ansvar for kvaliteten af relationen STU - Træf Den
Uddannelse til elever med særlige kompetencer - en perspektivering set ”udefra” Slutkonference i Projekt ”Kan og Vil” 21. september 2009, Vartov, København.
MODUL 3A KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Involvering.
Inklusion og inkluderende processer
Skolen som ballast for livet som ung Livslang læring? Hans Siggaard Jensen Professor, Pro-dekan DPU/Aarhus Universitet KL Ungespot.
Ungdomsuddannelse til alle Konference d. 18. april 2007 Per B. Christensen, Børne- og Kulturdirektør, Næstved Kommune og formand for Børne- og Kulturchefforeningen.
Symposium, Ministeriet for Børn og Undervisning, 5. november 2012
Uddannelsesudfordringer efter globaliseringsrapporten og velfærdsforliget Paneldrøftelse i Danmarks Vejlederforening d. 30. januar 2007 v/ Per B. Christensen,
95%- målsætningen og kommunerne Konference for vejlederne på erhvervsskolerne d. 8. maj i Odense v/ Per B. Christensen, Børne- og Kulturdirektør i Næstved.
1 Søndre Skole skal være et sted, hvor elever hver dag bliver udfordret og derved får de bedste betingelser for at tilegne sig faglige, sociale og personlige.
Fra måske egnet til egnet Eud-Start Træningsbanen til en erhvervsuddannelse.
UP 2U UP2U-forløb for frafaldstruede unge
Præsentation af Aalborg Universitet 1 af 31 Beskæftigelseskonference 2010 Session 1: De unges tanker om uddannelse og arbejde Nanna Friche Institut for.
Djøfernes internationale kompetencer. Hovedresultater Profil: De djøfere, der har en international karriere, har en ung profil, godt halvdelen er offentligt.
Evaluering og dokumentation af efterskolens vejledning Af Rie Thomsen og Ulla Højmark Jensen Forskningsenheden i Vejledning, Erhvervs- og Professionsuddannelse.
Formandsmøde Scleroseforeningen 13. november 2015 i Grenå Frivillighed nu og i fremtiden.
COWI PowerPoint design manual# Datagrundlag for rapporten  Registeranalyser fra DREAM, Danmarks Statistik  Sagsgennemgang af 338 sager fra Århus, Ringkjøbing/
Strategi for inklusion x. Hvorfor en inklusionsstrategi? For at: Binde inklusionsarbejdet sammen på tværs af dagtilbud, skole, fritidstilbud og det specialiserede.
Unge og mistrivsel Perspektiv og støtte
Det Regionale Beskæftigelsesråd Empowerment i praksis på beskæftigelsesområdet.
Bente Jensen, LANDSKONFERENCE 2006 Udsatte børn i dagtilbud Hvad ved vi, hvad gør vi - og hvordan kan kvalitet fremmes? Oplæg på FOA Landskonference,
De syv fortællinger - hvad var det, vi ville, og hvad gjorde vi?
”16-29 årige Unge med særlige behov for vejledning”
Bachelorprojektvejledning?
Bilag 4 Unge og mentorroller.
Rita Buhl 22. september 2018.
Søndre skoles vision Søndre Skole skal være et sted, hvor elever hver dag bliver udfordret og derved får de bedste betingelser for at tilegne sig faglige,
”16-29 årige Unge med særlige behov for vejledning”
Barnesyn og børneperspektiv
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

Hvad med de unge, der ikke passer ind i systemet? – hvem er de og hvordan kan vi gøre os umage med at rumme dem? Af Ulla Højmark Jensen, Lektor ved Institut for Uddannelse og Pædagogik DPU/Aarhus Universitet

Mål for oplæget Mål: At bidrage til en nuanceret forståelse af: UNGE der befinder sig i en marginaliseret position i forhold til at gennemfører en ungdomsuddannelse Ungdomsuddannelsesinstitutionernes muligheder for at rumme alle de unge Indhold: 1.Diskurser og tendenser indenfor ung og uddannelse/ erhvervsvalg 2.Introduktion til fire profiler af unge der er marginaliserede uddannelsesmæssigt 3.Tilgange til undervisning og læring : fire læringsrum

Bag om de unges uddannelses valg Diskurskamp - strid om retten til at definerer den dominerende diskurs/måde at tale om/forstå de unge og uddannelse/arbejde på

Hvordan kan man beskrive og forstå hvem de uddannelsesmæssigt marginaliserede unge er og hvordan vi kan påvirke deres valg? Tre aktuelle teoretiske perspektiver til at forstå unges vej fra skole til uddannelse og arbejde (kilde: Camilla Hutters/CEFU) 1.Rational choice 2.Modernitet 3.Ulighed

1. Rational choice tilgangen - ved teoretikere som fx Coleman Det antages, at de unge med skyldig hensyntagen til deres objektive potentialer og arbejdsmarkedets objektive behov kan bringes til en bevidst afklaring af deres uddannelsesvalg før det foretages… (UVM)

2. Den modernitetsteoretiske tilgang - ved teoretikere som fx Ziehe ’Find dig selv og vælg din egen vej’ Nutidens unge føler ikke, at de har et sikkert ståsted, der giver dem en fast identitet. De bruger megen energi og tid på at fundere over, hvem de er. Deres konstante søgen efter identitet afspejler sig også i deres valg af uddannelse. De vælger uddannelse efter dens potentialer til at give dem en identitet – snarere end efter dens faglige indhold. Det skaber nye udfordringer for uddannelsesinstitutionerne” (Birgitte Simonsen i tidskriftet ”Ungdomsforskning”, september 2000)

Tendenser blandt unge i dag: Fra en dominerende modernitetstilgang til en dominerende rational choice tilgang? (tendenser fra Noemi Katznelson og Mette Pless, Cefu, 2007: Unges veje mod ungdomsuddannelserne) Færre ser fremtiden som en identitetsdannende søgeproces, flere ønsker at fremtiden er planlagt og under kontrol Fleksibilitet, åbenhed etc. bliver til uafklarethed, usikkerhed etc. Positive værdier: Kontrol, målrettethed og afklaring (længslen efter en fast identitet)

Hvordan kan vi forstå de unges individuelle valgproces? Hvad siger vi til de unge når de skal vælge? Det vigtigste i livet er at få en uddannelse/et job (Rational choice): Vejleder/lærer/forældre er mål/realisme orienteret (træk-faktor/ psykotekninsk tilgang) Det vigtigste i livet er man er lykkelig og glad for det man laver (Modernitetsdiskurs): Vejleder/lærer/forældre er identitetsudviklings og selvrealiseringsorienteret (konstruktivistisk/filosofisk tilgang)

3. Den ulighedsorienterede tilgang – ved teoretikere som Bourdieu ’Stig ombord på toget – din familie har indløst din billet’ Valget af uddannelse er baseret på agenternes habitus, der kan forstås som: Strukturerede strukturer der fungerer som strukturerende strukturer Uddannelsesvalget sker som ”praktisk”- og ikke et ”rationelt” valg. For den enkelte kan valget være helt rationelt. Rationalitet er relationel… Uddannelsessystemet medvirker til reproduktion af klasseforskelle

Ulighed reproduceres - Ligegyldigt om vi anlægger en rational choice eller en modernitetstilgang Bourdieu: Mennesket er et socialt væsen, og uddannelsesvalget er funderet i et praktisk levet liv – habitus I samfundet eksistere grundlæggende sociale, økonomiske og kulturelle strukturer der systematisk bidrager til skæv rekruttering så ulighed reproduceres Problemet må løses gennem grundlæggende samfundsmæssige forandringer Mit fokus: Forandringer på uddannelsesorganisationsniveau Hvordan skaber vi rummelige læringsmiljøer For at det skal være retfærdigt, får I alle samme opgave: Kravl op i toppen af dette træ!

Hvis social arv er problemet - er tidlig kompensatoriskindsats så svaret? Teoretikerne: Pas på risikoen for stigmatisering Per Schultz Jørgensen –Forskellige sandsynligheder for at udvikle sociale problemer forårsaget af forskellige opvækstforhold –Fx halvdelen af de børn der havde mange risikofaktorer klare sig godt og af de børn der klarer sig dårligt er det ca en tredje del der ikke har haft risikofaktorer –Sammenhængen er statistisk og derfor kun en tendens - ikke en deterministisk lovmæssighed – ikke brugbar til forudsigelser på individ niveau (under 25 pct forudsigelighed) Morten Ejrnæs –Den Gustav Jonsson’ske tankefigur er fejlagtig –Social arv tankefiguren bruges af praktikere og i den socialpolitiske debat som en universal forklaringsmodel på alvorlige sociale problemer men kendskabet til en belastningsfaktor giver ingen mulighed for brugbar forudsigelse på det individuelle niveau (for ni ud af ti) –Begrebet social arv gør mere skade end gavn

Ulighedstilgangen er meningsfuld i studier af unge uden uddannelse Statistisk signifikante forhold af betydning for om den unge kommer i gang/gennemfører (PISA L): –Forældrenes uddannelsesniveau –Kommunikationen og adfærd i familien –Læsefærdigheder / skole tilfredshed

Andelen af 25-årige pr , der ikke har gennemført eller er i gang med ungdomsuddannelse, fordelt på køn og forældrenes højest fuldførte uddannelse (Kilde: Lars Olsen (2008): Uddannelse til alle kræver opgør med uligheden.

Indkodningen af de unge uden uddannelse Højere grad af kulturelkapital Lavere grad af socialkapital Højere grad af socialkapital Lavere grad af kulturelkapital

Fire typer af unge De vedholdendeDe flakkende De opgivendeDe praktiske Højere grad af kulturelkapital Lavere grad af kulturelkapital Lavere grad af socialkapital Højere grad af socialkapital

Fire typer af unge De vedholdendeDe flakkende De opgivendeDe praktiske Højere grad af kulturelkapital Lavere grad af kulturelkapital Lavere grad af socialkapital Højere grad af socialkapital Oliver

Fire typer af unge De vedholdendeDe flakkende De opgivendeDe praktiske Højere grad af kulturelkapital Lavere grad af kulturelkapital Lavere grad af socialkapital Højere grad af socialkapital Peter

Fire typer af unge De vedholdendeDe flakkende De opgivendeDe praktiske Højere grad af kulturelkapital Lavere grad af kulturelkapital Lavere grad af socialkapital Højere grad af socialkapital Vibeke

Fire typer af unge De vedholdendeDe flakkende De opgivendeDe praktiske Højere grad af kulturelkapital Lavere grad af kulturelkapital Lavere grad af socialkapital Højere grad af socialkapital Fie

Vedholdende - ønsker social og boglig indgang Praktiske - ønsker praktisk indgang – gerne mesterlære Hvordan tiltrækkes og fastholdes de fire grupper af unge -projekt og procesorienteret arbejde -Individuelt fleksibelt med mange valg muligheder - kreativ udfoldelse og sociale aktiviteter Støtte identitetsdannelse gennem fagligt fokus Flakkende - ønsker kreativ indgang - individuel faglig opbakning og feedback - afkodning af faglige og sociale kontekster - socialnetværksdannelse og tryghedsgrupper Opbygge sociale netværk gennem fagligt fokus - faglig/boglig opmærksomhed - afkodning af faglige/boglige kontekster - praktik forløb/praktiske aktiviteter med kort tidshorisont - mulighed for sociale aktiviteter Højne faglige niveau - faglig/boglig opmærksomhed (uden stigmatisering) - korte/overskuelige forløb (med succes muligheder) - afkodning af faglige/boglige og sociale kontekster - arbejde med socialnetværksdannelse Højne faglige niveau og opbygge sociale netværk Opgivende -ønsker praktisk indgang – gerne skolepraktik Elementer til fastholdelse Overordnet mål i undervisningen Elementer der kan tiltrække Billederne af de unge er illustrationer og har ingen forbindelse til de unge vi har interviewet

Hvordan kan vi bidrage til at skabe inkluderende rammer for uddannelsesmæssigt marginaliserede unge på erhvervsuddannelserne? Lærers og vejleders (og andre) position mellem individ og organisation Individtilpasning (rational choice tilgang): Hvordan gør vi de unge uddannelsesparate? Lærer, vejleder, mentor mv er tilpasningsagenter Organisationsforandring (Modernitetstilgang): Hvordan gør vi uddannelserne parate til at kunne rumme de unge? Lærer, vejleder, mentor mv er de unge mænds advokater

At være individtilpasser (Rational choice positionen) Uddannelsesinstitutionerne er som de er De unge skal tilpasse sig Nogle unge har mange fejl og mangler (fx utilpassede, sprogligt og fagligt svage) De skal identificeres – fx ved test og samtaler og de unge skal erkende deres fejl og mangler De skal tilbydes ekstra hjælp og støtte så de kan komme på ”niveau”

At være organisationsudvikler (modernitets positionen) De unge er som de er Uddannelsesinstitutionerne skal tilpasse sig de unge Alle unge har særlige ressourcer, kompetencer og læringsstile (fx overlevere, sprog) Kompetencer, ressourcer og læringsstile skal identificeres og erkendes og kommunikeres videre Lærer, vejledere mv skal være de unges udvikler og advokat i forhold til uddannelsesinstitutioner og arbejdsmarkedet

Undervisning i fire læringsmiljøer Stillaserende MesterlæreCoach/ Feel good Hyper-professionel Hypo- professionel Stringente Unge er børn der skal formes Unge er voksen på prøve

Undervisning i fire læringsmiljøer Stillaserende MesterlæreCoach/ Feel good Hyper-professionel Hypo- professionel Stringente Unge er børn der skal formes Unge er voksen på prøve Unge advokat Unge tilpasser

Giver det mening at koble de to firefeltstabeller: NEJ Stillaserende DisciplinerendeFeel good Hyper-professionel Hypo- professionel Stringente Unge er børn der skal formes Unge er voksen på prøve De opgivende De vedholdende De flakkende De praktiske Højere grad af kulturelkapital Lavere grad af socialkapital De vedholdendeDe flakkende Højere grad af socialkapital De opgivendeDe praktiske Lavere grad af kulturelkapital

Ligheds skabende læringsmiljøer Stillaserende DisciplinerendeFeel good Hyper-professionel Hypo- professionel Stringente Unge er børn der skal formes Unge er voksen på prøve De vedholdende & De flakkende & De opgivende & De praktiske

Eksempler på rummelig praksis der kan lægge op til Stilladsering af de unges læreprocesser Undervisning: –Drenge skolen - tidsdifferentiering –Pige skolen - støttedifferentiering –Den blandede skole – anerkendende pædagogik (åbnespørgsmål og inddragelse af erfaringer) –Eksamen/prøver: Procesorientering contra mål orientering Vejledning –Vejledningssamtaler og teamsamarbejde (unge advokat position) –Studieteknik støtte ved projektarbejde –Træning i ’før-faglighed’ fx den flydende samtale

”Erhvervsuddannelser mellem faglighed og omsorg” eller ”Erhvervsuddannelser med faglighed og omsorg” Opsamling: 1.Tilgange til at forstå unge og uddannelse: -Diskurser: rational choice, modernitet og ulighedstilgangene -Profiler: 4 forskellige grupper af unge 2. Tilgange til undervisning og læring - Skelne mellem individ tilpasning og organisationsforandring - Forstå læringsmiljøer i et ulighedsperspektiv - Skabe inkluderende læringsmiljøer: fire læringsrum Pointer - At forskellige diskurser og forskellige profiler giver forskellige blikke på hvad der kan og skal gøres på erhvervsuddannelserne - Pædagogisk fokus på såvel faglighed som omsorg i læring -At kunne vende spejlet -At sigte bredt for at ramme smalt -At arbejde for hyper professionelle ledere og lærer på erhvervsuddannelserne