Broforløbet – Esbjerg, Varde og Vejen Lars Katzmann - Projektejer Marianne Kirk Nielsen – Projektleder Tina Nielsen – Beskæftigelsesrådgiver Jobcenter.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Et metodeudviklingsprojekt i UU DANMARK UU Vestsjælland
Advertisements

Set i forældreperspektiv
Mission Unge, der ønsker at tage en ungdomsuddannelse, sikres mulighed for at gennemføre ved hjælp af et tæt og koordineret samarbejde mellem uddannelsesinstitutionerne/
Professionsuddannelserne - De studerendes vurdering af studiemiljø, studieformer og motivation for at gennemføre oplæg med fokus på bioanalytikeruddannelsen.
Hierarki for styringsredskaber
S AMMEN KAN VI MERE – N Y BROBYGNING TIL ERHVERVSUDDANNELSE OG ERHVERVSLIV UU Vestsjælland v. Helle Jacobsen Overordnet fokus: Implementering af brugbare.
Forandringsteori for Venindenetværket2013
mangfoldighedens søgelys
Talentvejen, hvad? Før start på ungdomsuddannelsen – prioritere brobygning og introforløb endnu højere. Styrket samarbejde med UU og folkeskole. Undervejs.
”Sammenhængskraft som dynamo i klasserummet” August 2010 – September 2012.
Hold Fast Konsortiemedlemmer i UU Ringkøbing Fjords område: Deltagere:
Ungdom det bedste guld - hvordan får vi guldet frem?
Mentorordning i Skive.
Erhvervsfaglige kompetencer
1 Rekruttering og fastholdelse • Få fat i de rigtige folk til din afdeling • Skab en spændende arbejdsform, så de har lyst til at blive.
’Afklaring om valg af erhvervsuddannelse via frivillig brobygning’
I forlængelse af tydeliggørelsen af talentbegrebet, hvordan kan I så udvikle en læringsplan for talenter i forhold til de resterende ikke talenter? • Udvælgelse.
Øget overgangsfrekvens til de videregående uddannelser
Uddannelsesvejledning – hvorfor og hvordan? Alle unge gennemfører en uddannelse Vejledningen skal differentieres eVejledning for unge med alm. vejledningsbehov.
Projekt Uddannelsesstart Aabenraa Kommune. Projekt Uddannelsesstart Sammenhæng mellem uddannelse, uddannelsesplaner og uddannelsespålæg Samarbejdspartner:
Susanne Minds Evaluator VIA University College
Arbejdsmarkedsperspektivet i en behandlingsmæssig kontekst Succes i intensiv behandling KABS Viden, døgnkonference 3. november 2009 Marika Sabroe Vejle.
Fællemødet 1. årgang januar Kl Velkomst v/ praktikkoordinator Thomas Thorning Kl Mødet med skolen set fra praktiklæreren? Praktiklærer.
EUD reform konference 16. september 2014
Relationer handler om troværdighed og tilgængelighed
1 National konference d. 21. november Workshop III Systematisk rekruttering til telefonrådgivning – et eksempel.
Værdigrundlag Vision og mission Værdier og mål Oktober Version 2.1.
Vis mig værdien v. arbejdsmarkedschef i Viborg Kommune Jette Lorenzen
Uddannelsesafklarende samtaler
Udviklingsprojekt - Drømmeskole Skoleår 2011/2012 og 2012/2013 En fælles rejse.
Fem lærere på mentorkursus
”Vejen frem” - projekt for borgere 18 – 30 år med psykiske lidelser Oplæg til Psykiatriens Samordningsudvalg Den 16. juni 2010.
Et fagligt løft af folkeskolen.
Psykologisk- og social rådgivning og terapiforløb for studerende og borgere i Piareersarfik-forløb Arnaq Grønvold Projektleder Center for National vejledning.
Bo Ravn Kommunernes indsats En samlet, strategisk indsats i kommunen En tidlig og differentieret indsats i grundskolen (overgang til ungdomsuddannelse)
Ungdommens Uddannelsesvejledning Odder & Skanderborg
Forandringsteori for Lektiehjælpscafeer under Red Barnet Ungdom
Nye veje i overbygningen Udgangspunkt i elevernes læringsmål og læringsstrategier Undervisningen tilrettelægges fleksibelt på tværs af klasser og årgange.
Oplæg om mentor og tutorordningen mm. i hg-afdelingen på Skive Handelsskole Klasselærerkursus d. 10/
EGU opgaver i et Jobcenter Hvordan ser arbejdet ud set fra den placering.
AKT på Dybbøl Skolen.
Vision mission værdier handleplaner
Fra måske egnet til egnet Eud-Start Træningsbanen til en erhvervsuddannelse.
Præsentation af resultaterne fra workshop 1 1. Workshop 1- hvad gjorde vi? Spor: Unge, uddannelse og beskæftigelse Tema 1 - Forebyggelse og sammenhæng.
Ungeindsatsen i Center for Erhverv, Uddannelse og Beskæftigelse UU og jobcentrene; et samarbejde om udsatte unge, 3. december 2015 Leder af Ungeporten,
COWI PowerPoint design manual# Datagrundlag for rapporten  Registeranalyser fra DREAM, Danmarks Statistik  Sagsgennemgang af 338 sager fra Århus, Ringkjøbing/
Velkommen I bedes sætte jer i par ved siden af én I ikke kender i forvejen. Tak Marieke Brinck Efterskolernes Sundhedskonference den 14. maj
MENTOR Sagsbehandler UU-vejleder Studievejleder Kontaktlærer Psykiatrien Rusmiddelcentret Prak. læge Prak. psykolog Ydelseskontoret Familieafd. Visitation.
Organisering og samarbejde i Job- og Aktivhuset omkring den virksomhedsvendte indsats Virksomhedscenter Generation 2 Organisering Samarbejde på tværs Motivation.
UU Aarhus og Samsø – læs mere på UU som indgangen til det kommunale system - bekymringsmærker og kontaktvejlederfunktion.
Grundlaget  Hvad skal der til? Eleven i centrum Vejlederviden og ledelseskompetence Fællesskab, tillid – og pengene gider vi ikke tænke på Samarbejdsaftaler.
Broforløbet-Esbjerg, Varde og Vejen. Projektets formål: At lave en model for opkvalificering af målgruppen, som efterfølgende kan danne skole for, hvorledes.
Projektpræsentation Filmprojekt Stil skarpt – og se dig selv tydeligere Jørgen Dan Pedersen.
Det Regionale Beskæftigelsesråd Empowerment i praksis på beskæftigelsesområdet.
Samarbejde mellem UU Aarhus og helhedsplanen i Vandtårnsområdet Samarbejde mellem UU Aarhus og helhedsplanen i Vandtårnsområdet - Når UU er en integreret.
Gode relationer, tydelige rammer og klar kommunikation - 10 trin til det gode samarbejde mellem efterskoler og kommuner omkring sårbare og udsatte unge.
Straksaktivering i Hillerød Kommune Disposition Baggrund og formål med straksaktiveringen Målgruppe og organisering Indhold Justeringer.
Inklusion i Åkanden Pædagogisk grundlag Åkandens pædagogik tager udgangspunkt i den anerkendende tilgang. Anerkendelse er en ligeværdig relation mellem.
Anne Bjørkmann, studievejleder, IBOS Synsfaglige netværksdage 2016
UU Danmarks perspektiver på anbefalingerne
De syv fortællinger - hvad var det, vi ville, og hvad gjorde vi?
Fem lærere på mentorkursus
Februar 2017 PKU-konference
Regionsprojekt på Campus Køge
Uddannelses- og erhvervsvejledning i lyset af store reformer på folkeskole-, erhvervsuddannelses- og gymnasieområdet Vejledning og overgange, UCC 10.
Først! -overordnet Du er ikke alene! Ingen spørgsmål er dumme til nogen. Efterskolevejledernetværk, 16 i alt, brug dem. -sparring i det daglige -face2face.
Først! -overordnet Du er ikke alene! Ingen spørgsmål er dumme til nogen. Efterskolevejledernetværk, 16 i alt, brug dem. -sparring i det daglige -face2face.
Ungestrategiens ledergruppe
EGU – hvad virker? EGU – et godt redskab til inklusion af unge til
&.
Præsentationens transcript:

Broforløbet – Esbjerg, Varde og Vejen Lars Katzmann - Projektejer Marianne Kirk Nielsen – Projektleder Tina Nielsen – Beskæftigelsesrådgiver Jobcenter Esbjerg Tina Pedersen – Praktikkoordinator Kasper Lønborg – Mentor 1

Dagens oplæg Præsentation af Broforløbet v/Tina Nielsen Præsentation af Broforløbets opbygning herunder organisering og målgruppe v/ Tina Nielsen Samarbejde mellem Jobcenter og uddannelsesinstitution v/ Tina Nielsen Aktiviteter i Broforløbet, herunder virksomhedspraktik og kontakt til erhvervslivet v/ Tina Pedersen Fastholdelse og progression, overgang til uddannelse af Kasper Thoverud Lønborg Spørgsmål 2

RYBNERS ESBJERG, HG AFDELING 3

”MASKINRUMMET” 4 Tina NKasper Tina P

5

Undervisning på Broforløbet Undervisning foregår på EUD Niveau = direkte adgang til erhvervsuddannelser Differentieret undervisning Der undervises af lærer fra samarbejdsskolerne (EUC VEST, SOSU) 6

Oversigt over medarbejdere i Broforløbet 7 Broforløb Mentor Beskæftig elsesrådgi ver Psykolog Undervise re Projektleje r Projekt leder Sekretær Praktik koordinato r Broforløb Mentor Beskæftigels esrådgiver Psykolog UndervisereProjektlejer Projekt lederSekretær Praktik koordinator

Samarbejdspartnere i Broforløbet Jobcenter Esbjerg Jobcenter Varde Jobcenter Vejen UU Esbjerg UU Varde UU Vejen Teknisk Skole – Esbjerg Social- og Sundhedsskolen – Esbjerg Rybners – Esbjerg 8

Broforløbet - Målgruppen Målgruppen omfatter unge som er berettiget til uddannelseshjælp og dagpengemodtagere – i alderen 18 – 29 år – der ikke har gennemført en erhvervskompetencegivende uddannelse. Målgruppen er unge, der enten har problemer af faglig eller social karakter. 9

Samarbejde mellem Jobcentrer & RYBNERS m.fl. Fysisk placering på tilbudsstedet giver en tættere kontakt til de unge samt projektets øvrige medarbejder Ingen ventetid for samtaler Faglig sparring Videnesdeling omkring lovgivning, samt relevante oplysninger på den unges sag 10

Aktiviteter i Broforløbet Koordinering af virksomhedspraktikker Historie fra dagligdag Praktikperioder Virksomhedspraktik på uddannelsesinstitution Samarbejde med erhvervslivet Fysisk placering 11

Mentoropgaven i relation til at fastholde unge i Broforløbet og i senere uddannelse 12

Pædagogiske rammer Vi møder vores unge der hvor de er i livet. (Individuelle problemstillinger, nærmeste udviklingszone). Vi stiller krav til den unge ud fra de ressourcer vedkommende har. Udvikling og læring foregår i social kontekst, men vi tager udgangspunkt i den enkelte elev. Respekt, anerkendelse, åbenhed og tillid. Vores unge har brug for troværdighed, nærvær, omsorg og motiverende mennesker omkring sig. Personlig og åben dialog. 13

Skema for elev 14

Pædagogisk målsætning At afdække den unges ressourcer og muligheder. At skabe forudsætning for udvikling og læring. At udvikle den unges ressourcer og muligheder. At styrke den unges selvværd. At hjælpe den unge med at skabe netværk. At skabe indsigt i eget liv. At styrke den unges sociale, personlige, faglige og motivations kompetencer. 15

16

Mentorfunktion Uddannelse Beskæftigelse Livsmestring 17

Foreløbige observationer af vores elever Dårlig opvækst og familieforhold Mange skoleskift Mobning fra folkeskolen Mange forskellige bopæle Dårlige handlemønstre Forkerte beslutninger Dårlige relationer Lavt selvværd Dårlig økonomi Været udsat for masser af svigt op igennem deres opvækst fra primære personer Psykisk ustabile 18

Min hverdag i broforløbet Opfølgning på elevernes sygemeldinger. Rundt i klasserne hver dag. Personlige samtaler. Hjemmebesøg hvis eleven har brug for det ”Forefaldende arbejde”, vejledning/samtale her og nu! Overgang fra Broforløbet til erhvervsuddannelserne. Hjælp ift. uddannelse Koordineringsmøder. Tæt samarbejde mellem uddannelses institutionerne og os i Broforløbet At være synlig på uddannelsesinstitutionerne. (De ved godt hvem jeg er) Registrering af samtaler Samtaler også efter arbejde 19

Fastholdelse – hvad virker? God erfaring med kontinuerlig og stram protokol førelse. Dem der ikke melder sig syge skal der ringes til. (Opfølgning). Tætte relationer – man må gerne snakke med eleven selvom det går godt! Holde øje med ”de stille personer” konflikthåndtering – både som lærer, vejleder og mentor. Bryde dårlige handlemønstre. Skabe struktur for den enkelte elevs hverdag. Hjemmebesøg. Fokus på elevernes forskellighed. Du kan ikke vejlede Lise på samme måde som Ahmet. Gøre eleven til egen ansvarsperson. Tæt kontakt med de andre uddannelsesinstitutioner At være bisidder til den enkelte elevs eksterne møder. Engagement fra alle ansatte i forløbet. Facebook gruppe hvor vi taler med hinanden og lægger billeder ind. 20

Den gode mentor Interesse i at hjælpe andre til at få succes. Engageret – interesseret i andre mennesker, villighed til at føle og udvise omsorg. Troværdighed – evnen til at holde noget fortroligt mellem eleven og dig. Tilnærmelighed – ikke at være intimiderende, men omgængelig og omsorgsfuld. Ærlighed – evne til at give ærlige svar også de mindre gode. Evnen til at lytte aktivt og stille spørgsmål (Opfatte signaler, reflektere problemstillinger, ikke afbryde). Respekt, ægthed og empati. Vejledene og ikke løsende. Giv diskret vejledning selvom du kender svaret på problemet. Eleven skal selv løse det for at opnå egen succes. 21