DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET Karrierevejledning til personer med handicap Modul 1.3 – Ressourcer i et læringsperspektiv Anders.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Svend Gønge-skolens værdier...
Advertisements

Måske er I gode venner i et år,
Lederkonference Holdbar ledelse – i pædagogisk praksis
Set i forældreperspektiv
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
Processuelle netværksmøder – et psykologisk perspektiv på samarbejde i praksis Af Rikke Kann, cand. psych. Speciale ved Institut for Psykologi, Københavns.
Hvad du har lært Dine nye mentaltræningsvaner. Du har nu lært dig selv bedre at kende som løber • Du er blevet mere bevidst om den tankevirksomhed der.
Udvikling af spil strategi. Andrew Pakes PGA Professional.
I dag er temaet Visualisering
Coaching - det handler om at stille de rigtige spørgsmål…
En bedre proces til videndeling på afdelingsmødet
Socialpædagogisk praksis i demensomsorg - SPiDO
Forældremøde X årgang.
I det efterfølgende ses på tre forskellige indgangsvinkler i kommunikationen med medarbejderne De tre temaer er Samtalen Synlig ledelse og gennemslagskraft.
Reservatet Kapitel 1: Reservatet - Virksomheden som et reservat
Kommunal rehabilitering – hvordan lykkes vi med den
Vidensnetværkets konference 8. december 2008
Historier fra et demonstrationsprojekt
Kommunikation i samarbejdet mellem Mentor og Mentee
Ledelse Består i et samspil mellem mennesker, for at nå
Stress og ledelse.
Hvem kommer på Perron 3 Hvilken profil har de? Hvad har fået dem til at komme?
Præstationsangst!.
Sundhedsprofessionelles forståelser af patientinddragelse
Psykoedukation for patienter med bipolar affektiv sindslidelse
VEJLEDERUDDANNELSEN // AARHUS UNIVERSITET Modul 1, september 2007 Godmorgen… Velkommen til dag 3 på AUs vejlederuddannelse!
Program Opfriske de centrale værktøjer i Den motiverende samtale
Læsegruppel ederen. Kursets ethos  Den ethos som kendetegner Læseforeningens aktiviteter er, at litteraturen kan blive genstand for menneskelig erkendelse,
Dansen omkring handicapbegrebet
Cheflæge Jørgen Lund Stressklinikken.dk Købmagergade 57, 1150 København K.
Pædagogisk forebyggelse og sundhedsfremme
RARRT© RELATION ANERKENDELSE RESSOURCER REFLEKSION TEORI
Læring i et vejledningsperspektiv
»En mand havde to sønner
Videoanalyse efter VIKOM´s principper:
Planlæg din Tid Planlæg din Tid med din Forever forretning.
Din Økonomi Dit Valg Dit Mål.
TELEFONCANVAS.
TATIONpRÆSEN AARHUS UNIVERSITET ET FÆLLES PÆDAGOGISK GRUNDLAG: HVAD VIRKER? KONFERENCE OM HANDLINGSPLANER FOR ØGET GENNEMFØRELSE 11. DECEMBER 2013 PER.
Uddrag af politiske principprogrammer
Barndommen er fremtiden Fremtidens institutioner 2015
Workshop Motivation og fokus på målet
Den fortabte søn »En mand havde to sønner. Den yngste sagde til faderen: Far, giv mig den del af formuen, som tilkommer mig. Så delte han sin ejendom imellem.
Modul 4 Teamsamarbejde Hvis der er tid kan man prioritere at bruge mere tid på dette modul end på det foregående, da den ekstra tid kan anvendes på øvelserne.
Forvaltningsnavn Dagens oplæg -Projektet og boligområdet -Tilgangen i Sund Zone -Hvordan arbejder vi i praksis -Hvad får vi ud af det.
Forudsætninger for en god samtale
Udviklingen i Nalunnguarfiup Atuarfia Nalunnguarfiup Atuarfia Atuarfimmik inerisaaneq QANOQ ? SOOQ ? KIMUT ? KIKKUT ? Skoleudvikling HVORDAN? HVORFOR ?
Motiver, motivation og barrierer.
MODUL 3A KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Involvering.
INSTITUTLEDERFORLØB, KICKOFF 27. FEBRUAR 2012 AARHUS UNIVERSITET PROGRAM FOR KICK OFF-MØDE 1 Velkomst v. Lauritz B. Holm-Nielsen Præsentation af forløbet.
RÅDGIVNINGS- OG KONSULENTOPGAVER I SKOLER OG DAGINSTITUTIONER KAREN WISTOFT, PH.D. POST DOC. DPU Konsulentfunktionen - pædagogiske kompetencer.
Robusthed ”I stedet for at bruge alle ressourcerne på at forhindre folk i at falde i floden og drukne, er det bedre at give dem mulighederne for.
DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET Karrierevejledning til personer med handicap Modul 3.1 – Åbenhed og lukkethed Anders Dræby Sørensen,
DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET Karrierevejledning til personer med handicap Modul 3.3 – Muligheder Anders Dræby Sørensen, fagleder.
DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET Karrierevejledning til personer med handicap Modul 3.2 – Positivitet og etablering Anders Dræby.
DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET Karrierevejledning til personer med handicap Modul 4.1 – Forventninger og motivation Anders.
DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET Karrierevejledning til personer med handicap Modul 4.2 – Målsætning og handling Anders Dræby.
DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET Karrierevejledning til personer med handicap Modul 2.2 – Ressourcer og begrænsninger i et læringsperspektiv.
DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET Karrierevejledning til personer med handicap Modul 2.1 – Strategier i vejledning af personer.
Karrierevejledning til personer med handicap Modul 1.1 – Introduktion
DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET Karrierevejledning til personer med handicap Modul 1.2– Karrierevision Anders Dræby Sørensen,
DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET Karrierevejledning til personer med handicap Modul 1.4 – Udfordringer / begrænsninger i et læringsperspektiv.
DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET Karrierevejledning til personer med handicap Modul 2.3 – Åbenhed og muligheder Anders Dræby Sørensen,
FROM GOOD TO GREAT!. ”Before something happens in the world – it must first happen in your mind” Anthony Robbins.
Målstyring KPI... – Hvad kunne vi måle på? Leveringsevne - evne til at levere materialer og information nøjagtigt og præcist til kunder (interne & eksterne)
Stresscoaching forløb Et individuelt stresscoaching forløb for dig, der har fået stress. Forløbet tager udgangspunkt i din stress-situation og strækker.
Funktionsevne og Funktionsnedsættelse
Præsentationens transcript:

DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET Karrierevejledning til personer med handicap Modul 1.3 – Ressourcer i et læringsperspektiv Anders Dræby Sørensen, studielektor og fagleder Rådgivnings- og støttecentret, Danmarks Pædagogiske Universitetsskole, Aarhus Universitet

DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET * Anders Dræby Sørensen, Rådgivnings- og støttecentret: Karrierevejledning 1 Ressourcer og begrænsninger › Fra et medicinsk til et læringsorienteret perspektiv › Ressourcer i et læringsorienteret perspektiv 2

DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET * Anders Dræby Sørensen, Rådgivnings- og støttecentret: Støtte til uddannelse  Fra et medicinsk til et læringsorienteret perspektiv 3

DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET * Anders Dræby Sørensen, Rådgivnings- og støttecentret: Støtte til uddannelse Vision Ressourcer Begrænsninger Muligheder Barrierer Mål og strategier 4

DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET * Anders Dræby Sørensen, Rådgivnings- og støttecentret: Støtte til uddannelse Eksistentielt perspektiv på mennesket (Emmy van Deurzen): Mennesket som udspændt mellem poler, f.eks.: 5

DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET * Anders Dræby Sørensen, Rådgivnings- og støttecentret: Støtte til uddannelse I karrierevejledning af personer med handicap ? 6

DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET * Anders Dræby Sørensen, Rådgivnings- og støttecentret: Støtte til uddannelse Fra et medicinsk perspektiv: Diagnosticering af nedsat funktionsevne ved handicap (apparatfejl) Til et læringsorienteret perspektiv: Primært fokus på identifikation og stimulering af den enkelte persons kompetencer og ressourcer i forhold til karriere og arbejdssituation Samtidigt fokus på forståelse af det enkelte menneskes begrænsninger som udfordringer i forhold til karriere og arbejdssituation samt på stimulering af måder at håndtere dem på 7

DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET * Anders Dræby Sørensen, Rådgivnings- og støttecentret: Støtte til uddannelse Læringsorientet perspektiv – fokus på personen og personens udvikling: På den måde er jeg meget stærk. Jeg finder mig ikke i noget, og jeg ved, hvad jeg vil. På den anden side har jeg også brug for hjælp en gang imellem – og for at passe mig selv. (Karen, 47 år, udviklingshæmmet) 8

DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET * Anders Dræby Sørensen, Rådgivnings- og støttecentret: Støtte til uddannelse Ressourcer i et læringsorienteret perspektiv, 1 1. Mennesker har behov for at kende til deres kompetencer og interessefelt  Formelle kompetencer gennem uddannelse o.l.  Andre erhvervede kompetencer gennem arbejde  Lærings- og problemløsningskompetencer  Personlige evner  Interesseområder 2. Mennesker har behov for at udvide deres kompetencer og interessefelt  Udforskning af nye aktiviteter  Udvikling af nye interesser og kompetencer frem for blot at basere sig på tidligere erfaringer og ønsker 9

DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET * Anders Dræby Sørensen, Rådgivnings- og støttecentret: Støtte til uddannelse Ressourcer i et læringsorienteret perspektiv, 2 3. Mennesker har behov for at kunne forberede sig på foranderlige arbejdsopgaver  Evne til at lære nyt og håndtere stress mv. 4. Mennesker har behov for at blive bestyrket i deres handlekompetence (empowerment)  Udvikle evnen til at handle selv og opnå kontrol over eget liv  Hjælpe den vejledte med at træffe beslutninger, foreslå nye spørgsmål, hvis vejledte kører fast eller i ring og støtte udforskning af nye muligheder 5. Mennesker har behov for at vide, hvilke ressourcer i omgivelserne de kan trække på 10

DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET * Anders Dræby Sørensen, Rådgivnings- og støttecentret: Støtte til uddannelse Ressourcer i et læringsorienteret perspektiv, 3 5. Mennesker har behov for at vide, hvilke ressourcer i omgivelserne de kan trække på 11

DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET * Anders Dræby Sørensen, Rådgivnings- og støttecentret: Støtte til uddannelse Læringsorienteret fokus på: 1. Evner og kompetencer 2. Erfaringer 2. Kvaliteter 3. Holdninger og attituder 12

DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET * Anders Dræby Sørensen, Rådgivnings- og støttecentret: Støtte til uddannelse Ikke blot ”diagnosticering” men stimulerings-, udviklings- og løsningsorienteret fokus, f.eks.: ”…er der andre måder at se på dette?” ”..lad os lave en brainstorm” ”lad os kigge på dine potentialer igen” ”hvordan kunne vi?” ”hvad synes du, du er god til?” ”hvad har du lært” ”kunne man forestille sig?” ”er der andet, du har lært?” ”hvad kunne du godt tænke dig at udvikle endnu mere? 13

DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET * Anders Dræby Sørensen, Rådgivnings- og støttecentret: Støtte til uddannelse Ikke blot ”diagnosticering” men stimulerings-, udviklings- og løsningsorienteret fokus, f.eks.: ”…hvad har inspireret dig?” ”..hvad motiverer dig?” ”…hvad siger andre mennesker, du er god til?” ”..hvornår lykkes du med noget?” ”..hvornår har du taget ansvaret på dig for…?” ”..hvornår har du truffet store beslutninger om…?” 14