Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET Karrierevejledning til personer med handicap Modul 1.2– Karrierevision Anders Dræby Sørensen,

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET Karrierevejledning til personer med handicap Modul 1.2– Karrierevision Anders Dræby Sørensen,"— Præsentationens transcript:

1

2 DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET Karrierevejledning til personer med handicap Modul 1.2– Karrierevision Anders Dræby Sørensen, studielektor og fagleder Rådgivnings- og støttecentret, Danmarks Pædagogiske Universitetsskole, Aarhus Universitet

3 DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET * Anders Dræby Sørensen, Rådgivnings- og støttecentret: Karrierevejledning 1 Introduktion til første stadie: Vision › Karrierevalg og livsudvikling › Livshistorie › Livsprojekt › Karrierevision 2

4 DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET * Anders Dræby Sørensen, Rådgivnings- og støttecentret: Karrierevejledning 1 Karrierevalget og livsprojekt 3

5 DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET * Anders Dræby Sørensen, Rådgivnings- og støttecentret: Karrierevejledning 1 Karrierevalget i et udviklingspsykologisk perspektiv  Menneskets karrierevalg må ses i sammenhæng med de livsopgaver, livsroller og leverum, det befinder sig i F.eks. har vennerelationer, famileroller, fritidsinteresser, livsalder og karrierelivsstadie (etablering, opretholdelse eller tilbagetrækning) betydning for karrierevalg 4

6 DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET * Anders Dræby Sørensen, Rådgivnings- og støttecentret: Karrierevejledning 1 Eksempel på dimensioner i livsovergang fra studieliv…  Fælles forståelse af mål, og hvordan de opnås  Livet har en fast struktur bygget omkring studiekrav og undervisning  Mange valgmuligheder for den enkelte, hvilket giver følelse af kontrol  Alternative/originale tanke- og adfærdsformer er almindelige …til karriereliv  Arbejdsgiverens mål er at få så meget arbejde ud af dig som muligt  Man får løn for sin tilstedeværelse  Arbejdsgiveren har kontrollen  Den enkelte må tilpasse sig organisationskulturen  Den enkelte må ofte selv strukturere sit arbejde  Den enkelte må tilpasse sig organisationens behov og ikke omvendt 5

7 DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET * Anders Dræby Sørensen, Rådgivnings- og støttecentret: Karrierevejledning 1 Livsovergange i et eksistentielt perspektiv  Eksistentiel grænsesituation, der involverer uvished og livsforandring  Involverer eksistentielle valg og livsbeslutninger  Udløser eksistentiel angst, fordi det enkelte menneske tvinges til at blive bevidst om og konfrontere sig med forskellige eksistentielle temaer som mening, frihed, ansvar og livsønsker  Kan opleves som livskriser og kan medføre traumer eller udvikling 6

8 DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET * Anders Dræby Sørensen, Rådgivnings- og støttecentret: Karrierevejledning 1 …karrierevalg og –skifte som livsovergang  Eksistentiel grænsesituation, der involverer livsforandring, dvs. en omstrukturering af en del af livet med reorganisering af visse livsroller og livsopgaver  Udløser eksistentiel angst, fordi det enkelte menneske tvinges til at blive bevidst om og konfrontere sig med forskellige eksistentielle temaer som mening, frihed, og livsønsker  Kalder på livsansvar, livsvalg og livsbeslutning (Cohen, 2003) 7

9 DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET * Anders Dræby Sørensen, Rådgivnings- og støttecentret: Karrierevejledning 1 Hvordan træffer vi gode livsbeslutninger?  Gennem forening af lyst og vilje (Rollo May)  Gennem formulering af egne ønsker og mobilisering af viljeskraft for at realisere dem (Otto Rank)  Gennem ønsker om selvaktualisering (Carl Rogers og Abraham Maslow)  Ved at virkeliggøre vores frihed gennem livsvalg, der involverer vedkendelse af et ansvar for os selv (Jean-Paul Sartre)  Ved at virkeliggøre det liv, der giver mening for os (Viktor Frankl) 8

10 DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET * Anders Dræby Sørensen, Rådgivnings- og støttecentret: Karrierevejledning 1 Hvordan træffer vi gode livsvalg og livsbeslutninger omkring karrierelivsmål? Valg for det gode karriereliv Karriervision Det gode livsprojekt Den gode livshistorie 9

11 DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET * Anders Dræby Sørensen, Rådgivnings- og støttecentret: Karrierevejledning 1 Livshistorie 10

12 DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET * Anders Dræby Sørensen, Rådgivnings- og støttecentret: Karrierevejledning 1 Hvorfor tematisere livshistorie i karrierevejledning?  Karriereudvikling er indvævet i individets generelle livshistorie  Menneskets forståelse af dets livshistorie bidrager til fortolkning af mening, fokus og mål i livet og påvirker oplevelsen af det gode karrierevalg  Livshistorien er den del af menneskets livsforløb, der udgør det langsigtede perspektiv på karriereudvikling og –valg  Menneskets livshistorie omfatter fortællingen om de ønsker og valg, der har formet vores motivation og vilje  Menneskets livshistorie omfatter fortællingen om, hvordan det set fra samtidens position har været i stand til at tilpasse sig forandringer og overgange i livet 11

13 DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET * Anders Dræby Sørensen, Rådgivnings- og støttecentret: Karrierevejledning 1 Hvad er livshistorie eksistentielt set?  Livshistorien forstås ud fra nutiden og ikke ud fra fortiden  Vi er i en vis forstand vores livssituation, livshistorie og livsprojekt  Vi er medforfattere til vores egen livshistorie 12

14 DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET * Anders Dræby Sørensen, Rådgivnings- og støttecentret: Karrierevejledning 1 Eksempler på handicap i livshistorien  Handicap som fornægtelse: Personen kan fornægte sit handicap, fordi det truer vedkommendes identitet og giver angst  Handicap som karriere: Personen lader sit handicap blive hovedbestanddel i sin livsfortælling  Handicap som isoleret ø: Personen accepterer at måtte leve med sit handicap som en del af sin tidligere og nuværende tilværelse 13

15 DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET * Anders Dræby Sørensen, Rådgivnings- og støttecentret: Karrierevejledning 1 Den gode livshistorie  Den gode livshistorie er fortællingen om, hvordan man har truffet vanskelige valg, fundet mening, gjort sig livslæring og påtaget sig ansvar for sig selv i sit liv  Den gode livshistorie knytter an til det autentiske livsprojekt gennem afdækning af en livsplan og de livsinteresser og livsønsker man har levet og lever efter  Den gode livshistorie er ikke en diagnosticering af ”hvorfor det gik som det gik” men et punkt for læring og udvikling for fremtiden 14

16 DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET * Anders Dræby Sørensen, Rådgivnings- og støttecentret: Karrierevejledning 1 Livsprojekt 15

17 DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET * Anders Dræby Sørensen, Rådgivnings- og støttecentret: Støtte til uddannelse Livsprojekt  At have en plan for livet er tæt beslægtet med, når man giver udtryk for, hvordan man ønsker ens livshistorie skal være præget af ens personlige ønsker  Indeholder antagelser for hvad der vil være ønskværdigt  Skal gerne være i overensstemmelse med de realiteter som livsvilkårene påtvinger én (Broody, Sartre, Gasset) 16

18 DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET * Anders Dræby Sørensen, Rådgivnings- og støttecentret: Støtte til uddannelse Livsprojektet handler altså om:  At leve og træffe sine livsbeslutninger i overensstemmelse med ens egne livsværdier og inderste livspotentialer  At leve efter en idé om, hvilket liv der er ønskværdigt og tilfredsstillende for én  At leve som om man er forfatter til sit eget liv og tage ansvaret for sine valg og handlinger på sig  At leve ved at lytte til sig selv og i harmoni med sine mål for livet ….og er knyttet til livshistorien og livssituationen 17

19 DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET * Anders Dræby Sørensen, Rådgivnings- og støttecentret: Karrierevejledning 1 Vision for karriere 18

20 DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET * Anders Dræby Sørensen, Rådgivnings- og støttecentret: Karrierevejledning 1 Vision for handicap, karriere og arbejdsmarked Erhvervsøkononisk vision:Corporate social responsibility Generel pol. vision:Lige muligheder og lige rettigheder Arbejdsmarkedspol.:Det rummelige arbejdsmarked Samfundsøkonomisk:Optimal beskæftigelse Samfundsvision:Det inkluderende samfund Kulturel vision:Mangfoldighed Social vision:Inklusion og deltagelse Personlig vision:Fra normalisering til ligeværd og livskvalitet med identitetsskabelse efter egen værdi (det gode liv) Karrierevision:? 19

21 DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET * Anders Dræby Sørensen, Rådgivnings- og støttecentret: Karrierevejledning 1 Formål › Gennem udforskning af en persons livshistorie, livssituation, livsprojekt og drivkræfter at formulere en karrierevision på basis af hvilken den enkelte kan foretage de næste investeringer og valg i personens karriere. › Alt dette bør føre til et spændende, udfordrende arbejdsliv på et sikkert grundlag og i overensstemmelse med personens værdier og holdninger og i balance med de andre sider af hans/hendes liv – familieliv og egne personlige interesser og udviklingsbehov udenfor arbejdslivet.. 20

22 DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET * Anders Dræby Sørensen, Rådgivnings- og støttecentret: Karrierevejledning 1 Definition af den gode karrierevision › En forestilling, et billede, der gør dig i stand til at se dit fremtidige arbejds- og karriereliv på den måde, der er personligt meningsfuld, stimulerende, insipirerende og selvopfyldende i overensstemmelse med det liv, du lever og ønsker at leve 21

23 DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET * Anders Dræby Sørensen, Rådgivnings- og støttecentret: Støtte til uddannelse Karrierevision er ikke det samme som karrieremål I løbet af den første samtale kan det være nyttigt at få den vejledte til at udtrykke, hvilke muligheder de ser for fremtiden, og hvad de generelt ønsker at opnå i deres karriere 22

24 DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET * Anders Dræby Sørensen, Rådgivnings- og støttecentret: Støtte til uddannelse I praksis: Påbegynd afklaringen af karrierevisionen på baggrund af en opsummering af de væsentligtste dimensioner i livshistorie, livsopgave og livsprojekt 23

25 DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET * Anders Dræby Sørensen, Rådgivnings- og støttecentret: Støtte til uddannelse Fantasirejsen  Hvis du kunne gøre lige hvad du ville i arbejde eller karriere, hvad ville det så være?  Hvad drømmer du om at blive til?  Hvordan ser en god arbejdsdag ud for dig? 24

26 DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET * Anders Dræby Sørensen, Rådgivnings- og støttecentret: Støtte til uddannelse Kvaliteter i en god karrierevision  Positiv: Altid et ønske  Ikke for stor, konkret og synlig  Betydningsfuld for den vejledte  Realistisk  Bevidsthed om, at det kræver en indsats  Se på begyndelsen og ikke på afslutningen 25

27 DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET * Anders Dræby Sørensen, Rådgivnings- og støttecentret: Praksisredskaber til brug i udforskning af vision 26

28 DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET * Anders Dræby Sørensen, Rådgivnings- og støttecentret: Den eksistensfænomenologiske grundtilgang At følge den andens oplevelser 27

29 DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET * Anders Dræby Sørensen, Rådgivnings- og støttecentret: S De eksistensfænomenologiske grundregler 1. Epochéreglen (parantesreglen) 2. Beskrivelsesreglen 3. Horisontaliseringsreglen (ligeværdighedsreglen) (Ernesto Spinelli, 2008) 28

30 DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET * › Uundersøgte antagelser, vurderinger og fordomme om verden og andre mennesker › Sådanne overbevisninger kan være teorietiske (f.x. fravær af faderfigur) eller personlige (f.x. folk jeg synes om må...) › Der er en fare i uudfordrede terapeutantagelser (klienten lærer dem for at blive opfattet som kureret) › Som en konsekvens giver parantesreglen en mulighed for at undersøge klientens narrativ som det er, snarere end som det bør være

31 DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET * › Naturvidenskaber anser erfaringsobjekter som passive og mekanistiske (årsag og virkning / HVORFOR) › Fænomenologi fokuserer på erfaringens HVAD og HVORDAN

32 DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET * 3. Horisontaliseringsreglen › Undgå sammenlignende vurdering › Enhver del er lige vigtig › Dette involverer at vi må sætte parantes om det, vi opfatter som vigtigt › Sand horisontalisering er umulig

33 DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET * Anders Dræby Sørensen, Rådgivnings- og støttecentret: Støtte til uddannelse Trin 1: Livsprojekt: Eksempler på spørgsmål:  Hvad er vigtigt for dig, hvad er dine personlige værdier?  Hvad er dine personlige antagelser om indholdet af det gode liv?  Hvad giver mest mening for dig i dit liv? Hvad drømmer du om?  Hvor er du på vej hen lige nu og hvordan skal din fremtid se ud og hvad skal den indeholde for at give mening og være tilfredsstillende for dig?  Hvor lever du dit liv og hvordan vil du gerne leve dit liv i fremtiden?  Hvem lever du dit liv sammen med og hvem vil du gerne leve dit liv sammen med?  Hvad er vigtigt for dig, at dit liv indeholder og hvad vil du gerne opnå? 32

34 DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET * Anders Dræby Sørensen, Rådgivnings- og støttecentret: Støtte til uddannelse Trin 2: Karrierevision: Eksempler på spørgsmål:  Hvor er du henne lige nu i dit job eller i din karriere?  Hvordan ser et godt og meningsfuldt arbejdsliv ud for dig  Hvad vil du gerne opnå i din karriere?  Hvilke behov har du til balance mellem arbejdsliv og privatliv, kolleger, prestige og status, økonomi etc. 33

35 DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET * Noget at tale om…. › › Hvad er dit livsprojekt? › Hvad er din karrierevision?


Download ppt "DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET Karrierevejledning til personer med handicap Modul 1.2– Karrierevision Anders Dræby Sørensen,"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google