Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET Karrierevejledning til personer med handicap Modul 2.1 – Strategier i vejledning af personer.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET Karrierevejledning til personer med handicap Modul 2.1 – Strategier i vejledning af personer."— Præsentationens transcript:

1

2 DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET Karrierevejledning til personer med handicap Modul 2.1 – Strategier i vejledning af personer med handicap Anders Dræby Sørensen, fagleder og studielektor Rådgivnings- og støttecentret, Danmarks Pædagogiske Universitetsskole, Aarhus Universitet

3 DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET * Anders Dræby Sørensen, Rådgivnings- og støttecentret: Karrierevejledning 1 Vejledning af personer med handicap › Det gode møde › Særlige vejledningsstrategier 2

4 DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET * Anders Dræby Sørensen, Rådgivnings- og støttecentret: Støtte til uddannelse A. Det gode møde 3

5 DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET * Anders Dræby Sørensen, Rådgivnings- og støttecentret: Støtte til uddannelse Ekskluderende social og psykologisk indstilling til personer med handicap, 1:  Identifikation af personen med personens handicap  Social afvisning og udelukkelse gennem et ønske om at eliminere handicappet eller gennem dehumanisering af personen med handicap (Anne McDonald, 1984)  Intetgørelse af personen med handicap som et deformeret eller dårligt objekt, der ikke har værdighed og privathed og kan behandles som en dukke, et barn eller en ting (Shula Wilson, 2003) 4

6 DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET * Anders Dræby Sørensen, Rådgivnings- og støttecentret: Støtte til uddannelse Ekskluderende social og psykologisk indstilling til personer med handicap, 2:  Udelukkelse, indespærring og kontrol med afvigere er udtryk for et socialt ønske om at opretholde en bestemt orden i samfundet (Michel Foucault)  Handicappet opleves som ubehageligt, uacceptabelt eller uønskværdigt, fordi det repræsenter en trussel mod den sociale orden omkring normalitet og det perfekte som ideal, og fordi det minder os om vores egne grænser, død og sygdom samt truslen om, at vi selv kan blive hjælpeløse, dysfunktionelle eller deforme (Shula Wilson, 2003) 5

7 DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET * Anders Dræby Sørensen, Rådgivnings- og støttecentret: Støtte til uddannelse Ekskluderende social og psykologisk indstilling til personer med handicap, 3:  Handicap bliver tabubelagt gennem en social og psykologisk beskyttelsesmekanisme mod det angstværkkende, uønskværdige, forstyrrende og foruroligende (Shula Wilson, 2003) 6

8 DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET * Anders Dræby Sørensen, Rådgivnings- og støttecentret: Støtte til uddannelse Eksistentiel-humanistisk forståelse af handicap:  Det er oplevelsen af personens handicap (egen eller andres), der har betydning for handicappets omfang Relationel forståelse af handicap:  Personens oplevelse af et handicap handler mindre om nedsat funktionsevne end om reaktioner fra andre i det sociale miljø 7

9 DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET * Anders Dræby Sørensen, Rådgivnings- og støttecentret: Støtte til uddannelse Selvbedrag og selv-eksklusion, 1  Både vejlederen og den vejledningssøgende kan agere i selvbedrag, forstillelse og ond tro, hvor man udadtil fremstiller sig selv som anderledes, end man i virkeligheden er (Hans Grelland, 2009)  F.eks., personen med handicap fremstiller sig selv som ikke-handicappet eller som identificeret med handicappet 8

10 DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET * Anders Dræby Sørensen, Rådgivnings- og støttecentret: Støtte til uddannelse Selvbedrag og selv-eksklusion, 2, undgåelser  Dette spil kan være baseret på undgåelser, hvor vi undgår temaer eller situationer, fordi de berører sider af os selv, som vi fortrænger – de er indikatorer på os selv og begrænser samtidig vores udfoldelsesmuligheder  F.eks. undgå at tage kontakt til andre, tage ansvar etc. 9

11 DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET * Anders Dræby Sørensen, Rådgivnings- og støttecentret: Støtte til uddannelse Selvbedrag og selv-eksklusion, 3, introjektioner  Man kan blive påtvunget eller føle sig nødsaget til at overtage andres værdier eller forestillinger  Nogle psykiske lidelser er udtryk for en uhensigtsmæssig assimilation til omgivelserne  F.eks. kan den vejledte have en tendens til at devaluere sig selv, sit handicap og sine egne ressourcer og begrænsninger eller overtage fordomme og tabuer omkring handicap 10

12 DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET * Anders Dræby Sørensen, Rådgivnings- og støttecentret: Støtte til uddannelse Selvbedrag og selv-eksklusion, 4, projektioner  Man kan overføre sine egne reaktioner på omgivelserne, f.eks. tro at den anden er vred på én, fordi man selv ubevidst giver udtryk for sin vrede 11

13 DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET * Anders Dræby Sørensen, Rådgivnings- og støttecentret: Støtte til uddannelse Martin Buber  Jeg-det Distancering i vejledningen Den anden som sag, handicap, generel type af vejledningssøgende Instrumentel vejledning  Jeg-du Den anden som individuel person Anerkendelse af den anden som radikalt anden Lyttende og lydhør vejledning 12

14 DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET * Anders Dræby Sørensen, Rådgivnings- og støttecentret: Støtte til uddannelse Ernesto Spinelli  At være for den vejledningssøgende At bringe sig selv i samklang med den vejledningssøgendes verdensbillede uden at dømme, justere eller invadere  At være med den vejledningssøgende At leve sig ind i og ”indoptage” de antagelser og værdier, som den vejledningssøgende har tillagt sig 13

15 DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET * Anders Dræby Sørensen, Rådgivnings- og støttecentret: Støtte til uddannelse Det gode møde med personen med handicap, 1  Møde med ham/hende som med samme indstilling som til ethvert andet menneske  Tænk på, hvordan du gerne selv vil mødes af en fremmed  Vær ærlig og hav en fordomsfri og lyttende holdning 14

16 DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET * Anders Dræby Sørensen, Rådgivnings- og støttecentret: Støtte til uddannelse Det gode møde med personen med handicap, 2  Vær realistisk og nærværende, og sæt dine egne fordomme i parentes, så du undgår at være fordømmende eller justerende  Prøv at sætte dig i den vejledtes sted og tænke over, hvad du kunne tænke dig, der blev gjort, hvis du kom i den samme situation som dem. Du skal forestille dig, at du har deres ønsker og værdier (professionel empati) 15

17 DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET * Anders Dræby Sørensen, Rådgivnings- og støttecentret: Støtte til uddannelse Det gode møde med personen med handicap, 3  Anerkend din egen sårbarhed og skrøbelighed som adgang til at kunne håndtere den mulige trussel om uforudsigelighed, tolerere den andens frygt, håbløshed og hjælpeløshed og undgå at projicere din egen smerte, frustration og angst over på den vejledte  Accepter personens handicap som en del af personen som en hjælp til at vedkommende kan acceptere sig selv 16

18 DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET * Anders Dræby Sørensen, Rådgivnings- og støttecentret: Støtte til uddannelse Det gode møde med personen med handicap, 4  Udvis respekt for den vejledningssøgendes værdier og perspektiver, personlige livsprojekt og følelser som genuine livs- og værdiudtryk  Udvis respekt for den vejledningssøgendes grænser og angst, - både din og den vejledningssøgendes  Udvis respekt for den vejledningssøgendes behov for ærlighed og oprigtighed, styrker og evner til at tage ansvar, der må fremmes gennem udfordring 17

19 DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET * Anders Dræby Sørensen, Rådgivnings- og støttecentret: Støtte til uddannelse Det gode møde med personen med handicap, 5  Vejlederen må møde selvbedrag og selv-eksklusion på en respektfuld og imødekommende måde og udtænke praksisformer inden for de rammer som mønstret sætter  Vejlederen bør overveje at møde undgåelser, introjektioner og projektioner med sine naturlige reaktioner og åbent give udtryk for, hvilke mønstre han/hun mener at kunne fornemme hos den anden  Vejlederen bør udvise tolerance og sørge for læringsorienteret samtale omkring disse temaer, så de bliver udgangspunkt for læring og ikke for konflikt  Den vejledningssøgende har selv ansvaret for hvor meget, han/hun vil forandre sig 18

20 DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET * Anders Dræby Sørensen, Rådgivnings- og støttecentret: Støtte til uddannelse B. Særlige handicaporienterede vejledningsstrategier 19

21 DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET * Anders Dræby Sørensen, Rådgivnings- og støttecentret: Støtte til uddannelse A1: Vejledning af personer med hørehandicap  Få øjenkontakt og tal direkte, klart og tydeligt og i almindeligt stemmeleje og ikke for hurtigt  Undgå at skjule munden  Undgå baggrundsstøj  Understøt din tale med kropssprog  Sørg for tegnsprogstolk til længere samtaler med døve 20

22 DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET * Anders Dræby Sørensen, Rådgivnings- og støttecentret: Støtte til uddannelse A2: Vejledning af personer med blindhed  Præsenterer dig selv og tal direkte, nævn den blinde med navn  Du ledsager bedst en blind person ved at lade ham eller hende tage dig under armen, fortæl om omgivelser og eventuelt lyde  Lad den blinde mærke stol når du anviser siddeplads, anden hjælp er unødvendig  Gør opmærksom på din tilstedeværelse når du kommer ind og ud af lokaler 21

23 DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET * Anders Dræby Sørensen, Rådgivnings- og støttecentret: Støtte til uddannelse A3: Vejledning af kørestolsbrugere  Lad samtalen foregå i øjenhøjde  Hold behagelig afstand  Vær tålmodig og hav lyttende øjenkontakt 22

24 DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET * Anders Dræby Sørensen, Rådgivnings- og støttecentret: Støtte til uddannelse A4: Vejledning af udviklingshæmmede  Vær naturlig, imødekommende og vis respekt  Tal tydeligt og i et letforståeligt sprog  Vær konkret og undgå undersforstået humor  Råb ikke, tal med normal stemmeføring  Vær ikke bange for at besvare de spørgsmål du stilles  Tal direkte til personen  Vær bevidst om dine egne grænser 23

25 DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET * Anders Dræby Sørensen, Rådgivnings- og støttecentret: Støtte til uddannelse A5: Vejledning af personer med psykisk lidelse  Udtryk dig enkelt, klart og direkte  Søg øjenkontakt som du vil gøre det med alle andre  Sig til, hvis der er noget, du ikke forstår  Vær bevidst om dine egne grænser – sig fra på en venlig men bestemt måde  Vær forsigtig med at bruge ironi  Husk at personen har sin forstand i behold 24

26 DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET * Anders Dræby Sørensen, Rådgivnings- og støttecentret: Støtte til uddannelse A6: Vejledning af personer med Asperger syndrom › Undgå abstraktioner og manglende præcision i udtryk › Forklar ordbilleder og talemåder, vær opmærksom på kropssprog › Tilskynd til at få information gentaget eller nedskrevet. › Tilskynd til visualisering › Indøv forestillingen om tid og skemaer for at vise rækkefølgen af aktiviteter Opmærksomhedspunkter: › Ujævn sensorisk følsomhed › Vanskeligheder ved sociale situationer › Mangelfuld evne til selvrefleksion/-observation › Konkret tænkning › Lavt kommunikationsniveau eller ”talestrøm” om særinteresser 25

27 DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET * Anders Dræby Sørensen, Rådgivnings- og støttecentret: Støtte til uddannelse A7: Vejledning af personer med ADHD: › Sørg for ro og plads til fokusering › Undgå stress- situationer › Stil tydelige krav i stedet for at appelere › Tilskynd til at få information gentaget eller nedskrevet, følg op på alle aftaler › Brug redskaber, der kan hjælpe til hukommelse og overblik › Afled frem for at bearbejde konflikter, sig til når dine grænser overskrides og forklar Opmærksomhedspunkter: › Tendens til ufokuseret talestrøm › Problemer i gruppesammenhænge › Let afledelig › Glemsomhed/overspringshandlinger ift. aftaler 26

28 DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET * Anders Dræby Sørensen, Rådgivnings- og støttecentret: Støtte til uddannelse A8: Vejledning af personer med talehandicap: › Signaler med din holdning at du har tid nok til samtalen › Undgå at færdiggøre personens sætninger for ham/hende › Undgå at gætte på, hvad personen vil sige › Tal selv langsomt og tydeligt men overdriv ikke › Tal kun én af gangen › Hav øjenkontakt 27

29 DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET * Anders Dræby Sørensen, Rådgivnings- og støttecentret: Støtte til uddannelse A9: Vejledning af personer med ordblindhed › Vær opmærksom på eventuel nedsat læse- og skrivehastighed › Kombiner skrift med visuelle redskaber 28


Download ppt "DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET Karrierevejledning til personer med handicap Modul 2.1 – Strategier i vejledning af personer."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google