læse- skrivevanskeligheder Undervisning af elever i læse- skrivevanskeligheder
Dagsorden Opsamling fra sidst: programmer og materialer Erfaringsudveksling At skabe et læringsmiljø hvor eleverne kan arbejde på computeren. Hvad har betydning for eleven? Hvad siger eleverne? Læsning på computeren Skrive på computeren - arbejde med skabeloner Arbejde med programmer og materialer Opsamling på dagen - Afslutning
Læringsmiljøet skal give mulighed for: At eleven kan bruger it som kompenserende - og kvalificerende redskab. At eleven kan erhverve sig alderssvarende viden. At eleven udvikler sine faglige kompetencer At eleven er en lærende elev.
Hvad har betydning for eleven ? Hvor ”hårdt” ramt er man Hvilke strategier i forhold til at arbejde på computeren Motivation Identitet Ydre faktorer: Hvordan er støtten fra: forældre, familie, venner? Skolen: Hvordan er læringsmiljøet i klassen?
Hvad siger eleverne? 2. At bruge computeren i andre fag end dansk 1. At blive bedre til at bruge computeren 4. At starte på opgaven samtidig med klassen 2. At arbejde med de samme materialer som klassen 5. At lære ikke at synes det er pinligt at bruge computeren 5. Ikke at føle sig anderledes i klassen 3. At kunne laver opgaverne og lektierne selv
Undervisning i at bruge computeren CD-ord: oplæsnings- og skriveværktøj Adobe: digitale bøger og skriveværktøj Materialebasen E17/Nota: http://www.e17.dk/ Elevintra/Skolekom
Hvad siger eleverne? 2. At bruge computeren i andre fag end dansk Undervisning i at bruge computer og programmerne 1. At blive bedre til at bruge computeren 2. At arbejde med de samme materialer som klassen 4. At starte på opgaven samtidig med klassen 5. At lære ikke at synes det er pinligt at bruge computeren 3. At kunne laver opgaverne og lektierne selv 5. Ikke at føle sig anderledes i klassen
Undervisningsmaterialer Materialebasen på SkoleKom: E17/Nota: http://www.e17.dk/ eReolen: https://ereolen.dk/ Gyldendal e- bøger: http://www.syntetisktale.dk Center for Læring, Aarhus Kommune: http://cflonline.mitbu.dk/digitale Skolens kopimaskine PDF - XChange- viewer:
Læsning på computeren PC – læsning: Lytte og se – læsning læs med highlight Udvælgende læsning Lytte – læsning ”læs med ørerne” Digital stemme – indtalt tekst
Læseformål At læse for at få viden At læse for at gøre At læse for at opleve At læse for at træne
Hvad siger eleverne? At blive bedre til at bruge computeren At bruge computeren i andre fag end dansk Undervisning i at bruge computer og programmerne 3. At kunne laver opgaverne og lektierne selv Digitale materialer i alle fag 5. At lære ikke at synes det er pinligt at bruge computeren At arbejde med de samme materialer som klassen 4 .At starte på opgaven samtidig med klassen 5. Ikke at føle sig anderledes i klassen
Struktur Instruktion til opgaven Skriveskabeloner: Margit Gade: www.vismighvordan.dk http://www.margitgade.dk/index.php/undervisningsmateriale/skabeloner-fra-kompensatorisk-it/9-uncategorised/91-skabeloner-2 http://www.margitgade.dk/index.php/undervisningsmateriale/ordklasser Merete Brudholm: http://alinea.dk/butik.aspx?c=Item&category=4906&item=23961
Ugeskema UGE 12 TID: 45 min 10 min 10-finger Læsebånd Danskopgave TID: 45 min 10 min UGE 12 10-finger Læsebånd Danskopgave Opgave.1 Opgave 2 Matematik Opgave 1 Opgave 2 Løbe Regn i egne bøger Jakob Rasmus Bertram Emilie Laura Mette Alberthe
Hvad siger eleverne? At blive bedre til at bruge computeren At bruge computeren i andre fag end dansk Undervisning i at bruge computer og programmerne At kunne laver opgaverne og lektierne selv Digitale materialer i alle fag 5. At lære ikke at synes det er pinligt at bruge computeren Struktur på opgaven og arbejdsbeskrivelse At arbejde med de samme materialer som klassen 4 .At starte på opgaven samtidig med klassen 5. Ikke at føle sig anderledes i klassen
Opgavebeskrivelse Hvad skal der til, for at eleven kan løse opgaven? Hvad skal der til, for at eleven kan gå i gang med opgaven? Hvordan skal eleven bruge sin computer/programmer? Tid
At blive bedre til at bruge computeren At kunne laver opgaverne og lektierne selv At bruge computeren i andre fag end dansk Undervisning i at bruge computer og programmerne Digitale materialer i alle fag Struktur på opgaven arbejdsvaner 5. At lære ikke at synes det er pinligt at bruge computeren At starte på opgaven samtidig med klassen At arbejde med de samme materialer som klassen 5. Ikke at føle sig anderledes i klassen Tid og planlægning Motivation Selvstændighed
Digitale materialer i alle Læringsmiljø Struktur på opgaven Struktur på arbejdet Undervisning i at bruge computer og programmer Arbejdsvaner og rutiner Digitale materialer i alle fag selvstændighed: deltagende motivation Faglig udvikling
Overvejelser til teamet Elevens plads i klassen: ledninger, stik, evt. ekstra bord. Hvordan sikres computeren i frikvartererne, gymnastiktimer osv. Hvor henvender eleven sig ved it-problemer? Hvor printer eleven ud – hvem hjælper eleven? Elev Intra Er teamet bekendt med materialebaserne og programmerne cd-ord, Skan Read og Adobe? Hvem på skolen kender til scanning af materiale.
Links til undervisningsmaterialer: E17/Nota: http://www.e17.dk/ Materialebasen på Skolekom Gyldendal e- bøger: http://www.syntetisktale.dk/ Biblioteket: eReolen: https://ereolen.dk/ Center for Læring, Aarhus Kommune: http://cflonline.mitbu.dk/digitale Indkøb af digitale læremidler på skolen Tjek tasken: https://tjektasken.dk/
Skriveskabeloner: Margit Gade: www.vismighvordan.dk http://www.margitgade.dk/index.php/undervisningsmateriale/skabeloner-fra-kompensatorisk-it/9-uncategorised/91-skabeloner-2 http://www.margitgade.dk/index.php/undervisningsmateriale/ordklasser Merete Brudholm: http://alinea.dk/butik.aspx?c=Item&category=4906&item=23961