læse- skrivevanskeligheder

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Folkeskolereformen Hvad og hvorfor?.
Advertisements

MEDIEKULTUR OG SKOLEKULTUR
LÆSNING på Ahlmann - Skolen
Skolereformen – Skovvangskolen fra 1. august 2014
ADHD – Når helikopteren ikke kan lette
Læringsstile og lektier
Kompetencecenter for læsning
Hjælpemidler til syns- og læsehandicappede Marie W. Bertelsen IKT- og læsekonsulent Center for specialundervisning, Roskilde Amt. Cand.mag. i audiologopædi.
Aalborg Handelsgymnasium på vej imod Det Digitale Handelsgymnasium.
Hvordan kan forældre støtte op om barnets skoleliv?
Oplæg - Christinelystskolen den 9. september 2009
Midtvejskursus i biologi efteråret 2001 Teknologistøttet undervisning - Pædagogik og værktøjer.
En læsepolitik Skolen på la Cours Vej.
Gruppe - Hvidovre. Information og kommunikation Formålet er at fremme informationen og kommunikationen mellem de to institutioner og gøre børnene og de.
Dannelsens indhold i det senmoderne samfund
Dyssegårdsskolens kommende organisering
Klavs Asbjørn Hansen Vibeke Wendelboe Lund Maria Aas.
Aabenraa Friskole Tilsyn i ord og billeder April 2008 Birgitte Boelt
Velkommen! Strøtanker vedr. pædagogisk IT som et indsatsområde.
Læsestrategikurser i 1g/1HF Hvorfor? Hvad? Hvordan? 3. juli 2014 Margrethe Mørch - NG1.
Tilsyn Aabenraa Friskole 2012
Nyt enkelt inkluderende læsekoncept Rune Ørum ITECH ApS.
SkoleKom Lærernes netværk SkoleIntra-træf 2012.
Skriv titel Synlig læring med it Agerbæk Skole og Starup Skole 2013
Kaptajn Karlsens skib Synlig læring med it Agerbæk Skole og
Forældremøde Herningvej Skole, torsdag den 1
26. MARTS 2009 DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET Effekter af den specialundervisning, der gives som supplement til den almindelige.
Hvordan får vi de sidste 20 % med på SkoleIntra? v/ Christina Harting.
IT og praktik på Høje Kolstrup Skole Menu IT som en del af praktikken Hjemmesider Farvel og tak.
Et kursus om it som faglig udfordring og didaktisk mulighed for danskfaget. Ph.d. Jeppe Bundsgaard
BYOD - Løjtegårdsskolen ”It har meget lille betydning for forandringer på kort sigt. Men på lang er it medvirkende til store forandringer i vores måde.
5/6 klasse Dagbog for lejrskole til Bornholm
En portfolio er den bevidste indsamling og løbende vurdering af eller refleksion over undervisningens og læringens processer og produkter.
Uge 7 Unge og seksualitet.
Præsentation af materialer på personalemøde
Velkommen til Nordregårdsskolen
Team4a1 IT-Udvikling Team 4a Modulopgave H, stor..
APV Lindved Skole Januar Rengøring SFO Undervisning.
Kompetencecenter for læsning
3.Lektion: Identitet 3.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel 3 i Luk Samfundet Op! af Brøndum og Hansen, Columbus.
Årsplan – en kort en lang
Evaluering og IT Brøndby Gymnasium
Træning af mundtlighed årgang Fysik/kemi UL Synlig læring med it Agerbæk Skole og Starup Skole 2013.
Skriv titel Skriv årgang, fag og initaler Synlig læring med it Agerbæk Skole og Starup Skole 2013.
Velkommen 9. klasses forældre Ungdommens Uddannelsesvejledning Nordvestsjælland UU-vejleder Janne Matthiassen Tlf:
Billedanalyse 7. årgang, dansk – Vi, LN, AH, LP Synlig læring med it Agerbæk Skole og Starup Skole 2013.
Alt er på hjemmesiden nyfolkeskole.wordpress.com.
Den Kreative Platform I TIK 3
Elevers Rolle I Inklusion ERIS workshop Afprøvning af metoderne: Aktiv på tværs/Lege- og Læringsmakkere 12. maj 2015 Workshopvært: Karsten Juul-Olsen,
Aftenens program Kl – 19.15Velkomst på torvet – Forældre sidder på stole og elever står op. Kl. ca Elever går med lærere til teamlokaler.
1 Kortlægning i program for læringsledelse 2 Kortlægning Kortlægningen i Program for læringsledelse er udformet som netbaserede, elektroniske spørgeskemaer.
PHOTO STORY I 2.KLASSE FORTÆLLING I DANSK. FORTÆLLING I DANSK Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at fortælle og udtrykke sig i både.
FORTÆL I POWERPOINT - FANTASTISKE FABLER. FORTÆL I POWERPOINT Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at lave fortællinger med tekst,
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Et fagligt.
Velkommen til orientering om folkeskolereformen 10.juni 2014 på Arden Skole Program: 1. Information om den nye folkeskolereform 2. Hvordan gennemfører.
VELKOMMEN TIL MELLEMTRINNET 4. KLASSE, 5. KLASSE OG 6. KLASSE.
National ordblindetest på tværs af uddannelser Testen skal identificere elever og studerende med ordblindhed på tværs af uddannelser fra forår 3.klasse.
UU Aarhus og Samsø – læs mere på Dagens program Du skal have kendskab til Introkurser.
Temadag MV Nordic 17 maj 2017 Kompetencecenter for Læsning i Aarhus
Læsning Elevernes foretrukne medie
Mikael Galmar eeskole.dk 8/4-16
- Kom tættere på dit barns skolegang
Kompetencecenter for Læsning Hanne Mette Kristensen –
Undervisning af elever med IT-rygsæk KCL foråret 2018
Ordblinde og LST KCL efteråret 2018
Strategier og værktøjer i sprogundervisningen
Basiskursus 1.
Ringkøbing-Skjern Bibliotekerne
FÅ MEST UD AF DAGEN: UNDERVISNINGSMATERIALE (9. -10
Præsentationens transcript:

læse- skrivevanskeligheder Undervisning af elever i læse- skrivevanskeligheder

Dagsorden Opsamling fra sidst: programmer og materialer Erfaringsudveksling At skabe et læringsmiljø hvor eleverne kan arbejde på computeren. Hvad har betydning for eleven? Hvad siger eleverne? Læsning på computeren Skrive på computeren - arbejde med skabeloner Arbejde med programmer og materialer Opsamling på dagen - Afslutning

Læringsmiljøet skal give mulighed for: At eleven kan bruger it som kompenserende - og kvalificerende redskab. At eleven kan erhverve sig alderssvarende viden. At eleven udvikler sine faglige kompetencer At eleven er en lærende elev.

Hvad har betydning for eleven ? Hvor ”hårdt” ramt er man Hvilke strategier i forhold til at arbejde på computeren Motivation Identitet Ydre faktorer: Hvordan er støtten fra: forældre, familie, venner? Skolen: Hvordan er læringsmiljøet i klassen?

Hvad siger eleverne? 2. At bruge computeren i andre fag end dansk 1. At blive bedre til at bruge computeren 4. At starte på opgaven samtidig med klassen 2. At arbejde med de samme materialer som klassen 5. At lære ikke at synes det er pinligt at bruge computeren 5. Ikke at føle sig anderledes i klassen 3. At kunne laver opgaverne og lektierne selv

Undervisning i at bruge computeren CD-ord: oplæsnings- og skriveværktøj Adobe: digitale bøger og skriveværktøj Materialebasen E17/Nota: http://www.e17.dk/ Elevintra/Skolekom

Hvad siger eleverne? 2. At bruge computeren i andre fag end dansk Undervisning i at bruge computer og programmerne 1. At blive bedre til at bruge computeren 2. At arbejde med de samme materialer som klassen 4. At starte på opgaven samtidig med klassen 5. At lære ikke at synes det er pinligt at bruge computeren 3. At kunne laver opgaverne og lektierne selv 5. Ikke at føle sig anderledes i klassen

Undervisningsmaterialer Materialebasen på SkoleKom: E17/Nota: http://www.e17.dk/ eReolen: https://ereolen.dk/ Gyldendal e- bøger: http://www.syntetisktale.dk Center for Læring, Aarhus Kommune: http://cflonline.mitbu.dk/digitale Skolens kopimaskine PDF - XChange- viewer:

Læsning på computeren PC – læsning: Lytte og se – læsning læs med highlight Udvælgende læsning Lytte – læsning ”læs med ørerne” Digital stemme – indtalt tekst

Læseformål At læse for at få viden At læse for at gøre At læse for at opleve At læse for at træne

Hvad siger eleverne? At blive bedre til at bruge computeren At bruge computeren i andre fag end dansk Undervisning i at bruge computer og programmerne 3. At kunne laver opgaverne og lektierne selv Digitale materialer i alle fag 5. At lære ikke at synes det er pinligt at bruge computeren At arbejde med de samme materialer som klassen 4 .At starte på opgaven samtidig med klassen 5. Ikke at føle sig anderledes i klassen

Struktur Instruktion til opgaven Skriveskabeloner: Margit Gade: www.vismighvordan.dk http://www.margitgade.dk/index.php/undervisningsmateriale/skabeloner-fra-kompensatorisk-it/9-uncategorised/91-skabeloner-2 http://www.margitgade.dk/index.php/undervisningsmateriale/ordklasser Merete Brudholm: http://alinea.dk/butik.aspx?c=Item&category=4906&item=23961

Ugeskema UGE 12 TID: 45 min 10 min 10-finger Læsebånd Danskopgave   TID: 45 min 10 min UGE 12 10-finger Læsebånd Danskopgave Opgave.1 Opgave 2 Matematik Opgave 1 Opgave 2 Løbe Regn i egne bøger Jakob Rasmus Bertram Emilie Laura Mette Alberthe

Hvad siger eleverne? At blive bedre til at bruge computeren At bruge computeren i andre fag end dansk Undervisning i at bruge computer og programmerne At kunne laver opgaverne og lektierne selv Digitale materialer i alle fag 5. At lære ikke at synes det er pinligt at bruge computeren Struktur på opgaven og arbejdsbeskrivelse At arbejde med de samme materialer som klassen 4 .At starte på opgaven samtidig med klassen 5. Ikke at føle sig anderledes i klassen

Opgavebeskrivelse Hvad skal der til, for at eleven kan løse opgaven? Hvad skal der til, for at eleven kan gå i gang med opgaven? Hvordan skal eleven bruge sin computer/programmer? Tid

At blive bedre til at bruge computeren At kunne laver opgaverne og lektierne selv At bruge computeren i andre fag end dansk Undervisning i at bruge computer og programmerne Digitale materialer i alle fag Struktur på opgaven arbejdsvaner 5. At lære ikke at synes det er pinligt at bruge computeren At starte på opgaven samtidig med klassen At arbejde med de samme materialer som klassen 5. Ikke at føle sig anderledes i klassen Tid og planlægning Motivation Selvstændighed

Digitale materialer i alle Læringsmiljø Struktur på opgaven Struktur på arbejdet Undervisning i at bruge computer og programmer Arbejdsvaner og rutiner Digitale materialer i alle fag selvstændighed: deltagende motivation Faglig udvikling

Overvejelser til teamet Elevens plads i klassen: ledninger, stik, evt. ekstra bord. Hvordan sikres computeren i frikvartererne, gymnastiktimer osv.   Hvor henvender eleven sig ved it-problemer? Hvor printer eleven ud – hvem hjælper eleven? Elev Intra Er teamet bekendt med materialebaserne og programmerne cd-ord, Skan Read og Adobe? Hvem på skolen kender til scanning af materiale.

Links til undervisningsmaterialer: E17/Nota: http://www.e17.dk/ Materialebasen på Skolekom Gyldendal e- bøger: http://www.syntetisktale.dk/ Biblioteket: eReolen: https://ereolen.dk/ Center for Læring, Aarhus Kommune: http://cflonline.mitbu.dk/digitale Indkøb af digitale læremidler på skolen Tjek tasken: https://tjektasken.dk/

Skriveskabeloner: Margit Gade: www.vismighvordan.dk http://www.margitgade.dk/index.php/undervisningsmateriale/skabeloner-fra-kompensatorisk-it/9-uncategorised/91-skabeloner-2 http://www.margitgade.dk/index.php/undervisningsmateriale/ordklasser Merete Brudholm: http://alinea.dk/butik.aspx?c=Item&category=4906&item=23961