Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
1
Læsning Elevernes foretrukne medie
En undersøgelse foretaget i samme klasse i 1. og 6 semester H C Ørsted Gymnasiet Hanne Heimbürger
2
Metode Første undersøgelse blev udført 24/ i 1g i mat/fys med 24 elever Hver elev læste 4 tekster af samme længde og sværhedsgrad. Teksterne blev læst i magasin, i sort/hvid kopi, på PC og på mobil. Elever noterede læsehastighed og svarede på tjekspørgsmål til hver tekst. Hver elev fik svar tilbage på, hvilket medie eleven læste bedst på – en balance mellem hastighed og tekstforståelse
3
Resultat af første undersøgelse
Klassen som helhed: Eleverne læser overvejende bedst på sort/hvid kopi, skarpt forfulgt af læsning i magasin. Skærmlæsning fungerer dårligt Læsning på mobil giver samlet set dårligst resultat Det foretrukne medie er individuelt: Nogle elever læser bedst på mobil
5
Anden undersøgelse giver andet resultat
Anden undersøgelse blev udført x/ i 3g mat/fys med 19 elever Metode 3 tekster af samme længde og sværhedsgrad Metoden i øvrigt den samme
7
Resultat Eleverne læser som helhed stadig bedst på analogt materiale
En stor del af eleverne har udviklet læsekompetence på mobil. ”Vi har øvet os” er en forklaring. Måske den taktile støtte og opslugthed af mobil er medvirkende? Skærmlæsning er stadig lige dårlig
8
Konsekvenser: Træn skærmlæsning
Netprøver.dk er på skærm! De skal altså til eksamen være gode skærmlæsere. Skolen må have fokus på, at eleverne udvikler digital læsekompetence og kan navigere på en skærm med det fulde læseudbytte.
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.