Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Temadag MV Nordic 17 maj 2017 Kompetencecenter for Læsning i Aarhus

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Temadag MV Nordic 17 maj 2017 Kompetencecenter for Læsning i Aarhus"— Præsentationens transcript:

1 Temadag MV Nordic 17 maj 2017 Kompetencecenter for Læsning i Aarhus
Præsentation VH. KCL. Visti Søvsø Hansen

2 Kompetencecenter for Læsning i Aarhus
Krav til udstyr og programmer krav til elevens motivation Krav til lærerne om tilrettelæggelse af undervisningen Krav til skolevæsnet om at facilitere en stabil drift. Præsentation VH. KCL.

3 Præsentation af KCL Idé 2008 Start aug. 2009 Tilbud for 0 – 10 kl.
Kompetencecenter for Læsning i Aarhus Præsentation af KCL Idé 2008 Start aug. 2009 Tilbud for 0 – 10 kl. Alle forløb er 1½ år 0 – 3 kl. ekstern indsats (10 kl. eksternt) 4 – 10 kl. 10 uger på KCL 11 konsulenter Ca elever pr. år Vidensbaseret Kommuneaftale og elevaftale CD-ord Eksterne kurser via KCL Samarbejde med Thisted Skive Lang række samarbejdsrelationer

4 Kompetencecenter for Læsning i Aarhus
Ordblindhed En forskellig udfordring for ordblinde i grundskolen og ordblinde ellers? Sikre konventionel skriftsproglig udvikling Hjernens plasticitet Videnstilegnelse som primær mål

5 En ordblind i grundskolen.
Kompetencecenter for Læsning i Aarhus En ordblind i grundskolen. Krav om synkron læring Krav om skriftsproglighed på lige fod Krav om at anvende ekstra ressourcer for at opnå det samme som peer Krav om større tidsforbrug Krav om at automatiserer anvendelse af læse-skriveværktøjer Krav om teknisk indsigt i programmer og udstyr Krav om mentale struktur kompetencer Krav om opmærksomhed på træning af konventionel læse-skrivekompetence Krav om modulering og stilladsering, for at aflaste mentale ressourcer Krav om at synliggøre evner og vilje (modgå indlejret forståelse) Måske udfordringer i forhold til den sociale arv Den dobbelte udfordring – viden og skriftsproget Mentale ressourcer er udfordret Hukommelse alle aspekter En meget større indsats for at nå de samme mål Viden om strategier, modullering

6 Udvikling af konventionel skriftsprogskompetencer
Kompetencecenter for Læsning i Aarhus Udvikling af konventionel skriftsprogskompetencer Udviklingen af den konventionelle skriftsproglige kompetence, skal bæres af sikkerhed om inklusion og sikkerhed for læring på (næsten) lige vilkår. Den usikre afkodning og besværede produktion af det skriftsproglige, gør at LST skal være et centralt redskab for ordblinde. Fra It som kompenserende redskab til It som kvalificerende redskab.

7 Kompetencecenter for Læsning i Aarhus
It som kvalificerende redskab: (hvorfor har det en effekt på konventionel læsning?) Den præcise præsentation af ikon – lyd, ikonfølge – ord, sætningsdannelse, tekstsammenhænge. Markant øget ordpræsentation og ordkendskab Flow Synkron læring. Cooping – at kunne det samme som peer Den mentale rejse fra handicappet(tillært hjælpeløs) til kompetent deltager i læringsmiljøet. Effekten af miljø-self efficacy. Stikprøve: 80 % på normal læseudviklingskurve 60% mere end normal kurve = de indhenter noget Massive gode tilbagemeldinger fra alle Dette kalder på at nogen undersøger effekten af vores indsats!!!

8 Kompetencecenter for Læsning i Aarhus
Ordblinde elever, der anvender Læse og Skrive Teknologier i undervisningen, har brug for en inklusionstilgang, der baserer sig på, at de skal leve op til de samme faglige krav som deres kammerater. Specifik udfordring omkring afkodning af skrifttegn Skolen = skriftsproglig tilgang til videnstilegnelse En udfordret hverdag En udfordring omkring videntilegnelse som dyslektiker. Hverken den specifikke udfordring omkring skriftsproget eller de tiltag der igangsættes må være en hindring for videntilegnelse

9 Det stiller krav til udstyr og programmer
Kompetencecenter for Læsning i Aarhus Det stiller krav til udstyr og programmer Det stiller krav til elevens motivation Det stiller krav til lærerne om tilrettelæggelse af undervisningen Det stiller krav til skolevæsnet om at facilitere en stabil drift. Oversigt følger

10 Det stiller krav til udstyr og programmer
Kompetencecenter for Læsning i Aarhus Det stiller krav til udstyr og programmer Stabilt Intuitivt i brug Universel Understøtter udvælgende oplæsning Lokal tilgængelig på device On time Afprøvede opdateringer Udstyr og programmer: Et værktøj der understøtter det universelle i anvendelse Et værktøj der understøtter stabilitet Et værktøj der understøtter at videntilegnelse foregår altid. Ikke bare i klasserummet, skolen og afgrænsede digitale platforme.

11 Det stiller krav til elevens motivation
Kompetencecenter for Læsning i Aarhus Det stiller krav til elevens motivation Mattæus effekten Self efficacy Troen på den aktuelle opgave Troen på opgaver Læringsmiljøets tro på cooping Dette på trods!! Viljen! Elevens motivation: Elever vil stå på mål hvis de har mulighed for det. Motivation er pædagogisk dynamisk og dermed er lærernes viden om dette afgørende. Det er opnåelse af de synlige mål og de synlige succeser der skaber motivation ”Ja vi ved godt at du ikke er god til præstere omkring konventionel skriftsproglighed, men det er et livsvilkår – du må videre. Fra en offerrolle til en kompetent deltager i læringsmiljøet

12 Kompetencecenter for Læsning i Aarhus
Det stiller krav til skolen og lærerne om tilrettelæggelse af undervisningen Evaluering omkring oplevet inklusion Viden om skriftsproglighed og videnstilegnelse Fokus på faglige krav (frem for hensyntagen til skriftsprogskompetencer) De fysiske rammer Materialevalg – digitale Scannings faciliteter Tilrettelæggelse af undervisningen: Materialevalg og anvendelse der ligestiller en digital tilgang. En fokus på den oplevede inklusion En fokus på effekt

13 Det stiller krav til skolevæsnet om at facilitere en stabil drift.
Kompetencecenter for Læsning i Aarhus Det stiller krav til skolevæsnet om at facilitere en stabil drift. Øje for brugerperpektiv Defineret udstyr Netværk Support Onsite On time Scannings procedure for lærerne/pædagogerne. Synlige rammer. Strategi Opgradering af udstyr Opdatering af programflader Stabil drift. Læring foregår overalt Ethvert nedbrud er en oplevet eksklusion Support skal være ”On-site” og ”On-time” En indsats designet ud fra brugerperspektivet.

14 Kompetencecenter for Læsning i Aarhus

15 Links. Kompetencecenter for Læsning i Aarhus Links: KCL Skoleporten
MV Nordic Thomas og Frederik FaceBook


Download ppt "Temadag MV Nordic 17 maj 2017 Kompetencecenter for Læsning i Aarhus"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google