Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afCecilie Thomsen Redigeret for ca. et år siden
1
Kompetencecenter for Læsning Hanne Mette Kristensen – hanpa@aarhus.dk
Udskolingen 7.-9.kl. Kompetencecenter for Læsning i Aarhus Hanne Mette Kristensen –
2
Indhold Hvad? Hvordan? Hvorfor?
Oplæg med afsæt i vores praksis med fokus på en miljøindsats At blive en aktiv læser og skriver At få gode og brugbare rutiner med it At eleven oplever handlekompetence Hvordan? Oplæg med eksempler fra praksis Oplæg om prøve på særlige vilkår ca. 15 min. Tid til refleksion Notér dét, som I særligt hæfter jer ved Afrunding og spørgsmål til sidst Hvorfor? Et indblik i en praksis, som virker At præsentere jer for en værktøjskasse af redskaber Lærerens rolle – sådan understøtter vi den ordblinde elevs læring Kompetencecenter for Læsning
3
Program kl – Præsentation Kompetencecenter for Læsning Læse-skriveteknologien Dansk Kl Pause Kl – Matematik, sprog og faglig læsning Kl – Pause Kl – Fortsat og Folkeskolens prøver på særlige vilkår Kl – Afrunding, spørgsmål og refleksioner Kompetencecenter for Læsning
4
Opgave Notér, hver gang du støder på noget, som du synes giver god mening for dig og din praksis ”Lærerens rolle” – sådan understøtter vi ordblinde elevers læring Kompetencecenter for Læsning
5
Kompetencecenter for Læsning – en præsentation
En miljøindsats
6
Kompetencecenter for Læsning
En byrådsbeslutning i 2008 It-rygsækprojektet før 2008 Rosenvangskolen Inklusion Start aug. 2009 46 skoler i Aarhus, normalklasserne. 12 konsulenter og en daglig leder Selvstændig økonomi Kompetencecenter for Læsning
7
Kompetencecenter for Læsning
Visitation Alle forløb er 1½ år. elever om året i forløb 0.-3. kl. indsatsen udelukkende på skolerne kl. Kursus for eleven i op til 10 uger Indsats primært i læringsmiljøet Læse-skriveteknologi som kvalificerende redskab Status Stikprøve 80% normal læsudviklings kurve 60% mere end normal kurve. Kompetencecenter for Læsning
8
En elev i læsevanskeligheder
Hvilke udfordringer stiller en ordblind elev, der er it-bruger, til jeres undervisning? Kompetencecenter for Læsning En elev i læsevanskeligheder
9
Kompetencecenter for Læsning
Ordblindhed ”Ovenstående definition er et udtryk for kerneproblematikken ved ordblindhed, som er vanskelighed ved at lære sig at udnytte skriftens lydprincip og derigennem udvikle sikker og flydende ordafkodning og stavefærdighed”. Frederikshavns kommunes strategi og handleplan Kompetencecenter for Læsning Fra Frederikshavns kommunes strategi og handleplan
10
De oplevede vanskeligheder
Kompetencecenter for Læsning De oplevede vanskeligheder Miljøet – det ydre: Relationer – lærere, elever, forældre Rammerne – ressourcer på skolen, de fysiske rammer, skema, stilladsering og undervisningsmaterialer Læse-skriveteknologi Kravene Eleven – indre: Skriftsproglige vanskeligheder – det vi kan måle Selvforståelse Strategier Kompetencecenter for Læsning Sig noget om kravene Laura Kongskov Center for Undervisningsudvikling og Digitale Medier, Aarhus Universitet. Rådgivnings- og støtteenhenden.
11
Mål for indsatsen Det er KCL´s mål, at eleven:
- møder et inkluderende skriftsprogmiljø - har mulighed for at erhverve sig alderssvarende viden - lærer at anvende it som kvalificerende redskab - oplever handlekompetence og en fortsat lyst til at lære Kompetencecenter for Læsning
12
IT som middel til at nå målet
Fokus på, hvad eleven skal lære Automatisering af rutiner Opdeling af arbejdsprocessen At lære og aflære arbejdsgange Bevidste strategier Kompetencecenter for Læsning
13
Hvad siger eleverne? ”Jeg vil gerne blive bedre til at bruge computeren” ”Jeg vil gerne arbejde med de samme materialer som klassen” ”Jeg gad godt, at jeg bare selv kunne gå i gang med en opgave” ”Jeg vil gerne kunne lave opgaverne og lektierne selv” ”Jeg vil gerne bruge computeren i andre fag end dansk” ”Jeg vil gerne blive hurtigere til at bruge computeren, fordi jeg altid er den, der bliver sidst færdig” Kompetencecenter for Læsning
14
2 minutter – stop op Fokus på Lærerens rolle
Hvad har du særligt hæftet dig ved? Kompetencecenter for Læsning
15
Mål for undervisningen på KCL
På kurset på KCL tager undervisningen afsæt i: At blive en aktiv læser og skriver At få gode og brugbare rutiner med it At opleve handlekompetence ift. skolearbejde Kompetencecenter for Læsning
16
Læse-skriveteknologi
Undervisningen Kompetencecenter for Læsning Læse-skriveteknologi
17
Læse-skriveteknologien
Kompetencecenter for Læsning Læse-skriveteknologien Læsning Stavning Struktur Strategier Vaner Planlægning Før-under-efter Kompetencecenter for Læsning Hjælp til…
18
Læsning med computeren
PC – læsning: Lytte og se – læsning med highlight Udvælgende læsning Lytte – læsning ”læs med ørerne” Forskellige læsestrategier Digital stemme – indtalt tekst Kompetencecenter for Læsning
19
Bevidste læse-skrivestrategier
Kompetencecenter for Læsning
20
Stavning Kompetencecenter for Læsning
21
Tale til tekst – På telefonen
Fordi vi kan.. Og fordi man må.. Når stavning er for svært Når fagudtryk og det varierede sprog vælges fra Kompetencecenter for Læsning
22
Google Drev på computer og telefon
Kompetencecenter for Læsning
23
Elektroniske materialer
Kompetencecenter for Læsning Elektroniske materialer Kompetencecenter for Læsning Skanning
24
Gode og brugbare rutiner med it
Kompetencecenter for Læsning Gode og brugbare rutiner med it Kompetencecenter for Læsning Orden
25
Gode og brugbare rutiner med it
Kompetencecenter for Læsning Gode og brugbare rutiner med it Kompetencecenter for Læsning Rutiner – automatiseringer frigør energi – derfor trænes færdigheder. Målbar progression og fokus på arbejde og indsats ”Jeg skriver med 10-fingre, fordi det er hurtigere. Man lærer det, selvom det er stressende i starten”.
26
Skriftligt arbejde Noter Opgavebesvarelser Afleveringer
Kompetencecenter for Læsning
27
Eksempler fra undervisningen
Dansk Kompetencecenter for Læsning Eksempler fra undervisningen
28
Kompetencecenter for Læsning
Planlægning Før Under Efter Før Under Efter Kompetencecenter for Læsning Gælder for alle opgaver – med mest for de længere skriftlige opgaver
29
Kompetencecenter for Læsning
Planlægning Før Under Efter Før Under Efter Kompetencecenter for Læsning Forskellige elever
30
Struktur og stilladsering
Kompetencecenter for Læsning Struktur og stilladsering Kompetencecenter for Læsning At blive taget i hånden
31
For-arbejde Kompetencecenter for Læsning
32
Målsætning Kompetencecenter for Læsning
33
Kompetencecenter for Læsning
Rettefasen Kompetencecenter for Læsning Bevidsthed om strategier
34
Kompetencecenter for Læsning
Rettefasen Alle børnene stod i vand til halsen. Undtagen Trille, hun for lille. Alle børnene løb ud af den brændende skole. Undtagen han havde ingen ben. Kompetencecenter for Læsning Hvorfor det er nemt at læse dét, der ikke står der
35
Rettefasen Kompetencecenter for Læsning
36
2 minutter – stop op Fokus på Lærerens rolle
Hvad har du særligt hæftet dig ved? Notér og summe Kompetencecenter for Læsning
37
Kompetencecenter for Læsning Muligheder og andre veje til læring
Sprogundervisningen Kompetencecenter for Læsning Muligheder og andre veje til læring
38
Undervisningen I klassen: It-værktøjer Organisering Individuelt/
Målstyret Kompetencecenter for Læsning
39
Kompetencecenter for Læsning
Konsolidering Elisabeth Arnbak: Hvordan kan vi bedst støtte ordblinde børns fremmedsprogsindlæring? En grundig og velstruktureret undervisning i det nye sprogs lyde En grundig instruktion i bogstav/lydforbindelser på det nye sprog Computerstøttet undervisning Kompetencecenter for Læsning Det er der sjældent mulighed for
40
Kompetencecenter for Læsning Mulige veje
Kompetencecenter for Læsning Mulige veje
41
Sprogfagenes kompetenceområder
Nye forenklede mål: Kompetenceområder: Mundtlig kommunikation (tale/lytte/præsentere) Skriftlig kommunikation (læse/skrive) Kultur og samfund På KCL: Værktøjer og strategier til at præstere i kompetenceområderne Kompetencecenter for Læsning
42
IT-værktøjer Cd-Ord (oplæsning og ordforslag) Engelsk: stemmen Claire
Tysk: stemmen Felix Læs lidt ad gangen og med lav hastighed Ordbogen.com Til enkeltord – kræver introduktion til ordbogsbetegnelser Google Oversæt Primært til sammenhængende tekst. Også til oversættelse af hel tekst til forforståelse Tale til tekst via Docs Say Hi/Google Oversæt (på mobil/Ipad) Oversættelse af tale/tekst Kompetencecenter for Læsning
43
Strategier Læsestrategier - før, under og efter læsning
Før: f.eks. forforståelse ved oversættelse i Google, tekst læst hjemmefra (lektier forud), billeder og overskrifter, fælles aktivering af ordforråd til emne, ordbank mv. Under: Sproglige kendetegn, f.eks. navneord med stort på tysk, ordbogsopslag, læs mindre afsnit ad gangen og ved tilpas lav hastighed: Stop – tænk – læs videre Efter: konsolidering – ofte skriftligt eller mundtligt Skrivestrategier Tale-til-tekst knyttet til brug af Cd-Ords Ordforslag (lav evt. en skriveprofil) Omformulering af spørgsmål til svar Online ordbog, f.eks. Ordbogen.com Grammatisk oversigt (skal eleverne kende til FP) Strategier til mundtlighed Lyt til oplæsning af tekst/besvarelse og gentag (evt. simultant - kræver in-ears og træning) Omformulering, hjælpesætninger, kropssprog Kompetencecenter for Læsning
44
Tale til tekst – Google Oversæt
Kompetencecenter for Læsning
45
Individuelt arbejde - træning
Kompetencecenter for Læsning
46
2 minutter – stop op Fokus på Lærerens rolle
Hvad har du særligt hæftet dig ved? Kompetencecenter for Læsning
47
Opgavebesvarelse med læse-skriveteknologi
Matematik Kompetencecenter for Læsning Opgavebesvarelse med læse-skriveteknologi
48
Læsning i matematikfaget
Hvorfor er det en god ide at bruge CD-Ord? Læsehastighed og læseflow Fokus på indholdet i matematikopgaverne Frigive kapacitet i hjernen Mere overskud til læring (matematisk) Kompetencecenter for Læsning
49
Opgavebesvarelse - OneNote
Kompetencecenter for Læsning
50
Problemløsning - mellemtrinnet
Kompetencecenter for Læsning
51
FP9 – Eksempel Kompetencecenter for Læsning
52
Matematik - Rettefasen
Kompetencecenter for Læsning
53
2 minutter – stop op Fokus på Lærerens rolle
Hvad har du særligt hæftet dig ved? Notér og summe Kompetencecenter for Læsning
54
Faglig læsning Kompetencecenter for Læsning At læse for at forstå
55
Læse-strategier Kompetencecenter for Læsning
56
Forskellige læse-strategier
Orienteringslæsning er at finde ud af, hvad teksten handler om Skimmelæsning er at få overblik over indholdet inden læsning og finde frem til steder, der skal læses grundigere Nærlæsning er at læse teksten grundigt, så alle oplysninger kommer med Punktlæsning er at finde bestemte oplysninger i teksten. Kompetencecenter for Læsning
57
Punktlæsning – ctrl. F Kompetencecenter for Læsning
58
Noter Kompetencecenter for Læsning
59
Prøve på særlige vilkår
Folkeskolens prøver Kompetencecenter for Læsning Prøve på særlige vilkår
60
Folkeskolens prøver Nu: 9.Klassesprøver Folkeskolens prøver
Afgangsbeviser benævnes fremover "beviser". Prøvebekendtgørelsen: BEK nr af 25/08/2016 Se bilag 1 for folkeskolens prøver i 9.klasse Kompetencecenter for Læsning
61
Ny vejledning 25.aug. 2016 Kompetencecenter for Læsning
62
Prøve på særlige vilkår
Skolens ledelse Elever med psykisk eller fysisk funktionsnedsættelse eller tilsvarende vanskeligheder Afspejle undervisningen Faglærerne nævnes nu Kompetencecenter for Læsning
63
Ordblinde elever Forlænget tid
Elektroniske materialer og brugen af CD-Ord Individuel diktering og evt. brug af ordbog under diktering Tale-til-tekst Ingen oplæsning til mundtlig dansk Kompetencecenter for Læsning
64
Dansk retskrivning Individuel diktering Der kan gives tilladelse til individuel diktering. Hvis dansklæreren skal diktere, starter elevens prøve umiddelbart i forlængelse af klassens ordinære prøve. Der skal være tilsyn med eleven, mens resten af klassen får dikteret prøven. Ved dikteringen anvendes den tid, som er nødvendig. Når dikteringen er overstået, har eleven 35 minutter til at arbejde med ordbøger og opgaver i sprog og sprogbrug. Individuel diktering kan kombineres med tildeling af forlænget prøvetid og brug af ordbog under dikteringen. Kompetencecenter for Læsning
65
Dansk retskrivning - ordforslag
Der må ikke benyttes ordforslagsprogrammer i dansk, retskrivning af hensyn til at bevare prøvens faglige niveau. Forsøg Styrelsen for Undervisning og Kvalitet er pt. ved at evaluere forsøg med brug af ordforslagsprogrammer ved prøven i retskrivning. Ministeren for Børn, Undervisning og Ligestilling har besluttet, at forsøget fortsætter i skoleåret 2016/2017, hvilket betyder, at de elever som skal benytte særligt fremstillet opgavesæt i retskrivning ved prøven i maj/juni 2017, automatisk deltager i forsøget. Kompetencecenter for Læsning
66
Tale-til-tekst Skolens leder kan give tilladelse til, at eleven indtaler sin besvarelse i dansk, skriftlig fremstilling, FP9 matematik med hjælpemidler, FP9 engelsk, tysk og fransk, opgave i fri skriftlig fremstilling, FP9 Det indtalte overføres til et tekstbehandlingsprogram, hvor eleven herefter kan arbejde videre med teksten. Eleven skal være fortrolig med programmets funktionalitet og anvende programmet i den daglige undervisning. Der må ikke på besvarelsen være oplyst, at eleven har benyttet ”Tale-til-Tekst”. Kompetencecenter for Læsning
67
Særlige hensyn i sprogfag
Skriftlig prøve: Fri skriftlig fremstilling kan benytte tale-til-tekst. Der er behov for at sidde i eget lokale Lytteøvelse: individuelt så eleven selv kan bestemme længden på pausen til besvarelse Mundtlig prøve: At prøvespørgsmålet læses højt af lærer (samtaleoplæg) Kompetencecenter for Læsning
68
Særlige hensyn i matematik
Uden hjælpemidler Obligatorisk digital selvrettende prøve Oplæsning med CD-ord Aktive skrivefelter 1 time + op til 15 minutter (individuel vurdering) Med hjælpemidler Trykt opgavesæt (PDF) PDF filen er OCR behandlet CD-ord som redskab Tale-til-tekst muligt 3 timer + op til 60 minutter Kompetencecenter for Læsning
69
Elektroniske prøver Platform med prøver www.uvm.dk/emsb
Brugernavn og kode: Emsb Kompetencecenter for Læsning ”Af hensyn til opgavesættets kvalitet må skriftlige opgavesæt ikke skannes”.
70
Gode råd fra eleverne Generelt:
At sidde sammen med de andre, som er til prøve på særlige vilkår At læreren og tilsynet ved, hvad jeg må bruge En it-mand tæt på, hvis noget går galt En backup-computer eller 2 At man ikke skal bruge tid på at finde den rigtige prøve Strøm - opladning Man har ret til også at få udleveret prøven i papirudgave At programmerne er opdaterede It-manden tjekker computeren i god tid inden prøven En individuel vurdering af om der er behov for ekstra tid, eller hvor meget Kompetencecenter for Læsning
71
Gode råd fra eleverne Sprog: Maks ekstra tid til prøven
Et overblik over pensum i fagene i emner og mapper En prioriteret læserækkefølge af pensum Individuel vejledning til disposition, f.eks. skabelon Matematik: Et kursus i Geogebra (så man kender det inden prøven) Geogebra, Docs, Excel og Wordmat skal man have prøvet inden Udleveret på papir og elektronisk At alt er scannet til undervisningen, så man er fortrolig med værktøjer og strategier Kompetencecenter for Læsning
72
Gode råd fra eleverne Dansk:
At materialet er klar fra start (fra UVM) Tilgængelige demo-prøver på nettet Læseprøven i to dokumenter (tekst/opgaver), så de kan sidestilles på skærmen At læreren ved, at der ikke er tidsbegrænsning på diktering At man har tid til at bruge ordbogen under diktaten At det er én man er vant til, der dikterer Kompetencecenter for Læsning
73
Om motivation Fra ”Undervisning for alle”
Kompetencecenter for Læsning Fra ”Undervisning for alle” EVA januar 2016 temanummer om Motivation – sådan får eleverne lyst til at lære
74
Refleksioner Hvad har du særligt hæftet dig ved?
Hvad vækker genklang i forhold til dine egne erfaringer? Hvad får du lyst til at gøre mere af/afprøve allerede i morgen? Kompetencecenter for Læsning
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.