Velkommen! Trænerrollen, pædagogik, grundlæggende teknik og øvelser Dansk Klatre Forbund Træner 1 Trænerrollen, pædagogik, grundlæggende teknik og øvelser Velkommen!
Dagens program Ca. tider 10.00-10.15 Velkommen Dansk Klatre Forbund Træner 1 Dagens program Ca. tider 10.00-10.15 Velkommen 10.15-11.15 Trænerrollen 11.15-11.45 Feedback 11.45-13.30 Feedbackøvelse + Basisteknik 13.30-14.00 Pause 13.45-14.30 Motivation 14.30-15.30 Læring af bevægelser/pædagogik 15.30- senest 18.00 Tekniktræning
Dansk Klatre Forbund Træner 1 Trænerrollen Trænerens mange ”kasketter”
Find på så mange ”kasketter” som muligt Dansk Klatre Forbund Træner 1 Find på så mange ”kasketter” som muligt
Nogle forslag fra andre hold: Dansk Klatre Forbund Træner 1 Nogle forslag fra andre hold: Træningsekspert Psykolog Læge Sælger Turleder Forældrekontakt Administrator Leder/politiker Journalist Legeonkel/entertainer forbillede
Hvilke kasketter er de vigtigste? Dansk Klatre Forbund Træner 1 Hvilke kasketter er de vigtigste? Hvilke ville I under ingen omstændigheder påtage jer?
Samarbejdsaftaler Separat aftale med hver enkelt samarbejdspartner Dansk Klatre Forbund Træner 1 Samarbejdsaftaler Separat aftale med hver enkelt samarbejdspartner Ikke for mange punkter i aftalen Enighed om aftalen Konkrete punkter (vi møder til tiden, vi slukker mobilen, hallen bliver rengjort hver torsdag, osv)
Trænerens ansvar Overholde aftaler/møde til tiden/forberede sig Dansk Klatre Forbund Træner 1 Trænerens ansvar Overholde aftaler/møde til tiden/forberede sig Sikkerhed Førstehjælp Godt miljø/fair play Indberetningspligt ”Skolelærerparagraffen” (børneattest) Spiseforstyrrelser
Feedback Feedback er altid rigtig Dansk Klatre Forbund Træner 1 Feedback Feedback er altid rigtig God feedback er konstruktiv og fremadrettet God feedback er konkret Feedback må gerne være kritisk Der findes andre trænerroller end at være fejlretter I tekniktræning giver man kun feedback på en eller to ting ad gangen There’s a time and a place
Dansk Klatre Forbund Træner 1 feedbackskema Kropssprog og stemmeføring – fremstår træneren tydelig og troværdig? Instruktion – er det tydeligt, hvad opgaven går ud på? Organisering – har træneren tænkt over, hvordan øvelsen rent praktisk skal afvikles? Aktivitetsniveau – er alle aktive? Fejlretning – kommer der klare og tydelige anvisninger?
Dansk Klatre Forbund Træner 1
Gruppeopvarmning Gruppe 1: grundopvarmning Dansk Klatre Forbund Træner 1 Gruppeopvarmning Gruppe 1: grundopvarmning Gruppe 2: klatrespecifik gulvopvarmning Gruppe 3: teknikøvelse på væg som fingeropvarmning Opvarmning: 7 min. Feedback: 3 min
Derefter: Tekniktræning Dansk Klatre Forbund Træner 1 Derefter: Tekniktræning
Dansk Klatre Forbund Træner 1
Din motivation En ting som fik dig til at begynde at klatre Dansk Klatre Forbund Træner 1 Din motivation En ting som fik dig til at begynde at klatre En ting som fastholdt dig i sporten En ting som kan få dig til at holde op med at klatre
Udøverens motivation Velforberedt og varierende træning Dansk Klatre Forbund Træner 1 Udøverens motivation Velforberedt og varierende træning Højt aktivitetsniveau Mestring – træningen er tilrettelagt, så der både er udfordringer og succesoplevelser Sjov – god stemning Anerkendelse – man bliver anerkendt som den person, man er, ikke på grund af de præstationer, man yder
Dansk Klatre Forbund Træner 1
Dansk Klatre Forbund Træner 1 Læring af bevægelser
Dansk Klatre Forbund Træner 1 Forevisning Placering
Tydelige instruktioner Dansk Klatre Forbund Træner 1 Tydelige instruktioner Formål med øvelsen Opstilling/holddeling Fokuspunkter Feedback
Dansk Klatre Forbund Træner 1 Vis-forklar-vis-øve
Typer af træning Trænerstyret undervisning Dansk Klatre Forbund Træner 1 Typer af træning Trænerstyret undervisning Selvtræning (med vejledning) Coachende træning
Coachende træning Fokus på proces – ikke på fejlretning Dansk Klatre Forbund Træner 1 Coachende træning Fokus på proces – ikke på fejlretning Udgangspunkt i udøverens egne erfaringer Lad udøverne finde en løsning selv
Dansk Klatre Forbund Træner 1 Gruppearbejde Hvor stor en del af træningen ligger inden for de tre træningstyper? Hvornår er de forskellige træningstyper relevante? Hvordan ville den optimale fordeling se ud? Tag udgangspunkt i jeres eget hold, hold, som I selv har gået på eller de hold, som I har i klubben nu
Lavere prioriteret træning/nedvarmning Dansk Klatre Forbund Træner 1 Tekniktræning opvarmning Ny teknik Funktionel teknik ”Træning” Lavere prioriteret træning/nedvarmning ”Den gyldne time” Indlæring af nye teknikker fører til præstationsnedgang!
Tekniktræning Randomiseret/ konkurrencetræning – klatre … Dansk Klatre Forbund Træner 1 Tekniktræning Randomiseret/ konkurrencetræning – klatre … Seriel træning – øve serier Bloktræning - øve enkeltbevægelser
Tekniktræning Mindske sværhedsgraden Mindske tempo Øge tempo Dansk Klatre Forbund Træner 1 Tekniktræning Mindske sværhedsgraden Mindske tempo Øge tempo Ændre kompleksiteten Ændre hældningen Powerspot Klappe på grebet Træning i udmattet tilstand
Læringsfaser Dansk Klatre Forbund Træner 1 Verbal-kognitiv fase Motorisk fase Automatiseringsfase Instruerende træner Vejledende træner Coachende træner uger måneder år
Zonen for nærmeste udvikling Dansk Klatre Forbund Træner 1 Zonen for nærmeste udvikling Lev Vygotskij
Dansk Klatre Forbund Træner 1 Flow
Dansk Klatre Forbund Træner 1 Klatring!
Dansk Klatre Forbund Træner 1 Tak for i dag!