Velkommen! Trænerrollen, pædagogik, grundlæggende teknik og øvelser

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvem er jeg? Hvor bor jeg? Hvem bestemmer over mig?
Advertisements

Kompetenceudvikling og innovation i yderområder
Lidt om mig. Helle Bach Løbetræner i Bjerringbro løbeklub BAM
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne beskriver og italesætter ofte sig selv med de ord, som voksne brugte om dem, da de var børn. Mange.
Værdiseminar Af Katrine Soelberg, Ousbjerggaard 2012
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
Prioritering.
Træningsplanlægning At introducere nogle simple træningsprincipper til Ballerup Karateklub i forbindelse med træningsplanlægning mod et karatestævne i.
INDHOLD: VÆRDIER REGLER RUTINER PRAKSIS PÆDAGOGIK
I dag er temaet Visualisering
VELKOMMEN TIL HUSET VENTURE FRIHED UNDER ANSVAR…. DIT LIV – DIT VALG……
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Uddannelsesdag for kursusledere og efteruddannelsesvejledere Fra viden på kursus til handling i praksis Møde om God læring.
Nørrebros erfaringer med aktiviteter i et heterogent kvarter Børnearbejdet i Nørrebro Taekwondoklub.
Learn2improve Dansk Junior Golf Akademi
Arbejdspladsudvikling
De sidste undervisningstimer
Mentaltræning Målsætning
SPORT & PENGESPIL. SPILLEPROBLEMER ”Vi spillede hele tiden i pauserne til træning, i tiden mellem træning og kamp, i busserne til og fra kamp. Det kunne.
Velkommen til Generalforsamling i SAK 77 Tirsdag d Svømmecenter Nordvest.
Sprogpakken At fastholde ændringer - i det nære samarbejde.
TERM modellen Introduktion til øvelse
Team 9 gruppe eksamen, evalueringsproces
Darum skole 4. november 2013.
Ved psykolog Lena Højgård Isager Psykologhuset Kognitivt Fokus
Modul 5 Videndeling, visitering og virksomheder. Kvalificeringsforløbets opbygning Modul 1.Udfordringen og kendskab til hinanden Modul 2.Praktisk viden.
3-timers møder Aarhus Universitetshospital 2014
Teenage Coaching Dagnæsskolen.
Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse
Projektlederens rolle(r)
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Gør det simpelt Trænings planlægning.
Workshop om læringsmiljø – Hvad, hvorfor og hvordan?
Velkommen til dag 2 på AUs vejlederuddannelse!
Relationer – børn imellem
Procesværktøjer.
Circle of change Benægtelse Reaktion Accept Handling
Vejlederens kommunikation
Karl Tomms Spørgsmålstyper Coaching øvelse Frokost
SEMINAR I NUUK OKT 2014 FAMILIERÅDSLAGNING LIS HELBO.
Forældre involvering Kørselsordning eller mere? Sisu/MBK.
Leder-seminar d november 2014 Hornstrup Kursuscenter.
Kidsbasket Pilotprojekt SFO Absalonskolen, Holbæk Kommune
Repræsentantskabsmøde Idrættens Samråd Program for aftenens repræsentantskabsmøde Velkomst IS beretning for året der er gået Debat om beretningen.
Arbejdskravsanalyse og kapacitetsanalyse
Dagens program Gennemgang af dagens/ugens program Oprettelse af blog
Fysisk træning i klatring
PERSONLIGE KOMPETENCER
”Supervision og feedback” Skoletjenesten Den 10. september 2015.
Danmarks Badminton Forbund Udviklingskonsulent Kirsten Leth. Badminton Midt - og Nordjylland. Med mor og far ved baglinjen. Herning Badminton klub. 21.September.
Filmen er tænkt som et debatoplæg og et forsøg på at skabe fokus på om det vi gør faktisk virker! Filmen viser 5 forskellige undervisningssituationer med.
Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Introduktionsperioden 1.
Lyst til at lære – Skabe lyst til at lære – Lyst til at lære fra os Præsentation og gennemslagskraft TUP ”Transfer i AMU” ZBC, tirsdag d. 16. august 2011.
Introduktion til Træner 2 Træner 2 Velkommen! 1. Introduktion til Træner 2 Træner 2 Weekend 1 -Tekniktræning -Jesper, Rune – Robin som ”gæstestjerne”
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
IK Rosendal Lørdag d. 16. august Intro Præsentationer Programmet Formål – banen kridtes op.
Kurser der virker Akademimøde 26. oktober Hjemmeopgaven: Hvad er det vi vil have ud af kurset TRANSFER.
John Hattie.
Velkommen – HEMA & DFF – møde 2
Arbejdskravsanalyse og kapacitetsanalyse
Arbejdsvilkår & organisering
77. At tale uden at råbe Indhold: ”At tale uden at råbe” vil give dig redskaber til at definerer hvilken type underviser du er, og hvordan du skal placere.
Badmintonsportens hjælpetrænerkursus 1
Træneruddannelsen Trænerrollen bliver mere kompleks og krævende, efterhånden som spillet udvikler sig, og kvalitetstænkning spiller en stor rolle i dagens.
Bevægelse, læring og trivsel - TLY
Personalemøde – opfølgning på MTU
Dialog om samarbejdet mellem jeres grupper/funktioner
Begynderrejsen – et redskab til rekruttering og fastholdelse af nye medlemmer i kano- og kajakklubber Klub Dato Konsulent navn.
Trivselsmodel Et adhoc udvalg har i 2018 arbejdet med ideer til, hvordan ÆS lokalafdelinger kan fremme trivsel blandt frivillige. I foråret 2019 overdrog.
Præsentationens transcript:

Velkommen! Trænerrollen, pædagogik, grundlæggende teknik og øvelser Dansk Klatre Forbund Træner 1 Trænerrollen, pædagogik, grundlæggende teknik og øvelser Velkommen!

Dagens program Ca. tider 10.00-10.15 Velkommen Dansk Klatre Forbund Træner 1 Dagens program Ca. tider 10.00-10.15 Velkommen 10.15-11.15 Trænerrollen 11.15-11.45 Feedback 11.45-13.30 Feedbackøvelse + Basisteknik 13.30-14.00 Pause 13.45-14.30 Motivation 14.30-15.30 Læring af bevægelser/pædagogik 15.30- senest 18.00 Tekniktræning

Dansk Klatre Forbund Træner 1 Trænerrollen Trænerens mange ”kasketter”

Find på så mange ”kasketter” som muligt Dansk Klatre Forbund Træner 1 Find på så mange ”kasketter” som muligt

Nogle forslag fra andre hold: Dansk Klatre Forbund Træner 1 Nogle forslag fra andre hold: Træningsekspert Psykolog Læge Sælger Turleder Forældrekontakt Administrator Leder/politiker Journalist Legeonkel/entertainer forbillede

Hvilke kasketter er de vigtigste? Dansk Klatre Forbund Træner 1 Hvilke kasketter er de vigtigste? Hvilke ville I under ingen omstændigheder påtage jer?

Samarbejdsaftaler Separat aftale med hver enkelt samarbejdspartner Dansk Klatre Forbund Træner 1 Samarbejdsaftaler Separat aftale med hver enkelt samarbejdspartner Ikke for mange punkter i aftalen Enighed om aftalen Konkrete punkter (vi møder til tiden, vi slukker mobilen, hallen bliver rengjort hver torsdag, osv)

Trænerens ansvar Overholde aftaler/møde til tiden/forberede sig Dansk Klatre Forbund Træner 1 Trænerens ansvar Overholde aftaler/møde til tiden/forberede sig Sikkerhed Førstehjælp Godt miljø/fair play Indberetningspligt ”Skolelærerparagraffen” (børneattest) Spiseforstyrrelser

Feedback Feedback er altid rigtig Dansk Klatre Forbund Træner 1 Feedback Feedback er altid rigtig God feedback er konstruktiv og fremadrettet God feedback er konkret Feedback må gerne være kritisk Der findes andre trænerroller end at være fejlretter I tekniktræning giver man kun feedback på en eller to ting ad gangen There’s a time and a place

Dansk Klatre Forbund Træner 1 feedbackskema Kropssprog og stemmeføring – fremstår træneren tydelig og troværdig? Instruktion – er det tydeligt, hvad opgaven går ud på? Organisering – har træneren tænkt over, hvordan øvelsen rent praktisk skal afvikles? Aktivitetsniveau – er alle aktive? Fejlretning – kommer der klare og tydelige anvisninger?

Dansk Klatre Forbund Træner 1

Gruppeopvarmning Gruppe 1: grundopvarmning Dansk Klatre Forbund Træner 1 Gruppeopvarmning Gruppe 1: grundopvarmning Gruppe 2: klatrespecifik gulvopvarmning Gruppe 3: teknikøvelse på væg som fingeropvarmning Opvarmning: 7 min. Feedback: 3 min

Derefter: Tekniktræning Dansk Klatre Forbund Træner 1 Derefter: Tekniktræning

Dansk Klatre Forbund Træner 1

Din motivation En ting som fik dig til at begynde at klatre Dansk Klatre Forbund Træner 1 Din motivation En ting som fik dig til at begynde at klatre En ting som fastholdt dig i sporten En ting som kan få dig til at holde op med at klatre

Udøverens motivation Velforberedt og varierende træning Dansk Klatre Forbund Træner 1 Udøverens motivation Velforberedt og varierende træning Højt aktivitetsniveau Mestring – træningen er tilrettelagt, så der både er udfordringer og succesoplevelser Sjov – god stemning Anerkendelse – man bliver anerkendt som den person, man er, ikke på grund af de præstationer, man yder

Dansk Klatre Forbund Træner 1

Dansk Klatre Forbund Træner 1 Læring af bevægelser

Dansk Klatre Forbund Træner 1 Forevisning Placering

Tydelige instruktioner Dansk Klatre Forbund Træner 1 Tydelige instruktioner Formål med øvelsen Opstilling/holddeling Fokuspunkter Feedback

Dansk Klatre Forbund Træner 1 Vis-forklar-vis-øve

Typer af træning Trænerstyret undervisning Dansk Klatre Forbund Træner 1 Typer af træning Trænerstyret undervisning Selvtræning (med vejledning) Coachende træning

Coachende træning Fokus på proces – ikke på fejlretning Dansk Klatre Forbund Træner 1 Coachende træning Fokus på proces – ikke på fejlretning Udgangspunkt i udøverens egne erfaringer Lad udøverne finde en løsning selv

Dansk Klatre Forbund Træner 1 Gruppearbejde Hvor stor en del af træningen ligger inden for de tre træningstyper? Hvornår er de forskellige træningstyper relevante? Hvordan ville den optimale fordeling se ud? Tag udgangspunkt i jeres eget hold, hold, som I selv har gået på eller de hold, som I har i klubben nu

Lavere prioriteret træning/nedvarmning Dansk Klatre Forbund Træner 1 Tekniktræning opvarmning Ny teknik Funktionel teknik ”Træning” Lavere prioriteret træning/nedvarmning ”Den gyldne time” Indlæring af nye teknikker fører til præstationsnedgang!

Tekniktræning Randomiseret/ konkurrencetræning – klatre … Dansk Klatre Forbund Træner 1 Tekniktræning Randomiseret/ konkurrencetræning – klatre … Seriel træning – øve serier Bloktræning - øve enkeltbevægelser

Tekniktræning Mindske sværhedsgraden Mindske tempo Øge tempo Dansk Klatre Forbund Træner 1 Tekniktræning Mindske sværhedsgraden Mindske tempo Øge tempo Ændre kompleksiteten Ændre hældningen Powerspot Klappe på grebet Træning i udmattet tilstand

Læringsfaser Dansk Klatre Forbund Træner 1 Verbal-kognitiv fase Motorisk fase Automatiseringsfase Instruerende træner Vejledende træner Coachende træner uger måneder år

Zonen for nærmeste udvikling Dansk Klatre Forbund Træner 1 Zonen for nærmeste udvikling Lev Vygotskij

Dansk Klatre Forbund Træner 1 Flow

Dansk Klatre Forbund Træner 1 Klatring!

Dansk Klatre Forbund Træner 1 Tak for i dag!