Bisidderrollen i praksis

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
God uddannelsesvejledning - Udvikling
Advertisements

Oplæg om den nye offentlighedslov – set fra ombudsmandens stol v/Folketingets Ombudsmand Jørgen Steen Sørensen Seminar, Kammeradvokaten, 20. november 2013.
Nørremarkskolen 30. oktober 2013
KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
Måske er I gode venner i et år,
Lederens kommunikation og værktøjer
Kundebetjening Opgave med salgstrappen.
Forældremøde Lærkebo. Mariagerfjord Kommune.
Ved egen kraft Marte Meo En udviklingsstøttende metode
Vejledende samtale Helhedsvurdering.
Hvordan handler jeg ved æresrelaterede konflikter v. Susanne Willaume Fabricius Projektleder LOKK.
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Uddannelsesdag for kursusledere og efteruddannelsesvejledere Fra viden på kursus til handling i praksis Møde om God læring.
Vejledende samtale og helhedsvurdering på SOSU Nord
I det efterfølgende ses på tre forskellige indgangsvinkler i kommunikationen med medarbejderne De tre temaer er Samtalen Synlig ledelse og gennemslagskraft.
AT-1 - efterspil 2013.
Vold og job Viden, inspiration og værktøjer : Velkommen 12.15: Hvad ved vi om vold og trusler? 12.50: Spil dig til en god dialog 13.20: Pause 13.35:
Netværk Familie Arbejds- relationer Dig Venner Fritid Perifere
V ORES A GENDA  Os og vores speciale  Godt ved specialeprocessen  Knapt så godt ved specialeprocessen  Vejledning  Grupper  Gode råd.
Den mundtlige præsentation/PowerPoint: Rammer
MUNDTLIG FREMSTILLING
Kommunikation i samarbejdet mellem Mentor og Mentee
1. november 2012Erling Birkemose Eksaminators rolle Censormøde 1. november 2012.
3-timers møder Aarhus Universitetshospital 2014
Årsaftale projekt Tidslinie © due & partners
Konsensusprocessen.
Netværksmødet Professionelle relationer i tværfagligt samarbejde med kvalitet og effektivitet 2012.
Det handler om at følges med nogen og skabe resultater.
Projektlederens rolle(r)
VEJEN TIL JOBBET Det er godt at være bevidst om alle muligheder. Jo større en del af stillingsmarkedet, du bearbejder, jo større er sandsynligheden for,
Gør det simpelt Trænings planlægning.
Historien bag EU Vi har om EUs historie. Så vi vil gerne fortælle og vise jer noget om Maastricht-traktaten. Vi fortæller også om hvem og hvilke lande.
Procesværktøjer.
Midtvejsseminar den november Disposition  Kort om undersøgelsen  Psykisk sårbare og rygestop  Rygestoprådgiveren  Rygestopkurset som.
Den vanskelige samtale
Rusmiddelnøgleperson- uddannelse transparenter Trin 2.
Den anerkendende interviewform
Circle of change Benægtelse Reaktion Accept Handling
Kodeks for offentlig topledelse
Vejlederens kommunikation
Refleksioner og opsamling ift. i går
TELEFONCANVAS.
Eksamen.
Eksistentiel og Åndelig omsorg til døende.
At tale om sexualitet.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Konsensusprocessen.
Bacheloropgavens mundtlige dimension onsdag d. 4/5-11
Jesper Lundh1 Implementering Det at bringe ny viden og færdigheder tilbage til praksis.
Dansk Landbrugsrådgivning Landscentret | Udvikling Forhandling med optimalt udbytte Teamleder Stine Hjarnø Jørgensen Konsulent Jacob Winther Nymand Gårdejer.
© due & partners Template 2: Telefonmodel for permission Introduktion til samtalen Salgsargumentationen samt ”call for action” Afslutning på samtalen.
Mundtlig matematik eksamen
Lederevalueringens betydning  Det forberedende arbejde – visioner og værdier – meget spændende proces  Den 17. marts 2003 afleverede jeg 3 spørgeskemaer.
Problemformulering En problemformulering er et sæt af åbne spørgsmål.
Kommunikation i kontekst
Klubundersøgelse om tidtagningsudstyr
Pædagogisk Rådsmøde F olkeskolereform 6. Februar 2014.
Del 2:Rammer for en professionel samtale med en patient ETABLERE EN RELATION, ANERKEND E OG SKABE TRYGHED 2 LEDE OG SKABE STRUKTUR 1 Indlede samtalen,
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Program for eftermiddagen 29/ Mindfulness (psykolog) og intro til Sokratisk Dialog (Vibeke) Kort Sokratisk Dialog i grupper.
Mentor -Mentee Om udsatte unge på efterskoler. Mentor Ulrik Svanholm Pædagog 12 år som SSP konsulent i Hørsholm Kommune 1 år som Projektleder i Projekt.
Kunsten at give god feedback
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
Den professionelle samtale Ilulissat den 11. februar 2016 Jakob Munk Jensen, Danmarks Læreforening.
Introduktion til øvelsen ”Bidrag til kerneopgaven” Formål med øvelsen Forberedelse Indledning Runde 1 Runde 2 Runde 3 Afslutning på øvelsen 2.
Navn: Dato: Starttid: Sluttid: Samtale / Emne/fokus:
TR-kursus IA Afskedigelse - lærere ved VUC 14. September 2018
Sæt dit aftryk – udvikling af ideer
- og hvordan du undgår dem…
Fra anledning til udvikling
Hvorfor lave en kommunikationsplan?
Præsentationens transcript:

Bisidderrollen i praksis Bisidderintroduktionskursus 9. – 10. marts 2013 Kalundborg Vandrehjem

Målet er: Det gode møde! God stemning Gensidig respekt / mediation Medlemmet får afleveret sit budskab. Myndighedsperson og medlem opnår fælles forståelse. Sagt med andre ord – det gode møde er: At udleve værdigrundlaget i praksis! 14.12.12 www.danskhandicapforbund.dk

Principper i bisidderarbejdet Formøde Det indledende møde, hvor medlemmet og bisidder taler om, hvad formålet med mødet med offentligheden er. Hvad er vigtigt at få sagt? Er der nogen særlige forhold – glemsomhed, temperament, grådlabilitet? Der indgås aftale om rollefordeling ved offentlighedsmødet. Offentlighedsmøde Mødet med myndigheden, hvor medlemmet skal have fremført alt det, som er vigtigt at få sagt. Kontakten foregår imellem medlem og myndighedsperson, mens bisidder har en mere passiv rolle og er placeret ved siden af de andre. 14.12.12 www.danskhandicapforbund.dk

Principper i bisidderarbejdet Eftermøde - Hvordan gik mødet? Blev noget glemt? Hvad nu? - Er der måske et behov for at søge rådgivning? - Er der andet, som medlemmet skal følge op på? - Afslutning af samarbejdet – henvis herefter til DHF! 14.12.12 www.danskhandicapforbund.dk

Formødet Indledning – skab stemning! Træd i karakter (høj status)! Præsenter din funktion – hvad er en bisidder? Kontrakt – Hvad er formålet med mødet? – Hvor lang tid har vi? Gå ind i sagen – anvend systematisk spørgeteknik! Opsummer – Hvad er kernen i sagen? Indgå aftale om mødet med myndigheden – rollefordeling? Afslutning – bekræft det praktiske! Brug huskelisterne! 14.12.12 www.danskhandicapforbund.dk

Spørgeteknik Skab stemning - Small talk – Der er dejligt herude i området etc… At åbne en samtale - Hvad? Hvordan? Hvorledes? Skab refleksion - Hvad er din egen fornemmelse? - Kunne det tænkes, at…? - Har du overvejet, at…? - Hvad er vigtigst for dig lige nu? 14.12.12 www.danskhandicapforbund.dk

Spørgeteknik Afgræns samtalen - Hvornår begyndte det? - Hvor mange gange i løbet af dagen? - Hvem…? - Hvor…? Luk samtalen - Ja eller nej? - Betyder det, at…? - Så du vil gerne tale om…? 14.12.12 www.danskhandicapforbund.dk

Mødet med myndigheden Indledning - Præsentation af bisidderrollen Præsentation af sagforholdet - Dialog mellem myndighedsperson og medlem. Bisidder er mere passiv, men observerende, afklarende, opsummerende, medierende, hjælper med at huske og hjælper med at holde samtalen på sporet. Reagerer, efter aftale, hvis medlemmet fx reagerer voldsomt. Foreslår evt. pause. 14.12.12 www.danskhandicapforbund.dk

Mødet med myndigheden Mål - Sammen skal I nå det, I aftalte ved det indledende møde. Alt relevant skal frem og beskrives, så myndigheden forstår det, som medlemmet gerne vil have frem. Hvordan? - Ved at følge principperne for bisidderrollen og stile imod at sikre ’det gode møde’. - Husk, at du er Dansk Handicap Forbunds repræsentant! 14.12.12 www.danskhandicapforbund.dk

Eftermødet Vigtig opsamling og debriefing - Hørte og oplevede du det samme som mig? - Fik du sagt det, du ville? - Hvad skal der ske nu? - Behov for faglig rådgivning? - Behov for kontakt til andre? - Afslut samarbejdet og henvis til DHF! 14.12.12 www.danskhandicapforbund.dk