Kvalitet i praktikcentrene todaysmeet.com/praktikcentre Morten M. Larsen, praktikpladskonsulent Den Regionale Praktikpladsenhed Morten Emborg, uddannelsesdirektør.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvem er jeg? Hvor bor jeg? Hvem bestemmer over mig?
Advertisements

Dimensioner i refleksionsskabelon og introduktion til scoringer
Inddrag nu Kick-off møde
Særlige ressourcepersoner i folkeskolen
1 Trekant-drama i et UM perspektiv – en sammenligning af ’The Change Triangle’ og formuleringer i UMs ’Generelle principper’
Praktikcentre – en nyskabelse i erhvervsuddannelsesloven
Ny sikkerhedsorganisation – nu med efteruddannelse
Fra integrerende til inkluderende pædagogisk praksis i skolen
Undervisningsplanlægning
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en mappe med materiale.
SKP-projektlederværksted 14. nov. 2012, Vejle Regina Lamscheck-Nielsen.
Kommunens forventninger til, at UU er med til at opfylde 95 % målsætningen Ved Per B. Christensen, Børne- og Kulturdirektør, Næstved Kommune.
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en overgangsmappe med.
Talentvejen, hvad? Før start på ungdomsuddannelsen – prioritere brobygning og introforløb endnu højere. Styrket samarbejde med UU og folkeskole. Undervejs.
EU Socialfondsprojektet
Inddrag nu kredsformandsmøde den 8 marts 2011
Tværfaglig Skolepraktik i virksomhedslignende miljøer
Hold Fast projekt - praktik
Samarbejde bibliotek og uddannelse – et bud på hvordan
Kvalitet i Skolepraktik. 3 formål 1.Etablering af virksomhedsklynger 2.Et korps af praktikambassadører 3.Koordinerende praktikpladscenter Smed, industritekniker.
Talentinternat modul 3..
Problemliste Listen laves vilkårligt – herefter udvælges det problem der har 1. prioritet
Vejledningsforløb med læringskontrakt
Velkommen til 6. kursusdag om virksomhedscentre TOVHOLDERFUNKTIONEN FOR VIRKSOMHEDSCENTRE.
Udvikling og etablering af landsdækkende praktikpladscentre inden for detailhandel Samarbejde mellem Aarhus Købmandsskole, Tietgenskolen Odense, Selandia.
Pædagogisk ledelse af erhvervsuddannelser
Væksthuset Henrik Hansen Leif Tøfting Kongsgaard
Kompetencevurdering og grundforløbspakker Rørvigseminaet Tirsdag den 26. august 2008 Elsebeth Pedersen Undervisningsministeriet.
Samarbejde eksternt/Netværk Et inspirationsværktøj Det er ikke, hvad du ved, men hvem du kender, der tæller!
VEU-Centrenes rolle i løsning på voksen- og efteruddannelsesområde
Folkeskolereformen – Hvordan udnytter I mulighederne?
The KaosPilots August Arne Kleven og & friends Opgaven Introduktion til analysen Praktisk gennemførsel - personlig tilbagemelding.
De opsøgende medarbejderes nødvendige kompetencer
Pædagogik & kompetenceudvikling i SPIDO-forløbene Knud Erik Jensen, konsulent og underviser på SPIDO
Virksomhedskontakten på Teknisk skole i Esbjerg
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Hvis du ønsker at opnå fremragende
Præsentation af resultaterne fra casestudie
KVIK-modellen KVIK-modellens historie Modelgennemgang
Praktikcentre og Elevplan Elevplankonference 23. og 24. september 2013 Gert Nielsen Undervisningsministeriet.
SundhedsFagligt Indhold SFI gruppen.  Mange klinikere, fagligt forum, ikke alle føler sig forpligtet af beslutninger man er med til at tage  Styregruppe.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Design af KVIK-selvevaluering Tovholderens rolle og opgaver 17. januar 2007.
Systematisk problemløsning i kriminalitetsbekæmpende funktioner
Tommy Engedal Kronborg
Anbefalinger fra Vækstforum Hovedstadens task force om erhvervsuddannelser Vækstforum Hovedstadens møde den 21. juni 2012 v/ Klaus Nørskov,
INFOMØDE OM SKOLEPRAKTIK
Audiologiassistentuddannelsen Status og perspektiver December 2005.
Bedre udbytte af it i skolen Undersøgelse af erfaringer og perspektiver.
Beskæftigelsesreformen - uddannelse til arbejdsløse v/Uddannelsespolitisk konsulent Claus Eskesen.
Netværksmøde for teamledere 11. september 2013, Roskilde Erfaringer med akutindsatsen i Jobcenter Lyngby-Taarbæk.
Scandic Silkeborg, 23. marts 2012 Ved direktør Hans Bach Indsatsen for jobklare ledige mellem 25 og 29 år i Beskæftigelsesregion Midtjylland Kvalitativ.
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
Muligheder og perspektiver1 Indledning. Muligheder og perspektiver2 Processen – formål # 1 Den forestående 2-årige proces har som mål: 1. At brancheskolerne.
Helle Anttila Arbejdsmarkedsafdelingen Frederiksberg kommune Implementering af rehabiliteringsindsatsen.
Den virksomhedsrettede indsats - herunder anbefalinger fra Leo Larsen-udvalget og status på arbejdet v. Palle Christiansen, Beskæftigelsesregion Midtjylland.
Kompetenceudvikling og uddannelsesplanlægning
Psykisk arbejdsmiljø – en styrket indsats
Samarbejdsaftale Badminton
Vil du have mere indflydelse på dit barns hverdag?
Unge i fokus - baggrund Langsigtet strategi – 3 hovedområder:
Vil du have mere indflydelse på dit barns hverdag?
Kompetenceudvikling af pædagoger i skolen
Skole-reform Skolesamarbejdet Motion og bevægelse.
Oplæg v/temadage om praksisnær praktikpladsformidling d. 28
Øget professionalisme som resultat af fokuseret uddannelse v
A tool for the assessment of strengths and weaknesses in NGOs
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
APV - Arbejdspladsvurdering
Trivselsmodel Et adhoc udvalg har i 2018 arbejdet med ideer til, hvordan ÆS lokalafdelinger kan fremme trivsel blandt frivillige. I foråret 2019 overdrog.
Præsentationens transcript:

Kvalitet i praktikcentrene todaysmeet.com/praktikcentre Morten M. Larsen, praktikpladskonsulent Den Regionale Praktikpladsenhed Morten Emborg, uddannelsesdirektør ZBC, medlem af EUD-udvalget og DE-L’s repræsentant i REU-arbejdsgruppen om praktikcentre

PROGRAM Workshoppen vil indeholde: Indledning, herunder DE-Ls rolle i arbejdet med at udvikle kvaliteten i praktikcentrene. Gennemgang af DE-Ls undersøgelse om kvalitet, muligheder og forandring. Undersøgelsen er gennemført april Virksomhedsperspektivet på de nye praktikcentre. Diskussion om: Barrierer og udfordringer? Hvordan kan praktikcentrene være med til at løse praktikplads- problematikken? Hvordan ‘sælger’ vi uddannelserne i praktikcentrene?

FORMÅL Workshoppens formål Give deltagerne et detaljeret status-billede på praktikcentrene med fokus på både kvalitet, virksomhedsperspektiv etc. Give deltagerne et klart billede af den praktiske og politiske proces, samt synliggøre foreningens rolle og betydning. Give deltagerne en ”to-do-liste”. Listen vil blive opdateret som følge af input på workshoppen og efterfølgende sendt til alle workshop-deltagerne.

PROGRAM Gennemgang af undersøgelsen resultater med kommentarer og diskussion af de enkelte punkter

UNDERSØGELSENS RESULTATER Fremtidens praktikcentre – kvalitet, muligheder og forandring Danske Erhvervsskoler har i april 2014 gennemført en undersøgelse af erhvervsskolernes erfaringer med de nye praktikcentre. Undersøgelsen havde fokus på hvilke udfordringer, barrierer og erfaringer skolerne har gjort sig og hvordan kontakten til virksomhederne fungerer? Rapporten vil give en redegørelse og tilhørende analyse af de indkomne svar, der vil kunne danne fundamentet til dens kommende policy på området for Danske Erhvervsskoler. 40 praktikcentre har deltaget i undersøgelsen, hvilket giver en svarprocent på 80.

Virksomhedernes hverdag Virksomhederne har travlt – rigtig travlt Slipstrømmen af krisen kan stadig mærkes – virksomhederne er skåret ind til benet og der er stadig fokus på at konsolidere sig – og er stadig lidt i chok efter krisen Grundet hverdagens øvrige arbejdsopgaver har uddannelsesspørgsmålet det med at ryge nederst i bunken – i virksomhedens perspektiv er det ikke som sådan ’livs-nødvendigt’ at ansætte elever, hvorfor andre opgaver prioriteres højere Der er ofte tale om et persondrevent engagement – en ildsjæl – hvilket er en meget skrøbelig konstruktion (organisatoriske ændringer/nyt job/ændrede arbejdsområder e.l.)

I forhold til uddannelse – generelt Spørgsmålet om uddannelse af elever er nok på radaren derude – dagsordenen er så småt ved at have bidt sig fast i bevidstheden, men ikke i et omfang så der tages selvstændigt initiativ Virksomhedernes selvtillid er stadig svækket – dvs. at de har svært ved at se længere end deres ordrebøger rækker – ikke den samme tro på at ordrerne nok kommer alligevel Afhængigt af brancher kan man antage at der er et hul i markedet som kan fyldes op med korte/delaftaler Prognoser for 2020 og manglen på faglært arbejdskraft virker ikke i sig selv som en motiverende faktor, da horisonterne i virksomhederne i disse tider lader til at være væsentligt kortere – det er stadig et spørgsmål om at holde sig i live og konsolidere sig frem for at investere i fremtiden

UNDERSØGELSENS RESULTATER Fremtidens praktikcentre – kvalitet, muligheder og forandring 80 % af praktikcentrene prioriterer arbejdet med at skaffe del-, rest- og brikaftaler meget højt, mens 20 % prioriterer det højt. Et flertal af de praktikcenteransvarlige nævner en øget og intensiveret indsats med opsøgende arbejde- strategi ved praktikpladskonsulenter (bl.a. korps som udelukkende arbejder med at skaffe aftaler og instruktører (netværk)og studievejleder Målrettede virksomhedsbesøg uden elever Taler med nystartede/oprettede virksomheder om muligheden for at tage en lærling Struktureret arbejde med fokus på de forskellige typer af aftaler fx brik, del og restaftaler En samlet koordineret LOP indsats, og vi besøger rigtig mange virksomheder og forsøger at få lavet del og restaftaler

UNDERSØGELSENS RESULTATER Fremtidens praktikcentre – kvalitet, muligheder og forandring De fleste praktikcentre arbejder med eleverne, bl.a.: At vejlede eleverne At træne eleverne i praktikpladssøgning og samtaleteknikker At gøre eleverne meget opsøgende i skolepraktikken (ellers bliver de meldt ud) At give eleverne værktøj til at lave ansøgninger og gennemføre af jobsamtaler At sætte tid af i dagligdagen til, at eleverne selv kan være aktivt søgende At sørge for at eleverne er så dygtige som muligt inden for alle områder, fagligt, socialt, arbejdsmarkedsparate Samarbejder: Mange praktikcentre har etableret (eller er i gang med) samarbejde mellem praktikcentret, jobcentret og kommunen, og de centrale dele af erhvervslivet. Flere praktikcentre har etableret samarbejder, enheder eller konsortier med andre praktikcentre med det primære formål at skaffe flere praktikpladser

UNDERSØGELSENS RESULTATER Fremtidens praktikcentre – kvalitet, muligheder og forandring  82,5 % af praktikcentrene har ændret deres praksis for virksomhedsopsøgende arbejde. o 63,6 % af praktikcentrene ansat flere praktikpladskonsulenter o 63,6 % har bedt deres instruktører være mere opsøgende ift. virksomhederne. o 30,3 % af praktikcentrene har iværksat andre aktiviteter.  85 % af praktikcentrene har sat nye mål for virksomhedsindsatsen o Ansættelse af fuldtids praktikpladskonsulenter o Ændring af profilen for praktikpladskonsulenterne o Måltal for det opsøgende arbejde o Fokus på virksomheder og virksomhedstyper, der ikke har praktikpladser o Større fokus på virksomhedsrådgivning o Generelt mere struktureret indsats o Mere opfølgning på virksomhedskontakt, både efter aftaler og samtaler

Større virksomhedsfokus Flere virksomheder skal ind i skolernes og praktikcentrenes porteføljer af emner der tager elever Giver rigtig god mening, men det stiller krav til praktikcentrene (brikmodellerne i særdeleshed, da jeg ikke mener, det er forventeligt at en virksomhed vil have et tilstrækkeligt kontinuerligt flow i elever – det kan derfor forventes, at virksomhederne aldrig helt bliver fortrolige med erhvervsskolesystemet og derfor kontinuerligt har brug for hjælp, hvis de skal tage elever)

Erhvervsskolesystemet er ikke så simpelt (som skolerne synes) I virksomheder af en vis størrelse vil det typisk være akademiker der er indgangen, som ikke har kendskab til EUD – og slet ikke brikmodellen Ret stor forskel på skolernes organisering Der er meget stor forskel på den service, som skolerne kan tilbyde – ikke bare fra skole til skole men også fra fag til fag Det er besværligt at få elever – lang rekrutteringsface, ressourcekrævende

UNDERSØGELSENS RESULTATER Fremtidens praktikcentre – kvalitet, muligheder og forandring  85 % af praktikcentrene har sat mål op for udviklingen af praktikcentret o Udvikling af konsulenternes evne til at opsøge, aktivere og formidle praktikpladser – oftest som udviklingsmål. o Udvikling af konsulenter faglige kompetencer o Flertallet har specielt fokus på flere brik-, korte-, del-, og restaftaler, specielt på virksomheder uden aftaler o Målrettet indsats mod grundforløbselever, fx information og nøgleområder o En del praktikcentre har sat konkrete mål op for længe eleverne bør være i praktikcentret, fx at efter 6 måneder bør mindst 50 % have en restaftale eller at max 15 % af eleverne afslutter uddannelsen i praktikcentret. o Et mindretal af praktikcentre har opstillet absolutte mål som fx at der skal etableres x-antal % flere praktikaftaler i 2014 eller x-antal brik-aftaler. De fleste praktikcentre bruger udviklingsmål i stedet for absolutte mål.

UNDERSØGELSENS RESULTATER Fremtidens praktikcentre – kvalitet, muligheder og forandring  80 % af praktikcentrene har arbejdet med at udvikle deres image. o Flere besøg i grundforløbsklasserne o Forandring af praktikcentret fx ved at gøre det mere virksomhedsagtigt og virksomhedsrettet o Udvikling af kvaliteten i praktikcentret fx flere resurser, placering, fokus, ansættelsespolitik o Styrket fokus på presse- og medieomtale, styrkede kommunikationsveje til praktikcentret med fokus på både virksomheder og elever (forældre) – synlighed er generelt et kodeord  82,5 % af praktikcentrene har arbejdet med at udvikle et mere attraktivt undervisningsmiljø siden etableringen af praktikcentrene. o De fleste praktikcentre har arbejdet på at etablere mere attraktive fysiske rammer. o Mange praktikcentre har samlet flere (alle) uddannelser under samme tag for at skabe en stærkere og mere realistisk virksomhedskultur, tværfaglighed, synergi og samle resurserne ét sted. o Dygtigere instruktører, fokus på kvalitetssikring af forløb og strukturer

UNDERSØGELSENS RESULTATER Fremtidens praktikcentre – kvalitet, muligheder og forandring  72,5 % af erhvervsskolerne har forsøgt at markedsføre praktikcentrets arbejde over for forældre, nye virksomheder, lokale politikere etc. o Fokus på presse- og medieomtale på forandringer og resultater i praktikcentret o Udvikling af nyt markedsføringsmateriale – digitalt og tryksager o Deltagelse i åbent hus og informationsmøder – aktive og åbne er nøgleord o Forældrebreve  65 % af praktikcentrene involverer aktivt virksomhederne i tilrettelæggelsen og undervisningen i praktikcenteraktiviteten. o De 35 % der ikke gør det, har valgt det fra af primært resursemæssige årsager, ikke fordi de ikke vil. o De fleste praktikcentre anvender LUU som indgang til at få virksomhederne ind i aktiviteten o Flere laver opgaver som er født på virksomhederne eller rent faktisk foregår i virksomhederne – nogle bruger virksomhedernes medarbejdere i opgaven o Flere bruger VFU for at sikre uddannelsesmål, som praktikcentret har svært ved at give dem o Flere tager arbejdsopgaver som underentrepriser

UNDERSØGELSENS RESULTATER Fremtidens praktikcentre – kvalitet, muligheder og forandring  55 % af praktikcentrene undervist deres virksomhedskonsulenter/instruktører i brikmodellen og i at tænke i og foreslå muligheden overfor alle relevante virksomheder.  45 % af praktikcentrene har udvidet deres virksomhedssøgninger med fokus på mere specialiserede eller mindre virksomheder, der har svært ved at tilbyde ordinære uddannelsesaftaler.  30 % har udarbejdet materiale til udlevering til virksomhederne, som orienterer om brikmodellen og korte aftaler etc. 32,5 % har endnu ikke gjort en indsats på dette område.

UNDERSØGELSENS RESULTATER Fremtidens praktikcentre – kvalitet, muligheder og forandring  55 % af praktikcentrene føler sig godt klædt på til at informere virksomhederne om brikmodellen o 25 % mener ikke, at de er tilstrækkeligt klædt på.  Af de 25 % efterspørges alle informationsmateriale, mens 90 % savner konkrete bud på hvordan man sammensætter et brikforløb for en elev, 80 % mangler konkrete bud på hvad den enkelte virksomhed skal bidrage med, 40 % savner større opbakning fra industrien og 30 % savner større politisk opbakning.

’One size fits all’? Forskellige brancher har forskellige anlæg for at benytte sig af brik- modellen Hvad jeg hører er at bl.a. Data-uddannelserne har svært ved at benytte sig af brik-modellen, da det i udgangspunktet tager 6-8 måneder før en elev kan indgå i hverdagen uden konstant overvågning – dette giver ikke virksomheder inden for denne faglighed incitament for at benytte brik-modellen B&A tager bedre imod modellen bl.a. i relation til partnerskabsaftaler og sociale klausuler

Økonomi er højt på dagsordenen Konkurrencen er knaldhård, der er fokus på pris/cost effectiveness som aldrig før der lægges pres på entreprenørerne via korte kontrakter Eksempelvis større B&A kontrakter klippes op i ekstremt små bidder (erfaringer fra Metrobyggeriet) krav til øget specialisering -> manglende bredde i uddannelserne -> brikmodellen har sin berettigelse Større internationalisering – særligt på området for B&A

UNDERSØGELSENS RESULTATER Fremtidens praktikcentre – kvalitet, muligheder og forandring  52,5 % anvender VFU i samme omfang som før o 42,5 % af praktikcentrene anvender VFU mindre end før. Kun 5 % har set en stigning. o Årsagen til faldet er den stigende fokus fra de faglige udvalg på at mindske brugen af VFU o I relation til længden af VFU så er 5 % i VFU mindre end én uge, 20 % er i VFU 1-2 uger, 37,5 % er i VFU 2-4 uger, 27,5 % i VFU i 4-8 uger mens 10 % er i VFU i over 8 uger. o 35 % af praktikcentrene mener at VFU i høj grad fører til flere korte, del eller restaftaler, mens 42,5 % i nogen grad mener at det fører til flere praktikaftaler. Kun 2,5 % mener at det slet ikke fører til flere praktikaftaler.  87,5 % af praktikcentrene mener, at VFU i høj grad eller i nogen grad fører til flere ordinære praktikpladser.

UNDERSØGELSENS RESULTATER Fremtidens praktikcentre – kvalitet, muligheder og forandring  15 % af praktikcentrene mener, at elevernes viden er utilstrækkelig (lille, meget lille eller ingen viden). o Betydningen af den manglende viden mener praktikcentrene til gengæld er stor, bl.a. mener 40 % at det er medvirkende til at de fravælger praktikcentret, 32,5 % mener at eleverne er mere umotiverede mens 17,5 % mener at det gør det sværere at vejlede eleverne og 20 % mener at det betyder at vi anvender vores resurser i praktikcentret mindre optimalt. o Praktikcentrene gør en række indsatser for at øge viden om praktikcentrene, fx:  70 % af praktikcentrene laver informationsmateriale, hjemmesider etc.  60 % af praktikcentrene er i gang med at få folk fra praktikcentrene til at indgå i faget praktikpladssøgning på grundforløbene o. lign.  45 % har ansat en heltids/deltidsvejleder i praktikcentret

UNDERSØGELSENS RESULTATER Fremtidens praktikcentre – kvalitet, muligheder og forandring  85 % af praktikcentrene stiller nye krav til instruktørerne. o De krav der primært refereres til er:  Mere opsøgende ift. virksomhederne  Mere systematisk brug af elevplan  Større viden om diverse modeller og muligheder, primært brikmodeller, korte aftaler o. lign.  Mere systematisk brug af dokumentation og data og stærkere struktur i arbejdet o 91,2 % af praktikcentrene har imødekommet disse nye krav ved at tilbyde kompetenceudvikling, mens 44,1 % har ansat nye medarbejdere

Konsulenten som sælger Skolerne skal nok overveje hvem der har brug for hvem Konsulenten skal tænke sig selv som sælger – virksomhederne skal tænkes som kunde Kanvassalg til relationssalg Derfor er det positivt at 55% af skolerne har undervist sine konsulenter til at kunne informere virksomhederne om de forskellige aftaletyper samt brikmodellen MEN det er også nødvendigt at konsulenten spiller en aktiv rolle i at fjerne de forhindringer der måtte være for Tilvejebringe viden, dokumenter, aftaler, godkendelser, refusioner

UNDERSØGELSENS RESULTATER Fremtidens praktikcentre – kvalitet, muligheder og forandring  72,5 % af praktikcentrene oplever, at der er barrierer for at skabe de bedste muligheder for elevernes praktikforløb. Meget enig Enig Hverken eller Uenig Meget uenig Ved ikke Der er for mange virksomheder, der har kapacitet til at tage både ordinære elever, som ikke gør det 13,8%55,2%13,8%3,4%0,0%13,8% Virksomhederne mangler viden om muligheden for korte- og delaftaler samt om brikmodellen 20,7%55,2%13,8%6,9%0,0%3,4% Det er besværligt at overføre elever til praktikcenter på anden skole 6,9%10,3% 31,0%24,1%17,2% Eleverne må ikke udføre tilstrækkeligt med rigtige arbejdsopgaver i praktikcentret 31,0%20,7%13,8%24,1%10,3%0,0% Der er for store begrænsninger på virksomhedsforlagt undervisning 41,4%31,0%13,8%10,3%3,4%0,0% Virksomhederne er for tilbageholdende med at tage elever i korte aftaler 37,9%31,0%20,7%6,9%3,4%0,0% Eleverne oplever fortsat praktikcentret som andenrangs-praktik 17,2%51,7%17,2%10,3%3,4%0,0%

Virksomhedernes uddannelsesansvar Helt overordnet er det de færreste virksomheder, der føler et decideret uddannelsesansvar – af den årsag at de ikke har noget Jeg tror også at det er svært at forestille sig at virksomhederne kommer til at føle et reelt uddannelsesansvar på en måde som vi/I godt kunne tænke jer MEN der kan gøres noget andet for at tilskynde flere virksomheder til at tage elever – udvide skolernes service til virksomhederne – særligt når det kommer til brikmodellen Gøre det så let for virksomhederne, at de ikke kan sige nej til at tage elever

Økonomi er højt på dagsordenen Konkurrencen er knaldhård, der er fokus på pris/cost effectiveness som aldrig før der lægges pres på entreprenørerne via korte kontrakter Eksempelvis større B&A kontrakter klippes op i ekstremt små bidder (erfaringer fra Metrobyggeriet) krav til øget specialisering -> manglende bredde i uddannelserne -> brikmodellen har sin berettigelse Større internationalisering – særligt på området for B&A

Nye krav til skoler og praktikcentrene om rettidig omhu Skal indtræde som samarbejdende part og bidrage til at finde konkrete løsningsforslag hvis uddannelsespotentialet skal indfris hvis en virksomhed har en kontrakt på ex. 3-5 mdr. og først skal ’opdages’, godkendes som praktiksted, rekruttere og ansætte elever inden kontrakten er færdig, så skal praktikcentrene være på tæerne Der kan med fordel ses nærmere på hvordan praktikcentrene kan komme tættere på

PROGRAM Diskussion og strategiarbejde i plenum ”Loyalitet på opgaven – uddannelse og praktikpladser” Barrierer og udfordringer? Hvordan kan praktikcentrene være med til at løse praktikplads-problematikken? Hvordan ‘sælger’ vi uddannelserne i praktikcentrene?

DISKUSSION Barrierer og udfordringer Komplekse produkter af ‘sælge’ Manglende viden hos virksomhederne Områder, hvor del-aftaler ikke er brugbare (IT-området) Bureaukratiske udfordringer ved kombinationsaftaler Sikring af kvalitet i SKP – opnåelse af højeste didaktiske niveau (beherske) Anvendelse af VFU, som ‘ice-breaker’ Centraliseret/decentraliseret godkendelsesprocedure – ændring af grænseflader mellem skoler og DFU (hastighed og rettidighed) Anvendelse af PIU for SKP-elever Hvordan måler vi kvalitet i SKP? – kvantitativt eller kvalitativt? …

DISKUSSION Hvordan kan praktikcentrene være med til at løse praktikplads-problematikken? Etablering af ideelle modeller målrettet brancher/virksomheder Etablering af ‘best practice’ …

DISKUSSION Hvordan ‘sælger’ vi uddannelserne i praktikcentrene? Intensiveret information og markedsføring – lokalt, regionalt eller nationalt? …