Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Oplæg v/temadage om praksisnær praktikpladsformidling d. 28

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Oplæg v/temadage om praksisnær praktikpladsformidling d. 28"— Præsentationens transcript:

1 Trepartsaftale om tilstrækkelig og kvalificeret arbejdskraft og praktikpladser
Oplæg v/temadage om praksisnær praktikpladsformidling d. 28. november 2017

2 En verden uden faglærte?

3 Mål og intentioner med aftalen Fordelsuddannelser og dimensionering
EMMA og praktikpladsopsøgende arbejde Begrænsning af VFU, delaftaler og korte aftaler Styrkede økonomiske incitamenter Spørgsmål

4 1. Mål og intentioner Tilstrækkeligt med faglærte i fremtiden
Øget søgning og gennemførelse på eud Øge erhvervsuddannelsernes attraktivitet De unge skal vælge uddannelser med behov for flere faglærte Alle skal kunne gennemføre den uddannelse, de er påbegyndt

5

6 2. Fordelsuddannelser Uddannelser med behov for flere faglærte
Øget attraktivitet pga. højere praktikpladssikkerhed Kriterier: Andelen af uddannelsesaktive elever, som har kvalificeret sig til at påbegynde hovedforløbet, og som stadig efter tre måneder ikke har fået en praktikplads i en virksomhed må ikke overstige 10 pct. i bonusåret. Andelen af skolepraktik må ikke overstige 15 pct. af omfanget af praktik og skolepraktik for samtlige elever på fordelsuddannelsen i bonusåret. Frit optag Præmie på maks kr. pr. praktikårselev Processen med udpegning af fordelsuddannelser

7 Materialer kan hentes på www.uvm.dk/fordelsuddannelser

8 Illustration kan hentes på www.uvm.dk/fordelsuddannelser

9 2. Dimensionering Uddannelser med ubalance mellem tilgang og praktikpladsmuligheder og med faldende arbejdskraftbehov. Formål: Alle elever skal kunne forvente at afslutte den uddannelse, de har påbegyndt. Læs mere om dimensionering her:

10 2. Dimensionering Dimensionering pba. objektive kriterier
Andelen af uddannelsesaktive elever, som har indgået en uddannelsesaftale med en virksomhed inden for tre måneder efter gennemført grundforløb. Ledighedsgraden for færdiguddannede. Forholdet mellem efterspørgslen og udbuddet efter faglært arbejdskraft (modelparameter) Kvoter fastsættes via kvoteberegningsmodel og institutionsfordeling med udgangspunkt i tidl. uddannelsesaftaler REU høres

11 Uddannelser med praktikpladskrav i 2018
Beklædningshåndværker Laboratorietandtekniker Skiltetekniker Skov- og naturtekniker

12 3. Styrkelse af EMMA I vinter 2017:
Bekendtgørelse om erhvervsuddannelser udmønter ændringer Skolepraktikhåndbog ajourføres Eksempler på ændringer for eleverne: Senest 8 uger inden afslutning af grundforløb 2 Pligt til aktiv praktikpladssøgning Pligt til at lægge CV (profil) på praktikpladsen.dk Krav om CV på praktikpladsen.dk for elever uden for skolepraktik. Eksempler på ændringer for skolerne/praktikcentrene Et ansvar for opfølgning på elever udstrækkes til at gælde alle registrerede praktikpladssøgende, herunder elever i grundforløb 2.

13 3. Kvalitet i det praktikplads-opsøgende arbejde
Professionalisering af det praktikpladsopsøgende arbejde Vejledning om opgave- og ansvarsfordeling mellem aktørerne Materiale til brug for den praktikpladsopsøgende indsats På uddannelsesniveau På generelt niveau Andet, fx disse temadage Gennemsigtighed gennem nøgletalsindikatorer – i proces, fx fokus på: Skolens resultater Strategiske indikatorer – målretning og prioritering

14 4. Begrænsning af VFU, delaftaler og korte aftaler fra 2018
VFU i skolepraktik - fremover i praktikpladsgodkendte virksomheder: omdøbes til virksomhedsforlagt praktikuddannelse (VFP) kan højest vare 3 uger for den enkelte elev i samme virksomhed i alt højest seks uger af elevens praktikuddannelse. Delaftaler: Højest én delaftale for den enkelte elev i samme virksomhed. Korte uddannelsesaftaler: Højest to korte aftaler mellem den enkelte elev og samme virksomhed (dispensationsmulighed ved LUU) . *Kun delaftaler og VFP i skolepraktikforløb indgået med virksomheder fra og med 1. januar 2018 tæller med, og kun korte aftaler indgået med virksomheder fra og med 1. januar 2018 tæller med.

15 Styrkede økonomiske incitamenter for virksomhederne I
Praktikpladsafhængigt AUB-bidrag Øget omfordeling til gavn for dem, der opretter tilstrækkeligt med praktikpladser. Centrale elementer: ”Virksomhedernes bidrag skal afspejle forholdet mellem antal faglærte medarbejdere og antal elever.” ”Der skal tages højde for, om virksomhederne forbruger arbejdskraft, der er høj efterspørgsel efter set i forhold til udbud, samt om virksomheder bidrager til at uddanne faglærte, der er høj efterspørgsel efter.” Måluddannelsesratio og uddannelsesratio Vægtning af arbejdskraft og uddannelser efter DA/LO-modelparameter

16

17 Styrkede økonomiske incitamenter for virksomhederne II
Virksomheders uddannelsesratio skal leve op til deres måluddannelsesratio. Hvis de ikke gør det, skal der indbetales merbidrag på kr. pr. manglende praktikårselev (i gennemsnit). Hvad bruges merbidrag til: Nedsættelse af det generelle AUB-bidrag på ca. 295 kr. pr. faglært. To nye bonus-ordninger – fordelsbonus og praktikbonus.

18

19 Styrkede økonomiske incitamenter for virksomhederne III
Fordelsbonus Pulje på 20 mio. kr. i 2017 Max kr. pr. praktikårselev Uddannelsesaftaler med elever fra fordelsuddannelserne Praktikbonus Pulje på 10 mio. kr. i 2017 kr. pr. praktikårselev Virksomheder, der opfylder måluddannelsesratio, og ansætter flere elever sammenlignet end de tre foregående år.

20 Praktikbonus

21 Fordelsuddannelser Uddannelser med behov for flere faglærte
Udpeges af arbejdsgiverne pba. årlig positivliste (37 uddannelser ud af 105 i 2017) Øget attraktivitet pga. højere praktikpladssikkerhed 90 pct. i virksomhedspraktik senest 3 mdr. efter grundforløb Andel af skolepraktik udgør <15 pct. Præmie på maks kr. pr. praktikårselev

22 Fordelsbonus Indsæt note og kildehenvisning via Sidehoved og sidefod

23 Merbidrag Indsæt note og kildehenvisning via Sidehoved og sidefod

24 Sådan tæller uddannelsesaftaler
Indsæt note og kildehenvisning via Sidehoved og sidefod

25 Dimensionering fra 2018 Uddannelser med ubalance mellem tilgang og praktikpladsmuligheder og med faldende arbejdskraftbehov. Formål: Alle elever skal kunne forvente at afslutte den uddannelse, de har påbegyndt.

26 Styrkede økonomiske incitamenter for virksomhederne IV
Øvrige økonomiske incitamenter: Forhøjet lønrefusion i 2017.

27 Praktikpladstaxameter og praktikcentres produktion
Måltallet for det høje praktikpladstaxameter øges fra 90 til 100 pct. Ny bonusordning for indgåelse af uddannelsesaftaler med virksomheder, der ikke har haft elever de seneste 5 år. Praktikcentres mulighed for at producere varer og tjenesteydelser.

28 Spørgsmål? Skriv til


Download ppt "Oplæg v/temadage om praksisnær praktikpladsformidling d. 28"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google