Linda Greve Center for Undervisningsudvikling

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Portfolioeksamen Studieområde 2
Advertisements

Hvordan folder jeg mit emne ud? Hvordan bygger jeg min opgave op?
Hvad er videnskab? - videnskabsteori i relation til projektarbejde
Intern kommunikation – hvordan arbejder vi mere bevidst med den?
Større Skriftlig opgave •Orienteringsmøde v. Catherine Lønholdt.
3/1 – 15/1: Synopsis og AT-eksamen
Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 4. undervisningsgang
V ORES A GENDA  Os og vores speciale  Godt ved specialeprocessen  Knapt så godt ved specialeprocessen  Vejledning  Grupper  Gode råd.
Dagens program  Præsentation af os  Præsentation af kurset samt praktisk info (herunder hjemmeside, køb af kompendium, eksamen m.m.)  Øvelse:
MUNDTLIG FREMSTILLING
Workshop 1: Ideudvikling og problemformulering
AT Opgaven  Du skal ud fra de overordnede problemstillinger for emnet Videnskabelige gennembrud og teknologiske landvindinger udforme.
Vejlederens funktion i det problemorienterede projektarbejde
naturvidenskabelige opgave
1 Velkommen! Informationssøgningsprocessen:  Hvordan kan I gribe det an (strategier)  Omdanne jeres emne til søgeord  Søgeteknik  Bruge søgeordene.
Lene Tortzen Bager og Tine Wirenfeldt Jensen
Projekt og kommunikation BPAK efterår lektion. Introduktion. 27. august 2012 Anne Hatting ITU
Agenda  Erfaringer med kvalitative interviews og deltagerobservation ifbm studier af teknologier for ældre (med reference til teksterne), v. Peter Lutz.
Inklusion i teori og praksis Inddragelse af studerende i FoU projekter
Teori og metode Stine Heger, cand. mag
Lene Tortzen Bager Ph.d., lektor A A R H U S U N I V E R S I T E T Center for Undervisningsudvikling Det Humanistiske Fakultet og Teologi Studieprocessamtale.
Grundkursus i synopsisskrivning Stine Heger, cand.mag.
Lynkursus i synopsisskrivning Stine Heger, cand. mag
Grundkursus i problemformulering Stine Heger, cand. mag
Grundkursus i analyse Stine Heger, cand.mag.
Lynkursus i akademisk sprog Gitte Holten Ingerslev, lektor, ph.d.
Fællesfaglig og faglig skrivning Ideer til sammenhæng Odense, oktober 2011 Birgitte Darger Det frie Gymnasium (i projekt med Ørestad Gymnasium)
Projektvejledning på performance-design
Workshop 1: Ideudvikling og problemformulering Sarah m. L. Krøtel
OM METODER Sund fornuft gange to Klaus Frovin Jørgensen.
Vejlederens kommunikation
For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”. Indføj ”Sted og dato” i feltet for dato og ”Enhedens.
Eksamen i AT Vejledningsplan Ma2VINTERFERIEVINTERFERIE 2Afle- vering Ti23 On32 To2223 FrSkrive -dag.
INNOVATIONSFORUM # 3 VIDENSBEARBEJDNING EKSPERIMENTER OG METODER.
Katastrofen – årsager og konsekvenser
Introduktion til opgaveskrivning
Dagens program Præsentation af os Præsentation af kurset samt praktisk info (herunder hjemmeside, køb af kompendium, eksamen m.m.)
Dagens program Præsentation af mig15 min. Præsentation af kurset samt praktisk info (herunder hjemmeside, køb af kompendium m.m.)15 min. Øvelse:
Akademisk arbejde.
Større Skriftlig opgave
Workshop 1 d. 9/ Humaniora Gry Sandholm Jensen
DREJEBOG: Titel på drejebog skrives her
Fagdidaktisk kursus i biologi
Skriftlighed i biologi
FORHANDLING.NET. Forhandling i individuelle arbejdsforhold FORHANDLING.NET Det handler om at skabe merværdi Interessebaseret forhandling handler om at.
Årsplan – en kort en lang
Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 1. undervisningsgang Anja Hønnerup Nielsen November 2011.
EKSAMEN OG PRØVER.
Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 3. undervisningsgang Anja Hønnerup Nielsen November 2011.
SO1.6 (Det kulturelle område, del 2): SPROG OG KOMMUNIKATION
Hvordan skriver man sin afsluttende opgave?
SKABELON.
Netværksledelse i den offentlige opgaveløsning
Sprogbaseret læring i naturfag
Intern mundtlig prøve Skriveperiode (synopsis) Vejledning Område, opgave, fag Dansk, engelsk, fransk/tysk/spansk Sprog, kommunikation & kultur Samfundsfag,
Astra* Nationalt center for læring i natur-, teknik- og sundhed Sprogbaseret læring i naturfag Astra* v/Anette Vestergaard Nielsen.
FØR LÆSNINGEN 1. 3 faser - fagets tekster  Før læsningen  Under læsningen  Efter læsningen 2.
National ordblindetest på tværs af uddannelser Testen skal identificere elever og studerende med ordblindhed på tværs af uddannelser fra forår 3.klasse.
SRO SKRIV!.
Sso SKRIV!.
Michael Svendsen Pedersen Lektor emeritus
Skriveperiode (synopsis)
Uge 12: Prøve på grundforløbsprøven
Vejledertyper Indhold Form Problem Fag Proces Produkt Kontrol
Kurset i fase 1 er 2-delt:  I første del og som introduktion præsenteres du for definitionen af Flipped Learning. Og du præsenteres for en didaktisk skitse.
1. kontaktmøde Velkommen til Workshop om afkodning af jobopslag og telefonisk kontakt Hils på hinanden  Husk at bestille drikkevarer Præsentér dig.
Dansk på GF2.
MUNDTLIG FREMSTILLING
SRO SKRIV!.
Introduktion til mini-SOP 3. hhx
Præsentationens transcript:

Linda Greve Center for Undervisningsudvikling Specialet Linda Greve Center for Undervisningsudvikling

Forberedelse er alt! Gode specialer kommer af godt forarbejde Undren Informationsindsamling God vejledning Gennemtænkt problemformulering Metodisk tilgang God proces

Center for Undervisningsudvikling Udbyder kurser Står for kollegial supervision Arbejder med nye undervisningsformer Arbejder med akademisk fremstilling Hører under Det Humanistiske Fakultet Findes på www.cfu.dk

Linda Greve Cand.theol., retoriker, journalist Videnskabelig medarbejder på CFU og ASB Arbejder med kommunikation og læring Arbejder på Den gode præsentation Underviser i Akademisk mundtlig- og skriftlig fremstilling Er BA-vejleder

Gode specialer og forberedelse

Forberedelse er alt Den akademiske grunddisciplin er at undres Hvad er underligt? Hvad er anderledes? Hvad interesserer dig? Hvordan kunne det undersøges? Når undren bliver til undersøgelse er der basis for læring og for forskning

Informationsindsamling

Information til undren Studiemetro.au.dk Stopplagiat.nu Akademisk skrivecenter, KU Statsbilioteket og fagbibliotekerne

God vejledning

Brug vejledningen Stil krav Vær konkret i dine forventninger Lad være med at spille helt Sæt dagsorden Brug sparringen og lær!

Gennemtænkt problemformulering

Den gode problemformulering Er en rettesnor Er konkret – teori, metode, tilgang Viser niveau – kom over redegørelsen Er garant for valg og fravalg Tager lang tid at lave Skal afspejle dit speciale

Metodisk tilgang

Metode til at skrive Det handler om at producere analyse og perspektiver, ikke sider Brug skelnen mellem tænkeskrivning og produktskrivning Selv specialet skal måske først skrives når din konklusion er på plads Skrivning og konklusion er ikke afhængige

God proces

Den gode proces’ faser Idéudvikling, undren, brainstorm Problemformulering Definering af valg og fravalg Læsning af valgt litteratur, cases etc Disponering af sider og stof Analyse, emipiri, undersøgelse… Konklusion Skrivning af det færdige speciale

Brug ressourcerne Studiemetro.au.dk Find vores kurser på cfu.dk Find vejledninger på vores web Læs Vejledning og vejledningsroller Brug Den gode opgave Læs Akademisk argumentation

Skriv lærerige specialer!