Bypolitik, kulturplanlægning og design af kulturelle læreprocesser Præsentation d. 14.11. 2011 Underviser: Jan Graulund (og evt. NN)

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
3. seminar om afklaring og vurdering af realkompetencer 20.maj 2010 Silkeborg Ulla Nistrup Velkommen.
Advertisements

Undervisning i ”Relation”
Læring i Multikulturelle Kontekster
Kandidatuddannelsen i Sygepleje
Skolebiblioteket indgår som en central del af skolens læringsmiljø og fungerer som skolens innovative, formidlende og pædagogiske læringscenter. Skolebiblioteket.
Censorformandskabets møde 25. oktober 2012
Situationelle Metoder til Digitale Studier
Introduktion til forårets kandidatmoduler d Ved Studievejledningen og undervisere Sådan ændres nummeret for det samlede antal dias i præsentationen: 1.Gå.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Regionale kulturaftaler En frivillig aftale, der indgås mellem Kulturministeriet og en række kommuner; en ’kulturregion’
AT-EKSAMENSOPGAVEN 2013 februar 2013 / MG & RO. Tidsplan UgeMandagTirsdagOnsdagTorsdagFredag 5AT-opgaven udleveres IntrolektionVejledning om valg af emne.
Tryllefløjten tilbyder børnene kulturelle oplevelser indenfor drama, kunst, kulturhistorie og musik i børnehøjde i tæt samarbejde med kulturinstitutioner.
Biblioteket som arena i viden- og oplevelsessamfundet
MODERNE MEDIER – et 6 ugers kursus for lærere august-oktober 2012 Foto fra rapporten: Digitale medier i folkeskolen.
Velkommen til Campus Roskilde
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Kollegavejledning Læringscentrene Roskilde. Program • Velkommen igen! Vejledningsværktøjer i teori og praksis – kort oplæg Praksisrefleksioner fra igangværende.
Kultur- og branchestudier Opgaveforberedende forløb S3 & LT
Den nationale faggruppe Fagmoduler Matematik, 4. – 10. klassetrin.
Ny mediepædagogisk og didaktisk praksis
Kulturforståelse niveau C
Deltagerstyret undervisning
Vidensmedier i kultur og samfund Konstituerende modul 2013 Hans Jørn Nielsen Lars Konzack.
Kulturteori og videns- og oplevelsessamfundets kulturinstitutioner Præsentation d Underviser: Jan Graulund (og evt. NN)
Innovation og diversitet - Venner eller fjender i design og implementering af uddannelsesforløb Ole Ravn Christensen Annie Aarup Jensen Paola Valero Institut.
Regional strategi og kompetenceudvikling
ALMEN STUDIEFORBEREDELSE AT Hvad er det nu AT er? AT er et samarbejde mellem fag inden for og på tværs af gymnasiets tre faglige hovedområder:
INFORMATIONSMØDE Revideret kandidatuddannelse Ny studieordning 13. Marts i København 20. Marts i Aalborg.
Praktik i 07 læreruddannelsen Niels Grønbæk Nielsen
Formidlingsprocesser, identitetsdannelse og hverdagsliv
Adgang til lyd: om informationsadfærd i relation til radioarkiver Præsentation af frit modul på kandidatuddannelsen, forår 2013 Mette Skov Sådan ændres.
KULTUR FOR ALLE. Hovedbudskaber I: ”Ikke brug for flere kulturinstitutioner!”
Niels Grønbæk Nielsen Teamets planlægning af et undervisningsforløb.
Digitale biblioteker og web 2.0
1 Marianne Tewes, Hjertecentret Implementering af en klinisk retningslinje – effekt af et uddannelses- & træningsforløb for erfarne sygeplejersker Dokumentationskonference.
Introduktion til 6. semesters temakurser Ved Studievejledningen og undervisere Sådan ændres nummeret for det samlede antal dias i præsentationen: 1.Gå.
Det 21. århundredes informations- og kulturformidlere Undervisere: Jan Graulund & Hans Jørn Nielsen  Kurset introducerer til nogle faglige problemstillinger.
Udviklingspuljen for folke- og skolebiblioteker Workshop Roskilde 29.august 2013 Jonna Holmgaard Larsen chefkonsulent.
Velkommen til valgfaget: ”Kliniske retningslinjer – kvalitetsudvikling herunder implementering, sundhedsinformatik og evidens Udarbejdet af Lea D. Nielsen,
Hva' kan vi bruge vores uddannelse til i:
Fleksibel Master i Friluftsliv Arbejder du med sundhed, rekreation, idræt, friluftsliv eller turisme? Kunne du tænke dig at få en dybtgående viden om,
Hvad ser BKF som de vigtigste indsatsområder i den nærmeste fremtid på børne- og ungekultur området? Flemming Olsen, Børne- og Kulturdirektør Herlev Kommune.
Velkommen til Campus Roskilde Studieaktiviteter 2010 – 2011.
Introduktion til 4. semesters temakurser Ved Studievejledningen og undervisere Sådan ændres nummeret for det samlede antal dias i præsentationen: 1.Gå.
2. sem. Valgkursus Formidling af faglig viden – om at forstå og formidle faglige tekster v./ Bo Gerner Nielsen & Martin Thellefsen.
6. sem. valgkursus Informationsvidenskabens teorier og metoder v./ Martin Thellefsen.
Kulturformidlende institutioner Konstituerende valgfag.
Specialisering 271 UMD.
Nye tider, ny kultur- og fritidspolitik Årsmøde i Biblioteksforeningen i region Syddanmark 25. februar 2008 Oplæg af Klaus Majgaard, administrerende direktør.
Bg · Udvikling af MUS 2. Netværksmøde 3. Sept
6 ugers selvvalgt kursus for nyledige pædagoger Med forbehold for ændringer i kursusplanen!
Oplæg til 3. møde i udvalget vedr. professionsspor Formål og læringsmål.
Samarbejde, læring og projektstyring (SLP)
6 ugers selvvalgt kursus for nyledige pædagoger Med forbehold for ændringer i kursusplanen!
Tom Nyvang Forandring af undervisningsorganisationer.
Statusseminar Oversigt Oversigt Det initierende problem – hvorfor et projekt om kommunal branding? Det initierende problem – hvorfor et projekt om kommunal.
Forskningstræning for HU-læger i Anæstesiologi
Institut for Socialt Arbejde, onsdag den 6. maj 2015
Gruppearbejde Oplæg til workshops Hvilke emner skal der være fokus på? Hvilke arbejdsgrupper skal der nedsættes? Hvad skal der til? Hvordan.
Netværksledelse i den offentlige opgaveløsning
Kort & godt om: ORGANISATIONSSOCIOLOGI
HÅNDVÆRK & DESIGN - et nyt fag. DESIGN I DIALOG MED STEDET På denne workshop skal vi arbejde med, hvordan man i dialog med et udvalgt sted og andre dogmer,
Præsentation af studieordning /vejledning. Studievejledning 2 Modul Vf8: Mentorskaber og mentorordninger ECTS-point: 5 Læringsmål: Viden Skal have indsigt.
SSP SAMARBEJDE EFTER FOLKESKOLEREFORMEN SSP samarbejde efter folkeskolereformen1.
Projekt X – Udvikling af undervisning i et krydsfelt
Faglig udvikling i praksis 2017
”Global sundhed, civilsamfundsstøtte og bæredygtig udvikling”
HL, Uddannelsesforbundet og Danske Erhvervsskoler og – Gymnasier har udarbejdet denne præsentation til brug på erhvervsskolerne. Præsentationen går igennem.
”Global sundhed, civilsamfundsstøtte og bæredygtig udvikling”
06/12/2018 Anvendelsesorienteret undervisning i faget videnskabsteori og vidensformer Rune Eriksson, lektor Camilla Moring, lektor.
Præsentationens transcript:

Bypolitik, kulturplanlægning og design af kulturelle læreprocesser Præsentation d Underviser: Jan Graulund (og evt. NN)

Studievejledningen ۰ Det Informationsvidenskabelige Akademi. Min faglige profil og interesser Vidensteori Kultur- og samfundsteori Kultursociologi – herunder kulturpolitik, planlægning, institutionsdannelse Dannelsesteori Formidlingsteori- og praksis Design af kulturelle læreprocesser Biblioteksvidenskab Bibliotekshistorie

Studievejledningen ۰ Det Informationsvidenskabelige Akademi. Appetizer  Hvordan faciliterer det offentlige viden, videndeling og læreprocesser på såvel individ som organisationsniveau, når der tales om livet i byernes kulturelle processer.  Hvad er ”Experience City”, ”Fun City” og den gode byformation, der skal modsvare de fordringer individet og socialgrupper stiller til videns- og oplevelsesrammer for ”at gide byen” og virke digitalt og fysisk i denne som kulturelle bidragsydere i de mangfoldige kulturelle processer.  Hvordan iscenesætter, designer og planlægger man en videns- og oplevelsesby?  Hvordan skaber man en innovativ og kreativ by?  Og hvordan skal og kan biblioteket og andre kulturinstitutioner virke i sådanne rammer.

Studievejledningen ۰ Det Informationsvidenskabelige Akademi. Undervisningselementer  Nyere kultur-, byteoretiske og kultursociologiske teoridannelser i Cultural Studies traditionen.  Kulturpolitiske teoridannelser og kulturpolitisk praksis på national, regional, lokal og institutionel niveau  Byplanlægning og Cultural Planning  Arena-, institutions- og performanceanalyse og evaluering  Kulturteoretiske og kultursociologiske teorier i kultur- og biblioteks design og planlægning  Case- analyser og organisatorisk læring  Formidlingsanalyse

Studievejledningen ۰ Det Informationsvidenskabelige Akademi. Undervisningsdidaktik  Tematisk organiseret u-plan med opsamlende workshops (2-3 klynger) relateret til enten studenterprojekter, eller konkrete institutions- og begivenhedsanalyser  Projekttematisering og -valg “fra start” : Undervisningen forsøger at samspille med jeres konkrete projektinteresser.  Eventuel valg af fælles projektramme ? F.eks. “Aalborg som Experience City”, hvor du/I har selvvalgt fokuseret fordybelse f.eks. på bydesign/planlægning, kulturplanlægning, institutionsanalyse, begivenhedsanalyse, (ny)design af specifikke kulturelle læreprocesser, formidlingsværktøjer m.v.  Altså en blanding af holdundervisning, institutionsbesøg, workshops, vejledning og projektarbejde

Studievejledningen ۰ Det Informationsvidenskabelige Akademi. Eksamensformen  Projektopgave med mundtlig fremlæggelse bedømt efter 7 trinsskalaen med læringsmålene:  have viden om samt kunne forstå og diskutere anvendte teorier og metoder  kunne forstå videnskabsteoretiske positioner med betydning for de anvendte teorier og metoder  kunne identificere og formulere en selvvalgt relevant problemstilling indenfor temakursets emne  kunne anvende teorier og metoder reflekteret i tilknytning til den selvvalgte problemstilling  kunne analysere, diskutere og formidle den valgte problemstilling på en konsistent og sammenhængende måde  kunne demonstrere faglig fordybelse ud fra en kritisk, teoretisk samt analytisk diskuterende og reflekterende tilgang  kunne reflektere over videnskabsteoretiske og metodologiske aspekter med relation til den valgte problemstilling

Studievejledningen ۰ Det Informationsvidenskabelige Akademi. Projekteksempler  Analyse af kulturpolitikken i Aalborg: er den for alle?  Hvad kan Aalborgbibliotekerne lære af festivallen om indretningsdesign?  Hvordan kan kunsten (teatret) integreres i byrummet eksemplificeret ved Metropolis?  Kunsten i byrummet og samspillet med byen.  Hvordan kan Aalborgbibliotekerne nydesigne facade og indgangsparti, så biblioteket appellerer til ny brug og nye brugere?  Hvordan kan et tema præsenteres i både det fysiske og digitale biblioteksrum, så det skaber brugeroffentlighed?  Ekspressiv kulturformidling: hvordan gør man lige det?  Et nyt studiebibliotek i samspil med byen og på tværs af bibliotekstyper.

Studievejledningen ۰ Det Informationsvidenskabelige Akademi. Spørgsmål? I er velkomne til at spørge løs på eller ringe , eller fange mig på