Bypolitik, kulturplanlægning og design af kulturelle læreprocesser Præsentation d Underviser: Jan Graulund (og evt. NN)
Studievejledningen ۰ Det Informationsvidenskabelige Akademi. Min faglige profil og interesser Vidensteori Kultur- og samfundsteori Kultursociologi – herunder kulturpolitik, planlægning, institutionsdannelse Dannelsesteori Formidlingsteori- og praksis Design af kulturelle læreprocesser Biblioteksvidenskab Bibliotekshistorie
Studievejledningen ۰ Det Informationsvidenskabelige Akademi. Appetizer Hvordan faciliterer det offentlige viden, videndeling og læreprocesser på såvel individ som organisationsniveau, når der tales om livet i byernes kulturelle processer. Hvad er ”Experience City”, ”Fun City” og den gode byformation, der skal modsvare de fordringer individet og socialgrupper stiller til videns- og oplevelsesrammer for ”at gide byen” og virke digitalt og fysisk i denne som kulturelle bidragsydere i de mangfoldige kulturelle processer. Hvordan iscenesætter, designer og planlægger man en videns- og oplevelsesby? Hvordan skaber man en innovativ og kreativ by? Og hvordan skal og kan biblioteket og andre kulturinstitutioner virke i sådanne rammer.
Studievejledningen ۰ Det Informationsvidenskabelige Akademi. Undervisningselementer Nyere kultur-, byteoretiske og kultursociologiske teoridannelser i Cultural Studies traditionen. Kulturpolitiske teoridannelser og kulturpolitisk praksis på national, regional, lokal og institutionel niveau Byplanlægning og Cultural Planning Arena-, institutions- og performanceanalyse og evaluering Kulturteoretiske og kultursociologiske teorier i kultur- og biblioteks design og planlægning Case- analyser og organisatorisk læring Formidlingsanalyse
Studievejledningen ۰ Det Informationsvidenskabelige Akademi. Undervisningsdidaktik Tematisk organiseret u-plan med opsamlende workshops (2-3 klynger) relateret til enten studenterprojekter, eller konkrete institutions- og begivenhedsanalyser Projekttematisering og -valg “fra start” : Undervisningen forsøger at samspille med jeres konkrete projektinteresser. Eventuel valg af fælles projektramme ? F.eks. “Aalborg som Experience City”, hvor du/I har selvvalgt fokuseret fordybelse f.eks. på bydesign/planlægning, kulturplanlægning, institutionsanalyse, begivenhedsanalyse, (ny)design af specifikke kulturelle læreprocesser, formidlingsværktøjer m.v. Altså en blanding af holdundervisning, institutionsbesøg, workshops, vejledning og projektarbejde
Studievejledningen ۰ Det Informationsvidenskabelige Akademi. Eksamensformen Projektopgave med mundtlig fremlæggelse bedømt efter 7 trinsskalaen med læringsmålene: have viden om samt kunne forstå og diskutere anvendte teorier og metoder kunne forstå videnskabsteoretiske positioner med betydning for de anvendte teorier og metoder kunne identificere og formulere en selvvalgt relevant problemstilling indenfor temakursets emne kunne anvende teorier og metoder reflekteret i tilknytning til den selvvalgte problemstilling kunne analysere, diskutere og formidle den valgte problemstilling på en konsistent og sammenhængende måde kunne demonstrere faglig fordybelse ud fra en kritisk, teoretisk samt analytisk diskuterende og reflekterende tilgang kunne reflektere over videnskabsteoretiske og metodologiske aspekter med relation til den valgte problemstilling
Studievejledningen ۰ Det Informationsvidenskabelige Akademi. Projekteksempler Analyse af kulturpolitikken i Aalborg: er den for alle? Hvad kan Aalborgbibliotekerne lære af festivallen om indretningsdesign? Hvordan kan kunsten (teatret) integreres i byrummet eksemplificeret ved Metropolis? Kunsten i byrummet og samspillet med byen. Hvordan kan Aalborgbibliotekerne nydesigne facade og indgangsparti, så biblioteket appellerer til ny brug og nye brugere? Hvordan kan et tema præsenteres i både det fysiske og digitale biblioteksrum, så det skaber brugeroffentlighed? Ekspressiv kulturformidling: hvordan gør man lige det? Et nyt studiebibliotek i samspil med byen og på tværs af bibliotekstyper.
Studievejledningen ۰ Det Informationsvidenskabelige Akademi. Spørgsmål? I er velkomne til at spørge løs på eller ringe , eller fange mig på