19-06-20151 / 30 ETNOGRAFIC FIELD METHODS - and their relation to design.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Fokusgruppe Hvad er en fokusgruppe?
Advertisements

[indsæt selv arbejdspladsnavn og dato]
Lidt om vejleder rollen
Hvad er LP- modellen? En model til pædagogisk analyse og tiltagsudvikling udviklet ud fra forskningsbaseret viden. Lærerne tager udgangspunkt i udfordringer.
Gode råd og eksempler på faldgruber
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en mappe med materiale.
UDVIKLINGSKATALOG - A •være mere direkte og krævende overfor andre •påtage sig nye varierede opgaver noget oftere •bruge sin autoritet noget mere •træffe.
Arbejdspladsudvikling
Henriette Lungholt Uge Kreative metoder.
Kreative metoder Henriette Lungholt
Lektion 4 – Fordybelses- og fornyelsesfasen
Kvantitative metoder
Historier fra et demonstrationsprojekt
Observation Veal Chapter 7. The nature of observation  Observation indebærer det at se!  Generelt er der ingen involvering af det/de observerede /som.
En dansk personlig kommentar til forslag til læreplan i naturfag og til fysikk 1 og 2 Albert Chr. Paulsen, IMFUFA, Roskilde Universitet.
Kondenceret konceptudvikling DDK ITU F2007 John Paulin Hansen.
MÆRKK - Markedskommunikation & Æstetik: Kultur & Kognition 1 Åbne biblioteker – pilottests G ode forslag og metodeforslag v/ Rasmus Grøn.
Relationer – børn og voksne
The Utility of Organisational Ethnography Konklusion. Neyland.
- Hvad kan I forvente som forældre?
A Review of Mobile HCI Research Methods Undersøger og review’er forskningsmetoder indenfor feltet ”Mobile HCI” Formål: At få overblik over nuværende praksis.
Cooperative Design. Agenda Introduktion til Cooperative Design Metodegennemgang Gruppearbejde Diskussion Beyond ”the workplace”
Hanne-Pernille Stax, ph.d
Sundhedspolitik for Favrskov Kommune Sundhedsambassadører i landsbyerne i Favrskov Sundhedskonsulent Christina Rasmussen-Rubæk.
Potentialevurdering.
Sprogpakken Praksisopgaven.
Sprogpakken Praksisopgaven.
Producere og formidle viden Vingstedcenteret, 22/10-14.
1 Hvordan implementeres mainstreaming tankegangen og værktøjerne i den kommunale organisation v/Kate Bøgh Socialdirektør, Middelfart Kommune TOVHOLDER.
Team En gruppe er en samling mennesker, der Har fælles mål
Tema 6 Samvær og fælles aktiviteter
Præsentation af hhx-projekt: ”Læringsmiljø på hhx kvaliteter og udfordringer”. CeFU bestyrelsesmøde, 11. november 2008 Ved forskningsassistent Arnt Louw.
Den regionale Lean enhed
LÆRING, LEG & BEVÆGELSE.
Ledelse i forskellige retninger
Fra vidensdeling til produsage Kursisten som vidensproducent.
Forbedringsprojekt om målinger - SCKK 2004 Måleovervejelser Overvejelser inden I beslutter jer for en måletype Præsentation af hovedmåletyper Oplæg til.
Fordybelsesfase: Dybdeanalyse
MEDIER OG KOMMUNIKATION, F2004 Medie- og kommunikations- videnskabelige metoder 27/
DIEB4.1 Kursusgang 4 Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver Aktivitet 2: Generer design (fortsat) Design af interaktionselementer.
INTRODUKTION Målgruppe: Multiple Sklerose-ramte Formål med projekt: Forøgelse af deres uafhængighed, udfoldelses - og sociale muligheder. Ca skleroseramte.
Forundersøgelse Fordybebelsesfase: Dybdeanalyse. Fordybelsesfasen: Dybdeanalyse Udgangspunkt: Opgaven er afgrænset Formål: –Projektgrp: Komme "under huden"
Usability ITU, efterår Usability i designprocessen 25. september IT-Universitetet, efterår 2008.
Thoughtful design. Divergens Forberedelsesfasen.
Fordybelsesfase: Dybdeanalyse
Collaborative Practice Research Lars Mathiassen eCommerce Institute, Georgia State University.
Præsentation Annette Langhoff Innovationskonsulent i Velfærdsudvikling
DIEB12.1 Kursusgang 12 Feedback fra en usability-evaluering Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver Feedback Are Usability Reports Any Good? Alternativer til.
Technology as material in design Johan Redström 2005, Design Philosophy Collection Two.
Brugerundersøgelse Brugssituationen Dataindsamlingsmetoder Spørgeskema
Doku:SENtorium Onsdag d. 27. maj Velkommen Program Siden sidst Tendenser i indsatsteorierne Succeskriterier og indsamlingsmetoder Frokost Sparring.
HÅNDVÆRK & DESIGN - et nyt fag. DESIGN I DIALOG MED STEDET På denne workshop skal vi arbejde med, hvordan man i dialog med et udvalgt sted og andre dogmer,
Projekt PaRIS Projektgruppemøde d.14.januar 2009 Præsentation af: definition af innovation de foreløbige data fra de kvalitative data Projektleder Mette.
Uddannelse til bæredygtig omstilling Universiteternes bidrag Ulrik Jørgensen, prof., centerleder DIST, Aalborg Universitet København 1 Ulrik Jørgensen.
Video med Anders Bondo Christensen om formålet med mødet
Elevguide Innovations-brobygnings-opgave
Viden kan være erfaringsbaseret eller forskningsbaseret
Kvalitative og kvantitative undersøgelser
TEMA 6 Præsentation: Sælg idéen
Demens Anne Mette Jensen.
Videnskabeligt projekt
Åbent hus Skolens navn Dato.
Naturfag.
Mål Viden om og inspiration Kompetencer aktiviteter Evaluering
45116 Teknologisk Forandring og Postal Logistik
Elevguide Innovations-brobygnings-opgave (IBO)
A tool for the assessment of strengths and weaknesses in NGOs
Elevledede skole-hjem-samtaler
Barnesyn og børneperspektiv
APV - Arbejdspladsvurdering
Præsentationens transcript:

/ 30 ETNOGRAFIC FIELD METHODS - and their relation to design

/ 30 Præsentation Traditionelle brugerinddragelsesmetoder Den etnografiske tilgang Kontraster mellem traditionelle og etnografiske metoder

/ 30 Traditionelle metoder Kundeundersøgelse Usabilitytest Fokusgruppe Virksomhedsbesøg

/ 30 Kundeundersøgelse Spørgeskema Afdækning af kundens/brugeren arbejde Fokus på: –Anvendte teknologier –Hvordan de anvendes? –Deres syn på nye teknologier Resultat: sammendrag af indsamlet viden

/ 30 Usabilitytest Prototypetest Potentielle brugere Sent i udviklingsfasen Vurderes på: –Udførselstid –Succesfrekvens –Fundne fejl Resultat: statistik, liste over fejl og forslag til løsning

/ 30 Fokusgruppe Udvalgte fra kunde/brugerkredse Evaluere prototype/koncept Udføres af analytikere Mock-ups, scenarier, storyboard Afdækning af relevans af teknologi  hvordan kan det støtte arbejdet Problemer: Vanskeligt at forklare en teknologi, så brugerne kan forstå mulighederne hermed.

/ 30 Virksomhedsbesøg Besøg: –Gøre udviklerne bekendte med, hvordan produktet skal anvendes. Test: –Efter systemet er taget i brug –Hjælpe systemet på vej, forbedre.

/ 30 Generelle problemer Brugerne inddrages sent Designerne i høj grad ikke i kontakt med brugerne

/ 30 Motivation for etnografisk tilgang Ændring af fokus Fra: Teknologi understøtter individuelle opgaver Til: Aktiviteter udføres overvejende i samarbejde med andre Brug for nye værktøjer

/ 30 Den etnografiske tilgang

/ 30 Etnografi Feltstudier Involveret i brugernes hverdag Beskrivelse af aktiviteter Fortolkning og betydning

/ 30 Etnografiske Principper Vante omgivelser –feltstudier Holisme –Relationer som helhed Beskrivende –Observere! Brugerens synsvinkel –Deres ord

/ 30 Observation Ideel adfærd –Burde gøre Manifesterende adfærd –Virkelighed

/ 30 Observantens rolle Observerende deltager eller Deltagende observant InsiderOutsider

/ 30 Observation Hvornår Hvad Hvor Hvornår er det nok?

/ 30 Fokus Event focus –Møder Person focus –Individer Place focus –Aktiviteter omkring et punkt Object focus –Et dokuments levetid

/ 30 Noter Understøtte oplevelser Minimum –Dato –Tid –Sted –Tilstedeværende

/ 30 Interview Start uformel Lær teminologien Så bred respondentgruppe som muligt

/ 30 Location Lokalt –Deltager er i vante omgivelser –Tilgang til medarbejdere og genstande –! privat

/ 30 Contextual interview Respondent –igang med aktivitet Interviewer –Afbryder på baggrund af observation Påvirkning?

/ 30 Tommelfinger regler Aktiv respondent –Skal have lov til at deltage Ikke afbryde unødigt –Chance for at lære mere om respondenten Ikke insistere på et svar –Ret til ikke at svare Målet er at lære hvad respondenten ved –Ikke finde det korrekte svar

/ 30 Video Umulig at observere alt –Aktiviteter –Gestikulation Billeder siger mere end ord Tilgængelig for ikke tilstedeværende Ikke påtrængende –Kan observere ”ubemærket”

/ 30 Video ÷Stor mængde data ÷Tidskonsumerende ÷Begrænset FOV ÷Støj niveau ÷”taste, smell and feel”

/ 30 Så derfor... Observation InterviewVideo

/ 30 Kontraster mellem traditionelle og etnografiske metoder

/ 30 Traditionelle metoder Lidt/intet samarbejde med brugere Samarbejde med brugere sker i laboratorier Fokus på teknologi Designet bygger på designerens evne til at forestille sig brugernes arbejdssituation (antagelser/fordomme)

/ 30 Etnografiske metoder Brugere inddrages i højere grad gennem hele designprocessen Samarbejdet foregår i brugernes ”naturlige” omgivelser Gensidig læring/forståelse mellem designere og brugere Design bygger på designerens førstehåndsoplevelser i brugernes omgivelser

/ 30 Syn på forandring Teknisk udvikling Brugere er informanter Økonomisk ansvar i forhold til sponsor Indgriben i brugernes hverdag Brugere er samarbejdspartnere Etisk ansvar overfor brugerne vejer tungere end andre interesser Traditionelt synEtnografisk syn

/ 30 Konklusion Etnografiske metoder kan skabe en bedre forståelse af brugernes hverdag hos designeren Etnografiske metoder kan bruges til at skabe en kontekst hvor brugere ses som samarbejdspartnere Etnografiske metoder skal ”oversættes” så resultaterne fra dem kan bruges i en designproces (Forundersøgelse)

/ 30 Dagens Opgaver Del jer op i grupper á to 14 minutter til hver opgave Mødes her igen og diskuterer