Faglige kompetencer I det følgende oplæg, vil jeg først fremhæve særlige aspekter af udviklingen af faglige kompetencer i psykologi og derefter give.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Tema 4: Regulering af følelser Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Advertisements

Hvilken afdeling på Hadsund skole går dit barn i?
Danehofskolens værdigrundlag
Portfolioeksamen Studieområde 2
Dialog og samarbejde om uddannelsesparathed
Tid til ledelse Henrik Leslye.
Rundt om modstand mod læring – hvordan motiverer man?
Dimensioner i refleksionsskabelon og introduktion til scoringer
Hvem er vi? Martin Dahl Karin Dam Nielsen
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
MÅL-KATEGORIER FOR LÆRING OG UDDANNELSE
V ELKOMMEN TIL FÆLLES P- AFTEN I G L. B RABRAND DAGTILBUD Fællesskab skaber vi sammen Mangfoldigt fællesskab.
Kreativitet og innovation i ALT
Workshop almene boligdage
De næste 3 timer skal I Til gavn for jeres mission - beboerne
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Hvordan kan du arbejde med meningsfuldhed?
Uddannelsesdag for kursusledere og efteruddannelsesvejledere Fra viden på kursus til handling i praksis Møde om God læring.
VISION FOR ORDRUPSKOLE2010 Sammenfatningsarbejde.
Undervisningsplanlægning
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en mappe med materiale.
Det her talent foregår i nærheden af mig…
MIN skabelon MIN generalisering! MIN specielle virkelighed!
Samarbejde med eller uden Service Level Agreement (SLA)
NDU Jan Jaap Rothuizen Pædagogik og etik NDU Jan Jaap Rothuizen.
Almen studieforberedelse
Tryllefløjten tilbyder børnene kulturelle oplevelser indenfor drama, kunst, kulturhistorie og musik i børnehøjde i tæt samarbejde med kulturinstitutioner.
Brugerinddragelse i et uddannelsesperspektiv
Reservatet Kapitel 1: Reservatet - Virksomheden som et reservat
Hvordan er jeg blevet til dén, jeg er?
Fuld fart frem… anderledes måde.. Hvorfor skal vi være innovative/entreprenante? Den globale udfordring Vi skal konkurrere på produkter og services.
Chris Argyris f
Anvendelsesorienteret undervisning i Region Syddanmark
Videndeling i det hyperkomplekse samfund Trine Schreiber
Sydbank Padborg Region
Gruppen der har arbejdet med transfer på SSA-uddannelsen
Præstationsangst!.
Side 1. Deltagerne i undersøgelsen Undersøgelsen af elevtilfredsheden i efteråret 2003 har principielt omfattet alle EUD-elever på såvel grundforløb som.
Psykoedukation for patienter med bipolar affektiv sindslidelse
Bliv nysgerrig på din egen praksis!
18. April 2012 Fællesskaber for Alle - Dagtilbuddets Fællesskaber Velkommen.
Læsegruppel ederen. Kursets ethos  Den ethos som kendetegner Læseforeningens aktiviteter er, at litteraturen kan blive genstand for menneskelig erkendelse,
- Hvad kan I forvente som forældre?
Dansen omkring handicapbegrebet
Øjeblikkets kunst Facilitering af tværfaglighed
Pædagogisk forebyggelse og sundhedsfremme
- Dagtilbuddets Fællesskaber
RARRT© RELATION ANERKENDELSE RESSOURCER REFLEKSION TEORI
Den anerkendende interviewform
Omgangstone og kollegialitet
Videoanalyse efter VIKOM´s principper:
Bacheloropgavens mundtlige dimension torsdag d. 19/1-12 Mål med mødet: 1.At etablere et forum for refleksion over opgavens mundtlige del. 2.At I efterfølgende.
Det nationale ICS og DUBU superbrugerseminar 13
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Bacheloropgavens mundtlige dimension onsdag d. 4/5-11
Hva' kan vi bruge vores uddannelse til i:
INNOVATION I FAGENE - KONFERENCER ÅRHUS OG FREDERIKSBERG SEPTEMBER 2014 MEDIEFAG.
Sundhedspædagogisk tværfagligt samarbejde
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Design af KVIK-selvevaluering Tovholderens rolle og opgaver 17. januar 2007.
Introduktion til KVIK Modellen Tovholderens rolle og opgaver
MODUL 3B KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Tværfagligt samarbejde.
Det her talent foregår i nærheden af mig…
FTF Kommunikation og Konflikthåndtering Vinterkonferencen 2013
Relations kompetencer
Vision mission værdier handleplaner
Læring gennem registrering og indberetning
TEMA 5 Realisering: Tilpas idéen
A tool for the assessment of strengths and weaknesses in NGOs
Nye muligheder og potentialer
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

Faglige kompetencer I det følgende oplæg, vil jeg først fremhæve særlige aspekter af udviklingen af faglige kompetencer i psykologi og derefter give konkrete bud på hvordan disse kan fremmes og styrkes.

At fokusere på et enkelt aspekt af de samlede kompetencer er et kunstigt greb. Jeg vil således indledningsvist gøre det klart at læringssynet er forankret i en forståelse af læring, som et komplekst samspil af alle de ekspliciterede dimensioner. Forsøger man at justere på et af parametrene, påvirkes hele modellen. Læring er således påvirkelige overfor mange faktorer, interne i organisationen, som eksterne i det omgivende samfund.(Figur gengivet fra Skolelivets socialpsykologi, Nissen, Morten)

På sporet af kompetencebegrebet Fra pensum til faglige mål Frihed til at gå på opdagelse i psykologiens mangfoldige verden. Din og dine kursisters/elevers fantasi sætter grænsen – alle sammenhænge, hvor mennesker indgår kan inddrages – hele tiden i relation til de faglige mål og kernestofområderne. Fra udvikling af faglige kvalifikationer til udvikling af faglige kompetencer Det vil sige en overskridelse af selve læringssituationen, hvor det lærte kan bringes i anvendelse ud over den situation, som det optræder i.

”Kompetencebegrebet henviser til, at en person er kvalificeret i en bredere betydning. Det drejer sig ikke kun om, at personen behersker et fagligt område, men også om, at personen kan anvende denne faglige viden – og mere end det: anvende den i forhold til de krav, der ligger i en situation, der måske oven i købet er usikker og uforudsigelig. Dermed indgår også i en kompetence personens vurderinger og holdninger – og evne til at trække på en betydelig del af sine mere personlige forudsætninger”(Schultz Jørgensen 1999, side 32, in Illeris)

På sporet af kompetencebegrebet ”Handlingsorienteringen står(..)som noget helt centralt i forbindelse med kompetencebegrebet”.(Illeris, side 33) = dannelse i aktion(Ibid., side 75)

”Faglige kompetencer udvikles ved at beskæftige sig med fagligt stof og faglig viden i relevante situationer og aktiviteter samt ved handlen på baggrund heraf” og videre: ”En(psykologi)faglig kompetence er en vidensbaseret parathed til at handle hensigtsmæssigt i situationer som rummer en bestemt slags(psykolog)faglige udfordringer” (Min indsætning af fag)(Busch m.fl. In Illeris, 2011, side 72)

”Det, man lærer med et stærkt engagement, er mere nuanceret, huskes bedre, og man kommer i tanker om det i flere forskellige typer af situationer”(Illeris, 2011, side 83) Engagement – praksis – refleksion Engagement – problem - refleksion

Yalom, Frankl, Antonovsky Et praksis-eksempel… Fra psykologi c niveau, en sygeplejepakke på HF. Et forløb der udsprang af en nysgerrighed omkring hvordan man forstår det sygdomsramte menneske som Sygeplejerske. Jeg havde på forhånd tænkt mig at vi skulle dække kernestof omkring identitetsdannelse. En fælles brainstorm på temaet, bragte kommunikation og kulturmøder med: Det syge menneske Tema: kommunikation Yalom, Frankl, Antonovsky vs. psykoanalysen Eksistentialismen Kulturmøder

Praksiseksempel Praksiseksempel fra psykologi B niveau

At gribe fat i egne(lærer)og kursister/elevers interesser og åbne dem med udgangspunkt i faglige mål og kernefaglighed. I højere grad akkumulere undervisningsmateriale i redskabsform, således at refleksionen altid forbliver åben. Dette gør genbrug af materiale mulig, med mulighed for at udskifte blokke, alt efter interesse. Hvis refleksionen ligger fast i form af faste svar, udvikles netop kvalifikationer og ikke kompetencer!!

Videnskabsteori, som metodisk rettesnor og overbliksskaber Videnskabsteori, som metodisk rettesnor og overbliksskaber. Skal udvikles løbende sammen med kursister/elever. Eksempel fra C niveau:

Idéer til videre udvikling: Lave & Wenger: Legitim perifer deltagelse At skabe et rum med en særlig legitimitet ved fokus på det fælles tredje – det psykologfaglige At udvikle kompetencer gennem deltagelse, at gøre! Fokus på kursister/elevers håb om udvikling. at udvikle videre på dette håb gennem forskellige overskridende arrangementer.

Illeris’ kompetenceblomst