Højere kvalitet gennem forøget brug af læringsmål?

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Skolereform august 2014………………
Advertisements

Møde om Folkeskolereformen og idrætsforeningerne 4. December 2013.
Partnerskabsdag: Skolereform Tirsdag d. 10
Forældrearrangement om folkeskolereform
Undervisning i ”Relation”
Læring i bevægelse - hvorfor?
Velkommen til workshoppen
kl i kantinen på Lyngholmskolen
Progression i samfundsfag
Agi Csonka, direktør Danmarks Evalueringsinstitut
Aftalen om et fagligt løft af folkeskolen
Et væksthus for børn og voksne
Dialogmøde 16. maj 2013 Skolebestyrelser og Familie- og Kulturudvalget.
Sæt lyd og billeder på din sprogundervisning
Kan bedømmelse være formativ?
Evaluering.
Humanistisk fagsprog Humanistiske fag – dansk, engelsk, tysk, historie mfl. Udgangspunk i ”tekster” Forståelse og fortolkning er overordnet karakteristisk.
DE TRE KLARE MÅL - REFORMEN  Folkeskolen skal udfordre alle eleverne, så de bliver så dygtige de kan.  Folkeskolen skal mindske betydningen af social.
Trinmålene henvender sig til elevernes kunnen efter 6. klassetrin
Skolereform august 2014………………
Softwarekonstruktion
Realisering af skolereformen i Gladsaxe
Den nationale faggruppe Fagmoduler Matematik, 4. – 10. klassetrin.
Viden, læring og progression
Målorienteret og differentieret undervisning
Gymnasietid Lektielæsning Læringsstile. Lektielæsning Hvad er god lektielæsning? ◦ Man når at lave det, man har planlagt (realistisk planlægning) ◦ Man.
IT i naturfagsundervisningen 28.marts 2012 Visioner for IT i undervisningen Ikke et ord om udstyr.
LP som skoleudvikling – et perspektiv udefra og ind i modellen
Inspiration til reformarbejdet
Praktik i 07 læreruddannelsen Niels Grønbæk Nielsen
CAS i matematikundervisningen Middelfart
Fællemødet 1. årgang januar Kl Velkomst v/ praktikkoordinator Thomas Thorning Kl Mødet med skolen set fra praktiklæreren? Praktiklærer.
Humanistisk fagsprog og læringsstile Dagens program
Agenda Lærerprofession Professionsidealet Lovgivning
Lærer Mig og min uddannelse Lærerprofessionen Sundhedsfremmende
Problemorienteret projektarbejde
De naturvidenskabelige fag identificerer sig (også historisk) som
Tilføj hjælpelinier: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg ’Gitter og Hjælpelinier...’ 3.Tilvælg ’Vis hjælpelinier på skærm’
Skriftlighed i biologi
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm"
Niels Grønbæk Nielsen Teamets planlægning af undervisningsåret.
Ny nordisk skole Mandag den 2. februar 2015
Skolen og den sociale arv
Tak til Danmarks Lærerforening for samarbejdet
Digitalt understøttede læringsmål Konference den 11. september 2014
Vejen Kommune Det er besluttet, at alle skoler i Vejen Kommune arbejder med Vurdering for Læring. Alle skoler arbejder efter en fælles procesplan. Arbejdsgrupper.
” Fremtiden kommer af sig selv, fremskridtet gør ikke.”
Dagsorden Alle ”kender” Hattie
Observation af elevens læring og lærerens undervisning Skolelederens fokus på sin observation.
EU-undervisning 2015 Anders Stig Christensen
Den dynamiske årsplan - Elevprofil
Læringsorienteret feedback og Den dynamiske årsplan
Målstyret undervisning
Dorthe Carlsen UC Syddanmark og Læremiddel.dk Esbjerg, 22.oktober 2014
Historie i udskolingen Gyldendal 8. april 2015 FFM – historie – historie.gyldendal.dk v/Jens Aage Poulsen
Fælles Mål Landsforeningen af 10. Klasseskoler. Læringsmål.
SSP SAMARBEJDE EFTER FOLKESKOLEREFORMEN SSP samarbejde efter folkeskolereformen1.
Krogerup Højskole, 19. oktober,  Lidt om ideen med læringsmålstyret undervisning  FFM og matematiske kompetencer  FFM, læringsmålsstyring og.
Danish Teenage Entrepreneur Temadag om grundfag - Fremmedsprog/engelsk - Steen Rørvang.
Fælles pædagogisk og didaktisk grundlag. Ånden, ordet og hjertet Nysgerrighed. Så enkelt kan kimen til vores undervisning siges. Når man først er nysgerrig,
Program for dagen Intro ved Eva og Mette 5 min Den didaktisk ramme og erfaring fra Canada Nikolaj Schnurre. 15 min Den didaktiske model og rundtur på EMU.
Evaluering.
Afsluttende opgave ”Digitalisering”
John Hattie.
Almen didaktik Niels Grønbæk Nielsen.
Almen Didaktik Indhold og form
Læringsmålstyret undervisning - målpilen som værktøj
Innovation i praktisk-musiske fag
Innovation i praktisk-musiske fag
Elevtrivsel Erhvervsuddannelser 2018
Præsentationens transcript:

Højere kvalitet gennem forøget brug af læringsmål? SOLO-taksonomien i praktisk anvendelse BIG BANG 2015 Bjarne Poulsen

EVA-rapport 2012* “Undersøgelsen viser samlet set, at lærerne ikke er målstyrede i den måde, de planlægger og tilrettelægger deres undervisning på.” “Lærernes planlægning og tilrettelæggelse af undervisningen tager derimod afsæt i emner og aktiviteter” Danmarks Evalueringsinstitut 2012: Fælles Mål i folkeskolen

EVA-rapport 2012 (forts.) “Fælles Mål bliver brugt som tjekliste eller antages at være indlejret i lærebogen”. “Lærerne får ofte ikke sat læringsmål for undervisningen”.

Fælles Mål - Biologi Trinmål 9. klassetrin: “Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at redegøre for grundlæggende forhold i arvelighed, herunder betydningen af DNA”. Hvordan oversættes dette til læringsmål?

Hvad vi om læringsmåls betydning? (Hattie: Synlig læring - for lærere) Tydelighed - såvel for elev som lærer Udfordrende Feed back (feed up, feed forward)

Feedback Hattia: Synlig læring I top ti blandt effektive påvirkninger Hvor er jeg på vej hen? Hvordan klarer jeg mig? Hvor skal jeg hen herfra?

Forskellige modeller for opstilling af læringsmål: Diamant-modellen Målraketten (Bodil Nielsen) Spiral udviklingsmodel 3D- model SOLO-taksonomien

En didaktisk model

Målraketten

Spiralmodellen

Blooms taxonomi

SOLO-taxonomien

SOLO-taxonomien

Ord, der kan forekomme i tydelige læringsmål 1 2 3 4 Angive Forklare Sammenligne Opstille teorier Udføre Definere Argumentere Opstille hypoteser Vise Illustrere Analysere Bevise Identificere Opstille Generalisere Tegne Beherske Konstruere Udvikle Bruge Gennemføre Undersøge Problemløse Indsamle Udvælge Anvende Perspektivere

Hands-on På baggrund af kompetencemål samt målpar for viden- og færdighed opstilles der læringsmål for disse. Brug evt. SOLO-skemaet og EMU

Ubesvarede spørgsmål: Hvad kommer først? Mål eller indhold. Er SOLO-taksonomien kongruent med læringsprocessen? Får vi kun det vi måler på? Hvordan evaluerer vi? Involvering af eleverne? Sammenhæng med elevplanen? Kan din forberedelse og planlægning anvendes af andre?