Højere kvalitet gennem forøget brug af læringsmål? SOLO-taksonomien i praktisk anvendelse BIG BANG 2015 Bjarne Poulsen
EVA-rapport 2012* “Undersøgelsen viser samlet set, at lærerne ikke er målstyrede i den måde, de planlægger og tilrettelægger deres undervisning på.” “Lærernes planlægning og tilrettelæggelse af undervisningen tager derimod afsæt i emner og aktiviteter” Danmarks Evalueringsinstitut 2012: Fælles Mål i folkeskolen
EVA-rapport 2012 (forts.) “Fælles Mål bliver brugt som tjekliste eller antages at være indlejret i lærebogen”. “Lærerne får ofte ikke sat læringsmål for undervisningen”.
Fælles Mål - Biologi Trinmål 9. klassetrin: “Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at redegøre for grundlæggende forhold i arvelighed, herunder betydningen af DNA”. Hvordan oversættes dette til læringsmål?
Hvad vi om læringsmåls betydning? (Hattie: Synlig læring - for lærere) Tydelighed - såvel for elev som lærer Udfordrende Feed back (feed up, feed forward)
Feedback Hattia: Synlig læring I top ti blandt effektive påvirkninger Hvor er jeg på vej hen? Hvordan klarer jeg mig? Hvor skal jeg hen herfra?
Forskellige modeller for opstilling af læringsmål: Diamant-modellen Målraketten (Bodil Nielsen) Spiral udviklingsmodel 3D- model SOLO-taksonomien
En didaktisk model
Målraketten
Spiralmodellen
Blooms taxonomi
SOLO-taxonomien
SOLO-taxonomien
Ord, der kan forekomme i tydelige læringsmål 1 2 3 4 Angive Forklare Sammenligne Opstille teorier Udføre Definere Argumentere Opstille hypoteser Vise Illustrere Analysere Bevise Identificere Opstille Generalisere Tegne Beherske Konstruere Udvikle Bruge Gennemføre Undersøge Problemløse Indsamle Udvælge Anvende Perspektivere
Hands-on På baggrund af kompetencemål samt målpar for viden- og færdighed opstilles der læringsmål for disse. Brug evt. SOLO-skemaet og EMU
Ubesvarede spørgsmål: Hvad kommer først? Mål eller indhold. Er SOLO-taksonomien kongruent med læringsprocessen? Får vi kun det vi måler på? Hvordan evaluerer vi? Involvering af eleverne? Sammenhæng med elevplanen? Kan din forberedelse og planlægning anvendes af andre?