THE DANISH SCHOOL OF EDUCATION UNIVERSITY OF AARHUS * Voksenlæring og voksenpædagogisk kompetence 1 Hvad ved vi om voksnes læring? Stavanger, 5. Marts.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Om nærhed og distance mellem uddannelsesinstitution og praksisfelt
Advertisements

Folkeskolereformen Hvad og hvorfor?.
Rundt om modstand mod læring – hvordan motiverer man?
Oplæg v Stine Liv Johansen, ph.d., Aarhus Universitet Opstartsdag i Skanderborg Lørdag den 22. januar 2011.
Lablæring Uddannelsesforum 2011 Projekt i Sosuuddannelsen
Skolebiblioteket indgår som en central del af skolens læringsmiljø og fungerer som skolens innovative, formidlende og pædagogiske læringscenter. Skolebiblioteket.
Samspilstema 1: SMIL Vis positive følelser – vis at du er glad for barnet Det er vigtigt for barnets tryghed,
V ELKOMMEN TIL FÆLLES P- AFTEN I G L. B RABRAND DAGTILBUD Fællesskab skaber vi sammen Mangfoldigt fællesskab.
Fra integrerende til inkluderende pædagogisk praksis i skolen
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
VISION FOR ORDRUPSKOLE2010 Sammenfatningsarbejde.
Modstand som forandringspotentiale
Voksnes læreprocesser – hvad er vigtigt i tilrettelæggelse af kompetenceudvikling for voksne? Norskkonferencen 2013 VOX 24. april 2013 Bjarne Wahlgren.
At leve med en kronisk sygdom
Skolen i Verden november 2006 Tove Heidemann CVU Sønderjylland.
Fuld fart frem… anderledes måde.. Hvorfor skal vi være innovative/entreprenante? Den globale udfordring Vi skal konkurrere på produkter og services.
Skolereformen Oplæg Lejre d. 6. februar
Professionsidentitet – og masteruddannelse
Aarhus School of Business. Trends i Europa 2010 – 2020 i universitetsverdenen Europa 2020 strategien (EU Commissionen 2010) Mål: Europa skal være verdensleder.
Præsentation af teorien transfer
Gruppen der har arbejdet med transfer på SSA-uddannelsen
THE DANISH SCHOOL OF EDUCATION UNIVERSITY OF AARHUS * Kompetanseutvikling av voksenlæreren 1 Nye tanker gjennom erfaringsdeling og gjensidig inspirasjon.
Vejledningsforløb med læringskontrakt
Skolebestyrelsens årsmøde for forældre på Hillerødsholmskolen
Fællesskaber fastholdelse og personlig udvikling
LP som skoleudvikling – et perspektiv udefra og ind i modellen
Inklusion i teori og praksis Inddragelse af studerende i FoU projekter
Bedre udbytte af it i skolen Et seminar til skoleudvikling Marianne Hornskov og Sanya Pedersen Danmarks Evalueringsinstitut.
En portfolio er den bevidste indsamling og løbende vurdering af eller refleksion over undervisningens og læringens processer og produkter.
Relationer handler om troværdighed og tilgængelighed
Et refleksivt perspektiv på de socialpædagogiske område v. Jan Jaap Rothuizen d
Niveauer for læring i organisationen
Kunsten at ændre vaner Hvorfor er det så svært at ændre vaner?
THE DANISH SCHOOL OF EDUCATION UNIVERSITY OF AARHUS * Voksenlæring og voksenpædagogisk kompetence 1 Etterutdanningskurs for lærere og ledere Kristiansand.
Workshop 1 Forskningsprojektet Ind i undervisningsrummet på EUD.
Værdisæt Hylleholt Skole Respekt Faglighed og udvikling Engagement
Hvilke lærere vil jeg have på mit lærerværelse i morgen ?
Oplæg til koordinerings- gruppen Transfer
Hva er god klasseledelse ?
BrittL Lind Myrup, UKK, nefrologisk afdeling Sygeplejesymposiet 2010 Nefrologisk efteruddannelse – et regionalt samarbejde Hvordan ser vi et udbytte i.
Læring, kommunikation og samarbejde
Transfer Mellem efter/videreuddannelse og praksis.
Læringsmiljø og anvendelsesorienteret undervisning
Transfer sammenhæng mellem uddannelse og anvendelse 31. januar 2013 FSUS temadag for kliniske vejledere Bjarne Wahlgren.
Målet er … En længere skoledag med mere tid til undervisning Nye og mere varierede undervisningsformer Mere fokus på faglighed Mere fokus på trivsel Og.
Præsentation af resultater DUR/Almen didaktik 2013/14 på Roskilde Katedralskole Ved Thomas Axelsen adjunkt i historie og samfundsfag.
Transfer mellem uddannelse og arbejde Temadag om transfer Center for Strategi og Innovation 5. maj 201 Bjarne Wahlgren.
THE DANISH SCHOOL OF EDUCATION UNIVERSITY OF AARHUS * Voksenlæring og voksenpædagogisk kompetence 1 Voksne i videregående opplæring – tilrettelegging,
Symposium, Ministeriet for Børn og Undervisning, 5. november 2012
En portfolio er den bevidste indsamling og løbende vurdering af eller refleksion over undervisningens og læringens processer og produkter.
Fælles fagligt fundament ”nye briller i det pædagogiske arbejde
DPU – Aarhus Universitet
0 Tillid, samarbejde og effektive statslige arbejdspladser Oplæg den 7. marts 2014 Barbara Bertelsen Vicedirektør.
Læring mellem uddannelse og arbejdsliv Voksenpædagogisk Forums konference 2015 Transfer mellem uddannelse og arbejde 5. maj 2015 Bjarne Wahlgren.
Tværinstitutionelt samar- bejde om børn og voksnes læring Partnerskabsaftale mellem Museum Vestsjælland og Pædagoguddannelsen UCSJ 1. Marts 2016 Children’s.
Strategi for inklusion x. Hvorfor en inklusionsstrategi? For at: Binde inklusionsarbejdet sammen på tværs af dagtilbud, skole, fritidstilbud og det specialiserede.
Sundhed i naturen Kirsten Heide & Gitte Balle. Socialpædagogisk støtte efter Servicelovens § 85 & dagtilbud efter § 104.  Støtte, vejledning eller hjælp.
Indsæt nyt billede: Format: B25,4 x 19,05 cm Klik på billed-ikonet midt på slidet. Find dit nye billede, højreklik på billedet og placér det bagerst. Hvis.
Sammenhæng mellem indsatsområder på Dagtilbud v/Birgit Lindberg Arbejdsmøde for Dagtilbud den 18. august 2015.
Transfer i AMU - Arbejdet med efter processen TUP Midtvejsevaluering onsdag den 14. Marts Roskilde Tekniske skole Sissel Kondrup, Forskerskolen i Livslang.
Bjarne Wahlgrens definition
UNIVERSITY OF COPENHAGEN
digitaliseringsstrategi
©Evaluering. Af læring, undervisning og uddannelse
Pædagogiske intentioner ved inspirationsforløb i erhvervsøkonomi
Styrket gennemførelse gennem social ansvarlighed
Kompetenceudvikling af pædagoger i skolen
Oplæg om den styrkede pædagogiske læreplan V
Sundhedspraksis - At blive bevidst om transfer
Flipped Classroom i butiksøkonomi Kim Skaaning, Lektor
Præsentationens transcript:

THE DANISH SCHOOL OF EDUCATION UNIVERSITY OF AARHUS * Voksenlæring og voksenpædagogisk kompetence 1 Hvad ved vi om voksnes læring? Stavanger, 5. Marts 2015 Bjarne Wahlgren

THE DANISH SCHOOL OF EDUCATION UNIVERSITY OF AARHUS * Hvad peger forskningen på? 2 › Betydningen af kompetenceudvikling og transfer - man lærer for at anvende › Betydningen af deltagernes forudsætninger og behov › Betydningen af aktiv deltagelse › Betydningen af underviserens brede kompetencer – underviseren er undervisningens omdrejningspunkt › Betydningen af læringsmiljøet – læring er knyttet til den sociale sammenhæng

THE DANISH SCHOOL OF EDUCATION UNIVERSITY OF AARHUS * Deltagerne 3 › At bryde vaner og rutiner › At have behov for og ønske om læring › At kunne bringe sig selv i spil › Udvikling af selvtillid (self-efficacy) › Ændring af identitet er en del af læringen

THE DANISH SCHOOL OF EDUCATION UNIVERSITY OF AARHUS * Deltagerne 4 › Hvad gør I for at inddrage deltagerne? › Hvordan sikrer I, at deltagerne har et klart ønske om at ændre sig?

THE DANISH SCHOOL OF EDUCATION UNIVERSITY OF AARHUS * I undervisningen 5 › Underviserens personlige kompetencer › Underviserens faglige formidling › Identiske elementer mellem undervisning og anvendelse › Sammenkoble deltagernes erfaringer og viden › En moderat grad af provokation › Evnen til at reflektere over egen læring › Læringsmiljø – tryghed, tolerance og gensidig accept

THE DANISH SCHOOL OF EDUCATION UNIVERSITY OF AARHUS * I undervisningen 6 › Hvordan styrkes underviserens personlige kompetencer? Hvad ser I som det væsentligste i den sammenhæng? › Hvad karakteriserer et godt læringsmiljø? Hvad gør I for at sikre et godt læringsmiljø?

THE DANISH SCHOOL OF EDUCATION UNIVERSITY OF AARHUS * Anvendelsseskonteksten 7 › Jo mere direkte anvendelse, jo bedre læring › Hvor kan jeg anvende det, jeg lærer? Træning i transfer! › Opfølgning i forhold til praksis › Evnen til at videreudvikle egen kompetence

THE DANISH SCHOOL OF EDUCATION UNIVERSITY OF AARHUS * Anvendelsseskonteksten 8 › Hvordan sikrer I, at det, der læres, anvendes efterfølgende? › Hvordan arbejder I med at fastholde læring og udvikling efter undervisningen?

THE DANISH SCHOOL OF EDUCATION UNIVERSITY OF AARHUS * Hvad er målet? 9 › At det er meningsfuldt at lære › At man oplever glæden ved at lære › At man anvender det, man har lært › At man fortsætter sin kompetenceudvikling

THE DANISH SCHOOL OF EDUCATION UNIVERSITY OF AARHUS * Mere viden 10 Bjarne Wahlgren (2010). Voksnes læreprocesser – Kompetenceudvikling i uddannelse og arbejde. Akademisk Forlag. Bjarne Wahlgren og Vibe Aarkrog (2012). Transfer – Kompetence i en professionel sammenhæng. Aarhus Universitetsforlag.