Udeskole på Rønnebæk skole

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Drømmescenarie – om 2 til 3 år
Advertisements

Inklusion Fællesskab Faglige mål Rumlighed.
Skolereform august 2014………………
Folkeskolereformen Hvad og hvorfor?.
Møde om Folkeskolereformen og idrætsforeningerne 4. December 2013.
Læring i bevægelse - hvorfor?
Hvor står vi nu, og hvor er vi på vej hen? Timbuktufonden
Forældre Skødstrup Skole sept. 2013
De pædagogiske læreplaner i dagplejen.
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en mappe med materiale.
Grønt flag grøn læreruddannelse
Gjellerupskolen.
Holsted Skole Holsted SFO & førskolegruppe. Holsted Skole Holsted SFO & førskolegruppe.
Folkeskole-reformen August 2014.
V ELKOMMEN TIL ÅRSMØDE Kollerup Skole Tirsdag d. 11. juni 2013.
Lærerprofessionen.
Læreplaner Der skal i alle dagtilbud udarbejdes en pædagogisk læreplan som skal give rum for leg, læring og udvikling. Den pædagogiske læreplan beskriver.
Tilsyn Aabenraa Friskole 2010
Kladde til informationsdias
Roskilde Gymnasium Grøn skole Planer for året. • Genbrugsdage – – glemt tøj?? – lommeregnere/pc’er/mobiler??? • Kortlægning af energi- og vandforbrug.
Projektopgave klasse.
Tofthøjskolen nu og i fremtiden Skoleplanarbejde 2011.
Grønt Flag Grøn Læreruddannelse GFGL. 27/08/10 Det Grønne Flag er hejst på Zahle Ved en flaghejsningsceremoni fredag den 27. august overrakte Børne- og.
Skolereform august 2014………………
HANDLEPLAN PÆDAGOGISK IDRÆT Dato:
Jeg støtter barnet ved:
HØJELSE SKOLE.
Introduktionsaften 10. klasse på Hjalleseskolen
Åben skole i Århus Muligheder og myter ved skolesamarbejde.
Rullende skolestart August Forældre samt personale i daginstitutionerne Velkommen til orienteringsmøde 10. februar kl
Information om folkeskolereformen mandag den 28
Velkommen til fyraftensmøde Dalgas- og Rønbjergafdelingen.
Observation af din/andres undervisning –
Overgang fra børnehave til skole/fritidshjem Hyltebjerg Skole
Plan for samarbejde mellem Rønnevangsskolen/Torstorp Skole
CASSIOPEIASTUEN TRIVSEL OG LÆRING. MORGENMAD Hygge og dialog!
Orienteringsaften børnehaveklasser 13/14
- Hvad kan I forvente som forældre?
Folkeskolereformen på vores skole
Velkommen til Nordregårdsskolen
Fra sanseindtryk til fagudtryk
”Udeskole, faglighed og læring i praksis”. Udeskole (NO) ”Udeskole er en arbejdsmåde hvor man flytter dele af skolehverdagen ud i nærmiljøet. Udeskole.
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x Læreplans.
Folkeskolereformen Lystrup Skole. Dagsorden Reformen generelt Skolehverdagen i børneperspektiv Skole-hjemsamarbejdet.
Nørre Aaby Realskole - en skole jeg er stolt af Velkommen til info-møde om Ællinger 2015 tirsdag den 4. november 2014.
Oplæg: Formål, mål og målsætninger.  § 1. Folkeskolen skal i samarbejde med forældrene give eleverne kundskaber og færdigheder, der: forbereder dem til.
Tema 6 Samvær og fælles aktiviteter
Niels Grønbæk Nielsen Teamets planlægning af undervisningsåret.
Det brede læringsbånd Ejerslykkeskolen. Ramme Indskoling i 3 spor 235 elever 4 børnehaveklasseledere. 20 lærere 4 pædagogmedhjælpere (6 lektioner) 10.
Lærings- og praksisfortælling
HANDLEPLAN PÆDAGOGISK IDRÆT Dato:
Skolestart Program Velkomst Lovgrundlag og trinmål for 0. klasse
Præsentation af forårs-sfo
Informationsmøde for forældre til kommende børnehaveklassebørn
Glimt fra børnehaveklassens dagligdag august til oktober 2011.
De seks bedste billeder fra gruppen
Udeundervisning Egebjerg Skole og Børnehave
Udeskole på Grønhøjskolen
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x Læreplans.
Velkommen til alle nye og kendte elever og forældre.
Dagens program Hvem er jeg Formålet med workshoppen Forskning omkring fysisk aktivitet i undervisningen Formål med fysisk aktivitet i undervisning Hvordan.
Overgangen fra børnehave til SFO og skole Forældremøde i Børnehuset xxx xx september/oktober 2015.
0. Kl 2016/2017.  I bh.kl skal undervisningen tilrettelægges og udføres således at eleven får kompetencer inden for:  1)Sprog  2)Matematisk opmærksomhed.
BEVÆGELSE OG IDRÆT I DEN PÆDAGOGISKE PRAKSIS. GRUNDLAG  Pædagogisk idræt  Bevægelse er mere end fysisk: - fysisk, psykisk, social og kognitiv udvikling.
Avatar-Skolen Er du mester af ild, vand, luft og Jord? Er du en
Pjece til forældre - parat til skole Skolestart august 2017
Bevægelse på Bavnehøj Skole
Det handler om eleverne
ÅRSPLAN FOR __________________________________ Sendes til sekretariatet sammen med certifikat og evalueringsskema, når I ønsker at søge om Det Grønne.
Skolestart på Hillerød Vest Skolen
Præsentationens transcript:

Udeskole på Rønnebæk skole Undervisning ude og inde i en tæt sammenhæng

Oplæg UCSJ 30. april 2012 Overskrifter Præsentation Rønnebæk skole Baggrund for oplæg på UCSJ Rønnebæk skole – grøn skole/ udeskole – kort tilbageblik ( PPP- Avnø) Grøn skole med mange nuancer- forår 2010 Pædagogiske dage august 2010- start samarbejde UCSJ

Udvikling i 2010- gensidig inspiration UCSJ- Rønnebæk- (PPP – 1. møde) Overskrifter fortsat Udvikling i 2010- gensidig inspiration UCSJ- Rønnebæk- (PPP – 1. møde) Definitioner på Udeskole og gode grunde til at arbejde ude med eleverne Hvordan bruges Udeskole i undervisningen? Eksempler fra alle klassetrin Detaljerede beskrivelser af engelske, danske og musiske udeskoleforløb Hvordan holder vi os i gang og i udvikling? Spørgsmål, debat Afrunding

Præsentation Skoleleder, lærer, deltager i samarbejdsgruppe / er repræsentant for Rønnebæk skole vedr. Udeskole

Rønnebæk skole

Rønnebæk skole- SFO Tudsen Grøn SFO- økologi – dyrehold Udeliv – rollespil- klatring - skovliv Jernalderhus- smedje- shelter – bålplads Tidlige skolestartere- udegruppe

Rønnebæk skole – omgivelser –Fruens Plantage

Baggrund for oplæg på UCSJ april 2012 Samarbejde opstået august 2010 Aftale- gensidig inspiration og brug af hinandens kompetencer Studerende /undervisere kommer til Rønnebæk Lærere, evt. elever kommer til UCSJ 30.april arrangement – Rønnebæk inspirerer på UCSJ udeskoledag

Rønnebæk skole – grøn skole/ udeskole – kort tilbageblik Rønnebæk skole Grøn skole på 18. år Udeskole inddrages i 2004 PPP – Udeskole

Grøn skole med mange nuancer- 2010 Nyt vedr. Grøn skole/ Grønt Flag– 8 temaer / Miljøvision – ikke kun Miljøordensregler Rønnebæk skole- nyt koncept Grøn skole - Grøn skole med mange nuancer ( Sang: Vi vil ha’ mange grønne nuancer)

Sang: Vi vil ha mange grønne nuancer og ovenover himmel så blå for grønt det skærper vores sanser og pulsen gi’r sig til at slå 1. Vi ved at vandet gør at der er liv og blades klorofyl at vi kan bliv’ på Jorden, som er kuglerund og stor og fylder helt fra syd til nord Vi vil ha’ mange…

Sang fortsat 2. Vi ved, at solen gi’r os energi og varmen, som vi alle godt ka’ li’ så mindre CO2 vil være godt vi hjælper til med stort og småt Guitarsolo Vi vil ha’ mange… 3. Så lad os passe på vor Moder Jord alle os fra syd og helt til nord fra øst til vest, ja hele verden rundt for vi vil alle leve sundt Vi vil ha’ mange grønne nuancer og ovenover himmel så blå, vi husker finde de balancer der gør, at vi kan målet nå

Pædagogiske dage august 2010- start på samarbejde med UCSJ Grønt flag Grøn skole – på vej mod nye tider 2 dages arrangement- 1. stop Besøg Vordingborg Seminarium - Dorte Palm, John Andersson, Lars Kinnerup inspirerer med udeskoleteori og praktiske øvelser Aftale om fortsat samarbejde

Udvikling 2010- det udvidede læringsrum Samarbejdsmøder på flere planer Udeskole- det udvidede læringsrum Tanker om forskningsprojekt Aftaler om udveksling af erfaring, idéer til undervisningsforløb, besøg hos hinanden

Definitioner på udeskole ”Udeskole er en arbejdsmåde hvor man flytter dele af skolehverdagen ud i nærmiljøet. Udeskole indebærer dermed regelmæssig aktivitet udenfor klasselokalet. Arbejdsmetoden giver eleverne anledning til at tage alle sanserne i brug, så de får personlige og konkrete erfaringer i mødet med virkeligheden. Arbejdsmåden giver plads til faglige aktiviteter, spontan udfoldelse og leg, nysgerrig søgen, fantasi, oplevelser og socialt samvær. Udeskole handler om at aktivere alle skolefagene i en integreret undervisning hvor ude- og indeaktiviteterne har nær sammenhæng, idet eleverne lærer om virkeligheden i virkeligheden; dvs. om naturen i naturen, om samfundet i samfundet og om nærmiljøet i nærmiljøet". (A.N.Jordet, 1998)

Definitioner på udeskole fortsat ” er pædagogiske arbejdsformer, hvor undervisningen regelmæssigt foregår udenfor skolens mure” Vejledende underpunkter kan være følgende: Tilegnelse af viden, færdigheder og holdninger, skabes gennem oplevelser, handlinger, dialog og refleksion Undervisningen kan foregå i skolens nærmiljø, i naturen, i samfundslivet og i kulturelle institutioner. Skolens fag kan aktiveres i en integreret undervisning, hvor undervisningen ude og inde har nær sammenhæng. ( Udeskolenet 2008) PPP møde

Gode grunde til at arbejde ude med eleverne Bedre læring – koncentration og opmærksomhed/ brug af alle sanser - udgangspunkt i det konkrete og virkelige Undervisningsdifferentiering – læring ad flere kanaler Bedre forståelse for naturen, naturfag og miljø Bedre sundhed og bedre motorik Bedre social forståelse Bedre forankring i lokalområdet Flere direkte oplevelser

Hvordan bruges udeskole i undervisningen? Eksempler fra alle klassetrin Detaljerede eksempler fra 4. klasse engelsk 2. klasse musik 5. klasse dansk Eksempler fra alternativ undervisning

Børnehaveklassen Udeskole hele året Fælles mål: Natur og naturfaglige fænomener Arbejdet indskrevet i Årsplanen Temauge april ( Grøn skole) Emneuge juni ( Udeliv)

Bh.klassen fortsat Glæde ved at færdes i naturen Færdes hensigtsmæssigt i naturen Passe på naturen Altid pose med til indsamling af affald Skærpe opmærksomhed – undren Samle vilde blomster og presse Arbejde med træer Undersøge smådyr Aboretet Opmærksomhedslege og - aktiviteter Motoriske aktiviteter Kigge efter forårstegn Indsamling af kastajner Alfabetjagt Finde naturmaterialer Rim – jagt Finde tal – slå med terninger Naturskole Geocenter Møn

1. klasse Fag: N/T, dansk, billedkunst Grøn skole/Udeskole Vinterfordring/ Helårsfodring af fugle Fremstille foderbræt og fuglefoder Skolehave, bærbuske, sommerfuglebuske Fugletælling Plante et klassetræ (Røn) Opsætte fuglebad Udeskolepædagogik i dansk og matematik: Ordjagt Taljagt Tabeltræning med bolde Klasse

2. klasse Grøn skole /udeskole Temauge, hvor n/t, matematik, billedkunst og musik indgår. Undersøge vandets vej- besøge Næstved vandværk? Undersøge skolens vandforbrug ( tale med teknisk serviceleder) – vandets vej Undersøge, hvordan der kan spares på vandet – skole/hjem Pjecer til hjemmet Plakater på skolen/Klubhus/ Opslagstavlen Evt. fugletælling ( N/T) Miljøråd/Elevråd Udeskolepædagogik i dansk og matematik: N/t: skoven – undersøge, vejrstation Mat: opmålinger, optællinger, færdsel Idræt Musik: Benytte udeskolelokalet, bruge naturens resurser ved musikkomposition, musiklege/danse i skolegården, træne rytme/rytmefornemmelse ved at gå, løbe m.v. udenfor

3. klasse Bondegård Politistationen Biblioteket Biografen Middelaldercenteret – forår 2012 Naturskolen Frilæsning ude .. Læse udenfor: Fokus: Hvad er forskellen på at læse ude og inde? + se ” grøn skole” ( temauge – affaldsjagt på Genbrugsstationen) Fuglekasser laves i februar – 6 stk. Opsætning marts Naturskolen – fugletur Historisk snak om Rønnebæksholm

3. klasse fortsat Vinterfodring af fugle 1/12 Info/ avisartikel om fugle 1/5 2012 Vand – vandløbet – åen Daglig/ugentlig observation: fugle og blomster/insekter Besøge Jessin – se foderbræt Grøn uge: Afslutter fugleemnet Sommerfuglebusk Fokus på planter, vi har plantet sidste skoleår Undersøge vandløb Glemte skov – fokus på historiske træer og hvordan så her ud for 10.000 år siden Træer- hvad bruger vi dem til? Caspers far – papirfabrikken Fugletur

4. klasse Udeskolepædagogik i dansk, engelsk Dansk: Stiloplæg, inspiration findes i naturen – ordklassearbejde – Engelsk: Diverse løb- for sjov ( påskeæg) / Skattejagter/løb: For indlæring af nyt stof/repetition Stafetløb og stjerneløb, uregelmæssige udsagnsord indlæres Affaldsindsamling med engelsk forberedelse og efterbehandling, foto- og skriftlig dokumentation til Grønt Flag, engelske affaldsskuespil, videooptagelse Juleskuespil Brug af udeskolelokalet Naturfag: Pasning af skolens rodzoneanlæg Urtehaver passes

5. klasse Naturfag/sløjd: Gravning af bede til pilehegn og pileindhegning Nedsætning af pil, pasning I sløjd laves træindhegning Pilefletningskursus Dansk: Grammatik/bevægelseslege, blandt cirkelstafet Inspiration til aktiviteter blandt andet gennem Skolen i bevægelse Inspiration fra naturen til digtning m.v.

6. klasse Dansk: Naturfag: Digte historier / lave små skuespil efter naturinspiration Teaterforestilling i uderummet til juni Biblioteksbesøg Naturfag: Kbh tur – Faglige dage i Tivoli Idræt: Udeidræt hele året (artikel Udeidræt)

Andet Pilefletkursus i weekend for 5. og 6. klasse Optræden ude af huset Færdselsundervisning Ekskursioner nær og fjern Besøg på virksomheder Lejrskoler, naturskole

Udeskole SFO Tudsen

Detaljerede eksempler Engelskforløb i 4. klasse - Undervisningsforløb ved studerende fra UCSJ Undervisningsforløb ved engelsklærer (PPP) Korte forløb/ enkelt lektion: Stafet – uregelmæssige udsagnsord Stjerneløb- uregelmæssige udsagnsord http://www.tv2east.dk/video/2012-02-21/laer-engelsk-i-naturen

Detaljerede eksempler fortsat Musik 2. klasse Udeklasselokalet - blokfløjtespil Dans, rytmetræning i skolegård Komposition i uderummet Dansk – grammatik i 5. klasse Ordklassestafet Elevers egne udeskolelege

Hvordan holder vi os i gang og i udvikling? Erfaringsudveksling- idéer videregives Drøftelser på fællesmøder Pligtige drøftelser, planlægning af nyt skoleår Drøftelser af indsatsområder, profil Pædagogiske dage Inspiration udefra Samarbejde med UCSJ Kursusholdere, senest Thomas Neumann, Danmarks Naturfredningsforening

Hvordan holder vi os i gang fortsat..

Spørgsmål og debat ???

Afslutning Hvor skal vi hen? Glæder os til at fortsætte samarbejdet mellem UCSJ og Rønnebæk skole? Tak for i dag og på gensyn