Professor ved Aarhus Universitet og Universitetet i Nordland

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
WHO`s definition af selvmord
Advertisements

Set i forældreperspektiv
En værdig livsafslutning for alle - eller at leve med døden
At have øje for alle tanker om børn og palliation 15. november 2013
Børn med gennemgribende udviklingsforstyrrelser
Forandringsteori for Frue i Eget Liv / Indvandrerkvindecenteret 2013
Uddannelse til tværfaglighed
Samtaler i hverdagen & Understøttende sprogstrategier
Konklusion på Workshop om sindslidende
V ELKOMMEN TIL FÆLLES P- AFTEN I G L. B RABRAND DAGTILBUD Fællesskab skaber vi sammen Mangfoldigt fællesskab.
Forsøgsskoleprojekt – med inspiration fra John Dewey
Pædagoguddannelsen Professionsbachelor 3½ år Teori – praksis
Et barns relationer og fællesskabets betydning ”At være udenfor”
Frie informationer og kampen for demokrati Biblioteker og demokratisk dannelse.
Hvordan kan forældre støtte op om barnets skoleliv?
Forædremøde den
Kan man gøre andre mennesker lykkelige?
Fra service til policy innovation: Lokalpolitikernes rolle i innovationsskabelse Eva Sørensen Roskilde Universitet og Universitetet i Nordland.
Er mit barn klar til skolestart ?
Orientering om om CBT (Cognitive behavior therapy) © John Winston Bush, PhD. All rights reserved.
Dahlbom & Mathiassen Computers In Context 9. Power
Narrativ terapi Bedre Psykiatri, Slagelse 26/ Jacob Mosgaard
Velkommen til informationsmøde om 0. klasse på Skovshoved Skole
Sprogpakken Forældresamarbejde.
Min hobby Fornuftig og relevant tekst af emnet:
Jeg støtter barnet ved:
Ledelse af innovative medarbejdere
Kultur i organisationer
Mellem forandringer og trægheder - hvor er daginstitutionen på vej hen? Peter Østergaard Andersen 28. Februar 2014.
Ekspansiv læring – Hvad betyder det?
Den nødvendige opdragelse i en børnefamilie
Dansen omkring handicapbegrebet
Tema 5: Relationer og kommunikation Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Vision for Holmebækskolen Holmebækskolen er en skole med en stærk kultur og et fælles sprog, hvor fællesskaber styrkes omkring: Børnene, klassen og klassesamarbejdet.
Relationer handler om troværdighed og tilgængelighed
Opdagende skriftsprog i et inklusionsperspektiv
Forebyggelse af ældres selvmordsadfærd – Indsatsområder og anbefalinger National Konference om selvmordsforebyggelse 1. november 2005 V/ Konsulent Elene.
Erfaringer i arbejdet med social arv, udsatte børn i en daginstitution. Præsentation af mig og institutionen.
Seminar d. 6. sept Hvad skal vi nå Hvorfor fokusere på bestyrelser Netværk for bestyrelser Tjekliste for bestyrelser Forretningsplan Bestyrelsen.
Selvmordsforebyggelse Den praktiserende læges rolle Niels Damsbo Praktiserende læge, lektor.
Samarbejdet mellem medarbejderne i skolen. Petersmindeskolen
Samskabelse Den 19. februar 2014 blev der afholdt Visionsseminar for Kommunalbestyrelsen i Lemvig Kommune, hvor der på politisk niveau blev drøftet og.
Frivillighed på kommando findes ikke
FORSA Temadag Helhedssyn – livsmønstre og alkoholmisbrug
Sundhedsvæsenet: Nationalt projekt eller kamparena –
MODUL 3A KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Involvering.
Inklusion og inkluderende processer
| Next EUD Etik, respekt og værdier Next EUD præsentation 23. Februar 2014 Af Susanne Strandbygaard 1.
Brugerinddragelse i psykiatrien – Temadag DSR
Rehabiliteringsbegrebet på Psykiatrisk Center Ballerup
Kompetenceudvikling og Teamsamarbejde Projekt ”Fælles Værdier – Fælles Fodslaw” - når vejen dertil er gennem vores pædagogiske praksis.
Allindelille skoles værdigrundlag og profil Udarbejdet i marts 2009.
Reformation.
Reformation.
Program for eftermiddagen 29/ Mindfulness (psykolog) og intro til Sokratisk Dialog (Vibeke) Kort Sokratisk Dialog i grupper.
Kulturrådet i Slagelse Hvordan sikre vi de bedste rammer? Næstformand Troels Brandt Diplom i ledelse Master i ledelse af forandringer - Erfaringerne fra.
Den selvejende institution – mellem stat, marked og civilsamfund Lars Bo Kaspersen, Statskundskab, Københavns Universitet.
Uperfekt Lederskab Oplæg ved Jacob Storch, PhD
FACE:IT. De næste 45 timer Niels og Carsten Historien bag FACE:IT Spejlneuroner Erfaringer med FACE:IT Idéudveksling Lidt flere erfaringer Afrunding.
Misbrug, psykisk lidelse og recovery
Sprogets magt og forstandens forhekselse
Matematikvejlederens virke Matematikvejlederuddannelsen ved UCSYD Modulet: ”Elever med særlige behov”
En stærk pædagogprofession i bevægelse BUPL’s nye professionsstrategi
Unge med angst set fra et vejlederperspektiv
Udgangspunktet er, at alle har de bedste intentioner. Udviklingsdag Udgangspunktet er, at alle har de bedste intentioner. Lad os gå på opdagelse.
Inspirationsworkshop med fokus på
Forandringer – Arbejdspladsernes udfordring og mulighed
Den religiøse dimension
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

Professor ved Aarhus Universitet og Universitetet i Nordland Børnekonferencen 2015 Flerdimensionelle trusler mod børneområdet – og humansprogets nødvendighed Steen Wackerhausen Professor ved Aarhus Universitet og Universitetet i Nordland

Professor ved Aarhus Universitet og Universitetet i Nordland Børnekonferencen 2015 Indholdsfortegnelse Ingen øde øer Tidsbølger, ophav og virkninger Menneskesprogets nødvendighed Humansproget som basis Dehumaniseringens veje 4. Uafsluttede bestræbelser Steen Wackerhausen Professor ved Aarhus Universitet og Universitetet i Nordland

Autonome og fremmedstyrede forandringer 1. Der er ingen øde øer! Ingen øde øer – barn, forældre, familie, institutioner, professioner etc. Autonome og fremmedstyrede forandringer Forandringskilder og asymmetriske interaktioner Fagændringer uden faglige begrundelser Børneprofessioner under eksterne ændringer Fokus i det følgende på sproget rolle

2. Tidsbølger, kilder og sproglig kolonisering Enhver tid sine tidsbølger og særlige vilkår Store bølger, små bølger, lille virkning og stor virkning Ophav langt væk, virkninger tæt på Mikro, makro, mega, giga etc. Virkninger, transformationer og oversættelser Eksempler: Standardisering/faste procedurer i praksis i DK – og retssystemet i USA

2. Tidsbølger, kilder og sproglig kolonisering (fortsat) Eksempel: Evidensbaseret medicin Eksempel: Diagnose-epidemi Eksempel: New Public Management Symbiotiske tidsbølger – gensidig næring til hinanden Mange virkninger Fokus her: den sproglige kolonisering af beslutningsprocesser og børnerelaterede professioner og institutioner

2. Tidsbølger, kilder og sproglig kolonisering (fortsat) ”Børnefremmede” termer er i stigende grad trængt ind i børneområdet og tilhørende institutioner og professioner. ”Menneskesproget” får mindre plads ”Menneskesproget” som sproget knyttet direkte til det levede liv og som får sit meningsindhold herfra. Tværfaglighed er ønskværdig, men potentiel en faktor i menneskesprogets fortrængning.

3. Humansprogets nødvendighed Humansproget som undersprog ”Ekstern-sprog” (NPM-sprog etc.) er blevet oversprog. ”Ekstern-sproget” angiver den valuta, som offentlige institutioner, humanprofessioner og praksisudøvere skal afregne i forhold til. Lokal valuta (interne succeskriterier etc.) har kun værdi, hvis den kan ”veksles” til oversprogets valuta. Intern mål- og værditilpasning til fremmed valuta

3. Humansprogets nødvendighed (B) Humansproget som basis: Menneskesproget som direkte knyttet til og får sit meningsindhold fra det levede livs erfaringer Professionssprogets semantisk kilder: Barnets/brugeren/klientens tilværelse og fagteknisk kunne og viden ”Ekstern-sprogets” semantiske ophav har rod i menneskefremmede domæner: økonomi, marked, statsteori, globalisering, etc. Ikke mindst NPS’s sprog.

3. Humansprogets nødvendighed Humansproget som basis (fortsat): Humansproget som det levede livs repræsentant. Humansproget som oversproget Humansproget som det sprog, hvor alle øvrige professions-, ledelses- og økonomi-sprog skal have deres mål, tiltag og konsekvenser etisk og menneskeligt legitimeret og funderet. Det er humansproget, som afslører det umenneskelige. Eksempler: Psykiatrisk indlæggelsestid, udskrivning fra intensiv afdeling, etc.

3. Humansprogets nødvendighed Dehumanisering uden humansprog Humansprogets meningsindhold – fra livet selv At forstå en anden gennem humansproget – at leve sig ind i den anden, at medleve, empati, ”at være i den andens sko”. Et ekko af den anden. Romantisk vrøvl? Spejlneuroner giver neural belæg for semantik som oplevelse. Neural spejling af den anden – motorisk, følelsesmæssig ekko Fra naturen side: Menneskets uvillighed mod alvorligt at skade eller slå et andet menneske ihjel (en af vores slags) Paradoks: Hvorfor så megen drab, bevidst påført lidelse og udslettelse? Er det psykopaternes skyld? En pedantisk bogholder – ingen psykopat

3. Humansprogets nødvendighed Dehumanisering uden humansprog (fortsat) Den pedantiske bogholder – Adolf Eichmann! Psykopatiske handlinger fordrer ingen psykopat Hvad så? Kerneelement: Dehumanisering! Dehumanisering (aktivitet) – ved udtryk, tanke, fortællinger etc. at få opfattelse af den anden som et ikke (helt) menneske. Dehumanisering ændre blik på den anden, et dehumaniseret blik, som åbner for dehumaniserede handlinger i forhold til den anden.

3. Humansprogets nødvendighed Dehumanisering uden humansprog (fortsat) Intentionel og ikke-intentionel dehumanisering Den af ingen ønskede dehumanisering Humansprogets fortrængning fra beslutningssproget, fra succeskriterier, fra konsekvensberegninger osv. – en dehumanisering! Et sterilt sprog (uden det levede livs resonans) giver begrænset empati. Begrænset empati giver tab af moralske intuitioner Tab af moralske intuitioner føre til moralsk uønskede handlinger

3. Uafsluttede bemærkninger ”En umulig kamp at kæmpe, sådan er det bare!” Profylaktiske tiltag: at insistere på menneskesprogets tilstedeværelse i beslutningsprocesser, målfastsættelse, evalueringer, fagudvikling osv. Menneskesprogets termer – ændrer forestillingsrummet, udvider spørgsmålsrummet, udvider diskussionsgrundlaget osv. Menneskesprogets nærvær giver empati og aktiverer vore moralske intuitioner (modsat de børne- og menneskefremmede udtryk). Humansproget som det grundlag, hvor mål, tiltag og konsekvenser skal få moralsk legitimitet eller afvise af mangel på samme.

3. Uafsluttede bemærkninger ”En umulig kamp at kæmpe?” Kampen for det humane er en aldrig uafsluttet kamp. Ny tidsalder, nye vilkår, udvikling osv. Men en kamp det er meningsfuld og værd at kæmpe selvom kampen aldrig en endelige sejr. For meget vindes i kampen – en styrkelse af det humane i dens tidsrelevante former. God kamp!