Stevns Kommune 21.855 indbyggere En kommune på kanten Digitaliseringsgrad Stevns Bibliotekerne 3 biblioteker, 70 ugentlige åbningstimer 14 medarbejdere.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Klar til håndtering af fritagelse af borgers fra Digital Post
Advertisements

Foreningsudviklingstesten
Sådan gør vi hos LOF Nord - og sådan kom vi i gang…
- ”Digitalt medborgerskab” – om bibliotek og borgerservice som kulturkonvergens eller konvergenskultur.
Egedals byudviklingsområder skal være eftertragtede for deres fokus på klima, energi og sundhed – kombineret med spændende arkitektur, inviterende byrum.
BIBLIOTEKET. En borgerindgang med mange funktioner  Borgerservicebrugere opdager biblioteks- og kulturtilbud.  Biblioteksbrugere benytter borgerservice.
Netbank Det offentlige Dk e-Boks
Hvem er jeg? Mikael Graaberg, bibliotekar på HCB. Konst. afdelingsleder i voksenafdelingen. Hvorfor står jeg her? Underviser på HCB. Deltaget i kursus.
Status IT. Vognparken Computerlokaler: 39A: 24 computere fra : 21 computere fra 2005 og 6 computere fra 2007 Biblioteket: 2 computere fra 2005.
Agenda Københavns Borgerservice Hvad laver Borgerservice? • Personlige henvendelser • Pas (74.000) og kørekort (70.500) • Folkeregister: flytning.
Projekt 5 i 12 Laboratorium 9: 26. februar 2013 ”At holde udviklingsgejsten oppe i en travl hverdag” ”At holde udviklingsgejsten oppe i en travl hverdag”
Borgernes barrierer for brug af IT
Hvad bliver pengene brugt til? Forklaring til budget 2014.
EU Socialfondsprojektet
1 Hvordan gør vi bibliotekerne interessante for andre samarbejdspartnere i forhold til it-svage og it-læring? It for alle – nå ”glemte” grupper gennem.
Christian Plaschke, Den Digitale Taskforce
Kampagneopstartsmøde ”Fællesoffentlig kampagne om overgangen til obligatorisk digital kommunikation med det offentlige, 2013”
Netværksdag for it-formidlere 22. maj 2013 Fuld digital kommunikation i 2015 – hvordan hjælper vi bedst dem, der ikke kan? Kontorchef i Digitaliseringsstyrelsen.
1 Administrativt samarbejde – hvordan kan det lykkes? Hvilke overvejelser skal der gøres i såvel det politiske som i det administrative felt? Hvilke strategier.
Kom og mød fremtiden IVA den 25. oktober 2011 v. Nina Hallgren Steinrud, DM.
Hvordan fortæller vi borgerne at de skal betjene sig selv digitalt?
Velkommen til temadag om Indholdskanalen. Program: : Indholdskanalens muligheder Baggrunden for Indholdskanalen : Leverandør-præsentationer.
Tom Bøgeskov Udviklingschef Digitaliseringsstyrelsen, Finansministeriet Digitaliseringsmessen 2012 Digitaliseringsstyrelsen - En dag med løsninger og dialog.
It-kompetente borgere. Stevns Kommune • indbyggere •En kommune på kanten •Digitaliseringsgrad •Bibliotekerne •3 biblioteker, 70 ugentlige åbningstimer.
”Nemt på Nettet” - kurser for borger og ansatte i digital selvbetjening / Vibeke Mygind, Horsens Kommunes Biblioteker – Vejle 10. oktober 2012.
Nemt på nettet at understøtte og øge borgernes brug af NemID og digitale selvbetjeningsløsninger med udgangspunkt i den fælles offentlige digitaliseringsstrategi.
Din kontakt med det offentlige starter på nettet [kommune, logo, dato]
It-hjælp til mindre it- parate virksomheder på biblioteker Aalborg og Vejle 12. og 13. september 2013.
Status på projektet It- hjælp til mindre it- parate virksomheder Kjersti Lunde, Projektleder, Erhvervsstyrelsen.
E-læring på Virk.dk Præsentation på Myndighedsforum
Digital Post til foreninger Kommunikation mellem det offentlige og din forening.
Skal du digitalisere en fuldmagt, du har fået på papir fra en borger?
Befolkningens it-parathed Kilde: Danmarks Statistik De 16 til 89-åriges internetbrug. Har aldrig prøvet og vil ikke kunne Har sjældent.
Biblioteket lærer borgerne it - forskellige måder og forskellige steder v/ Vibeke Mygind, Horsens Kommunes Biblioteker – 27. marts 2012.
V/ Vibeke Mygind Horsens kommunes biblioteker – Ung og digital et tværgående projekt i Horsens kommune
Demokratisk underskud i informationssamfundet?
Input til tænketank om Fremtidens biblioteker Danmarks Biblioteksforening, Vartov den 25. april 2012 Biblioteker og biblioteksbrug i tal.
BYOD - Løjtegårdsskolen ”It har meget lille betydning for forandringer på kort sigt. Men på lang er it medvirkende til store forandringer i vores måde.
Introduktion til eDag3- kampagnen og bibliotekernes medvirken i kampagnen - v. kampagne og konferencemedarbejder Karina Velling Olesen, IT- og Telestyrelsen.
Kommunal digitalisering Jakob Aagaard Harder 1.Politisk fokus i alle kommuner 2.Enighed om en fælles strategi med større forpligtelse – kommunerne handler.
Version 3.1 Velkommen til introduktion af Digital Post PS: Er du dårligt hørende eller seende, så flyt venligst op foran. Side 1.
Digital Post – kommunikationen til borgerne 9. september 2013.
Hvem er vi og hvad laver vi? Undervisning på bibliotekerne i Odense Kommune. 120 kurser i 2014 Rejsehold til plejecentre og bosteder De unge De udsatte.
Hvad fuck kan vi bruge det til ?` Af Bo Goed Watson
IT-Hjørnet på Gellerup og Hasle Bibliotek
Organisation og kommunikation
It-hjælp til mindre it- parate virksomheder på biblioteker Roskilde Bibliotekerne 7. februar 2013.
It-hjælp til mindre it- parate virksomheder Kjersti Lunde, Projektleder, Erhvervsstyrelsen.
1 Folkebibliotekernes it-læringsaktiviteter set fra staten Internat 29. november 2012 for Digitale kontaktpersoner i Roskildes CB område Jonna Holmgaard.
Digitalt Landsmøde, Vejle 4. oktober 2012 Hvordan hjælper vi borgerne med digital kommunikation? -Ann Sophie Storm, Faglig koordinator,
Folketingets Bibliotek og Oplysning
Digital Post – kommunikationen til borgerne
Reflektioner og erfaringer samt aktuel rapport fra DEA Genemførelse på erhvervsuddannelserne.
Projekt It for alle Projektets deltagere: Hanne Bjørn, Roskilde Bibliotekerne Susanne Kierkegaard, Roskilde Bibliotekerne Kirsten Syska, Roskilde Bibliotekerne.
- Fritidsvejledning i Viborg Kommune
It-kompetente borgere. Stevns Kommune indbyggere En kommune på kanten Digitaliseringsgrad Stevns Bibliotekerne 3 biblioteker, 70 ugentlige åbningstimer.
Ny regering, nye tider – dag 1
Fællesoffentlig kampagne for offentlig digital selvbetjening 2013 Fokus og mål: Informere om overgangen til obligatorisk digital kommunikation - med.
Temadag om undervisning af borgere Fra forsøg til udvikling af konceptet - erfaringer og ideer.
Vejle 4. oktober 2012 Hvordan fortæller vi borgerne at de skal betjene sig selv digitalt? Jeanette Leah Vinther, Kommunikations- og kampagnemedarbejder,
IT og Telestyrelsens arbejde med offentlige kampagner Initiativtager til kampagnegruppe – både deltagere fra branchen og offentlige institutioner. - Formål.
Lokaldrevet udvikling. Strategi Et Vendsyssel - i balance. LAG Nords væsentligste opgave er at sikre bosætning i hele aktionsgruppens område. Det er derfor.
Indkøb af digitale læremidler - hvor skulle det ellers ske, hvis ikke på PLC? KARIN DYRENDOM.
Kampagne 3 Tiltrække og anerkende frivillige Navn Navnesen.
Seniorsurf-dag 2012 Evaluering. Antal besøgende på Seniorsurf-dagen Gennemsnitligt besøgstal pr. sted: 17,8 Antal undervisningsteder: 462 Opregnet besøgstal.
OBS: E2012 programmet fra 2009 til juni Herefter revideres mål og indsatsområder på baggrund af den fælleskommunale og fællesoffentlige digitaliseringsstrategi.
IT-værktøjer i Jobrettet indsats
”Sådan bruger du digital post”
Modul 8: ”Sådan bruger du digital post og e-boks”
Oplæg specialuddannelse i borgernær sygepleje
Præsentationens transcript:

Stevns Kommune

indbyggere En kommune på kanten Digitaliseringsgrad Stevns Bibliotekerne 3 biblioteker, 70 ugentlige åbningstimer 14 medarbejdere - 11,9 årsværk

Budget kr. Løn kr. Mobilt udstyr kr. Markedsføring kr. Andre udgifter kr.

Forhistorie og organisering Stevns Kommunes Digitale Taskforce Bibliotekernes professionalisme - synlighed, anerkendelse, respekt Stevns Kommunes projekt Bibliotekerne varetager opgaven i praksis i tæt samspil med rådhus og eksterne institutioner Projektorganisation - forankret på direktionsgangen

Samarbejdspartnere Ældrerådet, Ældresagen Landsbyernes Fællesråd Relevante foreninger Aftenskoler Erhvervschefen, Erhvervsrådet

Mål At øge borgernes it-kompetencer, så de kan begå sig digitalt i kontaktenmed Stevns Kommune. At gøre borgerne selvhjulpne og trygge ved digital kontakt med det offentlige, så de betjener sig selv, søger information og benytter NemID, NemSMS og digital postkasse.

En massiv promovering af kurserne vil som en afledt effekt kaste lys over de digitale løsninger, digital postkasse osv., så de muligheder også bliver synliggjort for ’ikke- kursister’. Synliggørelsen af de digitale løsninger kan også medvirke til at flytte de borgere, som kan – men ikke vil – bruge dem.

Hvordan løser vi opgaven i praksis? Digitale Ambassadører Bjarne Herskins metode 12 undervisere Baseteam Offteam

Hvor langt er vi nået? Folder med forårets kurser på bibliotekerne - 85 i alt - 25 ekstra kurser Kick-off dag, presse Kursusstart 5.marts Messe - sammen med Borgerservice

Hvad skal der ellers ske? Udvalgte målgrupper, rådhuset kan have ønske om særlige selvbetjeningsløsninger, institutioner kan rekvirere kurser f.eks. i forbindelse med et forældremøde Kurser for virksomheder, ex. i NemRefusion Truckerstævne, 'Kulturens Motionsdag', messer, markedsdage, butikker Kurser i de største lokalsamfund

Mobilt læringsmiljø Ud i forsamlingshuse, haller m.v. 10 pc'er Printer Trådløst netværk Undervisningsudstyr Transportkasser

Mobil internemtCafe' Projekt under udarbejdelse Omdisponering af rullede digitaliseringsmidler Mobil InternemtCafe' i 2 år - 4 arbejdspladser Undervisning, afgrænsning af hvad brugerne kan få hjælp til Køreplan Rullende reklamesøjle - for internemt - for digital kommune/ digital borger

Erfaringer indtil nu Kæmpe behov Bibliotekernes kurser Større travlhed i Borgerservice Være i offensiven

Erfaringer indtil nu Synlighed - stort positivt fokus fra rådhusets side Flere kommunale penge næste år ? Bibliotekernes sidegevinster

Hvis I vil vide mere Projektleder Marianne Sivertsen Stevns Bibliotekerne Tlf.: Mobil