Stevns Kommune
indbyggere En kommune på kanten Digitaliseringsgrad Stevns Bibliotekerne 3 biblioteker, 70 ugentlige åbningstimer 14 medarbejdere - 11,9 årsværk
Budget kr. Løn kr. Mobilt udstyr kr. Markedsføring kr. Andre udgifter kr.
Forhistorie og organisering Stevns Kommunes Digitale Taskforce Bibliotekernes professionalisme - synlighed, anerkendelse, respekt Stevns Kommunes projekt Bibliotekerne varetager opgaven i praksis i tæt samspil med rådhus og eksterne institutioner Projektorganisation - forankret på direktionsgangen
Samarbejdspartnere Ældrerådet, Ældresagen Landsbyernes Fællesråd Relevante foreninger Aftenskoler Erhvervschefen, Erhvervsrådet
Mål At øge borgernes it-kompetencer, så de kan begå sig digitalt i kontaktenmed Stevns Kommune. At gøre borgerne selvhjulpne og trygge ved digital kontakt med det offentlige, så de betjener sig selv, søger information og benytter NemID, NemSMS og digital postkasse.
En massiv promovering af kurserne vil som en afledt effekt kaste lys over de digitale løsninger, digital postkasse osv., så de muligheder også bliver synliggjort for ’ikke- kursister’. Synliggørelsen af de digitale løsninger kan også medvirke til at flytte de borgere, som kan – men ikke vil – bruge dem.
Hvordan løser vi opgaven i praksis? Digitale Ambassadører Bjarne Herskins metode 12 undervisere Baseteam Offteam
Hvor langt er vi nået? Folder med forårets kurser på bibliotekerne - 85 i alt - 25 ekstra kurser Kick-off dag, presse Kursusstart 5.marts Messe - sammen med Borgerservice
Hvad skal der ellers ske? Udvalgte målgrupper, rådhuset kan have ønske om særlige selvbetjeningsløsninger, institutioner kan rekvirere kurser f.eks. i forbindelse med et forældremøde Kurser for virksomheder, ex. i NemRefusion Truckerstævne, 'Kulturens Motionsdag', messer, markedsdage, butikker Kurser i de største lokalsamfund
Mobilt læringsmiljø Ud i forsamlingshuse, haller m.v. 10 pc'er Printer Trådløst netværk Undervisningsudstyr Transportkasser
Mobil internemtCafe' Projekt under udarbejdelse Omdisponering af rullede digitaliseringsmidler Mobil InternemtCafe' i 2 år - 4 arbejdspladser Undervisning, afgrænsning af hvad brugerne kan få hjælp til Køreplan Rullende reklamesøjle - for internemt - for digital kommune/ digital borger
Erfaringer indtil nu Kæmpe behov Bibliotekernes kurser Større travlhed i Borgerservice Være i offensiven
Erfaringer indtil nu Synlighed - stort positivt fokus fra rådhusets side Flere kommunale penge næste år ? Bibliotekernes sidegevinster
Hvis I vil vide mere Projektleder Marianne Sivertsen Stevns Bibliotekerne Tlf.: Mobil