Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Skal du digitalisere en fuldmagt, du har fået på papir fra en borger?

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Skal du digitalisere en fuldmagt, du har fået på papir fra en borger?"— Præsentationens transcript:

1 Skal du digitalisere en fuldmagt, du har fået på papir fra en borger?
1 Skal du digitalisere en fuldmagt, du har fået på papir fra en borger?       Hvis du skal give en fuldmagt på vegne af en borger, skal du først have modtaget en papirfuldmagt fra borgeren. Denne mulighed for at omsætte et manuelt stykke papir til en digital fuldmagt vil typisk kunne benyttes af betroede medarbejdere, eksempelvist i den kommunale borgerservice. Nedenfor kan du se, hvordan du gør    

2 Klik på fanebladet ꞋHjemꞋ.
1       Klik på fanebladet ꞋHjemꞋ.   1 1

3 1       Klik på ꞋVÆLG BORGERꞋ.   2 2

4 Vær omhyggelig med at indtaste CPR-nummeret, da du ikke får mulighed for at kontrollere personens navn 1       Et vindue åbner, hvor du skal indtaste CPR-nummeret på borgeren. Du kan også vælge at udpege borgeren via vedkommendes PID-nummer ved at klikke på ꞋUdpeg via PIDꞋ. Når du har indtastet CPR-nummer eller PID-nummer, skal du klikke på ꞋVælg borgerꞋ. Du vil nu kunne se øverst i højre hjørne, hvilken borger du handler på vegne af.   3 3 3

5 Klik på knappen ꞋGIV FULDMAGTꞋ.
4 4

6 Husk, at du altid kan se, hvor langt du er kommet, ved at se på trinnene i toppen af skærmen
1       Marker i boksen, at du har fået en fuldmagt på papir fra borgeren. Indsæt et referencenummer, hvis det er relevant. Klik så på rullegardinet for at vælge, hvem der skal have en fuldmagt.   5 5 5

7 Vær omhyggelig med at indtaste CPR-nummeret, da du ikke får mulighed for at kontrollere personens navn 1 Giv fuldmagt til en person       Hvis borgeren vil give fuldmagten til en person, skal du klikke på ꞋPersonꞋ i rullegardinet og indtaste personens CPR-nummer. Når du har indtastet CPR-nummeret, skal du klikke på ꞋNæsteꞋ.     5a 5a 5a

8 1       Hvis borgeren vil give fuldmagten til en medarbejder i en organisation, skal du indtaste organisationens CVR-nummer og medarbejderens adresse.   Klik på ꞋSøgꞋ for at søge medarbejderen frem. Når du har fundet medarbejderen, skal du klikke på ꞋNæsteꞋ     Giv fuldmagt til en medarbejder Hvis du ikke får resultater ved at søge på adressen, kan du kontrollere med medarbejderen, hvilken , der er registreret i Digital fuldmagt, eller bede om medarbejderens RID-nummer, som er et nummer knyttet til medarbejderens NemID 5b 5b

9 Husk at kontrollere, at du har indtastet det korrekte CVR-nummer.
1 Giv fuldmagt til en organisation       Hvis borgeren vil give fuldmagten til en organisation, skal du indtaste organisationens CVR-nummer.   Når du har indtastet CVR-nummeret, skal du klikke på ꞋNæsteꞋ.     5c 5c 5c

10 Nu skal du vælge, hvad borgeren vil give fuldmagt til
      Nu skal du vælge, hvad borgeren vil give fuldmagt til. Du er muligt enten at give en fuldmagt, der indeholder flere afgrænsede fuldmagter inden for samme område, eller selv nærmere afgrænse hver enkelt fuldmagt. En afgrænset fuldmagt giver typisk kun adgang til en bestemt handling i en digital løsning  F.eks. kan du give en almindelig fuldmagt, der giver lov til at anmelde flytning i hele landet, eller give en afgrænset fuldmagt, der kun giver lov til at anmelde flytning i f.eks. Aarhus Kommune. 1 6 Recepter til medicin Ordn alt inden for recepter, fx fornyelse og levering Læs om Recepter til medicin Mine pensioner Ordn alt inden for dine offentlige pensioner Læs om Mine Pensioner Handikaphjælpemidler Se, ansøg og ændr dine handikaphjælpemidler Læs om Handikaphjælpemidler Flytteløsninger Meld flytning, vælg læge og søg om sundhedskort Læs om Flytteløsninger 6a 6b

11 1       Hvis borgeren vil give en fuldmagt, der indeholder flere afgrænsede fuldmagter, skal du sætte hak ved de bokse, borgeren vil give fuldmagt til.   Du kan læse om, hvad fuldmagten indeholder, ved at klikke på ꞋLæs om…Ꞌ   Når du har valgt hvilken fuldmagt, borgeren ønsker at give, skal du klikke på ꞋNæsteꞋ.   6a Recepter til medicin Ordn alt inden for recepter, fx fornyelse og levering Læs om Recepter til medicin Mine pensioner Ordn alt inden for dine offentlige pensioner Læs om Mine Pensioner Handikaphjælpemidler Se, ansøg og ændr dine handikaphjælpemidler Læs om Handikaphjælpemidler Flytteløsninger Meld flytning, vælg læge og søg om sundhedskort Læs om Flytteløsninger 6a

12 Husk, at fuldmagten ved afgrænsede fuldmagter typisk kun vil bruges til en enkel kommune
1       Hvis borgeren vil give en afgrænset fuldmagt, skal du markere på listen, hvad fuldmagten skal indeholde.   Du kan læse om den enkelte fuldmagt ved at klikke på navnet.   Når du har valgt, hvad fuldmagten skal indeholde, skal du klikke på ꞋNæsteꞋ.     6b Anmelde flytning Digital Flytning Københavns Kommune SKAT Frekvens VEU NemRefusion NemMiljø Frekvenstilladelser VEU kurser Refusion Miljøgodkendelse 6b 6b

13 Husk, at du altid kan lave en
ny fuldmagt, når den gamle udløber 1       Nu skal du vælge, hvor længe fuldmagten skal gælde.   Du kan vælge en udløbsdato, som systemet har forslået dig, ved at markere boksen ꞋVælg denne foreslåede udløbsdatoꞋ. Du kan også vælge selv at indtaste en udløbsdato ved at markere boksen ꞋJeg vil selv angive en datoꞋ og finde datoen ved at klikke på kalenderikonet.   Når du har valgt datoen, skal du klikke på ꞋNæsteꞋ.   7 7 7

14 1       Du skal nu kontrollere, at oplysningerne, du har indtastet, er korrekte Hvis du vil ændre noget, kan du klikke på Ꞌrette fuldmagten herꞋ eller bruge ꞋForrigeꞋ-knappen.   Når du har kontrolleret, at oplysningerne er rigtige, skal du klikke på ꞋForsæt til underskriftꞋ   8 8 8

15 1       Et nyt vindue åbner, hvor du ser fuldmagten. Du skal nu signere fuldmagten med din nøglefil. Klik på fanen ꞋSigner med nøglefilꞋ og klik på ꞋGennemse Ꞌ for at finde din nøglefil. Klik på ꞋUnderskrivꞋ og indtast din adgangskode i det vindue, der åbner.      8 8 8

16 1       Hvis borgeren har valgt at give fuldmagten til en person, vil du ikke blive bedt om at udfylde en adresse.   Hvis borgeren har valgt at give fuldmagten til en organisation eller en medarbejder i en organisation, skal du nu kontrollere, om der er angivet den korrekte adresse på medarbejderen eller organisationen. adressen bruges til at give organisationen eller medarbejderen besked om, at borgeren har givet dem en fuldmagt.   Når du har indtastet adressen, skal du klikke på ꞋNæsteꞋ.     9 9 9

17 1       Du har nu givet en fuldmagt på vegne af en borger og kan se din kvittering. Personen, borgeren har givet fuldmagten til, vil få besked om, at der nu ligger en fuldmagt.   Når fuldmagten er ved at udløbe, vil borgeren få besked om det i sin digitale post, og kan lave en ny fuldmagt, hvis vedkommende ønsker det.   Hvis du vil se en samlet oversigt over alle de fuldmagter, borgeren har givet, kan du klikke på ꞋSe fuldmagterꞋ.      


Download ppt "Skal du digitalisere en fuldmagt, du har fået på papir fra en borger?"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google