Oplæg om danskuddannelse når dansk skal passe til jobpakkens og arbejdspladsens behov – v/ Birger Mortensen Kursus for VIP2-jobpakkeambassadører Efteråret 2009
Danskuddannelseslovens personkreds DUL § 2 Danskuddannelseslovens personkreds Målgruppen omfatter: Udlændinge, der er fyldt 18 år Som bor og er folkeregistreret i kommunen Har opholdstilladelse eller efter gældende lovgivning har ret til at opholde sig i Danmark uden opholdstilladelse EU-grænsependlere Visse danske statsborgere Færinger og grønlændere Hjemvendte udlandsdanskere Udlændinge under 18 år kan optages, hvis ikke der er relevant tilbud f.eks. i ungdomsskolen
Uddannelsestilbuddet DUL § 3-4 Uddannelsestilbuddet Én af tre danskuddannelser Indeholder undervisning i dansk sprog og kultur- og samfundsforhold i DK (fagbeskrivelser i BEK) Hver uddannelse opbygget i 6 moduler Fleksibel tilrettelæggelse Med hensyn til tid, sted og indhold Normeret til 1,2 årsværk – skal tilrettelægges, så den kan gennemføres inden for 3 år Uddannelsen afsluttes med statskontrolleret prøve Prøve i Dansk 1, Dansk 2, Dansk 3 eller Studieprøven
Uddannelsesretten (1) 3 årig uddannelsesret Start: Slut: DUL § 2 Uddannelsesretten (1) 3 årig uddannelsesret Start: Fra det tidspunkt, hvor et tilbud efter henvisning står åbent, også hvis udlændingen udebliver (DUL § 2, stk. 1) Slut: Når prøve er bestået på den danskuddannelse, udlændingen er indplaceret på Undtagelse: Ikke efter Prøve i Dansk 3, hvis udlændingen inden for ”rimelig tid” kan bestå Studieprøven Efter 3 år, hvis uddannelsen ikke er afsluttet
Kommunen skal forlænge: DUL § 2 Uddannelsesretten (2) Kommunen skal forlænge: Hvis udlændingen har været syg, på barsel m.v. eller haft ustøttet beskæftigelse i min. 30 timer ugtl. Været afskåret fra at deltage i danskuddannelsen Kommunen kan tilbyde undervisning efter de 3 år: Som led i et aktivt tilbud efter LAB kap. 10 Selvforsørgere (DUL, § 2, stk.6)
Betaling af udbydere Betaling af udbydere efter modultakster BEK § 14 Betaling af udbydere Betaling af udbydere efter modultakster Vejledende takster på finansloven Betalingen dækker udbyders indsats, indtil udlændingen har bestået modultest/afsluttende prøve Undtagelser: Undervisning af kommunens egne borgere på kommunalt sprogcenter Henvisning fra staten i jobcentret (kan også fraviges hvis henvisning fra kommunen efter LAB-loven) Ved undervisning af kortere varighed omfattende dele af ét eller flere moduler
DUL § 14 BEK § 15 Deltagergebyr Gratis for kursister omfattet af INL eller henvist efter LAB Hjemmel til at opkræve gebyr pr. modul for selvforsørgende, der ikke er omfattet af INL Max. 500 kr. hvis opholdtilladelse med henblik på varigt ophold, EU-borgere og nordiske statsborgere Max. 1.000 kr. hvis opholdstilladelse med henblik på midlertidigt ophold (f.eks. au pair, praktikanter) Max. 5.000 kr. hvis deltagelse i uddannelse, der fortrinsvis betales af udlændingen selv
Pulje om arbejdsmarkedsdansk 3-årig INM-pulje Grundkursus i arbejdsmarkedsdansk for kortuddannede udlændinge 4,8 mio. (2007), 10,8 mio. (208) og 10,4 mio. (2009) Formål: Fastholde et arbejde eller komme i beskæftigelse Målgruppe: Ledige, hvor uddannelsesretten er opbrugt Beskæftigede, herunder ved ansættelse med løntilskud Kortuddannede, der er danske statsborgere Vilkår: Max. 70 timer og min. 6 deltagere Søges af udbydere af danskuddannelser
Finansiering 50 pct. statslig refusion af kommunens udgifter til danskundervisning Resultattilskud på kr. 30.870 (2008-takst): Hvis en udlænding omfattet af integrationsloven består afsluttende prøve senest ved første prøvetermin efter periodens udløb Ved forlængelse af uddannelsesretten: Op til et år senere
Ny lovgivning på vej! Rapport fra arbejdsgruppe i INM med bl.a. anbefalinger om: Nyt tilbud om introdansk til arbejdstagere Forenkling af gebyrer Ændring af 3-årig uddannelsesret til en 5-årig klippekortmodel Afskaffelse af vejledende modultakster på finansloven
Myter om sprog Når der siges: Udlændingen kan ikke nok dansk Så handler det ofte om noget helt andet Sproget på en arbejdsplads er noget helt andet end det sprog, man lærer på sprogskolen Nej, det er almindelige sproghandlinger i en konkret kontekst
Tilrettelæggelsesformer Kombinationsforløb Typisk fysisk adskillelse mellem praktik/arbejde og sprogtræning Eks 1: 3 dage med praktik og 2 dage med sprog Eks 2: Arbejde om dagen og sprogtræning uden for arbejdstid om aftenen Integreret undervisning Sprogtræning på virksomheden eller i tilknytning til flere virksomheder Sprogobservatør Sproglig mentor