Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Mentor. Historik Efterår 2010 Ønske: Bringe borger tættere på job og uddannelse Løsning: Overdragelse af borgere fra SEL §85 til afprøvning af arbejdsmarkedsperspektiv.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Mentor. Historik Efterår 2010 Ønske: Bringe borger tættere på job og uddannelse Løsning: Overdragelse af borgere fra SEL §85 til afprøvning af arbejdsmarkedsperspektiv."— Præsentationens transcript:

1 Mentor

2 Historik Efterår 2010 Ønske: Bringe borger tættere på job og uddannelse Løsning: Overdragelse af borgere fra SEL §85 til afprøvning af arbejdsmarkedsperspektiv gennem LAB §78 Overtagelse af ca. 100 sager – med halvårlig/kvartalsvis opfølgning, øvre grænser for timeløn og hjemtagelse fra eksterne aktører Etablering af screeningsudvalg i samarbejde med Socialcenter og Jobcenter til gennemgang af ansøgninger til mentor/bostøtte

3 Historik 2010-2012 Støt stigning i antal af mentees i 2011 og 2012 Progression: – Lille tilbageløb til SEL §85 – Nogle udsluses til uddannelse/job og til FØP – Mange har stadig mentor og der skelnes ikke mellem social/personlig indsats og på job og uddannelsesindsats Kontrolleret forsøg: Pilotprojekt starter maj 2012

4 Historik Efterår 2012-vinter 2013 Status: Har vi bragt borger tættere på job og uddannelse? Løsning: Opstramning i Jobcenteret i forhold til fokus på job og uddannelse Præcisering af retningslinjer, styring af indsatspunkter og kontrol med resultater Screeningsudvalget kun internt i jobcenteret i 2013 (flere om vurderingerne er vigtigt) – da der kun bevilges via LAB §78 50% af mentorbevillingerne bevilliget over screeningsudvalget ophørte – nogle med en administrativ forlængelse med anbefaling om at bruge næste bevillingsperiode på at søge alternativ støtte i; Socialcenter, Familiecenter, Misbrugscenter, Uddannelsessted mm. Socialcenteret bevilger primært SEL §85 til bostøtte, og der strammes samtidig op om bevilling af §85 for kontanthjælp

5

6 Mentorordninger Kontrolleret forsøg: Mentor til unge uden uddannelse LAB §78 – Virksomhedsmentor: Jobkonsulent har bevillingskompetence op til 5 timer pr. uge, timeløn på max 180kr. i timen/900kr pr. uge, i max 3 måneder – Mentor tilknyttet Anden Aktør/aktiveringstilbud: Jobkonsulent har bevillingskompetence op til 1 time pr. uge, med en timeløn svarende til aktørens gældende takst, i max 6 måneder – Mentorer udover ovenstående ressourcerammer samt mentorer til almen indsats i forhold til at støtte borgere i at opnå eller fastholde aktiviteter, tilbud, ansættelse i fleksjob eller ordinær ansættelse, samt for unge under 30 år til opstart i uddannelse – går over Jobcentrets screeningsudvalg

7 Bostøtte SEL §85 Social mentor LAB §78 Fastholdelsesmentor LAB §78 Frivillig mentor

8 Gråzonen … … er social mentor! Nævnes ikke i den nuværende LAB §78 Indgår i Brug for Alle og Rehabilitering Indgår i den nye kontanthjælpsreform og lovforslag til LAB Social mentor, men med klare krav til: konkrete aftaler/tiltag om job og uddannelse i jobplanen tværfagligt samarbejde og særligt til samarbejde med jobkonsulent indsatspunkter, der er realistiske at opfylde i den givne periode periodens længde

9 Eksempel på gråzone Mand på 27 år Ikke i behandlingsforløb for ADHD og ønsker ikke at tage ritalin Aktiv hash forbruger Bor hos venner Åbner ikke sin post Adskillige forgæves aktiveringer og uddannelsesstart Ønske: At få et job

10 Retningslinjer for screeningsudvalget LAB målgruppen De unge ind på uddannelse Også uden offentlig forsørgelse Overskuelig vej til arbejdsmarkedet Screeningsudvalget Jobkonsulent indstiller Udvalget fastlægger indsatspunkter og periode Midlertidig støtte 3 måneder ad gangen Max 1 år i alt Midlertidige indsatspunkter Status hver 3.måned Jobkonsulent godkender status Ingen pauser i forløb

11 Samarbejdet - både projekt og normindsats Jobplan er pejlemærket Jobkonsulent er retningsanviser Mentor er retningsudfører Screeningsudvalget er vejdirektoratet

12 Samarbejde og dilemmaer

13 At turde forvente effekt og resultater, at fastholde fokus på jobcentrets opgaver og at turde tage det lange og seje træk Kortest vej til selvforsørgelse

14 Et bredt indsatsområde og brede, kontekstafhængige retningslinjer, der sætter store krav til mentors kompetencer og evne til at sætte grænser overfor borger og sig selv Et fokuseret indsatsområde med skarpe retningslinjer, der giver mulighed for fagligt fokus og tryghed for mentor til at agere i

15 Job og uddannelse som den væsentlige progressionsfaktor – den sociale og personlige progression kommer i kølvandet Social og personlig udvikling som den væsentlige progressionsfaktor – job og uddannelse kommer i kølvandet

16 En job- og uddannelsesmentor, som arbejder helhedsorienteret i en koordineret/tværfaglig indsats En social mentor, der varetager rollen som både coach, systemisk mentor, misbrugskonsulent, behandler, socialarbejder, SKP, bostøtte, uddannelsesvejler, økonomisk rådgiver, virksomhedskonsulent mm.

17 Supervision, kollegial supervision og oplæg Behov for individuel supervision for nogle

18

19

20 Systemets mentor – ansat i Jobcentret Borgers mentor og advokat – mod systemet

21 Vores forventninger, som jobcenter, til progression og et acceptabelt liv for borger – hvornår vi vurderer, at mentoropgavens mål er nået og ophører bevillingen Borgers forventninger til progression og et for dem velfungerende og godt liv – hvor mange ønsker sig en livsvarig støtte


Download ppt "Mentor. Historik Efterår 2010 Ønske: Bringe borger tættere på job og uddannelse Løsning: Overdragelse af borgere fra SEL §85 til afprøvning af arbejdsmarkedsperspektiv."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google