6 ugers selvvalgt kursus for nyledige pædagoger Med forbehold for ændringer i kursusplanen!

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
God uddannelsesvejledning - Udvikling
Advertisements

Program: fredag Leg, læring og læreplaner v/ Elisabeth Folker
Medarbejderudviklingssamtalen
Mor På Vej •Fokus på faglige og sociale kompetencer.
Haslebo, relationer i organisationer kap. 14/15
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Lederudvikling.
Uddannelsesdag for kursusledere og efteruddannelsesvejledere Fra viden på kursus til handling i praksis Møde om God læring.
Introduktion til Sprogpakken
Begrundelse for ændringer i uddannelsen
Arbejds- og Udviklingsgruppe Udviklingsseminar 1
Møde for kontaktpersoner – Høng 10. September 2013.
LP-MODELLEN LP-modellen Hamar uge Mandag aften
MODERNE MEDIER – et 6 ugers kursus for lærere august-oktober 2012 Foto fra rapporten: Digitale medier i folkeskolen.
Velkommen til Diplomuddannelsen i Ledelse
Konsulentfirmaet DropUd Telefon: www. dropud. dk
Kollegavejledning Læringscentrene Roskilde. Program • Velkommen igen! Vejledningsværktøjer i teori og praksis – kort oplæg Praksisrefleksioner fra igangværende.
Intern survey uge 45.
Velkommen til kursus 3: Få dit projekt i mål!. 2 Program Dag •Plenum:Godmorgen og velkommen •Plenum:Udfordringer fra praksis med at få projektet.
For vejledere i opgaver og projekter i 2g og 2hf Dynamokursus d
Velkommen! Til projektseminar på ferskvandscentret marts 2008 ___________________ Udviklingsprojekt Invention og Innovativ Naturvidenskab i teknologiundervisningen.
Kulturteori og videns- og oplevelsessamfundets kulturinstitutioner Præsentation d Underviser: Jan Graulund (og evt. NN)
Velkommen til dag 2 på AUs vejlederuddannelse!
Bedre udbytte af it i skolen Et seminar til skoleudvikling Marianne Hornskov og Sanya Pedersen Danmarks Evalueringsinstitut.
Refleksionsmodel – hvad går det ud på?
Informationsmøde om Kvalitet i MUS - Et projekt i Udviklings- og Omstillingsfonden.
En portfolio er den bevidste indsamling og løbende vurdering af eller refleksion over undervisningens og læringens processer og produkter.
1 Evaluering af faget grønlandsk I forhold til Forordningen nr. 8, 2002 Bygdeskoleledermøder Qaasuitsup Kommunia Ilulissat 2011 Institut for.
Folkeskolereformen Et fagligt løft af folkeskolen.
EUD-reformkonference 17 sep Talentarbejde i Praksis.
Kollerup Skole Informationsmøde om reformen
UDVIKLINGSFORLØB FOR LEDERE Kriminalforsorgen Midt- og Nordjylland Modul 1 Ved brug af materialet og yderligere information kontakt: Jens Linder, Chefkonsulent,
Karl Tomms Spørgsmålstyper Coaching øvelse Frokost
VEJLEDERNES FORHÅBNINGER FRA BRANDMAND TIL ARKITEKT AFKLARING AF EGEN VIDEN: HVAD KAN JEG? AFKLARING OG AFGRÆNSNING AF ROLLEN KONTRAKT : DIALOG OMKRING.
1 Vi har brug for mange virtuelle læringsfunktionaliteter – og når vi har dem kan vi tage dem for givet og glemme dem for en stund - først herefter kan.
Status Udviklingsprojekt ”Ord til billede” Ole Christensen og Merete Skjødt Jørgensen.
- et udviklings- og dialogværktøj
1 Marianne Tewes, Hjertecentret Implementering af en klinisk retningslinje – effekt af et uddannelses- & træningsforløb for erfarne sygeplejersker Dokumentationskonference.
Refleksion Hvad var din/jeres eftertanke efter dagen i går?
Introduktion til 6. semesters temakurser Ved Studievejledningen og undervisere Sådan ændres nummeret for det samlede antal dias i præsentationen: 1.Gå.
Pædagogisk forår i København
SkolenSputnik Program SkolenSputniks historie
Pædagogik & kompetenceudvikling i SPIDO-forløbene Knud Erik Jensen, konsulent og underviser på SPIDO
Velkommen til Udviklingsdag 2 TUP Maj 2013.
Udeskolekursus Tårnby Kommune, august 2011
Kursus i tilgængelighed. Praktisk Sensus Undervisere –Lars Ballieu Christensen –Jacob Nielsen –Magnus Kjøller Lou Praktiske information –vand, toiletter,
SAMMEN GØR VI DIG BEDRE 1 Rammesætning Kompetenceudvikling af pædagogiske ledere.
Ledelse på vej Gentofte Kommunes uddannelse af ledelsestalenter Personalepolitisk Messe Bella Center, 12. januar 2010.
SAMMEN GØR VI DIG BEDRE 1 Rammesætning Kompetenceudvikling af pædagogiske ledere.
SAMMEN GØR VI DIG BEDRE 1 Velkommen til 2. undervisningsgang Kompetenceudvikling af pædagogiske ledere.
Modersmålsgruppen Klassematch A, B og C Tværgående temaer Almendidaktiske vurderinger.
UNIVERSITY COLLEGE LILLEBÆLT I ucl.dk I UNIVERSITY COLLEGE LILLEBAELT Arbejdsmøde den 8. november 2011.
6 ugers selvvalgt kursus for nyledige pædagoger Med forbehold for ændringer i kursusplanen!
Symposium, Ministeriet for Børn og Undervisning, 5. november 2012
Fælles fagligt fundament ”nye briller i det pædagogiske arbejde
Kompetenceudvikling og Teamsamarbejde Projekt ”Fælles Værdier – Fælles Fodslaw” - når vejen dertil er gennem vores pædagogiske praksis.
LP-MODELLEN ● FORSKNINGSBASERET VIDEN, DER VIRKER
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Hvad gør det gode godt? Konference for dag- og fritidsinstitutioner Opsamling – og tilbageblik på dagens udbytte Den 19. november 2007 Kulturhuset i Farum.
Strategi for inklusion x. Hvorfor en inklusionsstrategi? For at: Binde inklusionsarbejdet sammen på tværs af dagtilbud, skole, fritidstilbud og det specialiserede.
SSP SAMARBEJDE EFTER FOLKESKOLEREFORMEN SSP samarbejde efter folkeskolereformen1.
Kursus i pædagogfaglig ledelse af social inklusion og facilitering af aktionslæring 25. marts 2015 Afrunding ved Birgit Lindberg, dagtilbudschef.
Varighed og indhold 12 uger til ”det uddannelsesspecifikke fag” 8 uger til grundfagene/valgfag I alt 20 uger.
Sundhedspædagogisk forum - for ledende tandlæger DPU 1. marts 2010
HL, Uddannelsesforbundet og Danske Erhvervsskoler og – Gymnasier har udarbejdet denne præsentation til brug på erhvervsskolerne. Præsentationen går igennem.
Erfaringer med test og prøver på BAI´s område
Den pædagogiske læreplan
Skolepraktikinformationsmøde Mandag d. 12. marts 2018
PUK Et team af pædagogiske udviklingskoordinatorer i VVK C
Elevtrivsel Erhvervsuddannelser 2018
Præsentationens transcript:

6 ugers selvvalgt kursus for nyledige pædagoger Med forbehold for ændringer i kursusplanen!

Undervisningselementer  Leg & læring  Undersøgelser af pædagogisk praksis  Udvikling og ændringer af praksis  Inklusion  Projektledelse  Relations- og konfliktkommunikation Side  2

Muligt forløb Side  3 Deltagelse i kursus Praktik ophold 6 uger4 uger6 - 9 måneder Løntilskudsjob Job

Programerklæring  6 – ugers forløbet bygger på fire innovative kernedyder: Analytisk kompetence, visionær tænkning, kritisk refleksion og ledelse af social processer  Forløbets struktur er ” rød tråd med løs bagkant”  Niveauet er højt med et meningsfyldt indhold samtidig med, at der er rum til udfordrende kobling mellem teori og praksis  Dermed afspejler forløbet de kompetencer, der skal øge deltagernes karrieremuligheder indenfor pædagogområdet Side  4

Gennemgående fokusområder Personlig udviklingsplan  Manuskript og struktureringsmodel (”logbog”) for udviklingen i den enkeltes læringsudbytte, relateret til temaerne i 6 – ugers forløbet  Planen er et individuelt styringsredskab til løbende at dokumentere udbytte af og progression i den enkeltes læring  Planen danner endvidere udgangspunkt for feedback og sparring under 6 – ugers forløbet med underviserne Side  5

Indholdsklodser - samlet Side  6 Indledning Succeskriterier Koncepter Redskaber Projekt- forberedelse Evaluering Uge 1Uge 2Uge 3Uge 4Uge 5Uge 6 Personlig udviklingsplan

Lars Christensen MandagTirsdagOnsdagTorsdagFredag 9.00 Introduktion Kurset røde tråd Kursets ressourcer Forventnings- afstemning Selvstudier Teamudvikling -individ -team -organisation Selvstudier Teamudvikling -individ -team -organisation Frokost Logbogen og refleksion over egen læring, udvikling Pædagogisk praksis i det senmoderne Selvstudier Øvelser og dialog Selvstudier Øvelser og dialog UGE 1 – Introduktion & teamet i arbejde og refleksion (10)

UGE 2 – Inklusion (11) Morten S. Knudsen MandagTirsdagOnsdagTorsdagFredag 9.00 Intro til denne del af kurset Forventninger Inklusionsbegreb er Inklusionsforståel se i dag Selvstudier Analyse af praksisfortælling- er Selvstudier Færdiggør og gennemfør gruppefremlægge lser Frokost Case/Øvelser Praksisfortælling- er om inklusion Dagens udbytte/ Evaluering Selvstudier Fra praksis- fortællinger til pædagogisk udviklingsarbejde Selvstudier Opsamling på inklusion – fælles og individuelt 14.00

UGE 3 – Relationer og kommunikation (12) Elisabeth Folker Mandag TirsdagOnsdag TorsdagFredag 9.00 Kommunikation og relationer Kommunikations- Teori Systemteorien Selvstudier Coaching i praksis Spørgsmålstyper Selvstudier Narrativ coaching CMM Eksternalisering Frokost Systemisk Coaching Anerkendende Aktiv lytning Selvstudier Domæne tænkning Coaching og procesøvelser Selvstudier Coaching og procesøvelser 14.00

UGE 4 – Leg, læring og læreplaner (13) Digitale medier, leg og læring (13) Elisabeth Folker MandagTirsdagOnsdagTorsdagFredag 9.00 Det lærende dagtilbud Introduktion til læringsbegrebet Selvstudier Læreplaner Udarbejdelse af læreplan Selvstudier Kompetenceudvik ling Kunsten at kompetenceudvik le Frokost Forskellige perspektiver på leg og læring Udvikling af legeforløb Selvstudier Mini fremtidsværksted Selvstudier Kompetenceudvik lingsforløb individuelt og i grupper 14.00

UGE 5 – Udvikling og ændring af praksis (16) Morten S. Knudsen MandagTirsdagOnsdagTorsdagFredag 9.00 Introduktion: Pædagogisk udviklingsarbejde Selvstudier Pædagogisk udviklingsarbejde som et voksenpædagogisk projekt: Voksenlæring, udvikling og refleksion Selvstudier Metoder til pædagogisk udviklingsarbejde Appreciative inquiry, aktionslæring og andre metoder Frokost Rammer og sammenhæng for pædagogiske udviklingsarbejde herunder: Institutions- og kulturanalyse. Selvstudier Pædagogisk udviklingsarbejde som et voksenpædagogisk projekt: Medejerskab og anerkendelse Læring i organisationer Interessentanalyse Selvstudier Metoder til pædagogisk udviklingsarbejde, fortsat

UGE 6 – Opsamling på forløbet og udviklingsplaner (17) Lars Christensen MandagTirsdagOnsdagTorsdagFredag 9.00 Opsamling på projekter og redskaber Selvstudier Sparring på praktik og udviklingsplan Selvstudier Præsentation af gruppearbejder Selvevaluering Kursusevaluering Afslutning Frokost Status på praktik Selvstudier Sparring på praktik og udviklingsplan Selvstudier Præsentation af gruppearbejder Selvevaluering Kursusevaluering Afslutning 14.00