Læreren som læringsleder

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
PRAKTIKDOKUMENTET CUPP –PROJEKT
Advertisements

Nørremarkskolen 30. oktober 2013
Kompetenceudvikling og innovation i yderområder
Gammelheds-Philosophy
KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
Hvordan bruger vi hans og sin?
At forholde sig professionelt Anne Skov
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne beskriver og italesætter ofte sig selv med de ord, som voksne brugte om dem, da de var børn. Mange.
Sikkerhedskultur - lærlinge
Om et øjeblik kommer du ind i en magisk verden....
Fælles kompetenceudviklingsdag 25. september 2012, CABI
Evaluering og effektmåling i aktiveringsindsatsen
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
Hva’ ska’ du med en telefon og et nummer når du ikke tør brug det.!
? At sige NEJ Vrede uden autopilot Integritet & Samarbejde
BIOANALYTIKERES KERNEFAGLIGHED OG PROFESSIONSIDENTITET
Hvordan har du det? 2010 | Unge Disposition • Datagrundlag for HHDD2010 – unge • Fysisk helbred/trivsel - Selvvurderet helbred • Psykisk.
Læringsmiljø på hhx; kvaliteter og udfordringer Temaoplæg 2: IKT i undervisningen på hhx DEA, 13. Oktober 2010 Ph.d.-stipendiat, Arnt Louw Vestergaard.
Coaching - det handler om at stille de rigtige spørgsmål…
Temperatur på unges motivation Oplæg på CeFu-konference
Hvordan kan forældre støtte op om barnets skoleliv?
Advisory board-møde, MDI, den 17. april 2013, Mathilde Hjerrild Carlsen, Holger Højlund Oplevelser fra felten.
Hvordan kan undervisningen vitalisere / re-vitalisere de unges
MIN skabelon MIN generalisering! MIN specielle virkelighed!
Præsentationen starter automatisk. Som du synes. Slå højttalerne til.
Om et øjeblik kommer du ind i en magisk verden....
Fnidderspillet Redder SPLID MODSTAND KRIG TOMGANG Anklager Offer.
Darum skole 4. november 2013.
Kommunikation Dit budskab består af: 7% ord 38 % toneleje
Samarbejde bibliotek og uddannelse – et bud på hvordan
Ved psykolog Lena Højgård Isager Psykologhuset Kognitivt Fokus
Vestegnsprojektet Forebyggelsespuljens temadag 4. oktober 2012
Kommunikation / it.
Musik: Nightengale Serenade
- Et dagbehandlingstilbud til unge hashmisbrugere
Hjælp mig med at finde den !!! En stor belønning til dem, der SER bedst! Præsenterer Klik her for at starte JEG HARMISTET MIN MIS !! Red Bulls.
Problemliste Listen laves vilkårligt – herefter udvælges det problem der har 1. prioritet
Hvilken del af “vær stille” forstod du ikke??
Teenage Coaching Dagnæsskolen.
Hold fast, hold ud eller hold igen
Den professionelles 3 handlingsdomæner Humberto Maturana
Vejledning og spørgsmålstyper ift. børn, kolleger og forældre
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Kommunikation mellem mennesker
Inspiration til reformarbejdet
Tema 5: Relationer og kommunikation Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Klasserumsledelse og elevinddragelse
Procesværktøjer.
Midtvejsseminar den november Disposition  Kort om undersøgelsen  Psykisk sårbare og rygestop  Rygestoprådgiveren  Rygestopkurset som.
- COPENHAGEN LIVING LAB - 5. maj COPENHAGENLIVINGLAB.COM - DEN TRYGGE KOMMUNE URBAN INNOVATORS 5. MAJ 2010 COPENHAGEN LIVING LAB Njalsgade 106,2.
Læring i et vejledningsperspektiv
Omgangstone og kollegialitet
Vejlederens kommunikation
Karl Tomms Spørgsmålstyper Coaching øvelse Frokost
Køb det fulde sæt til 299 kr + moms
Barndommen er fremtiden Fremtidens institutioner 2015
Lederseminar 2014 Varde Kommune
At tale om sexualitet.
Peter Westmark Relationskompetence - det er de professionelle voksne der ansvar for kvaliteten af relationen STU - Træf Den
Hvordan spørger man anerkendende?
Aktiv lytning - Lyt nu godt efter.
Hvis du ønsker at opnå fremragende
Hvilken indflydelse har forældre på elevernes trivsel og læring?
DEN GODE LEDER FTF REGION NORDJYLLAND Aalborg den 2. november 2009
At være søskende… At være søskende i en familie med et anderledes, sygt eller handicappet barn. At være søskende til et barn med AD/HD.
Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Undervisning/vejledning - Hvordan kan man gøre? 1.
SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling
Karakterer og læring.
Anerkendende tilgang Organisationer er levende systemer, og ledelse er en relation Ledelse handler om relationer og sociale systemer Vi kan ikke ændre.
Præsentationens transcript:

Læreren som læringsleder Lærerpersonlighed-rolle og opgave Bachelorugen Oktober 2010

Hvordan oplever du det, når lærer støtter dig i at lære? ”…bare det der med at læreren er opmærksom og prøver at virke sådan rigtig positiv og sådan…det er som om det hjælper, synes jeg. Så har man meget mere lyst til at deltage end hvis de nu bare sidder og ser ud som om de meget hellere vil hjem.” Mette

Hvordan oplever du det, når lærer støtter dig i at lære? ”Så er vi gode til at arbejde sammen…lærer/elev…på den måde at vi har forskellige styrkesider, nu i engelsk….min lærer har boet i England og jeg er ret god til engelsk… såh.. vi bakker hinanden op….det rimer godt i længden, jeg vil sige sådan, man samarbejder med læreren.” Anton

Hvordan oplever du at en lærer er faglig dygtig? ” En god lærer kan finde ud af at forklare tingene på mange forskellige måder, hvis det nu er at man ikke forstår det…der er virkelig nogle lærere der .. når man ikke lige forstår hvad det er de siger, så forklarer de det bare en gang til på den samme måde. Og måske siger de det bare højere eller sådan noget …og det virker jo egentlig ikke så godt.”   Sanne

Undersøgelsesdesign Forundersøgelse: Andres forskning + Observationer Interviewguide: Kvalitative interviews Bearbejdning: Transskribering Analyse Kategorisering Teser om læring Dialogmøder med interessenter Teserne efterprøves Udformning af bogen ” Lærer og personlighed” samt inspiration til refleksionsmetoder ift. egen praksis Korrektion over tid med inspiration fra feltet

Nysgerrighed Hvad er det som lykkes?

Altså vil jeg 1. Sådan vil jeg opleves som professionel. stoppe med at… udvikle… fortsætte med at… 2. 1. 2. 3. Bjerresgaard: Lærer og personlighed Gyldendal 2006

Professionel personlighed Øjenåbner Rollemodel Relation Kommunikation Håndværker Viden Fag Didaktik Professionel personlighed Værdier Bjerresgaard: Lærer og personlighed Gyldendal 2006

Værdier og opgave Jeg gider ikke læse det med Blicher - der sker ikke en skid! Jeg tar ikke brusebad i skolen…hvorfor skal vi det? Jeg gider ikke gruppearbejde…der er altid larm! Hvad skal jeg bruge geometri til ?– jeg skal være bilhandler!

Systemteori ”Vi kan aldrig helt forstå verden udenfor os selv, men vi kan via vore egne meningsstrukturer kommunikativt koble os til den ydre verden.” Humberto Maturana

Bevidsthed Erfaringer Lærer Viden - Følelser Elev Bevidsthed Erfaringer Socialt system: Kommunikationen kommunikerer

  Kommunikation – en række valg Forståelse Indhold Måde Forståelse   Forståelse Indhold Måde Forståelse Indhold Måde

Jeg siger noget om, hvordan jeg tænker om dig. Sagen / indholdet Et budskab indeholder altid 4 aspekter Jeg siger noget om vores relation (appelaspektet) Jeg siger noget om mig selv Jeg siger noget om, hvordan jeg tænker om dig.

Hvad er sagen i det her ? Hvad hører jeg at du vil at jeg skal gøre, føle… Hvad hører jeg du er for én? Hvad hører jeg du tænker om mig ?

Spørge fremfor kommentere

Eksempler Lineære spørgsmål: Hvad er dit mål Eksempler Lineære spørgsmål: Hvad er dit mål? Hvad har du gjort for at nå det? Hvad sagde du? Cirkulære,relationære spørgsmål: Hvem vil blive berørt af dette? Hvem er problemet størst for - og mindst for? Hvem har fordel af..? Hvem er mest enige - mindst enige? ? Når vedkommende gør sådan, hvad tænker I/du så? Refleksive spørgsmål: Hvis du tænker et år frem…og I har en positiv relation…hvad er gået forud for det? Hvad skal til for at.. Strategiske spørgsmål: Kan din far hjælpe dig? Kan du gøre sådan at…? Inspiration: Karl Tomm

Reformulering ”Bevægelse i tankerne, går forud for bevægelser i handling”. Peter Lang