Undervisning af alle 9. klasser i Digital Post Ved Digital Vejleder Kathrine Mørcholdt Buus og Digitaliseringskonsulent Kristinna Andersen.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hjalleseskolen – Fremtidens 7. klasser
Advertisements

Dialog og samarbejde om uddannelsesparathed
Der er ingen programmer Det tager alt for lang tid at blive logget på
UU-Aalborg Evaluering af brobygning og intro 2013/14 Velkommen UU-Aalborg Ungdommens Uddannelsesvejledning.
Din kontakt med det offentlige starter på nettet
Vejgaard Østre Skole 29. august 2007
1 Folkeskolereformen -hvilke perspektiver giver den i forhold til dagens overskrift set fra en politisk synsvinkel Søren Kristensen.
EN HELHEDSORIENTERET UNGEINDSATS? ERFARINGER FRA NULPUNKTSANALYSEN AF ROUTE 25 V/ANNE MØLGAARD, RAMBØLL Alternative title slide.
Hvad skal vi i dag? Hvad er NemID?
Netbank Det offentlige Dk e-Boks
Borgernes barrierer for brug af IT
Temperatur på unges motivation Oplæg på CeFu-konference
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en mappe med materiale.
1 Alder år 55 % år 24 % år 17 % Hvor længe på VUC? 1 år 93%
Netværksgrupper for 7.–9. kl. i UU Skive •Den politiske målsætning er at 95% af en ungdomsårgang gennemfører en ungdomsuddannelse. •De unges muligheder.
Arbejdspladsudvikling
Hvordan fortæller vi borgerne at de skal betjene sig selv digitalt?
Den åbne skole.
Tjekliste Er din myndighed klar til Digital Post? Kan din myndighed modtage og besvare digital post? Test om det virker Sørg for at teste, om myndigheden.
Din kontakt med det offentlige starter på nettet [kommune, logo, dato]
3-timers møder Aarhus Universitetshospital 2014
Dialogisk læsning – Eksempler på spørgsmål
Nemt på nettet at understøtte og øge borgernes brug af NemID og digitale selvbetjeningsløsninger med udgangspunkt i den fælles offentlige digitaliseringsstrategi.
 87,4 % er i uddannelse (933)  59,0 % går i gymnasiet (629)  24,7 % er i erhvervsuddannelse (264)  1,0 % er i andre ungdomsuddannelser (11)  2,4 %
Din kontakt med det offentlige starter på nettet [kommune, logo, dato]
Tips & tricks Lærings-stile og it – den helt rigtige kobling Ny PIXI
9 steps på vejen – frem til i dag?. Siden 2010 = 6 årlige kalendere på 5 regioner. Del af kommunikationsstrategien = se på, om det er en bedre løsning?
It-hjælp til mindre it- parate virksomheder på biblioteker Aalborg og Vejle 12. og 13. september 2013.
Status på projektet It- hjælp til mindre it- parate virksomheder Kjersti Lunde, Projektleder, Erhvervsstyrelsen.
Digital Post til foreninger Kommunikation mellem det offentlige og din forening.
Vil du se detaljer om en fuldmagt, du har fået?
V/ Vibeke Mygind Horsens kommunes biblioteker – Ung og digital et tværgående projekt i Horsens kommune
Inspiration til reformarbejdet
- Hvad kan I forvente som forældre?
Kursus om borger.dk og brugen af digital signatur
Vejlederens kommunikation
Version 3.1 Velkommen til introduktion af Digital Post PS: Er du dårligt hørende eller seende, så flyt venligst op foran. Side 1.
Digital Post – kommunikationen til borgerne 9. september 2013.
Vejledning Alle skal have en uddannelse (95 %) Flere elever skal vælge erhvervsuddannelse Mål med udskoling: Eleverne klar til at træffe valg Ansvar:
Din kontakt med det offentlige starter på nettet [kommune, logo, dato]
It-hjælp til mindre it- parate virksomheder Kjersti Lunde, Projektleder, Erhvervsstyrelsen.
Hvorfor Digital Post? - og vejen dertil
It-medie linje Skolecenteret Jetsmark årgang.
video. Fællesoffentlige digitaliseringsstrategi: Alle over 15 år skal have NemID og Digital Postkasse efter november.
Hvilke ord betegner bedst din oplevelse af at skulle vælge en ungdomsuddannelse efter 9./10. klasse? (sæt gerne flere kryds)
Digital Post – kommunikationen til borgerne
Forældremøde Sortedamskolen 2013/14
For at få en postkasse på borger.dk, så du kan kommunikere digitalt med det offentlige, skal du være logget på med din digitale signatur. Du klikker nu.
Projekt uge 40 Tradium Hobro. Udgangspunkt: Vi ville øve eleverne og os selv i den kreative platform Bruge et fælles udgangspunkt for innovation: lav.
Reflektioner og erfaringer samt aktuel rapport fra DEA Genemførelse på erhvervsuddannelserne.
4.lektion: Hypoteser og evaluering 4 og sidste lektion i undervisningsforløbet ”Danmark i verden” baseret på kapitel 2 i bogen Luk Samfundet Op!, af Brøndum.
Hvad kan borgerne på sundhed.dk?
Ida Harlev og Tobias Smith, Syvstjerneskolen
Træning af mundtlighed årgang Fysik/kemi UL Synlig læring med it Agerbæk Skole og Starup Skole 2013.
Ny regering, nye tider – dag 1
Introduktion til borger.dk- ugen 2011 og bibliotekernes medvirken i kampagnen - v. projektleder på borger.dk-ugen og kommunikationsmedarbejder Jeanette.
Elevplaner Debatmøde med kontaktforældre. Dagsorden Velkommen Elevplaner Skolebestyrelsens indflydelse Elevplaner i den offentlige debat Fiktive elevplaner.
Vejle 4. oktober 2012 Hvordan fortæller vi borgerne at de skal betjene sig selv digitalt? Jeanette Leah Vinther, Kommunikations- og kampagnemedarbejder,
Velkommen 9. klasses forældre Ungdommens Uddannelsesvejledning Nordvestsjælland UU-vejleder Janne Matthiassen Tlf:
Projekt ”Unge med psykiske vanskeligheder – overgang fra barn til voksen” Vingsted den 18.marts 2015.
Undervisningsmaterialet er udarbejdet af Danmarks Matematiklærerforening for Finansrådet. Pengeuge Fagdage Den finansielle sektor og de unge Charlotte.
0. Kl 2016/2017.  I bh.kl skal undervisningen tilrettelægges og udføres således at eleven får kompetencer inden for:  1)Sprog  2)Matematisk opmærksomhed.
Evaluering af Aktiv rundt i Danmark lærernes observationer Følgende resultater er på baggrund af 1215 lærerbesvarelser af vores elektroniske spørgeskema.
J.nr. Virksomhedslister og digital kontakt til virksomhederne Oplæg til Beskæftigelsesregion Hovedstaden og Sjællands uddannelsesdage d. 10. og 13. januar.
I kan begynde med at fortælle om det! Den måde, I vejleder på efterskolerne, er unik! I gør det i ”det skjulte” – og taler ikke højt om det Få det frem.
Idékatalog Inspiration til arrangementer og aktiviteter Gå ind på www
- Kom tættere på dit barns skolegang
Modul 8: ”Sådan bruger du digital post og e-boks”
Forløbet: Unge – identitet, socialisering og sociale medier
Perspektiver i ungepakken Per Bredholt Frederiksen
Præsentationens transcript:

Undervisning af alle 9. klasser i Digital Post Ved Digital Vejleder Kathrine Mørcholdt Buus og Digitaliseringskonsulent Kristinna Andersen

Dagsorden Hvorfor gik vi i gang? Hvad gjorde vi? - Undervisningen - Andre tiltag Hvilken effekt? Evaluering Hvad så nu?

Hvorfor gik vi i gang? Samme udgangspunkt som alle andre – de unge tilmeldte sig ikke til Digital Post! VejleLandsplanForskellen årige32,5%34,6%-2,1% årige31,5%29,1%2,4% Alle borgere50,4%49,3%1,1% Data fra medio juli 2014

Hvad gjorde vi? Undervisning i Digital Post for alle 9. klasser Obligatorisk undervisningsforløb på 2 timer i uge med elementer fra Digital abc Færdigt undervisningskoncept sendt til alle skoler Første halvdel med fokus på begrebet ”det offentlige” Anden halvdel med fokus på oprettelse af digitale postkasser til eleverne

Hvad gjorde vi? Baggrunden for konceptet Ikke ressourcer til at nå rundt til alle folkeskoler Vurdering af hvor meget tid der reelt kunne afsættes til opgaven ude på skolerne Fokus på at øge forståelse for begrebet ”det offentlige” Prioritering at undervisningen indeholder tid til oprettelse af postkasser Inddragelse af lærerne i opgaven Forlængelse af Vejle Digitale skoler Pilottest på 2 skoler inden selve undervisningen

Undervisningen I: Introduktion Formål: At eleverne bliver nysgerrige på undervisningen, og at de får en fornemmelse af deres eget vidensniveau om Digital Post mv. Musikvideoen fra Digital abc Quizz’en fra Digital abc

Undervisningen II: Begrebet ”det offentlige” Gruppearbejde 1 eksempel på ord, I forbinder med det offentlige 1 eksempel på, hvad det offentlige kan hjælpe unge med Formål: At eleverne selv sætter ord på, hvad de forstår ved ”det offentlige” og finder situationer, hvor de har behov for at komme i kontakt med det offentlige

Undervisningen III: Introduktion til NemID, Digital Post mv. Formål: At eleverne opnår kendskab til og viden om, at digitale kanaler udgør fremtidens kommunikation med det offentlige NemID Digital Post Statistik om DP Husk at tjekke din post Din kontakt med det offentlige starter på nettet Brug for hjælp?

Undervisningen IV: Oprettelse af postkasser NemID bestilt i forvejen NemID aktiveret hjemmefra Oprettelse af postkasser i selve undervisningen Brev til konkurrencepostkasse

Andre tiltag Indsats for ungdomsuddannelser inkl. produktionsskoler mv.: → informationsmateriale til alle skoler → it-café på de skoler der ønskede det Kampagne ved busstoppesteder og pyloner på indfaldsveje Besøg på gågaden Facebook

Hvilken effekt? Statistik

Hvilken effekt? Konkurrencen for eleverne 43 breve til konkurrencepostkassen 3 glade vindere!

Evaluering: Udfordringer Tidsplan Tekniske udfordringer: → manglende billedlegitimation → nogle elever var under 15 år → bestilling og aktivering af NemID Kommandovejen: → valg af kommunikationsvej (nyhedsbrev, mail til skoleleder og intra) → svært at kommunikere helt ud til den enkelte lærer

Evaluering: Skole eller forældreansvar? Kommentarer fra evalueringen: ”Jeg synes ikke, at det er i orden, at skolens knappe tid med faglige aktiviteter skal gå med oprettelse af digital postkasse og hvad det medfører - hvornår er det forældrene skal have ansvar for deres børn, og det samfundet kræver i forhold til disse børn.” ”Mener ikke at en opgave af denne karakter hører til i skolen. Infoen om det offentlige ja, men det er en del af samfundsfag. Men det at bestille NemID er en privat sag og der er nok opgaver i skolen i forvejen” ” Ville ønske at det var forældrene, der skulle hjælpe de unge med at oprette digital postkasse og at fortælle deres børn om det offentlige.”

Hvad så nu? ?