SUI seminarhold: Intervention i unges fællesskaber Liselotte Ingholt Morten Nissen

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Undervisning i ”Relation”
Advertisements

Klasseledelse PIE 18/
Intro til kommende praktikanter og praktikvejledere
Censorformandskabets møde 25. oktober 2012
Midtvejskursus i biologi efteråret 2001 Teknologistøttet undervisning - Pædagogik og værktøjer.
Medborgerskab – på sporet
Lærersamarbejde i Aarhus september 2011 Aarhus Social- og Sundhedsskole.
Retorik og eksamen - den mundtlige eksamen i samfundsfag
Præsentation af Samfundsfag Næstved Gymnasium og HF
Social kompetence (arbejdstitel)
PSS-Promoting Social Skills
Pædagogisk psykologi 18. november Slides er i Absalon Feltet
Projekt i billedkunst Resten af tiden.
Pædagogisk psykologi 23. september Intro Dannelse og funktion Adfærd
Gymnasietid Lektielæsning Læringsstile. Lektielæsning Hvad er god lektielæsning? ◦ Man når at lave det, man har planlagt (realistisk planlægning) ◦ Man.
Ungdomsudvekslinger med ”Aktive unge”
Introduktion til vejledning i projektarbejde Anette Kolmos og Søren Hansen 30/8 og 20/
Socialt arbejde som fremstilling af subjekter i velfærdsstaten
Videnskab vs. praksis Evidens light Virkninger af idealer Prototyper Videnskabelighed i praksis Psyke & Logos 18. Januar 2008 Morten Nissen Københavns.
Morten Nissen Pædagogisk psykologi Morten Nissen
Morten Nissen Pædagogisk psykologi Morten Nissen
Pædagogisk Psykologi Forelæsningsnoter og andre praktiske oplysninger
Morten Nissen Pædagogisk psykologi Morten Nissen
Morten Nissen Liselotte Ingholt
Morten Nissen Pædagogisk psykologi Morten Nissen
Virtuelle verdener og rum Lisbeth Klastrup og Troels Degn Johansson IT-højskolen I København F-2002, Design, Kommunikation & Medier.
Læremiddelkultur I Folkeskolen
Praktik i 07 læreruddannelsen Niels Grønbæk Nielsen
Fremstilling af unge misbrugere Århus Kommune 17. Januar 2008 Morten Nissen Københavns Universitet
Fremstilling af vilde unge Case: Grupper Case: Plenum Planlægning Socialt arbejde og misbrug SUI seminarhold februar 2008 Morten Nissen Københavns.
Fællemødet 1. årgang januar Kl Velkomst v/ praktikkoordinator Thomas Thorning Kl Mødet med skolen set fra praktiklæreren? Praktiklærer.
Undervisningsevaluering Morten Nissen
Adgang til lyd: om informationsadfærd i relation til radioarkiver Præsentation af frit modul på kandidatuddannelsen, forår 2013 Mette Skov Sådan ændres.
Hvordan lettes overgangen relevant
03.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Klasser Oversigt, principper og teknikker Kapitel 3.
Fælleskommunal arbejdsgruppe nedsat af UUVs styregruppe 4 møder i alt = beskrivelse af indhold og forslag til organisation UUVs styregruppe tager den endelige.
Per Øhrgaard, Jette Eriksen, Sisse Oreskov
Møllevangskolen 22. November 2012
3.Lektion: Identitet 3.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel 3 i Luk Samfundet Op! af Brøndum og Hansen, Columbus.
Udeskolekursus Tårnby Kommune, august 2011
3.lektion: Magt og indflydelse
S søjle: ”Community i ord og praksis” Jacob A Cornett Morten Nissen
Community som intervention
Dagsorden Intro Oplæg: Virksomhedsteori og kripsy I v. MN
HELHED på Enghaveskolen Skoleåret HELHED på Enghaveskolen Definition på helhed De bedst mulige betingelser for at fremme det enkelte barns udvikling.
Studiefællesskaber videnskabsteori i almen studieforberedelse undervisning uden for klassen Favrskov Gymnasium
2. lektion: Anthony Giddens og det senmoderne samfund
Velkommen Første seminardag om RKV Den 23. februar 2010 i Silkeborg.
Formidlingskursus 2014 Gymnasiepraktik og Det rullende Universitet Klasserumskultur og elevernes forskellighed Susanne Th. Jensen Vicerektor Odder Gymnasium.
Velkommen til infoaften om de gymnasiale uddannelser Ungdommens Uddannelsesvejledning Nordvestsjælland.
Ved eksamen bliver de studerende prøvet i forhold til deres: Viden om grundlæggende begreber, teorier og forskningstraditioner vedrørende IT som medie.
Velkommen til Klasseforældremøde i x klasse. Aftenens program 1. Status på arbejdet med ”Forventninger til elever” v. klasselærer/ forældre 2. Udvikling.
Tjørnegårdskolen og VUC Roskilde – Fællesskaber - ensomhed: Hvornår er man med i et fællesskab, og hvordan ser man, at nogen er ensom? – Fokus på fællesskab.
Alt er på hjemmesiden nyfolkeskole.wordpress.com.
Oplæg om lektier Data og overvejelser.
REGULARITET & AUTOMATER Indhold
Unges fællesskabsdannelse og ændring af vaner ved gymnasiestart
Institut for Socialt Arbejde, onsdag den 6. maj 2015
Netværksledelse i den offentlige opgaveløsning
Oplæg om lektieintegreret undervisning Data og overvejelser.
Evaluering af undervisningen: samfundsfag Vi skal i dag evaluere (bedømme) undervisningen ift. disse emner: Planlægning Fagligt udbytte Arbejdsformer Lektiemængden.
Vælg layout 1. Højreklik uden for dit slide 2. Vælg et passende layout fra “drop ned” menuen Vis hjælpelinjer som hjælper ved placering af objekter 1.Højreklik.
”Global sundhed, civilsamfundsstøtte og bæredygtig udvikling”
Almen didaktik Niels Grønbæk Nielsen.
Almen Didaktik Indhold og form
”Global sundhed, civilsamfundsstøtte og bæredygtig udvikling”
Velkommen til.
Forløbet: Unge – identitet, socialisering og sociale medier
45116 Teknologisk Forandring og Postal Logistik
Videregående kvalitative metoder
Præsentationens transcript:

SUI seminarhold: Intervention i unges fællesskaber Liselotte Ingholt Morten Nissen

Dagsorden Introduktion Oplæg om holdets temaer m.v., MN Præsentationsrunde Planlægning –Herunder om arbejdsformer Generel diskussion Ganske kort om 22/9 Næste gang 15/9 – introduktion til case v. LI

Holdets temaer Gruppen / ”fællesskabet” som abstrakt socialteknologisk objekt –Funktionalisme? –At tænke i eller om det abstrakte rum –Institutionelle former: Ledelse, klasser, terapigrupper, community Udenfor murene – fællesskabet i sig (?) –Tönnies: Gemeinschaft & Gesellschaft Abstraktionen fra magt, stat Kontrakt, rationalitet (Kürwille) vs. slægt, naturbånd (Wesenwille – og ikke ”Naturwille” som jeg kom til at sige i timen, undskyld)

Holdets temaer Ungdom –moratorium, kvalificeret selvbestemmelse, ungdomsrum – ungdom udenfor kontekst? –”peer group” som udviklingsegenskab –social reproduktion formidlet over grupper – i 2 betydninger –Kategorier, typer, klasser Som begreber i markedsføring? Som begreber for aktørerne selv – symbolsk identitet og interaktion –Ungdomsuddannelser i skisma mellem regulering og selvregulering –Ungdomsgrupper på gadehjørnet – gadeplansarbejde

Holdets temaer Intervention i det selvregulerede –Ungdomsklubber er kriminalitetsforebyggelse –Risikobegrebet – linearitet eller cirkularitet –Forebyggelse som modernistisk social engineering –Det risikoforvaltende selvansvarlige subjekt

Præsentationsrunde Navn !! Øvrige studieaktiviteter Andre studierelevante aktiviteter og evt. case materiale Forventninger og evt. særlige forehavender

SUI seminarhold Et teoretisk fag - analysefag - ikke et øvelsesfag Kvalificerede konstruktive diskussioner om praktiske spørgsmål, med brug af teori som referencer Tværdisciplinært og tværvidenskabeligt Case-baseret

Undervisningsformen Deltagelse med oplæg Rullende planlægning –Fælles planlægning og forberedelse –Gerne arbejdsgrupper mellem gangene ”Kursusdage” med gæsteoptræden CBU –Real life, vilde cases –Case baseret eksamen!

Case Baseret Undervisning Strukturerede cases Vilde cases Real life cases Gymnasier Boy-bands – fans Socialt arbejde med misbrugere og vilde unge Forebyggelseskampagner