Velkommen til andet møde i Sparringsgruppen for Science-kommuner København Status for projekt Science-kommuner 2.Sådan gør vi i min Science-kommune - Assens 3.Korte orienteringer/synspunkter: - De nyuddannede naturfagsvejledere og kommunerne? - MetodeLab - kvik eksperimentel efteruddannelse - Talentseminar i november og projekt Sund Skole - Center for undervisning i natur, teknik og sundhed 4.Workshop: Hvor kan min organisation opnå synergi ved løsning af Science-kommunernes fælles udfordringer? 5.Næste møde
Projektorganisation Sparringsgruppens formål: - skal sikre, at projektet Science-kommuner udnytter synergier fra beslægtede nationale tiltag.
National Sparringsgruppe Foren. SKOLELEDERNEDanmarks Lærerforening Danske RegionerDI Skolekontakt Forsknings- og Innovationsst.Danske Science Gymnasier UndervisningsministerietUniversiteters Nat-dekankreds Kalundborgs Naturfagsbest.Naturvejlederforeningen Center f. Oplevelsesudvikling / ODA Science Centret ved Sorø Akademi Selvstændighedsf. - Young Enterprise Kommunernes Landsforen.? University College SjællandScience-kommunerne?
Værdi for gruppens medlemmer Understøtter implementering af egne strategier Adgang til at få egne budskaberne ud til kommunerne og profilere sig Adgang til inspiration, ideer og viden Adgang til eksisterende netværk og afsæt for nye netværk Indgå i familieskab om samarbejde, koordination og sammenhæng på NTS-området Styrker forudsætninger for lokal udvikling af naturfagsundervisningen, f.eks. efterudd. af lærere, økonomi, inddragelse af lokale kompetencer, undervisning i børneperspektiv
Projektstatus efter år 1 23 kommuner med 1/3 af landets elever deltager aktivt i læringsnetværk – (ikke de rigeste!) ”naturfagkoordinatorer” fungerer - men på forskellige vilkår naturfagskoordinatorer arbejder på: - forankring i politik, forvaltning, uddannelser og erhvervsliv, - sammenhæng i hele naturfagskæden - bedre rammevilkår for naturfag & ildsjæle kommunerne udvikler sig forskelligt i forskellig hastighed giv tid - Science rykker i kommunerne (1/2 mio. kr pr. år?) UVM har givet tilsagn om at støtte projektets år 2
23 projektdeltagere fordelt på regioner KommuneRegion BallerupHS HelsingørHS HvidovreHS RudersdalHS TårnbyHS HolstebroMidt HorsensMidt RandersMidt SilkeborgMidt ViborgMidt ÅrhusMidt MariagerfjordNord RebildNord GreveSjæll. KalundborgSjæll. KøgeSjæll. RoskildeSjæll. SorøSjæll. AssensSyd Faab.-Midt.Syd OdenseSyd SønderborgSyd VejleSyd
Ialt 53 kommuner interesseret i ideen - flere vil være interesserede, hvis de bliver opsøgt!
”Tænke-modellen” er gangbar
Meta-begrundelse for SK-udvikling visionen om Danmark som førende vidensamfund viden samt kreative og innovative evner er: 1) nøglen til udnyttelse af globaliseringens muligheder 2) grundlaget for vækst og nye jobs 3) basis for at tackle samfundets udfordringer indenfor f.eks. energiforsyning og bioteknologi nødvendigheden af mange børn og unges interesse i og ønsker til beskæftigelse indenfor natur, teknik og sundhed Frit efter UDKAST til Strategi- og handleplan for NTS-center
Projektår 2 er planlagt År 2 Døgnmøde Reg.møder aug./sep.09 Reg.møder jan./feb. 10 År 1 Møde ) Initiering 2) Forankring 3) Fornyelse
Aktuelle fælles udfordringer for SK 1.Evaluering af udviklingen af Science-kommuner på kommuneniveau - værktøj til kvalitetsrapporter 2.Nationale events for Science-kommunerne 3.Viden om "udvikling af lokale naturfaglige kulturer” - f.eks. via forskning i, hvad der virker 4.Involvering af virksomheder 5.Fælles Initiativpulje for Science-kommuner 6.Involvering af kommunens dagtilbud (før-skole) = indsatsområder i år 2 - jeres ideer til synergier?
Good practice i Science-kommuner Naturfagskoordinator Naturfagsbestyrelse Netværk af naturfagslærere Før MellemUd Videre Ungdom Forskning & Erhverv Ind Uformelle læringsmiljøer Naturfagsstrategi