Velkommen til andet møde i Sparringsgruppen for Science-kommuner 2008-2010 København 27.05.09 1.Status for projekt Science-kommuner 2.Sådan gør vi i min.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hjalleseskolen – Fremtidens 7. klasser
Advertisements

LEAN Akademy.
Fremtidens skole….. NATURFAG I FREMTIDEN Skolebestyrelsesmøde Skovvangskolen
Folkeskolereform 2014 En gennemgang af hvor vi på TDS er nu i forhold til forliget om ny folkeskolereform.
Science-kommune Sorø På vej ind i fremtiden… Mikael Scheby
1 NTS - visionen og knasterne…? Science-kommune-konference Horsens den marts 2010 Peter Norrild
Nordenskov Skoles implementering af
Science-kommune Sorø På vej ind i fremtiden… Mikael Scheby
Energi- & Vandværkstedet
mellem Miljøministeriet og KL
R UGVÆNGETS SKOLE - F REMTIDENS SKOLE ! Helhedsskole – et udviklingsskoleprojekt 2012/13.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Styringsnetværk som middel til at skabe lokal og kommunal udvikling
Invention og innovation i teknologiundervisningen
Qualifying In-service Education of Science Teachers Silkeborg
PR Kampagne for folkeskolen
1 COPENHAGEN FINANCE IT REGION - Mere vækst og innovation i krydsfeltet mellem finans og IT.
Visionen for ingeniøruddannelserne - erhvervslivets behov
Hvad kan København som hovedstad?
Velkommen til andet møde i den Nationale Inspirationsgruppe for
Sciencekommune Assens ”Jeg forventer at gøre en lille opfindelse hver tiende dag, og en stor hver sjette måned eller deromkring” Thomas Alva Edison.
Plan 2015 Vision: Y`s Men International Region Danmark er i 2015 en bevægelse, som lokalt, nationalt, internationalt og organisatorisk er klar til at engagere.
I Mariagerfjord Kommune vil vi frem- me børn og unges muligheder for at få del i de gode jobmuligheder i frem- tiden. Derfor vil vi gøre flere børn og.
NTS-centeret Nationalt center for undervisning i natur, teknik og sundhed - Fordi interessen for og kvaliteten af undervisningen i natur, teknik og sundhed.
ETwinning GRÆNSEOVERSKRIDENDE DATING sådan og derfor Den lovmæssige baggrund for internationalisering i skolen SkoleIntra Kolding
Velkommen! Til projektseminar på ferskvandscentret marts 2008 ___________________ Udviklingsprojekt Invention og Innovativ Naturvidenskab i teknologiundervisningen.
4. Møde i Sparringsgr. for proj. Science-kommuer Tid: Onsdag den 26. maj kl Sted: Danmarks Lærerforening (DLF) Dagsorden: 1.Velkomst og dato for.
1 Naturfagene i skolen? UVM’s road show febr.-marts 2009 Peter Norrild.
Baggrund Mål Fremtidsperspektiver Lidt historie ApEx – Center for anvendt oplevelsesøkonomi – Dansk videncenter for oplevelsesøkonomi.
Tove Heidemann CVU-Sønderjylland Det globale udsyn – hvordan fremmer vi det i skolen ? Sønderjylland i Verden 3. oktober 2006 Tove.
Science Team K Slutrapport fra evalueringen Henrik Busch, Jan Sølberg, Finn Horn 3. november 2006.
Det midlertidige vækstforum. sommer 2005 – 1. april 2006 Det nuværende fra 1. april 2006 Etableringen af Vækstforum Sjælland.
Science-kommune Sorø På vej ind i fremtiden… Mikael Scheby Naturfagskoordinator i Sorø Kommune.
De naturvidenskabelige kompetencer og erhvervsudviklingen – et samspil v. Udviklingschef Søren Ring, Region Hovedstaden.
Uddannelsesniveau og erhvervsudvikling - lokalt og regional
Tjek-ud konference Projekt styrket genoptræning og rehabilitering af personer med erhvervet hjerneskade 22. September 2014 Velkommen.
Inklusion med læring Hvilke navne??.
”Hvordan giver vi Sønderborgs børn gode grønne vaner som fremtidige borgere?”
VEU-Centrenes rolle i løsning på voksen- og efteruddannelsesområde
Til etablering af science klubber Materialet kan give: Inspiration til opstart af science klub Indblik i andres erfaringer Bud på, hvilke overvejelser.
Velkommen til Kick-off for projekt Science-kommuner Vejle Mødets formål: Etablere fælles opfattelse af mål, opgavedeling og arbejdsform.
Potentialerne i den (nye) åbne skole
Ledelsesmæssige og kvalitets- udviklingsmæssige overvejelser Ved udarbejdelsen af Handlingsplan for øget gennemførelse 2013 på SOSU C Oplæg på orienterings-
Velkommen til Science-kommunernes femte fælles møde Mødeleder: Hans Colind Hansen, Dansk Naturvidenskabsformidling.
ScienceTalenter. Hvorfor satse på talenterne? politisk fokus talenterne keder sig Mensaskoler og Elitegymnasier positiv feedback på andre elever.
Velkommen til inspirationsdag Kompetencestrategi – hvordan?
Konference Internationalisering – velfærd og udvikling ”Internationaliserings perspektiv for rekruttering, efteruddannelse og.
Konference om efteruddannelse og kompetenceudvikling
Integration af undervisning om kliniske retningslinjer i professionsbacheloruddannelsen - ideer og tanker Lea D. Nielsen, Cand. Cur, Adjunkt, UC Syddanmark,
Oplæg på ”Go Glocal”, Professionshøjskolernes Internationale Årskonference 13. november 2014 Tine Andersen,
Velkommen til andet fælles møde Science-kommuner Vejle Mødets formål: 1.styrke indbyrdes netværk 2.best practice til lærernetværk 3.afklare.
Statusmøde - Science-kommuner Velkommen Tid: Torsdag den 16. april, 2009 Sted: Økolariet, Vejle Deltagere: ”Naturfagskoordinatorer” Formål: - orientere.
TALENTUDVIKLING I GYMNASIET MATEMATIK-ØKONOMI-SAMFUNDSFAG  Hvad er talent?  Metoder  Organisation og motivation  Konkrete eksempler  Hvad er talent?
MODUL 3A KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Involvering.
Lederkonferencen 9. juni 2010
Fremtidens folkeskole i et ledelsesperspektiv Forum Anders-Peter Østergaard Børne- og ungedirektør Lolland Kommune
Borgermøde i distrikt Engskov Mandag d. 23. marts 2015 kl
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
Workshop 4 Hjerteforeningens politiske arbejde
BALTORPSKOLEN Skoleåret 2015/2016.
Regional udvikling (1) Regionsrådet skal varetage nedennævnte regionale udviklingsopgaver: a) Udarbejde regionale udviklingsplaner og varetage opgaver.
1 Vision Region Syddanmark har en HR-funktion, som via initiativ, dialog og samarbejde understøtter forretningsområdernes behov for HR ydelser HR sætter.
SAMMEN GØR VI DIG BEDRE 1 SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling.
Hvad er AKADEMIET for Talentfulde Unge?
Projekt X – Udvikling af undervisning i et krydsfelt
Science-kommuner Finansiering: Undervisningsministeriets pulje
Jan Feb Mar Apr Maj Jun Jul Aug Sep Okt Nov Dec
SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling
Gladsaxestrategien omfatter også erhvervslivet
Ønske om sammenhængende uddannelsespolitik
Præsentationens transcript:

Velkommen til andet møde i Sparringsgruppen for Science-kommuner København Status for projekt Science-kommuner 2.Sådan gør vi i min Science-kommune - Assens 3.Korte orienteringer/synspunkter: - De nyuddannede naturfagsvejledere og kommunerne? - MetodeLab - kvik eksperimentel efteruddannelse - Talentseminar i november og projekt Sund Skole - Center for undervisning i natur, teknik og sundhed 4.Workshop: Hvor kan min organisation opnå synergi ved løsning af Science-kommunernes fælles udfordringer? 5.Næste møde

Projektorganisation Sparringsgruppens formål: - skal sikre, at projektet Science-kommuner udnytter synergier fra beslægtede nationale tiltag.

National Sparringsgruppe Foren. SKOLELEDERNEDanmarks Lærerforening Danske RegionerDI Skolekontakt Forsknings- og Innovationsst.Danske Science Gymnasier UndervisningsministerietUniversiteters Nat-dekankreds Kalundborgs Naturfagsbest.Naturvejlederforeningen Center f. Oplevelsesudvikling / ODA Science Centret ved Sorø Akademi Selvstændighedsf. - Young Enterprise Kommunernes Landsforen.? University College SjællandScience-kommunerne?

Værdi for gruppens medlemmer Understøtter implementering af egne strategier Adgang til at få egne budskaberne ud til kommunerne og profilere sig Adgang til inspiration, ideer og viden Adgang til eksisterende netværk og afsæt for nye netværk Indgå i familieskab om samarbejde, koordination og sammenhæng på NTS-området Styrker forudsætninger for lokal udvikling af naturfagsundervisningen, f.eks. efterudd. af lærere, økonomi, inddragelse af lokale kompetencer, undervisning i børneperspektiv

Projektstatus efter år 1 23 kommuner med 1/3 af landets elever deltager aktivt i læringsnetværk – (ikke de rigeste!) ”naturfagkoordinatorer” fungerer - men på forskellige vilkår naturfagskoordinatorer arbejder på: - forankring i politik, forvaltning, uddannelser og erhvervsliv, - sammenhæng i hele naturfagskæden - bedre rammevilkår for naturfag & ildsjæle kommunerne udvikler sig forskelligt i forskellig hastighed giv tid - Science rykker i kommunerne (1/2 mio. kr pr. år?) UVM har givet tilsagn om at støtte projektets år 2

23 projektdeltagere fordelt på regioner KommuneRegion BallerupHS HelsingørHS HvidovreHS RudersdalHS TårnbyHS HolstebroMidt HorsensMidt RandersMidt SilkeborgMidt ViborgMidt ÅrhusMidt MariagerfjordNord RebildNord GreveSjæll. KalundborgSjæll. KøgeSjæll. RoskildeSjæll. SorøSjæll. AssensSyd Faab.-Midt.Syd OdenseSyd SønderborgSyd VejleSyd

Ialt 53 kommuner interesseret i ideen - flere vil være interesserede, hvis de bliver opsøgt!

”Tænke-modellen” er gangbar

Meta-begrundelse for SK-udvikling visionen om Danmark som førende vidensamfund viden samt kreative og innovative evner er: 1) nøglen til udnyttelse af globaliseringens muligheder 2) grundlaget for vækst og nye jobs 3) basis for at tackle samfundets udfordringer indenfor f.eks. energiforsyning og bioteknologi nødvendigheden af mange børn og unges interesse i og ønsker til beskæftigelse indenfor natur, teknik og sundhed Frit efter UDKAST til Strategi- og handleplan for NTS-center

Projektår 2 er planlagt År 2 Døgnmøde Reg.møder aug./sep.09 Reg.møder jan./feb. 10 År 1 Møde ) Initiering 2) Forankring 3) Fornyelse

Aktuelle fælles udfordringer for SK 1.Evaluering af udviklingen af Science-kommuner på kommuneniveau - værktøj til kvalitetsrapporter 2.Nationale events for Science-kommunerne 3.Viden om "udvikling af lokale naturfaglige kulturer” - f.eks. via forskning i, hvad der virker 4.Involvering af virksomheder 5.Fælles Initiativpulje for Science-kommuner 6.Involvering af kommunens dagtilbud (før-skole) = indsatsområder i år 2 - jeres ideer til synergier?

Good practice i Science-kommuner Naturfagskoordinator Naturfagsbestyrelse Netværk af naturfagslærere Før MellemUd Videre Ungdom Forskning & Erhverv Ind Uformelle læringsmiljøer Naturfagsstrategi