Faglige kvalitets- oplysninger 15. januar 2010. Faglige kvalitetsoplysninger - formål At udvikle og afprøve et katalog af syv redskaber for at Understøtte.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Må vi kigge indenfor? - information som grundlag for en bedre offentlig sektor Indlæg ved Evalueringskonference 2007 Thorkil Juul.
Advertisements

Samspil på tværs i Silkeborg Oplæg 09. maj 2012 – Thisted UU leder Erik Rohde.
Agi Csonka, direktør Danmarks Evalueringsinstitut
Nye krav og besparelser – hvordan sikrer vi kvaliteten v/ Dorte Bloch
Forældre Skødstrup Skole sept. 2013
Afbureaukratisering Alle taler om det – ingen gør noget ved det.
New Insight - Noter til præsentation
Sprogvurderinger af 3-årige
At lede liv og læring Børne- og ungedirektør Jan Præstholm, Svendborg Kommune.
Aalborg Universitet og Aalborg Kommune.  Gearing af organisationen til at understøtte et højt specialiseret neurofagligt niveau i kommunen gennem målrettet.
Administrative pejlemærker i BUF
Billum skole Overordnet udviklingsplan Den politiske beslutning fra 2007 omkring skole/SFO danner baggrund for dette materiale. Planen er til debat og.
Mellem styring og faglighed Jagten på kvalitetens væsen EVA 10 år 15. September Klaus Majgaard.
Date :31 1.
Kompetencebeskrivelser for ledelsesteamet Skolerne i Ullerslev
Ledelsesrum af Ove K. Pedersen
Ledelse af skoleledelse 11. februar 2010 Klaus Majgaard.
Tillid Temadag for AMIR
Resultatbaseret styring – hvordan kan det bruges i Danmark?
Ledelsesudfordringer i sociale institutioner
Sammenhæng: Reduktion af det daglige energiforbrug. Energiforbruget i den enkelte kontraktstyrede enhed skal nedbringes med 2% om året. Mål: Aktiviteter.
Mission - Vision – Strategi Udkast for Børne- og Ungdomspsykiatrisk Center Centerledelsen - Herning 6. marts 2007.
Ole Gregersen Afdelingsleder Socialforskningsinstituttet
Sundhedsaftaler De endelig rammer for arbejdet med den kommende sundhedsaftale kendes endnu ikke Udkast til ny bekendtgørelse og vejledning er sendt i.
Randers Hvorfor mål - og rammestyring i Randers Kommune (og de fleste andre) ? Virker det?
Udmøntning af reform på specialområdet BUU 30
Pædagogisk ledelse af erhvervsuddannelser
Læring og inklusion i skolen
Dan Zielke og 1.
Evaluering af dagtilbud Oplæg til DLO’s konference København 25. april 2007 Anne Kjær Olsen og Pia Vinther Dyrby konsulenter på Danmarks Evalueringsinstitut.
Hvilke lærere vil jeg have på mit lærerværelse i morgen ?
Kulturpolitisk temamøde, Struer Byråd, 20. november 2007 STRUER KOMMUNE Møde den 29. november 2007 Til første møde om Udviklingsprojekt på Dagtilbudsområdet.
KULTUR FOR ALLE. Hovedbudskaber I: ”Ikke brug for flere kulturinstitutioner!”
▪ Dansk kvalitetsmodel på det sociale område Forberedende møder august 2008.
DLO-konference i OCC d. 27. november 2006 Hvad driver kommunerne til markante strukturændringer? Oplæg ved børne- og kulturdirektør Per B. Christensen,
Evaluering og dokumentation - Tendenser og strategiske udfordringer Primo Netværksgruppe 18. Juni 2007 Tim Jeppesen, direktør.
LÆRING, LEG & BEVÆGELSE.
Nye ældre – nye muligheder
sammen om sundhed Sundhedsforum
KVIK Kvalitet og evaluering Centre selvevaulerer Dec. inst. i gang Centre forbedrer Øget fokus på resultater og dokumentation Centre selvevaulerer.
Evidens, evaluering & dokumentation - skærpet ansvarsfordeling og skærpet faglighed Børne- og Kulturchefernes årsmøde, 15. november 2007 Merete Konnerup,
Evaluering på dagtilbuds- og skoleområdet BKF Regionsformandsmøde 23. Maj 08.
Temaer for mødet Aktuelle kommunale udfordringer Formålet med det fælleskommunale kvalitetsprojekt Forventninger til regeringens kvalitetsreform Det videre.
Børneområdet blev kommunalt – åbner det for en spændende ny fortælling Socialrådgiverdage d. 25. september 2007 Ved formand for Børne- og Kulturchefforeningen.
Generelle udfordringer og perspektiver i kommunernes arbejde med kvalitet, effektivitet og styring  Oplæg ved Børne- og Kulturdirektør Per B. Christensen,
Introduktion til KVIK KvalitetsVærkøj til udvikling af Innovation og Kompetence Standardoplæg til hele organisationen.
Dagtilbudskonference i Bella Center d. 13. september Tale ved Per B. Christensen, formand for Børne- og Kulturchefforeningen Kommunale udfordringer på.
Fælles møde med Børne- og Ungeudvalget og strategiudvalget 18. august 2008.
Fremtidens folkeskole i et ledelsesperspektiv Forum Anders-Peter Østergaard Børne- og ungedirektør Lolland Kommune
Kommunernes behov for forskning AKF seminar 25. september 2007 Ved formand for Børne- og Kulturchefforeningen og Børne- og kulturdirektør i Næstved Per.
Lederskab og organisering - Om at skabe dynamiske rammer Børnechef Kirsten Pamperin.
Program for læringsledelse Ved Birgit Lindberg, Sekretariats- og dagtilbudschef 12. januar 2016.
1 Faglige udfordringer og kommende initiativer på dagtilbudsområdet Ny Dagtilbudslov Læring, udvikling, omsorg og dannelse Pædagogiske læreplaner Krav.
Maj 2008 Den optimale centralisering Case: Dagtilbud.
Generelle udfordringer og perspektiver i vores arbejde med kvalitet, effektivitet og styring KL, Middelfart 4. december 2007 Klaus Majgaard.
Den 29. september 2009 FURESØ SÆTTER LYS PÅ BØRN OG UNGE VELKOMMEN TIL KONFERENCE OG UDSTILLING De gode overgange – det vi vil.
Kvalitet i Dagplejen Christina Barfoed-Høj, specialkonsulent, Socialministeriet. 18. maj 2010.
BKF Børne- og Kulturchefforeningen Dagplejen – en central brik i kommunernes dagtilbud -BKF-synspunkter om omstilling på dagtilbudsområdet på FOA- konference.
Bente Jensen, LANDSKONFERENCE 2006 Udsatte børn i dagtilbud Hvad ved vi, hvad gør vi - og hvordan kan kvalitet fremmes? Oplæg på FOA Landskonference,
Beskæftigelsesområdet
VELKOMMEN TIL HALVÅRSMØDET DEN 16. NOVEMBER 2016
Vidensbaseret praksis i botilbud
Inklusionsudvikling Konsulenter fra Inklusionsudvikling
Optakt til samarbejdet om sundhedsaftaler og praksisplan 2014
Præsentation af Socialstyrelsens Praksiskonsulent-korps
Ny kvalitetsdagsorden og pakkeforløb
Udkast til principper for forældresamarbejde Et stærkt samarbejde mellem forældre og personale skal styrke vores fælles indsats for børn og unges trivsel.
Det er en politiske bestilling!
Lær med Familien - et projekt om forældreinvolvering i folkeskolen
Program Kort introduktion til hovedområder i den nye dagtilbudslov
Præsentationens transcript:

Faglige kvalitets- oplysninger 15. januar 2010

Faglige kvalitetsoplysninger - formål At udvikle og afprøve et katalog af syv redskaber for at Understøtte medarbejdere og ledere i dagtilbud i det daglige kvalitetsudviklingsarbejde Måle og dokumentere resultaterne af den faglige indsats Sammenligne den faglige kvalitet – over tid, i eller på tværs af kommuner Give oplysninger om den faglige kvalitet til borgere, politikere, forvaltning og dagtilbud Står på de ti principper for god decentral styring Inddrager erfaringer fra det fælleskommunale kvalitetsprojekt

Principper for decentral styring Klar ansvarsfordeling mellem stat og kommuner 1.Tydeligt opgaveansvar over for borgerne 2.Enkeltsager løses konkret Mål- og rammestyring er grundlag for samarbejdet mellem stat og kommuner 3.Klare mål og fokus på resultater 4.Dokumentation af indsats og effekt Klart politisk ledelsesansvar og rum for ledelse og medarbejdere i de udførende institutioner 5.Politiske målsætninger er styrende for indsatsen 6.Decentralt ledelsesrum og metodefrihed 7.Mål og resultater synliggøres for borgerne 8.Aktiv inddragelse af medarbejdere og brugerne Fælles ansvar for forenkling af regulering og dokumentation af den kommunale opgaveløsning 9.Systematisk forenklingsindsats af regulering Målrettet tilsyn med de kommunale serviceopgaver 10.Nye former for kvalitetssikring

Dokumentationsinitiativer Krav i sektorlovgivning Nationale dokumentationsprojekter Kommunalbestyrelsens kvalitetskontrakt (2010) Faglige kvalitetsoplysninger (2011) Pilotforsøg med sammenlignelige brugertilfredshedsmålinger og faglige kvalitetsoplysninger Samtidig afbureaukratisering – fx børnemiljøvurderinger, pædagogiske læreplaner, forsøg med elevplaner og kvalitetsrapporter

Redskaberne tager udgangs- punkt i de pædagogiske læreplaner og omhandler primært tre lærerplanstemaer:

Katalog af redskab til dagtilbud Børnemiljøtermometeret og relationsværktøjer Farvel til dagtilbud og goddag til skolen Læringshjul til dialog og vurdering af børns kompetencer Metafortællinger om børns sproglige udvikling Måling af børns sociale og læringsmæssige kompetencer (HPA) Sprogvurdering af treårige og i børnehaveklassen Temperaturmåling

Organisering Projektet ledes af en styregruppe bestående af KL, Indenrigs- og socialministeriet, Undervisningsministeriet og Finansministeriet Ekspertgruppe bestående af eksperter med speciale i bl.a. sprog, småbørns pædagogik, socialt udsatte, læsning, inklusion, evaluering og dataindsamlingsmetoder Syv redskabsgrupper bestående af forvaltninger, dagtilbud, konsulenter og eksperter

Pilotkommunerne Som deltager får kommunerne: Indflydelse på redskabernes form og indhold Erfaring med at anvende redskaber, der måler og dokumenterer den faglige kvalitet Viden om den faglige kvalitet til brug for kvalitetsarbejde Et tæt samarbejde med andre kommuner Sparring fra eksperter til at udvikle og dokumentere kvaliteten af kerneydelsen

Pilotkommune Det forventes, at man som deltager: Udfordrer og inspirerer arbejdet med udvikling og afprøvning Har forældrebestyrelsernes, direktionens og politikernes opbakning Frigør de nødvendige ressourcer & selv afholder transportomkostninger

Plancherne kan findes her:  Kvalitetsreform  Kvalitet & styring  Viden om kvalitet  Faglige kvalitetsoplysninger Yderligere oplysninger hos projektleder Signe Bohm