Demonstrationsskoleprojekt:

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Status på implementering af digitaliseringsstrategi
Advertisements

Lidt om vejleder rollen
Folkeskolereform 2014 En gennemgang af hvor vi på TDS er nu i forhold til forliget om ny folkeskolereform.
NUVÆRENDE PRAKSIS PÅ UCV: - Anvendelse af almindelige vejledningsmetoder. - Sporadisk intensiveret vejledning (iværksat på baggrund af akut behov). -
Anvendelsesorienteret undervisning – Pædagogisk It
Design för lärande i en digital, multimodal lärmiljö
Dialogmøde 16. maj 2013 Skolebestyrelser og Familie- og Kulturudvalget.
TEMA Undervisningspraksis med og i digitale medier
Digital produktion - elever som didaktiske designere
Udfordringer – hvorfor deltager studerende ikke?
Digital produktion - leg og læring på begyndertrinnet
Forskningen i ITMF-projekterne
Styring og dialog Reformgrupper Ledelsesudvikling - Sikre at lederne er rustet til opgaven. Politisk system De overordnede rammesættende beslutninger for.
’Afklaring om valg af erhvervsuddannelse via frivillig brobygning’
Børns brug af interaktive medier - inspiration til ny læringspraksis i skolen Birgitte Holm Sørensen Forskningsprogramleder Ph.d. Danmarks Pædagogiske.
Vejledningsforløb med læringskontrakt
Børn med særlige forudsætninger – fælles puc
Velkommen til Absalonskolen i Holbæk
LP-modellens Landskonference 2014 i Horsens
Lærerens didaktiske design Elevernes didaktiske design
It i folkeskolen SkoleIntra-træf 2011
Ledelse i den digitale skole - selvevaluering af udbyttet af it Uddannelsesforum 4. november 2008 kl. 14: :50 Konsulent Sanya Pedersen, Danmarks.
Bedre udbytte af it i skolen Et seminar til skoleudvikling Marianne Hornskov og Sanya Pedersen Danmarks Evalueringsinstitut.
Refleksionsmodel – hvad går det ud på?
Fællesskaber for Alle Forældres betydning for børns
Udvikling af skole/hjemsamarbejdet på Højmeskolen
©B H Sørensen & K Levinsen Aalborg Universitet 2014 Danmarks Læringsfestival 2014 Projektet etableres Interventioner Løbende implementering Interventioner.
iPads i sprogundervisningen – erfaringer fra forskning i praksis
Vejledningsetik og forskerens samfundsansvar Søren Holm.
EUD reform konference 16. september 2014
- fra digitalt læremiddel til digitalt læringsforløb
Ipads i en skole i bevægelse Bente Meyer, Institut for Læring og Filosofi, Aalborg Universitet, København,
9. klasse Ranum Efterskole Formål med opgaven Du skal arbejde med et tværgående emne med en problemstilling. I får et overordnet emne. Herunder.
HVAD BETYDER SKOLEREFORMEN FOR MIG SOM FORÆLDER PÅ NORDBYSKOLEN? Som forælder på Nordbyskolen vil du til næste skoleår møde nye ting, men det meste vil.
Problemstilling Hvordan tilrettelægges et læringsforløb der understøtter lærens kompetenceudvikling ved implementering af ipads i undervisningen Lærerne.
PARALLELUNDERVISNING: - brugen af en digital læreplatform
Nye digitale muligheder i overbygningen KL, Odense Birgitte Holm Sørensen Forskningsprogrammet Medier og it i læringsperspektiv DPU, Aarhus Universitet.
Lærerprofessionen.
Færre bøger – mere IT Karin Levinsen Forskningsprogrammet Medier og IT I Læringsperspektiv DPU, Aarhus Universitet Hvordan får vi mere it? Skal vi have.
Et fagligt løft af folkeskolen.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm"
Dansk på mellemtrinnet Blåvandshuk Skole 2014
v/ Jakob Harder, vicedirektør Undervisningsministeriet
Samarbejdet mellem medarbejderne i skolen. Petersmindeskolen
Hvilket arbejde udfører AKT-læreren
Kvalitetssikring af lærerpræstationer - Hvordan?
Ny nordisk skole Mandag den 2. februar 2015
Univeristy College Syddanmark, 23. marts 2015 – set fra evaluators perspektiv Dorthe Carlsen. Odense,
Ledelsesmæssige udfordringer ved pædagogisk anvendelse af it
Forældremøde 8. klasse Orientering om Vejledning & UEA-undervisning.
©B H Sørensen & K Levinsen Aalborg Universitet 2014 Konference – Odense d. 11 sept Demonstrationsskoleprojekt Elevernes egenproduktion og elevinddragelse.
Formidlingskursus 2014 Gymnasiepraktik og Det rullende Universitet Klasserumskultur og elevernes forskellighed Susanne Th. Jensen Vicerektor Odder Gymnasium.
Pædagogisk it (pæd-it) Case fra Søndervangsskolen i Hammel som vandt e-læringsprisen i Uddannelsesinstitutionens tilrettelæggelse af uddannelsen.
Digital forandringsledelse
AKT på Dybbøl Skolen.
PI-modellen: fra Projektidé til Innovation
Digital produktion og Didaktiske designere
Inklusion og Specialviden
Samskabelse – forældre som ressource Rådet for Børns Læring, 8. April 2016 Rikke Slot Johnsen, konsulent Aarhus Kommune T: E:
Filmen er tænkt som et debatoplæg og et forsøg på at skabe fokus på om det vi gør faktisk virker! Filmen viser 5 forskellige undervisningssituationer med.
Tværfaglig, tværorganisatorisk og tværsektoriel arbejde.
Implementering af PALS
UNIVERSITY OF COPENHAGEN
Regionsprojekt på Campus Køge
Kurset i fase 1 er 2-delt:  I første del og som introduktion præsenteres du for definitionen af Flipped Learning. Og du præsenteres for en didaktisk skitse.
Årshjul Dec Jan Nov Feb Okt Mar Sep Apr Aug Maj Juli Juni
Projekt: Koncept til formidling
Digital forandringsledelse
Læringsmål og niveaubeskrivelser
Foreløbig tidsplan for implementering af EUD-aftalen
Præsentationens transcript:

Demonstrationsskoleprojekt: Elevernes egenproduktion og elevindragelse Lærere og elever som didaktiske designere - nye lærerroller   Vivian Skibby, 10. klasse UngdomsCenter Vejle Karin Levinsen, Aalborg Universitet Birgitte Holm Sørensen, Aalborg Universitet

AGENDA Introduktion til projektet Didaktisk rammedesign model Lærere og elever som didaktiske designere Intervention – praksiseksempel 10 kl. Læringsmål – evaluering som læringspraksis Spørgsmål og diskussion

Partnere i projektet 2 universiteter 3 university colleges 5 skoler Absalons Skole Antvorskov Skole Filstedvejens Skole Hellerup Skole 10.kl.  UngdomsCenter Vejle

Demonstrationsskoleprojekt Elevernes egenproduktion og elevinddragelse 2013-2015 Her er vi i tidsplanen Projektet etableres Interventioner Løbende implementering Interventioner Videnspredning Formidling Afslutning, Videnspredning Aug. 2013 Nov. 2013 Sommer 2014 Apr. 2015 Dec. 2015

Elever agerer som didaktiske designere i relation hertil Elevernes digitale produktion Projektets didaktiske mål: at eleverne udvikler kompetencer til at tage styring i sin egen kompetenceudvikling Lærere og elever som didaktiske designere Læreren opsætter didaktisk rammedesign: mål, indhold, organisering, ressourcer og evaluering Elever agerer som didaktiske designere i relation hertil Feedforward

Elever som producenter Elever som didaktiske designere Produktion af læringsressourcer til 7.kl. 10 kl. Fysik og dansk

Intervention 6 på UCV – Dit nærmiljø Læreren som didaktisk rammesætter Eleverne som dobbelt-didaktiske designere mål, indhold, organisering, ressourcer og evaluering

Lærerrollen i produktionsprocesser Rammesætter Vejleder Medlærer Facilitator Videnleder Horisontal vertikal lærerposition Tilstedeværende lærerposition

Elever som producenter Elever som didaktiske designere Læringsmål – evaluering som læringspraksis Produktive reflektioner og praksis Elever som producenter Elever som didaktiske designere

Elever som producenter Elever som didaktiske designere Objectives – evaluation as learning practices Lærer og elever verbaliserer I børnesprog Fagfaglige læringsmål Mål for produktionen Elever som producenter Elever som didaktiske designere Verbaliserede mål I børne sprog Stiladserer elevernes ejerskab til mål Stiladserer elevernes focus

Eksempel Remediering af eventyr - 1ste klasse Læringsmål som produktionskrav Fagsprog børnesprog Karakterer Andre kan se, hvem der er hvem Følelser Andre kan se, hvordan de har det Stedet Andre kan se, hvor det foregår Narrativ form Andre kan forstå ,hvad der foregår ... ... ... ... Opfyld mål tjek om alt er som det skal være

Eksempel Remediering af eventyr - 1ste klasse Læringsmål som evalueringskriterier Kan andre (5te klasse) se, hvem det er og hvordan de har det? Kan andre (5te klasse) forstå, hvad der foregår?

Eksempel Remediering af eventyr - 1ste klasse Læringsmål som peer forslag Hvis vi ser et closeup afHans der holder pinden .... Så kan vi bedre forstå, hvad der foregår Hvis heksen bliver drejet lidt .... Så kan vi se, at hun er vred

Eksempel Remediering af eventyr - 1ste klasse 5te klasse er målgruppen Læringsmål som summative evalueringskriterier 1st grade Kan i se hvem det er? Hvordan har Hans det? Hvorfor har han det sådan? Hvor foregår scenen? Hvorfor har de en kniv? ... ... Kan du genfortælle historien?

Læringsmål - evaluering - multible former Læringsmål som summative evalueringskriterier Læringsmål som produktionskrav Fagsprog børnesprog Læringsmål som evalueringskriterier Læringsmål som peer forslag

Spørgsmål og diskussion