Ipk-model.2 idé Ideen med at modellere en interpersonel kommunikationssituation – set med videnskabsteoretiske øjne er at vise og give overblik over :

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Tema 4: Regulering af følelser Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Advertisements

Overordnet målsætning:
Hej. Jeg hedder Ronja, og jeg har fået en gynge i julegave.
At forholde sig professionelt Anne Skov
At bruge disse to ord rigtigt
Om nærhed og distance mellem uddannelsesinstitution og praksisfelt
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne beskriver og italesætter ofte sig selv med de ord, som voksne brugte om dem, da de var børn. Mange.
Forældremøde Lærkebo. Mariagerfjord Kommune.
Verber/Sagnir Hvordan bøjes de?.
Evaluering og effektmåling i aktiveringsindsatsen
Ved egen kraft Marte Meo En udviklingsstøttende metode
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
Processuelle netværksmøder – et psykologisk perspektiv på samarbejde i praksis Af Rikke Kann, cand. psych. Speciale ved Institut for Psykologi, Københavns.
Morfemer mvni-selandia.
Det svære liv i en sportstaske
Den svære ungdom Om unge i gråzonen.
Læringsstile og lektier
Energi- & Vandværkstedet
Børn og Smerter Visualisering & smertehåndtering Udvidet familiekursus, d. 6. marts 2010 Susanne Gjersing & Charlotte Jensen
Da Gud skabte kvinden, var han kommet til den 6. dag med overarbejde.
I dag er temaet Visualisering
Velkommen til Jeopardy: Trafiksikkerhed i Øjenhøjde
INTERPERSONEL KOMMUNIKATION MODEL 1 situation1situation 2 et sted i verden situation 3 tid K1 g1 g2g1 K2 g2 g1 K1 K2 P1 P2 C1 C2 S1: Cyl(g2) S2: Cyl(g2)
Erkendelsesteori: vidensmodel
Pronominer/Stedord (Fornöfn).
At være magtesløs med den magtesløse
SSQ 5.6 side 1 De følgende spørgsmål drejer sig om din evne til – og oplevelse i forbindelse med – at høre og lytte i forskellige situationer. For hvert.
Semiotik, Lingvistik og sprogbrug
MIN skabelon MIN generalisering! MIN specielle virkelighed!
Præsentationen starter automatisk. Som du synes. Slå højttalerne til.
Reservatet Kapitel 1: Reservatet - Virksomheden som et reservat
Sprog/billeder på Internettet
Året var 1987, i en lille by med navn Sussex, blev et lille hus totalt til intetgjort. Alt blev kastet ud, inkluderet en lille brun bamse... Den blev.
TERM modellen Introduktion til øvelse
Kommunikation Dit budskab består af: 7% ord 38 % toneleje
Kommunikation.
Hvordan bruger jeg First Class konferencerne ?
Zellervidenskabsteori 4. sem. F 05, Wittgenstein 1 tankeeksperiment 1. Eksperiment: Forestil dig følgende situation: du vil sige til et andet menneske.
Problemliste Listen laves vilkårligt – herefter udvælges det problem der har 1. prioritet
Hvornår bruger man hvad?
Det handler om at følges med nogen og skabe resultater.
Lidt om ham Austin Performativer der virker…. Opgør med den klassiske forståelse af sproget: Klassisk: Udsagn kan være beskrivende eller erklærende Disse.
Teorimodel 1, 2 Undersøgelsens genstandsområde, objekter, prædikater
Nu er vi ved DEL 2 Modeller … er svaret vi laver modeller af hvordan vi tror information behandles ud fra hvad vi ved om virkningerne, dvs hvordan vi ved.
Mødes program 2. Time viden videnskab videnskabsteori erkendelsesteori
omverden: ting/rum/tid
Gør det simpelt Trænings planlægning.
Hvad er handlingslogik?
Relationer – børn og voksne
To modsatrettede Opfattelser Organisation, Trojka, 4. udgave, 2007
Svar venligst på nedenstående spørgsmål, før du besvarer spørgsmålene om din hørelse Navn: Dato: Alder: Jeg bruger ét høreapparat (venstre øre) Jeg bruger.
Velkommen til dag 2 på AUs vejlederuddannelse!
- Gør jeg det godt nok som leder. - Gør mine ledere det godt nok
D E T G O D E V Æ R T S K A B F O R D A N S K E C A M P I N G P L A D S E R B I L L U N D 1 6 – 1 7 J A N U A R R E F L E KT I O N E R O G A R.
Vejlederens kommunikation
Børn og unge som er pårørende til selvmordsadfærd eller som er efterladte efter selvmord. Hvordan hjælper vi dem? Ved Elene Fleischer, PhD
Et mærkeligt skib.
Stående bølger.
ER-diagrammer Hvad er det? Og hvad bruges det til?
Anne Mette Rosendahl Rasmussen
Zellervidenskabsteori 4. sem. F 05, Wittgenstein 1 Opsamling: bevidsthed, meningskonstitution, forståelse, kommunikation omverden: ting/rum/tid g1 g2 sanse.
Videnskabsteori og metode pkp september 2006
INTERPERSONEL KOMMUNIKATION MODEL 1
Problemløsningsheuristik A.1 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved endnu? Dvs. hvad leder jeg efter (og hvorfor er det vigtigt/interessant.
Læreren som læringsleder
Vidensmodel (opsamling) Viden er en relation mellem bevidsthed (person) og virkelighed (situation) Kausalitet sansning information Intention tænkning mening.
0) Problemstilling: hvad er det jeg undersøger?
At være søskende… At være søskende i en familie med et anderledes, sygt eller handicappet barn. At være søskende til et barn med AD/HD.
Formularer (Access, del 3). RHS – Informationsteknologi – Udgangspunkt Vi har oprettet en database Vi har defineret en eller flere tabeller Vi.
Den glade skole på bjerget.
Præsentationens transcript:

Ipk-model.2 idé Ideen med at modellere en interpersonel kommunikationssituation – set med videnskabsteoretiske øjne er at vise og give overblik over : hvilke elementer en ipk-situation (proto)typisk består af hvordan disse elementer skal virke sammen for at gøre kommunikation mellem personer mulig de nødvendige og/eller tilstrækkelige betingelser for at kommunikation mellem personer lykkes

Element: ting, person, sted, tid, signal (kausalitet) Ipk-elementer Element: ting, person, sted, tid, signal (kausalitet) ting2 person1 signal.t.2.1 signal.t.2.2 person2 tid signal.p.1 tid signal.p.2 signal.t.1.2 signal.t.1.1 ting1 sted

Ipk-model.2.1 forklaring En typisk interpersonel (face-to-face) kommunikationssituation kan beskrives således: Der findes mindst 2 personer i samme situation (et sted i verden, på et bestemt tidspunkt, sædvanligvis sammen med andre ting) der sender og modtager signaler. Signaler er fysiske virkninger (overførsel af energi) fra en (energi)kilde eller sender til en modtager. Alle fysiske ting kan fungere som sender eller informationskilde. Kun levende væsener der kan opfatte (sanse) og forarbejde signaler kan fungere som modtagere. Interpersonel kommunikation finder sted hvis en person opfatter bestemte signaler som sendt fra en anden person der kan udtrykke og forstå mening.

Signal, information, mening kausalitet - intentionalitet Signaler transmitterer information eller signaler bærer information. Et signal forudsætter en kausal forbindelse mellem sender og modtager. Senderen er årsag til modtagerens modtagelse af et signal. Nogle signaler bærer information der kan forarbejdes til mening. Den slags signaler kaldes tegn eller symboler. Mellem tegn/symbol og dets mening består ikke en kausal, men intentionel (meningsbestemt) forbindelse.

Tegn, symbol Tegn: ”noget der dannes og transmitteres af en organisme for at påvirke en anden organismes adfærd eller tilstand” (Cherry 1967, 374) Symbol: ”tegn som på grundlag af en generel konvention og på en selvindlysende måde karakteriserer eller modellerer eller – enten på grundlag af analoge kendetegn eller tankemæssig association – minder om noget” (Cherry 1967, 373)

Grundlæggende kommunikationsteoretisk problemstilling Hvordan forarbejder personer (= mulige kommunikatorer) signaler fra omverdenen (= mulig information) til mening?

Indlejret information nomisk, analytisk (Dretske 1981) Et signal (virkning fra sender til modtager) bærer sædvanligvis ikke kun én information, men flere informationer. Eks. Kikker jeg ud af vinduet og ser et nåletræ, så modtager jeg ikke kun information om at der står et nåletræ i nærheden af det hus jeg befinder mig i. Jeg modtager også informationer om træets art, størrelse, farver, muligvis bevægelse m.fl. Jeg får ligeledes information om at det er lyst nok for at kunne se træet foran huset. I informationen om træet er indlejret en hel del andre informationer. Dermed menes at der findes en del andre informationer der hænger sammen eller følges med den første information.

Indlejret information forts. Der findes 2 former for informationsindlejring: nomisk analytisk ’Nomisk’ betyder her at sammenhængen mellem information og dens indlejringer skyldes en naturlov (kausalitet). ’Analytisk’ betyder at sammenhængen mellem information og dens indlejringer er en meningssammenhæng (dvs. logisk).

Indlejret information forts. eksempler Nomisk indlejret information: Informationen at det er frostvejr er nomisk indlejret i informationen at mit termometer foran vinduet viser fem minusgrader. (frostvejr bevirker at termometersøjlen synker ned under 0 grader). Analytisk indlejret information: Informationen at et levende væsen af hunkøn er kommet er indlejret i informationen at min mor er lige kommet. (’mor’ er defineret som ’levende væsen af hunkøn’ – dvs. sådan bruger vi ordet ’mor’)

Indlejret information forts. Nomisk = kausal = erfarings-sammenhæng Analytisk = logisk = menings-sammenhæng

Husk: BEVIDSTHED model Genstand1 omverden: ting/rum/tid g1 sanse g2 føle percepter Tænke: Tern(g1) huske

INTERPERSONEL KOMMUNIKATION MODEL 1

Hvordan forarbejdes information til mening? Eksempel 1: Jeg sidder med lukkede øjne i mit arbejdsværelse og tænker over videnskabsteoretisk problem. Pludselig bliver jeg opmærksom på en bestemt vedvarende lyd. Jeg kender (husker) lyden. Sådan lyder det når vandet flyder gennem vandrør og varmeapparater. Jeg føler på varmeapparatet ved siden af mit skrivebord og mærker at det er varmt. Jeg mener derfor (slutter) at den lyd, jeg hører, kommer fra varmeapparatet og tilsluttede vandrør.

Hvordan forarbejdes information til mening? Eksempel 2: Jeg kør i bil på vej hjem fra universitetet. Mens jeg nærmer mig den landsby hvor jeg bor passerer en bil der kør i den modsatte retning. Bilisten som jeg ser kun utydelig, laver en håndbevægelse. Er det nogen jeg kender? Hilste han på mig, eller var det bar en tilfældig bevægelse? Jeg kikker i bakspejlet og ser at bilen ligner vores nabos bil. Jeg mener derfor (slutter) at det var ham der kørte forbi og hilste på mig.

Hvordan forarbejdes information til mening? Øvelse Eksempel 3: 2 personer , A og B, fører en samtale i en bestemt situation. Her kommer et fragment fra samtalen: A: Vi har en datter på 12. B: Ja men det er da helt i orden. A: Vi har altså også en hund. B: Oh nej, desværre, det går slet ikke.

Øvelse Øvelse: Kan du finde en situation hvor ovenstående dialogfragment giver mening? Beskriv/modeller situationen! Hvilke elementer er nødvendige (personer, dyr, ting, egenskaber, relationer, sted, tid)? Hvordan skal de virke (sende signaler, af hvilken slags) på hinanden for at give mening?