RKV-Seminardage 2010 KOMPETENCEmidt 4. seminardag d. 26. august: institutionel struktur og organisering Hvordan er arbejdet med IKV prioriteret, forankret.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
3. seminar om afklaring og vurdering af realkompetencer 20.maj 2010 Silkeborg Ulla Nistrup Velkommen.
Advertisements

Kvalitetskodeks for Realkompetence i Danmark DFS Forum for kompetencer den 7. september 2010 Nationalt Videncenter for Realkompetencevurderinger.
IKV i den politiske kontekst
Studieretnings projektet ÅSG Studieretningsprojekt  En skriftlig opgave i typisk to fag  Du har 2 uger uden anden undervisning til opgaven  Der.
22. juni 2014 Status på projektet ’Kvalitetssikret IKV – et bidrag til løft fra ufaglært til faglært’
Hvad kom der ud af TUPVAK?
Mette Andersen SDE Ansættelse af elev. Mette Andersen SDE
De erhvervsrettede uddannelsesinstitutioner skal fremover i langt højere grad end i dag bidrage til, at voksne med kort uddannelses-baggrund øger deres.
Indgange til samt roller/ansvarsområder i forbindelse med RKV & IKV i AMU i VEU-centrene TUP 2012 Organisering VEU-centrene i Region Syddanmark VEST, FYN,
Grundlæggende IT, niveau G
Velkommen til TUP12 Udviklingsseminar 8 24/
Arbejds- og Udviklingsgruppe Udviklingsseminar 1
EU Socialfondsprojektet
Meritordninger på TURs område Er fastsat i uddannelsesbekendtgørelsen for indgangen transport og logistik. • 2.3. Elever, der har haft kørekort B i mindst.
Realkompetencevurdering i Danmark
Projektets highlights ved Ivar G. Frederiksen projektleder.
Vurdering af basale færdighed, FVU og IKV i AMU
Velkommen til TUP12 Udviklingsseminar 6 26/
Motivation for forandring, læring og IKV/RKV
Værkstedet En del af inklusions- og trivselsindsatsen på Kærbyskolen og
Hvad er AMU’s placering i uddannelsessystemet? Hvem laver AMU?
Velkommen! Til projektseminar på ferskvandscentret marts 2008 ___________________ Udviklingsprojekt Invention og Innovativ Naturvidenskab i teknologiundervisningen.
RKV-arbejdsgruppens rapport om anerkendelse af realkompetencer DFS’ realkompetenceforum januar 2012/RJ.
Et projekt i Beskæftigelsesafdelingen (BA) på Københavns Fængsler
Hvad er realkompetencevurdering?
Arbejds- og Udviklingsgruppe Seminar 2
Kompetencevurdering og grundforløbspakker Rørvigseminaet Tirsdag den 26. august 2008 Elsebeth Pedersen Undervisningsministeriet.
VEU-Centrenes rolle i løsning på voksen- og efteruddannelsesområde
CoM – Matchningsværktøj Opdelt i mindre grupper Ansatte i daglig kontakt med nogle bestemte kollegaer Stabil markedssituation Samme produkter/ydelser.
S TUDIERETNINGSPROJEKTET ÅSG H VAD ER ET STUDIERETNINGSPROJEKT ? En skriftlig opgave i typisk to fag Du skal tage udgangspunkt i et studieretningsfag.
VEJLEDERNES FORHÅBNINGER FRA BRANDMAND TIL ARKITEKT AFKLARING AF EGEN VIDEN: HVAD KAN JEG? AFKLARING OG AFGRÆNSNING AF ROLLEN KONTRAKT : DIALOG OMKRING.
Statusmøde 16. August 2013 med Referencegruppen Fra Plan til Udvikling.
FORMÅL MED TUPVAK – OG KONKRETE EFFEKTMÅL Projektets hovedformål er følgende: 1.Formulering og forankring af en styrket strategisk prioritering af IKV-indsatsen.
Uddannelsesafklarende samtaler
AMU som element i jobpakkerne Annette Ramsøe Kontor for livslang læring 19. August 2009.
KVALITETSSIKRET IKV OG RKV I REGION MIDTJYLLAND IKV konsulentseminar, Silkeborg 20. september 2013Ulla Nistrup1.
Uddannelsescenter Holstebro
TUP12 VEU- Center FYN VEU- Center Trekantområdet VEU- Center Vest
Eksamen.
Er VEU-systemet gearet til tidens krav om uddannelse og kompetenceudvikling? – Og hvordan kan RKV i større udstrækning bringes ind, og hvad kræver det.
Individuel kompetencevurdering - hvad er det, og hvordan kan de ledige få glæde af det? Seminar den 24. november 2014 Ole Stenholt, Stenholt træning.
The KaosPilots August Arne Kleven og & friends Opgaven Introduktion til analysen Praktisk gennemførsel - personlig tilbagemelding.
Landsorganisationen i Danmark LO-fagbevægelsens synspunkt på en styrket indsats i forhold til efter- og videreuddannelse af voksne Oplæg på opstartskonference.
Praktisk vejledning til Individuel Kompetencevurdering (IKV) i AMU Uddannelsesseminar på Koldingfjord – 26. august 2008 V. Mette Nørholm, Teknologisk Institut,
FORMÅL MED TUPVAK – OG KONKRETE EFFEKTMÅL Projektets hovedformål er følgende: 1.Formulering og forankring af en styrket strategisk prioritering af IKV-indsatsen.
Institutionel struktur og organisering Ulla Nistrup,
IKV I PRAKSIS IKV Praktikerseminar, Silkeborg 09. januar 2014Ulla Nistrup1.
Velkommen til Udviklingsdag 2 TUP Maj 2013.
”Kvalitetssikret IKV – et bidrag til løft fra ufaglært til faglært” ”RKV i Region Midtjylland” Mandag den 24. november 2014.
4. seminar om afklaring og vurdering af realkompetencer 26.august 2010, Silkeborg Ulla Nistrup Velkommen.
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Obligatorisk selvvalgt opgave
8.kl Sortedamskolen 2014/15. UU København Serviceinstitution under Børne- og Ungdomsforvaltningen i Københavns Kommune Vi vejleder unge i København mellem.
Velkommen 2. seminar om Planlægning af realkompetencevurderinger Den 18. marts 2010 Silkeborg HS.
HELHED på Enghaveskolen Skoleåret HELHED på Enghaveskolen Definition på helhed De bedst mulige betingelser for at fremme det enkelte barns udvikling.
Velkommen Første seminardag om RKV Den 23. februar 2010 i Silkeborg.
Velkommen til konference: Samspillet om anerkendelse af realkompetencer Den 5. november 2012.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Fokus på realkompetencer.
Konference for faglærere inden for gaffeltruckuddannelserne Hotel Scandic Bygholm, Horsens den 10. og 11. august 2015 Velkommen!
Praktikvejledertræf Realkompetencevurdering og individuelle uddannelsesplaner SOSU og PAU Efteråret 2015.
Kampagne 3 Tiltrække og anerkende frivillige Navn Navnesen.
UU - Centrenes lovgivningsmæssige ramme og opgaver Lov om vejledning om valg af uddannelse og erhverv: - Vejledningen skal bidrage til at valg af uddannelse.
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Realkompetencevurdering Netværksmøde for teamledere 30.april 2014.
Frivilligkampagnen Styrker dig og fællesskabet DGI Ø ledelsesforum 30. november 2013 DGI Ø bestyrelsesmøde 10. december 2013.
Aktiviteter OutputResultater kt. sigt Effekt ml. sig t Virkning lg. sigt Lokalt samarbejde med private og offentlige arbejdspladser om IKV Ledige, a-kasser.
Evalueringsspørgsmålene fra udgivelsen: Styrk jeres realkompetencevurderinger - En guide til selvevaluering.
Evalueringsspørgsmålene fra udgivelsen: Styrk jeres realkompetencevurderinger - En guide til selvevaluering.
Erhvervsuddannelse for voksne - EUV
Velkommen til: Seminar for medarbejdere der gennemfører Realkompetencevurderinger (RKV) Torsdag den 6. november 2014.
Præsentationens transcript:

RKV-Seminardage 2010 KOMPETENCEmidt 4. seminardag d. 26. august: institutionel struktur og organisering Hvordan er arbejdet med IKV prioriteret, forankret og organiseret? AMU Nordjylland Knud Dal

Oplæggets indhold 1.AMU Nordjyllands mål med IKV 2.Fælles organisering på centret 3.Nogle elementer i IKV 4.Hva´så – eller fra ”Rabat for det man kan” til troldmand Merlin

1. AMU Nordjyllands mål med IKV IKV i AMU og tests generelt sætter yderligere pres på centret i forhold til ensartethed, organisering og rekruttering af kursister. Derfor: Fælles organisering på centret. Fælles indgang og indholdsmæssig ramme for IKV, vejledning og visitation der formulerer ens udgangs- punkt, rollefordeling m.v. Udvikling af praksismetoder baseret på erfaringsud- veksling, materialer fra Undervisningsministeriet, m.v.

2. Fælles organisering Arbejdsgruppe: 2 uddannelseschefer, leder af kursistadministrationen, 1 konsulent og studievejleder. Ca. 15 undervisere er IKV-ansvarlig / testansvarlig i deres respektive selvfungerende team.

Rollefordeling - faglighed i vejledning, IKV og visitation. Vejledning: Træffetid: mandag kl Telefontid hver dag. Vejledningssamtale indenfor 1 uge. IKV-almen: indenfor 2 uger. IKV-teknisk faglig: indenfor 2-4 uger. IKV-personligt? (Indenfor 2-4 uger). Løbende indtag på centret! Åbne værksteder på centret! Logistik og volumen: Individuelt / grupper og hold.

3. Nogle elementer i IKV 1.Hvad er realkompetence? 2.Formål med IKV i AMU 3.Resultater af en IKV i AMU 4.Bekendtgørelsens rammer for IKV i AMU. 5.Dokumentation af realkompetencer. 6.Afklaringsproces og –redskaber.

Ad 6) Afklaringsproces- og redskaber Afklaringsprocessen er sammenhængende i 3 faser - før / under / efter. Fase 1 Fase 2) Fase 3) Forberedelse og tilrettelæggelse. Indsamling af dokumentation (”Min Kompeten- cemappe”), vej- ledning og afkla- ring. Afprøvning og vurdering. Realkompetencevurdering:  Samtale – evt. fulgt op af skriftlige/teoretiske testopgaver.  Praktisk afprøvning. Samlet vurdering og anerkendelse. Anerkendelse af realkompetence(r):  Adgang til uddan- nelse.  Individuelt tilrette- lagt/afkortet.  Kompetencebevis.  Uddannelsesbevis.

Afklaringsproces for ansat: Fase 1Fase 2Fase 3 Aftale med an- sat og virksom- hed om proces, mål, m.v. Jobprofil udar- bejdes. Hvilke funktioner og kompetencer kræver jobbet. Kobling mellem jobprofil og re- levant AMU ud- dannelsesmål. Hvilke(n) AMU- mål skal den en- kelte have? Realkompetencevurdering i forhold til relevant FKB’er: Samtale – evt. test. Praktisk afprøvning. Anerkendelse af realkompetencer - evt. med personlig uddannelsesplan. Aftale mellem medarbejder og virksomhed.

4. Hva´ så – eller fra ”Rabat for det man kan” til troldmand Merlin? Hvordan slår IKV i AMU igennem? Bl.a. i forhold til: 1.Ansatte? 2.Ledige? 3.Brancher? 4.Certifikatuddannelser? 5.Korte uddannelser? 6.De teknisk faglige kvalifikationer/kompetencer? 7.De almene kvalifikationer/kompetencer? 8.De personlige kvalifikationer/kompetencer? 9.Forholdet mellem virksomhedsperspektiv og individuelle perspektiv – hvordan arbejdes der med begge perspektiver? 10.IKV på virksomheder kan være en kompleks proces – hvordan sikres de tre faser og økonomi til især fase 1 men også fase 3? 11.Værkstedsorg. / volumen / tidsforbrug / m.v. – forretningsområde? 12.”Vurderingsangst” eller ”jeg kan allerede noget”? 13.Aftalestof mellem arbejdsmarkedets parter?