Interview - praktisk introduktion

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Arbejdsgrupper •Opdatering siden Science camp •Clustring af arbejdsgrupper •Arbejdspapir fra Håkan •Arbejdsgruppemøde i Danmark.
Advertisements

Laila Ottesen Master i Idræt og velfærd 2006/2007
LinkedIn Intro.
Interview - Steinar Kvale
UDVIKLINGSKATALOG - A •være mere direkte og krævende overfor andre •påtage sig nye varierede opgaver noget oftere •bruge sin autoritet noget mere •træffe.
Hvordan kan forældre støtte op om barnets skoleliv?
MedarbejderUDVIKLINGSsamtale
Små åbne opgaver og projekter Hvordan er det hensigtsmæssigt at gribe arbejdet an?
Arbejdspladsudvikling
©Jenny Bohr – Til underviserne Denne kursusgang er planlagt som den første. Den skal bruges til introduktion og præsentation. Det er meningen.
Introduktion til Det Praktiske Projekt Det Praktiske Projekt Udvikling og skriveproces.
Henriette Lungholt Uge Kreative metoder.
Vold og job Viden, inspiration og værktøjer : Velkommen 12.15: Hvad ved vi om vold og trusler? 12.50: Spil dig til en god dialog 13.20: Pause 13.35:
Metode 2 Kvantitativ metode Spørgeskema
1. november 2012Erling Birkemose Eksaminators rolle Censormøde 1. november 2012.
MÆRKK - Markedskommunikation & Æstetik: Kultur & Kognition 1 Åbne biblioteker – pilottests G ode forslag og metodeforslag v/ Rasmus Grøn.
Dramatiseret formidling Små tings museumsdramatiseringer Connie Svabo, RUC Adjunkt i oplevelse og rumligt design Ph.d. om besøgendes oplevelser på naturhistorisk.
Metode 1 Kvalitativ metode Interviews
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Verden venter - fokus på 7 job Friskolen i Skive klasse Projektuge 2006 Grete Bundgaard og Allan Mikkelsen.
Planlægning af patruljemøder 23. september 2011 T OP ræning.
Hanne-Pernille Stax, ph.d
Vejlederens kommunikation
Karl Tomms Spørgsmålstyper Coaching øvelse Frokost
INNOVATIONSFORUM # 3 VIDENSBEARBEJDNING EKSPERIMENTER OG METODER.
Refleksioner og opsamling ift. i går
Case-opgave på HG2 uge 41,  I skal lave en slags avis til nettet – ikke nødvendigvis en avis som BT eller Politiken … det kan godt være en slags.
TESTERROLLEN OG SPØRGSMÅLSTYPER. Testerrollen  Testeren bør Tilpasse taletempo, ordvalg og struktur til niveauet for det givne modul Tilpasse spørgsmål.
Leder-seminar d november 2014 Hornstrup Kursuscenter.
”Kogebog” til Uanmeldte Virksomhedsbesøg. Virksomhedsgruppen mødes hver Tirsdag kl. 9 og inddeler sig i hold, på en god dag har vi 3 hold ude. De rutinerede.
#3 · Video-sketching 15. februar. Definér jeres domæne og nogle oplevelser I kan sketche videre på.
Velkommen til Green Field. Hvad er Green Field? På Green Field er alting muligt: Her er ingen restriktioner Her kan man udfolde sig Her er alle imødekommende.
Obligatorisk selvvalgt opgave
Usability – øvelse 1: Kortsortering
Forberedelsesfase: Projektetablering Fokuseringsfase: Strategianalyse
Obligatorisk selvvalgt opgave
Usability – øvelse: Brugertest Arbejdet frem mod den endelige usability-rapport Forberedelser til brugertest Dagens øvelse.
Forældremøde 9. april.
Kvalitative metoder.
SCA-øvelse: IND Instruktion: Fortæl om en eller flere konkrete opgaver hjemmefra, der er løst (fx plænen er slået/der er lukket for vandet i sommerhuset).
”Supervision og feedback” Skoletjenesten Den 10. september 2015.
Hvad gør vi sammen, når vi kommer hjem? DET FÆLLES BEDSTE – Næste-skridt-workshops søndag d. 24. april kl. 10 – 14 for dit lokalområde. Forslag til facilitering.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Sådan oversætter du centrale budskaber. Dette værktøj er for dig, som vil Blive bedre til at kommunikere overordnede budskaber til egne medarbejdere,
Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Introduktionsperioden 1.
SKRIVEFAGET Modul 1: Skriveproces og struktur Lektion 2: Fase 1: Idéudvikling og fokus.
Forandringskompasset. Program 9:00- 9:15Velkommen og formål med dagen 9:15- 10:00Introduktion til kompassets forandringsfaser + mini øvelse 10:00-10:15Pause.
Kunsten at give god feedback
Kurser der virker Akademimøde 26. oktober Hjemmeopgaven: Hvad er det vi vil have ud af kurset TRANSFER.
 Siden sidst – gennemgang af erfaringer fra første møder med lærerne, de første observationer,  Opgave: drøftelse og afprøvning af gruppevejledning med.
Status WP4 – Biogas2020 Partnermøde – Tønsberg, 6. – 7.april.
Elevguide Innovations-brobygnings-opgave
Kvalitative og kvantitative undersøgelser
10 minutters kollegial coaching før kundemødet
Efter Karl Henrik Flyums modeller
Inspiration spørgsmål og Billeder
45116 Teknologisk Forandring og Postal Logistik
"De er jo så søde alle sammen"
Instruktion s. 1/3 : Introduktion CAMPUS+ forberedelse.
Stresshåndteringsgruppe
Morale og dannelse i uddannelse
DEN GODE STIL.
Sæt dit aftryk – udvikling af ideer
Hvad er en Feltrapportage?
Elevguide Innovations-brobygnings-opgave (IBO)
Junior Ranger, Tingstrup Skole den 2. maj 2018.
Føj gerne andre emner til, hvis de synes mere relevante for dig.
A tool for the assessment of strengths and weaknesses in NGOs
En ny bog er i gang – skrevet af addicts, for addicts
Kære lærer Her har du undervisningsmaterialet til CAMPUS+ Denne vejledning er din guide til undervisningen til at få mest muligt ud af CAMPUS +. Opgaverne.
Præsentationens transcript:

Interview - praktisk introduktion Øvelse

Interview Observation Indsigt i tanker, erfaringer, meninger, oplevelser Observation Indsigt i opførsel, arbejdsrutiner, daglige gøremål, interaktionen mellem mennesker

”I intervjuer kan verkligheten beskrivas och gestaltas genom att människor berättar om sina liv och erfarenheter, sina tankar och upplevelser, genom att de delger sina versioner och tolkningar av skeenden. Individperspektivet gör det möjligt att åstadkomma ett erfarenhetsnära, nyansrikt og mångfacetterat material.” Fägerborg, Eva: ”Intervjuer” I: Kaijser, Lars; Öhlander (red.): ”Etnologiskt fältarbete”

At blive god til at interviewe kræver øvelse!

Mennesker er forskellige, derfor er hver interviewsituation forskellig

Syv stadier i en interviewundersøgelse Tematisering Design Interview Transskribering Analyse Verificering Rapportering

Tre centrale spørgsmål i planlægningen af en interviewundersøgelse Hvad Erhverve forforståelse af det emne, der skal undersøges. Hvorfor Afklare formålet med undersøgelsen. Hvordan Tilegne sig viden om forskellige interview- og analyseteknikker og beslutte hvilke man vil bruge til at skaffe den tilsigtede viden.

Design Tid Informanter Interviewsituationen Hvor mange Hvem Struktureret eller mindre struktureret. Spørgsmål

Interview Samtale Semi-struktureret interview Struktureret interview

Interviewguide Hvilken slags indlæringsmotivation er fremherskende i gymnasiet? Synes du, at indholdet, i de fag I lærer, er interessant? Synes du, det at lære er interessant i sig selv? Hvad er dit vigtigste formål med at gå i gymnasiet?

Interviewspørgsmål Indledende spørgsmål Opfølgende spørgsmål Sonderende spørgsmål Specificerende spørgsmål Direkte spørgsmål Indirekte spørgsmål Strukturerende spørgsmål Tavshed Fortolkende spørgsmål

Observation Læg mærke til omverden!

Forbered mødet med informanten Hvem har hvilket job Briefing, debriefing

Selve interviewet Vær ikke bange for at styre interviewet Vær tilstede i situationen

Forberedelse er helt afgørende for interviewets resultat

Planlæg det næste besøg hos jeres informant/er Øvelse Planlæg det næste besøg hos jeres informant/er

Øvelse Status - hvad ved I på nuværende tidspunkt og hvad ønsker I større indsigt i? Lav en interviewguide

Øvelser fredag I skal lave en mini Cultural Probe, så her er forslag til, hvad I kan tage med på fredag: Postkort Saks, farver, papir og lign. Små notesbøger (Video)kamera Engangskameraer Bykort over KBH Klistermærker ...og hvad I ellers kan finde på...