Dagsorden Alle ”kender” Hattie Hvordan får vi skabt rammerne for et netværk, der ikke kun arbejder med synlige læringsmål, men også udviklingen af arbejdet med synlige læringsmål
Organisationen Individuelle kompetencer I fællesskab med… Organisationen Individuelle kompetencer I fællesskab med…. Den konkrete praksis Plan for netværk Korte afsæt til 20 min. Gruppedrøftelser, opsamling med fokus på hvordan vi skaber kvalificerende netværk
PARADIGMESKIFT? 1. Undervisning er en kompleks størrelse, der er afhængig af den konkrete situation Det er i den kontekst at vi snakker synlige læringsmål, kollektive, eks. Faghæfter -> individuelle LM 2. Samtidig så kan man godt generalisere, studere et stort antal situationer og formulere sandsynligheder, sandsynliggøre forekomsten af god læring – evidens 3. Metodefrihed er ikke frihed til hvad som helst, men til at vælge metoder, der med størst mulig sandsynlighed virker i den pågældende situation
HVAD Fingrene i Praksis Studere hvad vi gør (ikke hvad vi burde gøre) Hvad der virker, og mere af det….
Statistisk/faktuel viden HVORDAN Empiriske studier Statistisk/faktuel viden
Hvad betyder det for vores praksis, som pædagoger/lærere, som team, som skole?? Hvordan får vi den diskussion i spil i netværket??
Ikke et konkret hvordan, men et hvad! JOHN HATTIE Ikke et konkret hvordan, men et hvad! Det er ikke metoder til at arbejde med læringsmål, men en evidens for at arbejdet med læringsmål øger udbyttet af elevens læring.
HVEM Lærerne/Pædagoger Almen- og fagdidaktisk kompetence Klasseledelseskompetence Relationskompetence
Hvis de forudsætninger er afgørende må vi starte der Hvis de forudsætninger er afgørende må vi starte der....hvordan kan vi sætte fokus på styrkelse af de kompetencer det i vores teamsamarbejde?.? Hvordan får vi den diskussion i spil i netværket?
RELEVANT SPØRGSMÅL Hvad er det vi vil undersøge Lærer eleven det de forventes at lære Synlige læringsmål
I SAMARBEJDE Pædagogerne/Lærerne....team Eleverne Forældrene Ressourcepersonerne
I SIDSTE ENDE HANDLER DET OM AT SKABE (MED)EJERSKAB OG DELTAGELSE/MOTIVATION
Hvis de aktører er afgørende må vi udfordrer der Hvis de aktører er afgørende må vi udfordrer der....hvordan kan vi sætte fokus på styrkelse af det samarbejde ? Hvordan får vi den diskussion i spil i netværket?
Læringsforløb om Cuba Lære om Cuba Arbejde med produktionsformer og fakta om Cuba Kende til forholdene i Cuba og baggrunden hertil Kunne anvende klimaforhold produktionsformer og historiske fakta, til kritisk at vurdere et lands fremtid.
Kom med eksempler på læringsmål Tag udgangspunktet i et læringsforløb i har P.t. Kom med bud på forskellige individuelle læringsmål Sæt Jer i grupper, diskuter hinandens
Synlige læringsmål – overliggeren Deltager forudsætninger - mestringen Kritisk reflekterende teamsamarbejde Retorisk Feed Back – Dokumentation Konkrete eksempler….litterautr
Næsten enhver intervention kan hævdes at gøre en forskel for elevens læring....... Så hvad virker og hvor meget virker det........ Hvordan finder vi ud af det? Hvilke færdigheder vil vi lærer i eleverne? -og arbejde med synlige læringsmål ud fra disse...
Synlige læringsmål for netværket (slide 16) Informationskompetence Kontekstafklarinog….tydelige synlige mål Hvad nu, hvad næste gang Deltagerforudsætning (i kontekst) Reflekterende Netværk….spilleregler Hattie… Begrebsdiskussioner…Synlig læring, differientering, mestring, inddragelse Hvad er læring? Hvordan forstår vi læring? Husk pause…..lettere forplejning Dagsorden ca. 14 dage før