Www.regionmidtjylland.dk Akkreditering: en ny strategi og proces på hospitalerne i Region Midtjylland Afdelingschef, cheflæge Hans Peder Graversen, Kvalitet.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Cand. techn. soc. Pia Bille Konsulent i Lepla
Advertisements

Perspektiv på den faglige indsats blandt borgere med Diabetes Type 2 - et bidrag til udvikling af kronikerprogram for diabetes.
Udvikling og implementering af en kommunal model for
Date :31 1.
Patientforløbet blødende ulcus Implementering set i et fagligt, organisatorisk og patientoplevet perspektiv Dorthe Oxholm Klinisk sygeplejespecialist.
’I patientens fodspor’ - test af en app. Hvad går det ud på? ●’I patientens fodspor’ består af to muligheder: ●At gå fysisk i en patients fodspor ●At.
EPJ i Region Nordjylland
Sundhedsaftale om det regionale samarbejde om infektionshygiejne, herunder MRSA Regionssundhedsplejerske Anita Fogh, og formand for arbejdsgruppen.
HR Løn og Personale Jørn Mørup
Region Midtjyllands Praksisforskningsfond.
HR Løn og Personale Kim Wissendorff og Mads Vestergaard.
Fælles EPJ til hospitalerne i Region Midtjylland
Den Danske Kvalitetsmodel og relationen til øvrigt kvalitetsarbejde Præsentation ved cheflæge Hans Peder Graversen, afdelingschef.
Speciallægepraksisplan Møde i sundhedspanelet onsdag den 6. maj 2009.
Uddannelse i Akutmedicin Region Midtjylland Projektleder Jeannie Rumph.
Det generelle samarbejde om sundhedsberedskabet mellem region og kommuner Orienteringsmøde vedr. influenza-situationen 18. august.
Patientoplevet kvalitet - Erfaringer fra Danmark
Pårørendeindsatser, hvorfor og hvordan?
På vej mod en region Nye muligheder Harmonisering. Kvalitet – effektivisering Den fremtidige specialeplanlægning Kompetencebehov i fremtidens hospitalsvæsen,
Konference Indsats, udvikling og samarbejde på det sociale område.
15. september DASYS Charlotte Rahbek Omsætning af viden – Elektronisk patientdokumentation.
Afklaringskatalog på Hjælpemiddelområdet
▪ Dansk kvalitetsmodel på det sociale område Forberedende møder august 2008.
Quality Management Systems
LiF Temadag 2014 Kvalitetssikring og – udvikling - et ledelsesværktøj?
MRSA uden grænser - Behov for helhedssyn i sundhedsindsatsen
Et regionalt perspektiv på Strategi for Velfærdsuddannelserne 1. næstformand i regionsrådet Bente Nielsen Temadag og workshop:
6. maj Henning Nilausen, vicekommunaldirektør, Gribskov Kommune Kommunernes rolle og udfordringer i forhold til sygehus- og specialeplanlægning.
Ledelse og patientforløb Vicedirektør Bente Ourø Rørth Konference 6
Nærværende Kommunikation Medicinsk Afdeling, Regionshospitalet Horsens og Brædstrup 246 ansatte 6 afsnit Sygeplejersker Læger Lægesekretærer Diætister.
Lægefaglig prioritering og driftsøkonomiske hensyn
Hvordan sikrer kommunerne kvaliteten? - hvilken rolle kan kompetencecentrene for kliniske kvalitetsdatabaser spille? Cand. polyt., MPH, Helle Hilding-Nørkjær.
Akutplan - Den videre proces i Region Midtjylland Lars Dahl Pedersen Afdelingschef Sundhedsplanlægning Temamøde 6. februar 2007.
Temamøde for Regionsrådet Kvalitetsstrategien på sundhedsområdet i Region Midtjylland.
Den lægelige videreuddannelse Hospitalsenheden Vest.
Etablering af regional MRSA-enhed cheflæge Hans Peder Graversen, afdelingschef Kvalitet og Sundhedsdata.
Generel introduktion til kræftområdet Hans Peder Graversen, cheflæge Afdelingschef Kvalitet og Sundhedsdata.
Århus Universitetshospital Århus Sygehus Centernavn Afdeling Kompetenceudvikling Århus Sygehus.
Efteruddannelse for multidiciplinære teams i Kolorectal Cancer.
3 g sundhedsaftaler Sundheds IT og digitale arbejdsgange
Forårsmøde Den maj 2007.
App-strategi Strategi for understøttelse af smartphones og tavlepcere.
Akkreditering - af Regionshospitalet, Region Midtjylland
Patientsikkerhed, kvalitet og akkreditering
SMS Pilotprojekt i Region Midtjylland Telepsykiatrikonference d. 16. januar 2008.
1 ▪ Sundhedsaftaler og forventninger til det fremtidige samarbejde  Sundhedsaftalerner er indberettet til Sundhedsstyrelsen.
Tidsplan for implementering af DDKM
Nytænkning, konkurrence og mest kvalitet for pengene Temamøde Regionsrådet, 14. marts 2007.
Hospitalsenheden Vest Ledelse i Akutafdelingen Per Østergaard Jensen Cheflæge Hospitalsenheden Vest.
Er nutidens kræftsygepleje rettet mod fremtiden ?
Afklaringskatalog på Hjælpemiddelområdet
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
Dette er starten på et lille slideshow, der kan præsenteres på minutter. Slideshowet bygger alene på de materialer, der er udleveret i ’Pårørende-kittet’
D OKUMENTERER VI NOK ? V. K VALITETSKONSULENT T OVE S ALTING S YGEHUS S ØNDERJYLLAND.
KVIK erfa-dag 22. Maj 2006 Hvorfor gør det en forskel at blive ved med at selvevaluere?
Sundhedsdataprogrammet Præsentation DRG-konferencen 2015 Ved Malene Højsted Kristensen, sekretariatschef Sundhedsdataprogrammet Sundheds- og Ældreministeriet.
Hvordan inddrages praksissektoren, og hvorfor er det vigtigt? Afdelingschef, cheflæge Hans Peder Graversen Kvalitet og Sundhedsdata.
Beskrivelse af strategisk projekt: Prioriteret forskningsportefølje Strategi Indsatsområde: Forskning og Samarbejde Programejer: Tomas Joen Jakobsen.
Kvalitetsarbejdet i speciallægepraksis - Hvorfor du’r DDKM? FAS Årsmøde Munkebjerg
Projekt Ny styring i et patientperspektiv Mette Jensen, Koncernøkonomi Region Midtjylland.
Patientuddannelse – en medicinsk teknologivurdering Karen Nielsen Breidahl Peter Kragh Jespersen Heidi Houlberg Salomonsen Institut for Økonomi, Politik.
Det nationale kvalitetsprogram - Nationale mål for kvaliteten i sundhedsvæsenet Region Midtjylland, den 4. februar 2016 Jakob Krogh, kontorchef, Center.
Akkreditering i speciallægepraksis
Hospitalsenheden VEST
Kvalitet i plejen.
Viden indbygget i hverdagen - arbejdet med standarder og kvalitet
Ny kvalitetsdagsorden og pakkeforløb
Hospitalsinfektioner – det fagprofessionelle perspektiv
Paneldebatten til landsmødet i Fagligt Selskab for Kræftsygeplejersker
Observations-informeret lærersamarbejde og undervisningskvalitet
Præsentationens transcript:

Akkreditering: en ny strategi og proces på hospitalerne i Region Midtjylland Afdelingschef, cheflæge Hans Peder Graversen, Kvalitet og Sundhedsdata, Regionshuset Viborg

2 ▪ Kvalitetsudvikling før, nu og fremover  Før  Faglig interesse og fagligt ansvar at forbedre indsats og kvalitet. Sundhedsstyrelsen formulerede strategiske notater. Amter og sygehuse tog bolden op og gav støtte  Nu  Kvalitetsarbejdet mere professionelt, stigende ledelsesfokus og interesse i hele organisationen. Patientoplevelser, kliniske indsatser og outcome (behandlingsresultater) monitoreres og drøftes  Fremover  Standardisering og kvalitetsmåling med kontrol og inspektion, rapportering, klassifikation og offentliggørelse - markedsvilkår

3 ▪ Hvordan mærker afdelingerne det?  Den kliniske produktion skal gennemgås og indsatsen tilrettelægges efter generelle og sygdomsspecifikke standarder  På mange områder skal der udformes retningslinier og instrukser  Personalet skal undervises og ledelsen skal løfte et stort ansvar med at implementere nye eller forandrede rutiner  Afdelingerne forpligter sig evt. kontraktligt at implementere og følge en lang række standarder  Kvalitetsmåling (journalaudit og/eller indikatordata) skal sættes i værk, resultaterne tæller og får konsekvenser (handleplaner, forandring, forbedring)

4 ▪ Hvordan påvirkes det faglige miljø, arbejdspladskulturen?  Ofte modstand mod påført forandring  Tvivl om nytten  Arbejds- og tidsforbruget kritiseres  Mindre tid til patienterne  Ledelserne afgørende  Tidlige tilhængere og veluddannede nøglepersoner  Den store midtergruppe flytter sig  De arge skeptikere vil altid findes

5 ▪ Hvordan går det med patientbehandlingen og kvalitetsniveauet?  Patientbehandlingen kan få et løft  Standardiseret arbejde giver mulighed for en mere komplet behandlingsindsats  Kvalitetsmåling afslører svage indsatser og i nogle tilfælde for ringe resultater  Handleplaner og forbedringer kan rette op og udvikle proceskvaliteten  Outcome (det egentlige behandlingsresultat) afhænger af mange ting, herunder faktorer vi ikke kan styre eller ikke kender til bunds

6 ▪ Styringsparadigme  Vi plejer at styre efter høje mål og med blik for værdierne. Individualisering og råderum  Vi kommer til at styre mere kontrolleret, mere ensartet. Individualisering men mindre råderum  Vi lader råderummet overgå til borgeren/patienten. Forhåbentlig kan vi kvalificere hans/hendes frie valg og med akkrediteringen tilsikre et godt behandlingsresultat for de fleste