Konteksten for mediestudier

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Tema 4: Regulering af følelser Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Advertisements

Dimensioner i refleksionsskabelon og introduktion til scoringer
ANT og udstilling Connie Svabo, adjunkt ved RUC
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
TALENT-DK: Inspirationsmøde
Kontaktfænomener opstår i relation, og kan kun forstås i den kontekst.
Processuelle netværksmøder – et psykologisk perspektiv på samarbejde i praksis Af Rikke Kann, cand. psych. Speciale ved Institut for Psykologi, Københavns.
Intern kommunikation – hvordan arbejder vi mere bevidst med den?
Læringsstile og lektier
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Hvordan kan man arbejde meningsfuldhed i forandringsprocesser?
Kan man gøre andre mennesker lykkelige?
At være magtesløs med den magtesløse
Hvordan kan undervisningen vitalisere / re-vitalisere de unges
Semiotik, Lingvistik og sprogbrug
Orientering om om CBT (Cognitive behavior therapy) © John Winston Bush, PhD. All rights reserved.
Narrativitet: Organisationen som myriader af historier
Børn og sorg - og sprældøde døde
Videndeling i det hyperkomplekse samfund Trine Schreiber
Kommunikation.
Å.
Stedlinje er en linje på jorden hvorpå skibet befinder sig.
Zellervidenskabsteori 4. sem. F 05, Wittgenstein 1 tankeeksperiment 1. Eksperiment: Forestil dig følgende situation: du vil sige til et andet menneske.
Problemløsningsheuristik I.1 Hvordan besvarer man sin problemstilling? I.Forstå problemstillingen 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved.
mine observationer Filmanalyse af OK Gloser til filmen
Livets Ord Februar 2010 “Jeg er døren. Den, der går igennem mig, skal blive frelst; han skal gå ind og gå ud og finde græsgange” (Joh 10,9).
Mogens K. Skadborg exam.art.phil., MEVO Overlæge
Livets Ord Livets Ord Februar 2012 Februar 2012 «Omvend jer og tro på evangeliet» (Mark 1,15).
Hvordan mærker jeg, at Gud findes?. a. Kommer troen af hvorvidt jeg mærker at Gud findes? a. Kommer troen af hvorvidt jeg mærker at Gud findes? Men I,
James G. March & Johan P. Olsen: Organizational Learning and the Ambiguity of the Past                    James G. March Johan P. Olsen.
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
To modsatrettede Opfattelser Organisation, Trojka, 4. udgave, 2007
Virtuel - ordbogsdefinitionen:
’Seriøse’ computerspil Spil der ikke er ligegyldige – en udfordring til spil-definitionerne.
Reduktion AM 2009.
Tema 5: Relationer og kommunikation Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
November 2014 Livets Ord "Hos dig er livets kilde" (Salme 36, 10)
Dahler-Larsen At fremstille kvalitative data Kapitel 3
Niveauer for læring i organisationen
 Intro  Historien – starten på det hele  Formålet  Hjernerne bag  Bomben bruges  Verden synker – Internettet stiger  På nettet kan vi alt  Effekter.
Reservatet Ledelsesperspektiverne og erkendelsesteori Erik Staunstrup
Virtuelle verdener og rum III. 20. februar Konstruktion af 3D-verdener Primærlitteratur: Peter Anders: ”Cybrids” med reference til hans bog, ”Envisioning.
Et mærkeligt skib.
Strategi og samfundsdiagnostik
Denne præsentation 1.I første del udlægges en tentativ teoretiske udformning af et generelt og abstrakt mediebegreb, der kan indfange perceptionsmedier,
Menneske og maskine Medier og Kommunikation, F2005.
Reallyde Hvordan hører vi? Vi hører ikke produktionsapparatet.
Virtuelle verdener og rum, forår 2002 Lisbeth: Baggrund BA i Litteraturvidenskab & Medievidenskab MA i Image Studies (University of Kent) Cand.mag i Litteraturvidenskab.
Ved eksamen bliver de studerende prøvet i forhold til deres: Viden om grundlæggende begreber, teorier og forskningstraditioner vedrørende IT som medie.
Ipk-model.2 idé Ideen med at modellere en interpersonel kommunikationssituation – set med videnskabsteoretiske øjne er at vise og give overblik over :
INTERPERSONEL KOMMUNIKATION MODEL 1
Problemløsningsheuristik I.1 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved endnu? Dvs. hvad leder jeg efter (og hvorfor er det vigtigt/interessant.
Problemløsningsheuristik A.1 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved endnu? Dvs. hvad leder jeg efter (og hvorfor er det vigtigt/interessant.
Vidensmodel (opsamling) Viden er en relation mellem bevidsthed (person) og virkelighed (situation) Kausalitet sansning information Intention tænkning mening.
1 Medieteori og sociale systemer Jesper Tække MA. Ph.D.-student ved IT-universitetet i København, Afdeling for digital æstetik og kommunikation.
FTF Kommunikation og Konflikthåndtering Vinterkonferencen 2013
Dirk Baecker Professor für Soziologie an der Universität Witten/Herdecke. Arbejdede sammen med Luhmann, en af hans aftagere.
On the Essential Contexts of Artefacts or on the Proposition that ”Design Is Making Sense (of Things)” Af Klaus Krippendorff 1989.
SKABELON.
Relations kompetencer
Sociologisk Grundkursus. Hovedtemaer og klassikere
‘I skal vandre i kærlighed’ (Ef 5, 2).
Socialisering Kapitel 5.
Samfundet- Institutionen og Individet. Hvad kan og er en institution? Hvordan opfattes brugeren? Forhold til samarbejdspartnere? Arbejdsmiljø?
Møder Kapitel 6 Mie Femø Nielsen, Ann Merrit Rikke Nielsen, Birte Asmuß, Liv Otto Hassert og Sae Oshima.
Sted og rum Kapitel 3 Bergur Rønne Moberg, Brian L. Due, Mie Femø Nielsen.
Projektledelse – introduktion, oktober 2016
Data intro (Side 1-3 i artiklen: 2. Repræsentation og manipulation af Data)
Organisationssystemets ledelse og (kultur)udvikling
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

Konteksten for mediestudier Rum, perception, autopoiesis, mening, det biologiske, det bevidste og det sociale, dobbelt kontingens, kommunikation, sociale systemer. Tække og Holmqvist 2002a (p. 5 –16), Tække 2002a (p. 34-41 (fra 2.8 til 2.11)) Tække 2003a (p. 1-8) Luhmann 2000 kapitel 4. (p. 178-218).

Overblik Biological system Psychic system Social system Media of perception Tech. media for communication Biological system Life Psychic system Consciousness Social system Communication Meaning systems Geo. space Media of reproduction

Hvad er rum Oldtid. Hesiod (ca. 700 f.kr.) "Chaos er visselig opstået først, men siden derefter Gaia (jorden, den første gud), bred over bringen, et urokket sæde for alle evige guder, (bla. Bla.). Erebos (mørke) fødtes af Chaos og dertil Natten, den sorte, men af Natten igen er Dagen og Æteren rundet, født af hende, da svanger hun blev ved Erebos´ favntag."

Hvad er rum William Gibson: Neuromancer (1984) - Cyberspace. En fælles hallucination, som milliarder af legitime brugere opfatter hver dag, i alle lande, (...). En grafisk fremstilling af data, abstraheret fra lagrene i enhver computer i hele menneskehedens system. Ufattelig kompleksitet. Linier af lys anbragt i bevidsthedens ikke-rum, klynger og stjernebilleder af data. Mytologi og kunst  videnskab

Filosofi Thales (625 – 545) Pythagoræerne behandlede rummet udfra begrebet kenon, der betyder tomrum. Archytas (428-347): Ved verdens ende? Demokrit: Atomisme. Parmenides: universet er et kompakt plenum, et kontinuert uforanderligt hele. Der er ikke noget tomt, for det tomme er ingenting, og det som ingenting er, er ikke.

Platon Hulelignelse – camera obscura Idé, sanseindtryk og rum (chora) "vanskelig og dunkel form [at bringe] frem i lyset. (...) den er al Tilblivelses Beholder eller deres Amme". Det eksisterer altid, det kan ikke tilintetgøres, det giver alt Plads, der fødes, men selv begribes det uden Sansning ved en Slags uægte Ræsonneren og er vanskelig at tro paa.

Hvad er rum Aristoteles: Topos, sted – rum er ingen selvstændig dimension Descartes: tredimensionelt koordinatsystem med uendeligt lange akser. Leibniz Newton

Kant Rummet er ikke noget empirisk begreb der er abstraheret fra erfaringen af ydre ting. Thi for at sansefornemmelser kan henføres til noget uden for mig (dvs. til noget der er på et andet sted i rummet end der hvor jeg befinder mig) og for at jeg skal kunne forestille dem som uden for hinanden og ved siden af hinanden, for med andre ord at kunne forestille dem ikke blot som forskellige steder, må rumforestillingen allerede være forudsat. Rummet er en nødvendig a priori forestilling der ligger til grund for al ydre anskuelse. Rummet er intet diskursivt eller, som man siger, alment begreb om tingenes relation, men er en ren anskuelse.

Heidegger “ As Dasein goes along its ways, it does not measure off a stretch of space as a corporal Thing which is present-at-hand; it does not `devour the kilometres; bringing-close or de-severance is always a kind of concernful Being towards what is brought close and de-severed” “The readiness-to-hand which belongs to any such region beforehand has the character of inconspicuous familiarity, and it has it in an even more primordial sense than does the Being of the ready-to-hand.”

Merleau-Ponty . "Jeg behøver ikke forestille mig det ydre rum og min egen krop for at kunne bevæge den sidste ind i den første. Det er tilstrækkeligt, at de eksisterer for mig, og at de udgør et vist handlingsfelt udspændt omkring mig." “The constitution of a spatial level is simply one means of constituting an integrated world: my body is geared onto the world (…) to a perceptual ground, a basis of my life, a general setting in which my body can co-exist with the world.”

Opsamling En modtager, der giver form til alt hvad der kommer i den. (Ideer) Er der før objekterne En anskuelsesform En gearedhed Et substratum som vi dels er skabt i og som vi dels kan løs-koble til mediering på flere realitetsplaner.

Oplevelsessituationen Ifølge Pryds er vi tilstede under filmforevisningen, i det tidsrum, filmen foregår. Vi er inde i det virtuelle billede, tiden er sammenfaldende som under filmforevisningen, men indgangen er åbnet til parallelverdenens rum. "Vi går heller ikke ind i virkeligheden, vi er i virkeligheden, dvs. i et nærvær i spatio-temporal forstand". (Pryds 1997 p. 172)

Diskussion – hvis der er tid Bliver cyberspace mere end ready-to-hand? Hvad er bevægelse i cyberspace? Er cyberspace parallelt til det geografiske rum? Sætter cyberspace anderledes rammer end det geografiske rum? Og er der kategoriale forskelle på de to rum? Hvad skal vi fokuserer på substans eller processer? Er cyberspace der før de objekter det giver rum til? Hvad er virtualitet

Overblik Biological system Psychic system Social system Media of perception Tech. media for communication Biological system Life Psychic system Consciousness Social system Communication Meaning systems Geo. space Cyberspace Media of reproduction

Autopoiesis De molekylære bestanddele er inkorporeret i et netværk af integrerede komponenter på en sådan måde, at de hele tiden vha. deres organisation frembringer og opretholder det netværk, gennem hvilket de netop selv bliver frembragt. Perturbator Proces Iteration

Perturbation “Når vi beskriver en autopoietisk enhed som havende en bestemt struktur, bliver det klart for os, at interaktionerne (så længe de er tilbagevendende) mellem enhed og miljø vil bestå i gensidige forstyrrelser (perturbationer).” Perturbator Proces Iteration

Strukturel kobling Biological system Psychic system Social system “Vi taler om strukturel kobling, når som helst der er en historie af tilbagevendende interaktioner, der fører til strukturel overensstemmelse mellem to (eller flere) systemer.” Perturbation Biological system Life Psychic system Consciousness Social system Communication Meaning systems Geo. space

Liv Biologisk differentierer vi mellem fænotype og population Det er miljøet/omverdenen der er perturbatoren (selektionspresset) på den autopoietiske funktion. FX temperatur, fødegrundlag… Systemet er ikke lineært dirigeret udefra, men strukturelt koblet til miljøet, hvilket giver et spillerumm lige med de potentielle muligheder for at adapte til det / til at løskoble det /måder at overleve på. Det er naturens tilfældige kombinatoriske eksperimenter der giver form til fænotyper der enten lever og giver deres gener videre eller dør og tager deres gener ud af evolutionen. Det er generne der giver kompleksiteten I fylogenesen. Reproduktionsmediet er liv; det er liv der fortsættes på mange forskellige måder. Enhver form (fænotype) ændre populationen set som et medie der giver nye muligheder for nye genetiske kombinationer I forhold til selektionspresset.

Mening Descartes: Jeg kan tvivle på alt, men ikke på at jeg tvivler Brentano: Vrøvl ! Man kan ikke tvivle uden at tvivle på noget Intentionalitet Husserl den fungerende bevidsthed. det prærefleksive ! Noget der strømmer af sted sammen med min umiddelbare oplevelse af et bestemt fænomen og medbestemmer oplevelsen jeg har.

En vase Medbetydninger

Perception Ifølge to Fritz Heider er et medie en løs kobling af elementer. Et objekt er til at perciperer som en figur på en baggrund som en distinktion mellem et medieplan og et tingsplan. Det er via medier at man kan perciperer ting på afstand. Man kan se, høre, lugte eller føle ting.

Fritz Heider Ting er ikke transmitterede, men til at percipere på basis af en distinktion: Hvad er figur og hvad er baggrund. Inspirerede af Maturana kan vi sige at perception ikke er en adækvat spejling af en ydre verden, men en system intern konstruktion. Luhmann abstraherer differencen mellem ‘medie’ og ‘ting’ ved at erstatte begrebet ‘ting’ med George Spencer Browns begreb om ‘form’.

George Spencer Brown: Form Form er distinktionen mellem indikation og distinktion. Distinktionen indeholder det hele: Indikationen som distinktionen markerer. den ikke indikerede resterende del af verden (som det indikerede er distingveret fra). Og distinktionen selv der adskiller det indikerede fra det ikke indikerede . Distinktionen indeholder også sit eget motiv fordi de to sider er asymmetriske, den ene side markeret den anden side umarkeret.

George Spencer Brown: Form Denne asymmetri er iagttageren, den tredje værdi (den første værdi er det indikerede og den anden er det ikke indikerede), der drager distinktionen. Brown giver et eksempel på at drage en distinktion ved at tegne en cirkel på et plan flade: I operationen kommer cirklen til syne som indersiden (det indikerede), samt ydersiden (det ikke indikerede, resten af verden), samt enheden mellem de to sider – nemlig differencen.

Notation F = M  UM: “F” er form, “M” er markeret “UM” er umarkeret og distinktionen er ””. Det er to aksiomer: Den første er kondenserings aksiomet   = . Den anden er ophævelses aksiomet(the form of cancellation): “The value of a crossing made again is not the value of the crossing”:   = .

Meaning Mening = Aktuel  Potentiel. Det der bliver sagt må differentieres fra hvad der ikke bliver sagt, men ville kunne have været sagt – og får på denne måde sin mening via den simultane repræsentation af aktualitet og potentialitet Man forstår fx hvad det betyder at få 7 i karakter fordi det ikke er 03 eller 9. NB: kondensering

Meaning Mening er mening ikke andet, den er selvreferentiel, og inkluderer sig selv i sin aktualitet på potentialitetssiden af krydset, som en af de videre muligheder for oplevelse og handling. Mening kan kun opnå aktuel realitet ved at henvise til anden mening – hvilket i tilfældet af tautologi bliver uproduktiv. Rekrusiviteten bliver kun produktiv hvis den knyttes til betingelser. Disse betingelser emergerer som et resultat af systemers historie hvor selektioner allerede er foretaget, hvilket giver en meningsgrænse (membran). NB. kondensering and kanselering.

Form og medie i meningssystemer Luhmann abstraherer differencen mellem ‘medie’ og ‘ting’ ved at erstatte begrebet ‘ting’ med George Spencer Browns begreb om ‘form’ (form medie). Mediet består altid af en potentiel kobling mellem aktualitet og potentialitet. Formen består altid af en aktuel kobling af aktuel og potentiel. Hvad der er form i et medie kan selv løskobles til at være medie for yderligere formdannelse. FX: plast, legoklods, legohus, legoby

De tre meningsdimensioner: Sagsdimensionen Man skelner mellem dette og andet. Det aktuelle er således et bestemt objekt, menneske eller sag, mens det potentielle (den horisont tilsammen med hvilken det aktualiserede får sin mening) består af andre objekter, personer eller sager. Hvis man analyserer ud fra sagsdimensionen, vil der altid være en indre horisont og en ydre horisont; man kan enten bestemme et fænomen ved nærmere at betegne det, eller ved at betegne hvad det ikke er

De tre meningsdimensioner: Socialdimensionen Socialdimensionen konstitueres af løse koblinger af konsensus og dissens, som to horisonter. De er sociale fordi de altid implicerer nogen at være enige med hhv. uenige med, noget fælles. For at uenighed skal kunne give mening må der i andre tilfælde være enighed og omvendt. Når vi bevæger os mod en af horisonterne vil den anden hele tiden være konstitueret på den umarkerede side af socialdimensionsformen. At specificere enighed er implicit at specificere uenighed og omvendt.

De tre meningsdimensioner: Tidsdimensionen Er for meningssystemer fortolkningen af realiteten ud fra en skelnen mellem fortid og fremtid. Fortid og fremtid optræder som horisonter, og man kan følgelig ikke opleve eller handle i dem, men kun tematisere eller intendere dem. Tidsrummet mellem fortid og fremtid er nutiden. Der gives to opfattelser af nutiden: en hvor nuet ses som et punkt og hvor nuet ses som vedvarenhed. Disse to tidsopfattelser udgør de to horisonter der giver tid som meningsdimension.

Dobbelt kontingens Begrebet fremkommer gennem udelukkelse af nødvendighed og umulighed. Noget er kontingent, når det hverken er nødvendigt eller umuligt; når det altså kan være sådan, som det er, men også kunne være muligt på anden måde. Sociale systemer opstår kun ved at begge parter oplever dobbelt kontingens og ved, at ubestemmeligheden af en sådan situation for begge fører til strukturdannelse.

Det sociale Psychic system Social system Consciousness Social system Communication I denne cirkel afhænger bestemmelsen af et hvert element af de andre og netop heri består enheden, det sociale. Adfærd reducerer den ubestemthed der kommer af den rene dobbelt kontingens.

kontingens Psychic system Social system Consciousness Communication ”Samtidig med at han erfarer perspektivernes ikke-identitet, erfarer han også identiteten af denne erfaring på begge sider. For begge er situationen derved ubestemmelig, ustabil, utålelig. I denne erfaring konvergerer perspektiverne, og muliggør en interesse i at negere denne negativitet, en interesse i at underlægge sig en bestemmelse” (SoSy p. 163)

Kommunikation og Handling mindst to informationsbehandlende processer (psykiske systemer) selektive samordninger organiserer det sociale. Overførselsmetaforen 4 forbehold Kommunikation er en selektionsproces ”Den selektion, som aktualiseres i kommunikationen, konstituerer sin egen horisont; den konstituerer allerede det, som den vælger, som selektion, nemlig som Information” p. 181)

Kommunikation Kommunikation er enheden af tre selektioner. En information er valgt mellem andre mulige, er en selektion ud af et repertoire af muligheder Information  meddelelse = forståelse.  Minus intentionalitet og sproglighed mht. kommunikationsbegrebet (p. 192) Meddelelsen selv er til at begynde med kun et selektionstilbud. Det er først reaktionen, der afslutter kommunikationen, og det er først udfra denne man kan aflæse hvad der er fremkommet som enhed.

Tema og bidrag Temaer vare længere end bidrag og knytter dem sammen Bidrag/tema, aktualitet/potentialitet For at kunne koordinere bidrag må temaer have et sagligt indhold Tidsligt: man kan genkalde sig temaer, de kan være nye eller gamle, allerede kedelige, eller endnu interessante Temavalgets sociale aspekt.

Kommunikation og handling Kommunikation kan ikke iagttages direkte, man kan kun slutte sig til den. For at iagttage sig selv, må et kommunikationssystem derfor flage med at det er et handlingssystem. (p. 206) Den løbende fremstilling af enkelthandlinger i sociale systemer kan bedst forstås som medløbende selvbeskrivelse, gennem hvilke de elementære enheder markeres således at de giver holdepunkter for tilslutningshandlinger. P. 209). Tilfældighed og adfærd  socialt system  handling

Form  Medie og Autopoiesis Omverden, fremmedreference. Proces: system Selvreference. Medie: de potentielle koblinger af A  P socialt system Iterativ kommunikation om meningsgrænsen. Kommunikation = form i mediet Form = aktuelle koblinger af A  P Refleksion (reentry) af System omverden. Beslutninger, Konditioneringer, Semantikker Konfirmerede former  negerede former Meningsgrænse

Overblik Biological system Psychic system Social system Media of perception Tech. media for communication Biological system Life Psychic system Consciousness Social system Communication Meaning systems Geo. space Media of reproduction