15 Promotion Oversigt Promotionformer Kommunikationsmodel Eliminering af valutakursrisiko Prisfastsættelse for serviceproduter 15 Promotion
Promotionparametrene reklame sales promotion public relations (PR) personligt salg sponsorering direct marketing online marketing 2
Generel kommunikationsmodel 3
Standardisering kontra tilpasning af medievalget Følgende faktorer spiller ind Målgruppens mediavaner herunder vidensformidling Indrykningspriser og betingelser Befolkningens intellektuelle stadie analfabetisme mv. Lovgivningsmæssige begrænsninger 4
Sales promotion Opdeles i Forhandlerpromotion Trade marketing Forbrugerpromotion Consumer marketing 5
Trade marketingaktiviteter Midler Hyldepenge Reklametilskud Kampagnetilskud Rabatter/prisnedsættelser i forbindelse med priskampagner for produktet. Specialinventar fx isproducenternes frysere, der opstilles i butikkerne. Merchandising forskellige aktiviteter i butikken, 6
Consumer marketingaktiviteter Midler Introduktionsrabatter typisk kombineret med køb af flere enheder af produktet Kampagnepakninger med større indhold end normalt Rabatkuponer Konkurrencer Udlevering af vareprøver i butikkerne, på udstillinger eller trafikerede steder 7