Årsager til at mennesker yder modstand mod forandring

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Kommunikation.
Advertisements

Hvad påvirker medarbejdernes psykiske trivsel
Repræsentantskabsmøde 2013 Stig Langvad, formand for DH.
Børn og Smerter Visualisering & smertehåndtering Udvidet familiekursus, d. 6. marts 2010 Susanne Gjersing & Charlotte Jensen
Socialstyrelsens nye vidensnotater
Fra integrerende til inkluderende pædagogisk praksis i skolen
BEFRIENDE RAMMER Svend Skriver, adjunkt, ph.d.. Rammer for vejledning  Jeg har i mine vejlederbreve til henholdsvis opgaver og specialer tydeligt understreget.
Kortlægning af arbejdsgange
Præsentation af Esperanto projekt d Maria Bruun, Maria Medard, Frederik, Rasmus, Stina HA(kom) CBS 2004 Maria B Maria M Frederik Rasmus Stina.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Efter selvevalueringen Tovholderens rolle og opgaver 22. august 2007.
Hvordan kan et arbejdsmarked på tværs af Øresund fremme tilvækst og konkurrencekraft Professor Bent Greve Øresundsting, maj, 2007.
Analyse- og udviklingsmodel
Temadag Funktionelle lidelser.
Levende Kommunikation
Opfølgningsdag for rygestoprådgivere
Refleksionsopgave Succesruten: Hvad har været motiverende for jer i denne proces? Hvad skete der? Hvem tog ansvar? Hvordan var humøret/stemningen? Hvordan.
Græsrødderne Julie Westh Lauritsen Sosu-assistent
Spørgsmål og holdninger som ambassadørerne kan blive mødt med 1. Fra medarbejderne 2. Fra ledelse og personale- ansvarlige.
Hvordan passer jeg på mig selv ?
A A R H U S U N I V E R S I T E T Det Jordbrugsvidenskabelige Fakultet.
Velkommen til Fællesskaber for Alle for Folkeoplysningsklubberne!
COSMOS GROUP A/S – MOVING PEOPLE AND PERFORMANCE member of En samtale – to vindere  Den vanskelige samtale.
Program Opfriske de centrale værktøjer i Den motiverende samtale
- Gør jeg det godt nok som leder. - Gør mine ledere det godt nok
FilmFyn.dk usability vurdering. Hvem er FilmFyn? Ejes af de fynske kommuner Hovedformål –At få filmproduktion til Fyn og skaffe økonomisk støtte til producenterne.
Velkommen. Psykoedukation... betyder undervisning (om psykisk sygdom). Film Dias Spørgsmål og svar Opgaver Varighed: 1 time.
Hvad er forandring?.
Primære fokus område: Hvilken betydning har tidlig drænfjernelse hos den nyopererede hjertepatient i TIA.
Pårørendeindsatser, hvorfor og hvordan?
Circle of change Benægtelse Reaktion Accept Handling
Forbedringsprojekt om målinger - SCKK 2004
Team En gruppe er en samling mennesker, der Har fælles mål
Dennis Ahm 49 år, medejer og stifter af konsulent og
Ved Jannie Asklund Mobil:
Børn og unge som er pårørende til selvmordsadfærd eller som er efterladte efter selvmord. Hvordan hjælper vi dem? Ved Elene Fleischer, PhD
- psykodynamisk perspektiv
Lægedage Uhensigtsmæssige forløb Identifikation Handling.
Oplæg om 12-timersvagter, FOKUS, 31. januar 2007 Helsingør Hjemmepleje 12 timers vagter Helsingør Hjemmepleje.
Hva er god klasseledelse ?
Velkommen til inspirationsdag Kompetencestrategi – hvordan?
Mit medieprodukt er en plakat til en miljømesse..
Transitioner.
Konfliktløsning ”Det er min dystre overbevisning, at mennesker kun kan blive enige om det, der ikke interesserer dem.” Bertrand Russel Ordet betyder sammenstød.
Transfer Mellem efter/videreuddannelse og praksis.
APV Lindved Skole Januar Rengøring SFO Undervisning.
Den lærende organisation
©SCKK - KVIK læringsmiljø om arbejdsgange Hvorfor måle? Tilfredsstille eksterne interessenters behov Få fokus på fakta Få overblik over hvad tid og ressourcer.
Træning af mundtlighed årgang Fysik/kemi UL Synlig læring med it Agerbæk Skole og Starup Skole 2013.
AG Christiansborg  Flere og flere lever i mange år med én eller flere kroniske sygdomme  Gå fra et system, indrettet til at behandle akutte.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Kompetenceudvikling i et strategisk perspektiv Konference om nyskabelse og motivation 15. juni.
Kommunalreformens kommunikationsmæssige udfordringer.
Internetbaseret spørgeskemaer ved Center for Spiseforstyrrelser
©SCKK - KVIK læringsmiljø om arbejdsgange Jeg har seks ærlige tjenere, (de har lært mig alt hvad jeg ved) De hedder Hvad, Hvor, Hvorfor, Hvornår, Hvordan.
©SCKK 2005 Excellence Netværk 2004/2005 KVIK vs. Excellence – kan de kombineres og hvordan?
Forbedringsprojekt om målinger - SCKK 2004 Målingens problematikker Hvorfor egentlig iværksætte et måleprojekt?
Workshop 1 på BIP seminar, d. 10 juni 2015 i Vejle
Hvordan påvirkes familien af en hjerneskade?
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Introduktion til KVIK Selvevaluering fra start til slut 27. september 2007 SCKK temadag.
Psykoedukation skizofreni
Hvorfor individuel lønforhandling?. Hvad er individuel lønforhandling? Med individuel lønforhandling har den enkelte medarbejder forhandlingsretten og.
Skab kraft i fortællingen Dette er et værktøj for dig, som vil Brænde igennem med dine budskaber på små som store møder Gøre dine ord og billeder til.
IIS del 2 Mekanisk kultur. Organisationskultur Iværksætterkulturen Den mekaniske kultur Opbrudskulturen Den dynamiske samstemte kultur »Jørgen Gleerup.
Din kreative online praksis! – del 2
Psykoedukation skizofreni
SUF - gevinstrealisering
45116 Teknologisk Forandring og Postal Logistik
Forandringer
Værktøj: Det dobbelte bogholderi
Forandringer – Arbejdspladsernes udfordring og mulighed
Værktøj 10: Forandringer og stress - Arbejdsgruppen
Præsentationens transcript:

Årsager til at mennesker yder modstand mod forandring En reel trussel (fagligt, løn, status, magt,) Den økonomiske og materielle situation forringes Jobsikkerheden reduceres eller fjernes Privilegier og gode reduceres For stor usikkerhed - manglende information Taber indflydelse Indflydelse, autoritet og handlefrihed reduceres ©SCKK - KVIK læringsmiljø om arbejdsgange - SCKK 2004

”Det ved jeg ikke lige om jeg kan klare!” ”Det betyder mere arbejde!” Forandringen øger arbejdsbelastningen ”Mister jeg så min parkeringsplads?” Den sociale status og anseelse reduceres, og bevægelsesfriheden mindskes ”Det ved jeg ikke lige om jeg kan klare!” Forandringen kræver ny viden og kunnen Forandringen er omfattende og vanskelig at overskue Forandringen skaber uro og negative følelser ©SCKK - KVIK læringsmiljø om arbejdsgange - SCKK 2004

Kommunikationsmodel Ønsket effekt ”Hvad vil vi opnå hhv. undgå?” Hvad kan måles? Målgruppe ”Hvem skal vi have fat i?” Kommunikationsobjekt ”Hvad skal vi fortælle? Hvad er vores primære budskaber?” Kommunikationsmiljø Analyse af modstøj og medstøj Kommunikator Hvordan kommer vi bedst ud med vores budskab?” Medievalg Kreativ linie, fremtoning, skrift, lyd, billeder, film Opnået effekt ”Evaluering – nåede vi det vi skulle?” ©SCKK - KVIK læringsmiljø om arbejdsgange - SCKK 2004

Sammenhæng mellem modstand mod forandringer og medarbejdernes effektivitet ©SCKK - KVIK læringsmiljø om arbejdsgange - SCKK 2004