Lov nr. 488 af 9. juni 2004 Tagboliger 80 % erhverv 20 % bolig

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Introduktion til OK13. Det generelle resultat 2 årig overenskomstperiode Rammen:  1. år: 0,82 % - da reguleringsordning er i minus => ingen lønstigning.
Advertisements

Fuldmagtsmodeller i forbindelse med udbud af bygge- og anlægsarbejder
Bilag 3 · Bekendtgørelse om fiskeres hviletid Bekendtgørelse om fiskeres hviletid 1) I medfør af § 4, stk. 3, § 57 og § 70 i sømandsloven, jf. lovbekendtgørelse.
Temadag om den nye lovgivning
DFM Konferencen – ”OPP i virkeligheden”
Kommunernes tilsynspligt Hvad er de forpligtet til?
Uggelhuse Langkastrup Kraftvarmeværk A.M.B.A
Vedligeholdelse af private vandløb under veje
Ikrafttræden 1. juli 2010 Klager, der er indbragt for KLFU inden den 1. juli 2010, færdigbehandles efter de hidtil gældende regler. KLFU er obligatorisk.
Love og regler fra A..Z Geoforum workshop om adresser 25. marts 2010.
Køb af andelsbolig - hvorfor man altid skal tænke sig om, når man køber bolig – også når der er tale om en andelsbolig!
Ændring af arbejdsmiljøloven
1 Sideaktiviteter Nye regler fra ??? 1.Må boligorganisationen påtage sig administrationen af 8 rækkehuse ejet af den lokale bank? 2.Må ejendomsfunktionærerne.
Landbo-Limfjord Pressemeddelelse fra Økonomi- og Erhvervsministeriet, den 17. marts 2009 Pulje på 1,5 mia. kr. skal sikre vækst i byggeriet og mere energirigtige.
DDS Dokumenteret Drikkevands Sikkerhed i Odense Kommune
Finansiering af behandlingen Møde den 21. juni 2006.
Sagsomkostninger Udstykningsafgift og gebyrer Lovgrundlaget
Arbejdsmarkedsforhold – Hvad der er godt at vide for fiskere om organisationer, beskæftigelse, regler og rettigheder.
Matrikulær sagsudarbejdelse Sagsomkostninger Udstykningsafgift og gebyrer *Lov om afgift ved udstykning m.m (LAU) Lovgrundlaget * Bekendtgørelse om matrikulære.
Den fremsynede virksomhedsledelse Hvilke udfordringer har Danmarks almene boliger? Styringsreform Moms på administration Konkurrenceevne Boligerne.
Registrering af fast ejendom
KAB’s erfaringer med boligløse unge Konference på Kofoeds Skole den 3. november 2009 Jesper Nygård Administrerende direktør KAB.
Jes Ryttersgaard GI Loven Lov om infrastruktur for geografisk information.
Kommunale Parkeringsfonde
17. april Kortforsyningsseminar 2012 Spor 2: Rammerne om infrastrukturen for geografisk information Effektiv ejendomsforvaltning og genbrug af ejendomsdata.
1ATV-møde – Jord i råstofgrave. 2  ” Tilførsel af såvel forurenet som uforurenet jord til råstofgrave og tidligere råstofgrave er forbudt i  henhold.
Holdingselskaber - oprettelse og generationsskifte
Temadag: Ny lovgivning ”De nye udlejningsregler”.
Forholdet til kunderne
Afgangsprojekt Fast Ejendom Akademiuddannelsen i Finansiel Rådgivning
A A R H U S U N I V E R S I T E T STUDIEFORVALTNINGEN Optagelse på kandidatuddannelser Aarhus Universitet Studieforvaltningen 16. november 2007.
Dansk Landbrugsrådgivning Landscentret Hvilke rammer giver lovgivningen i dag? Tirsdag den 9. januar 2007 v/ juridisk konsulent Morten Haahr Jensen.
Forsikringsvirksomhedens ophør Januar 2009 Malene Stadil.
Lovgivning om håndtering af boligers indeklimaproblemer hidrørende fra jordforurening.
Særlige arbejder Skelforretninger (UL §§ )
Matrikulær sagsudarbejdelse
Matrikulær sagsudarbejdelse beskikkelsen (a) eneretten (b) og erhvervsudøvelsen (c) Særlige arbejder Landinspektørloven - oversigt (a) beskikkelsen indeholder.
Ny friplejeboligordning. Evaluering af friplejeboligordningen pegede på: Uhensigtsmæssigt med genudbud hvert 10. år Et ufleksibelt afregningssystem Nogen.
Matrikulær sagsudarbejdelse beskikkelsen (a) eneretten (b) og erhvervsudøvelsen (c) Særlige arbejder Landinspektørloven - oversigt (a) beskikkelsen indeholder.
Særlige arbejder Landinspektørloven - oversigt
Kapitel 16 Kreditaftaler. Kreditaftaler kapitel 16 I kapitel 16 gennemgås: Krav til kreditaftaler Trepartsforhold Køb med ejendomsforbehold Køber misligholder.
Inklusionsboliger Bolignetværksmøde den 24. februar 2016.
Kapitel 21 Rådgiveransvar. Rådgiveransvar kapitel 21 I kapitel 21 gennemgås: Regler og definitioner Professionsansvar Erstatning for dårlig rådgivning.
Michael Tophøj SørensenLokalplanjura og –realisering 91 Disposition 1. Realiseringsprocessen 2. Lokalplanens og andre faktorers indflydelse på ejendomsværdien.
Nye arbejdsmiljøregler - fra sikkerhed til arbejdsmiljø august 2010.
DABYFO kredsmøde i Odsherred 2. september 2015 Dispensation fra kravet til parkering i henhold til byggeloven Jens Bendix, Slagelse Kommune.
DANSK OG INTERNATIONAL ERHVERVSRET, 3. UDGAVE Kapitel 16 Kreditaftaler.
Emner Fremlejereglerne Lejefastsættelse ved fuldstændig fremleje
Envina indsatsplanmøde februar 2017
Holdingselskaber - oprettelse og generationsskifte
Kapitel 16 Kreditaftaler.
Tingsretlige konflikter
Kapitel 16 Kreditaftaler.
Voksenansvar for anbragte børn og unge Fysisk magtanvendelse
Private opholdssteder Alle typer døgninstitutioner
Voksenansvar for anbragte børn og unge Registrering og indberetning
Fraflytningstvister / Katrine Kubel
Introduktion til OK13 1.
4. Indsamling og behandling af oplysninger
Midlertidige opholdssteder til flygtninge
Spørgsmål til og svar fra TBST.
Bandepakken 3
I gæld til det offentlige
Lf. nr. 123 af 23/ om ændring af (…) virksomhedsskatteloven (…) - med seneste ændringer Anders Lützhøft.
Tilslutningspligt via lokalplan eller projektforslag
Ghettoaftale Fysisk nedrivning og omdannelse af udsatte boligområder
Introduktion til OK13 1.
Lige adgang til lejligheder og sæsoner for alle
Kapitel 11 Kreditaftaler.
Huslejenævnskonferencen oplæg om forbrugsregnskaber og husordenssager
Præsentationens transcript:

Lov nr. 488 af 9. juni 2004 Tagboliger 80 % erhverv 20 % bolig Etablering af tagboliger og omdannelse af ledige erhvervslokaler til boliger Lov nr. 488 af 9. juni 2004 17-09-2004 J.nr. B-5752-1

Ejerlejlighedslovens § 3 En ejerlejlighed kan bestå af flere selvstændige lejligheder 1 2 3 4 17-09-2004 J.nr. B-5752-1

Muligheder for at udnytte tagetagen Tidligere muligheder Muligt ifølge lov nr. 488 Tidligere kunne en bygnings tagetage udnyttes i samme regi som resten af ejendommen. Den eksisterende boligform bliver så at sige udvidet med tagetagen eller ved påbygning af nye etager. Med lov nr. 488 er det muligt at kombinere ejerformerne i en bygning ved udnyttelse af tagetagen eller ved påbygning af nye etager. Grå (og grøn): Viser de tidligere muligheder (venstre spalte) og de nye muligheder ifølge lov nr. 488 (højre spalte) Grøn: De 4 kombinationsmuligheder, der vurderes at ville blive udnyttet mest Stiplet linie: Viser 4 kombinationsmuligheder indeholdende almen udlejning som stadig ikke er mulige Fed: En ny ejerlejlighed Udlejning Ejer Andel Almen Almen Almen Almen Almen Almen Almen udlejning Almen udlejning Udlejning Ejer Andel Almen Andel Andel Andel Andel Andel Privat andelsboligforen. Privat andelsboligforen. Udlejning Ejer Andel Almen Udlejning Udlejning Udlejning Udlejning Udlejning Privat udlejning Privat udlejning 17-09-2004 J.nr. B-5752-1 - Eksisterende ejerboliger er ikke medtaget på skemaet, idet mulighederne for at disse kan udnytte tagetagen ikke er ændrede med lov nr. 488

Tagboliger (private udlejningsboliger) - ejerens fem muligheder Fri husleje Omkostnings- bestemt a. Udvidelse af ejendommen (muligt i dag) b. Sælger tagetagen som selvstændige ejerlejligheder Omkostnings- bestemt husleje Omkostnings- bestemt husleje c. Sælger tagetagen med lejligheder til én ejer, som lejer ud Fri Omkostnings- bestemt husleje d. Sælger tagetagen til en privat andels- boligforening Andels- Almen boligorganisation Omkostnings- bestemt husleje e. Sælger tagetagen til en almen 17-09-2004 J.nr. B-5752-1

Ejerforeningen Ad b. Ad c. Ejerforeningen Ejerforeningen Udlejer (gl. ejer) Udlejer (tagetage) Udlejer Ejer 1 Ejer 2 Ejer 3 Ejer 4 Lejere Lejere Lejere 17-09-2004 J.nr. B-5752-1

Muligheder for at opdele erhvervslokaler i ejerlejligheder Tidligere muligheder Nye muligheder Tidligere kunne følgende ejendomme opdeles i ejerlejligheder: Med lov nr. 488 er det muligt i særlige situationer, at opdele blandede ejendomme, der er opført før 1. juli 1966, i ejerlejligheder. Betingelser: De på ejendommen beliggende bygningers samlede erhvervsareal udgør mere end 80 pct. at bygningernes samlede erhvervs- og boligareal, som det var registreret i Bygnings- og Boligregistret (BBR) den 31. december 2003. Der skal på opdelingstidspunktet være ledige erhvervslokaler. I de ledige erhvervslokaler skal der kunne etableres mindst det samme antal beboelseslejligheder, som der var i bygningerne på ejendommen i forvejen (dvs. mindst en fordobling af antallet af boliger). De nye beboelseslejligheder skal være på mindst 85 m2 bruttoetageareal (75 m2 tingslyst areal). Erhverv Bygninger med rent erhverv Fredet Fredede bygninger 80 % 20 % Erhverv Blandede bygninger opført EFTER 1. juli 1966 Blandede ejendomme opført FØR den 1. juli 1966 Beboelse 17-09-2004 J.nr. B-5752-1

Ejerlejlighedslovens § 10 a Ejendomme, hvor en landinspektør med beskikkelse attesterer, at de på ejendommen beliggende bygningers samlede erhvervsareal udgør mere end 80 pct. af bygningerne samlede erhvervs- og boligareal, som det var registreret i Bygnings- og Boligregistret (BBR) den 31. december 2003, kan opdeles i ejerlejligheder, der skal benyttes til helårsbeboelse, når følgende betingelser er opfyldt: 1) Der skal på opdelingstidspunktet være ledige erhvervslokaler. Lokalerne må ikke være blevet ledige som følge af opsigelse fra udlejerens side, medmindre opsigelsen skyldes lejerens misligholdelse. 3) I de ledige erhvervslokaler skal der kunne etableres mindst det samme antal beboelseslejligheder, som var registreret i BBR i samtlige bygninger på ejendommen den 31. december 2003. 4) De nye beboelseslejligheder skal hver være på mindst 85 m2 bruttoetageareal. Lejlighedernes tinglyste areal skal dog mindst være på 75 m2. Stk. 2. Er flere ejendomme registreret under same ejendomsnummer i BBR den 31. december 2003, er dette ikke til hinder for, at ejeren opdeler disse i ejerlejligheder, hvis en eller flere af ejendommene hver for sig opfylder betingelserne efter stk. 1. Stk. 3. Når ejendommen er opdelt efter stk. 1, kan ejeren, hvis der senere bliver lokaler, som den 31. december 2003 anvendtes til andet end beboelse, ledige i bygningerne, indrette nye beboelseslejligheder, som hver for sig opfylder kravene i stk. 1, nr. 3. Lokalerne må ikke være blevet ledige som følge af opsigelse fra udlejerens side, medmindre opsigelsen skyldes lejerens misligholdelse. Stk. 4. De beboelseslejligheder, som var registreret i bygningerne den 31. december 2003, kan ikke overdrages som selvstændige ejerlejligheder, før der er etableret nye beboelseslejligheder efter stk. 1, og før en landinspektør med beskikkelse har attesteret, at hver enkelt lejlighed opfylder de i § 10, stk. 1, nr. 2, litra a-f og i, nævnte krav. Stk. 5. Økonomi- og Erhvervsministeren fastsætter nærmere regler om ordningens gennemførelse. 17-09-2004 J.nr. B-5752-1

Ejerlejlighedslovens § 3 Ejerlejligheder kan kun oprettes i ejendomme, som i deres helhed opdeles i ejerlejligheder, og kun, når en landinspektør attesterer, at udstykning ikke er mulig. Ved ejendomme forstår bestemte faste ejendomme i tinglysningslovens forstand. 1. pkt. er ikke til hinder for, at flere selvstændige lejligheder udlægges som én ejerlejlighed. 17-09-2004 J.nr. B-5752-1

Ejerlejlighedslovens § 10 Loven anvendes på: 1. Bygninger, hvis opførelse er påbegyndt efter 1. juli 1966. 2. Bygninger, der ikke indeholder andre lejligheder eller rum end 2 beboelseslejligheder med tilhørende sædvanlige udenomsrum, når en landinspektør med beskikkelse attesterer, at hver enkelt ejerlejlighed til beboelse opfylder kravene i litra a-e og bygningen ifølge erklæring fra bygningsmyndigheden opfylder kravene i litra f-i. a.-i. (kvalitetskravene udeladt af pladshensyn) 3. Bygninger, der er fredet i henhold til lov om bygningsfredning, jfr. dog § 27 i lov om bygningsfredning. 4. Bygninger, der udelukkende anvendes til andet end beboelse. 5. Bygninger, der lovligt er opdelt i ejerlejligheder i henhold til tidligere lovgivning. 6. Bygninger, hvor en del af bygningen skal indrettes til ældreboliger eller almene ældreboliger, når kommunalbestyrelsen attesterer, at en del af bygningen indrettes til boliger, der får eller har fået tilsagn om støtte efter den tidligere lov om boliger for ældre og personer med handicap, jf. lovbekendtgørelse nr. 316 af 24. april 1996, eller lov om almene boliger m.v. Ældreboligerne eller de almene ældreboliger skal efter opdelingen udgøre en samlet ejerlejlighed. Denne ejerlejlighed kan ikke videreopdeles. 7. Bygninger, der er kondemneret i henhold til lov om byfornyelse og udvikling af byer, lov om byfornyelse, lov om byfornyelse og boligforbedring eller den tidligere lov om boligtilsyn, når kommunalbestyrelsen attesterer, at mindst halvdelen af bygningernes bruttoetageareal efter bygnings- og boligregisteret indrettes til ungdomsboliger, der har fået tilsagn om statsstøtte til indretning eller opførelse efter den tidligere byggestøtte-, kollegiestøtte- eller boligbyggerilovgivning eller til almene ungdomsboliger, der får eller har fået tilsagn om støtte efter lov om almene boliger m.v., og den resterende del af bruttoetagearealet indrettes til andet end beboelse. Ungdomsboligerne eller de almene ungdomsboliger skal efter opdelingen udgøre en samlet ejerlejlighed. Denne ejerlejlighed kan ikke videreopdeles. (FORTSÆTTES) 17-09-2004 J.nr. B-5752-1

Ejerlejlighedslovens § 10 (fortsat) Stk. 2. Bygninger, der er påbegyndt opført den 1. juli 1966 eller tidligere, kan opdeles i ejerlejligheder, såfremt der efter den 1. juli 2004 er blevet tilført én eller flere beboelseslejligheder i bygningens uudnyttede tagetage eller i en eller flere nye etager. Alle beboelseslejligheder i bygningen skal benyttes til helårsbeboelse. De eksisterende boliger og eventuelle lokaler til andet end beboelse i bygningen pr. 1. juli 2004 skal efter opdelingen udgøre én ejerlejlighed, der ikke kan videreopdeles, medmindre bygningen er omfattet af stk. 1, nr. 2 eller 3. Stk. 3. Bygninger, hvor der efter den 1. juli 2004 etableres nye tagboliger som almene boliger, kan opdeles i ejerlejligheder, jf. 2. og 3. pkt. Opdeling kan ske, når de nye boliger etableres i bygningens uudnyttede tagetage eller i en eller flere nye etager og bygningen helt eller delvis anvendes til privat udlejning til beboelse. Boligerne og eventuelle lokaler til andet end beboelse i den eksisterende bygning pr. 1. juli 2004 og det almene beboelsesareal med alle sædvanlige fællesfaciliteter til brug for boligtagerne skal efter opdelingen hver for sig udgøre én ejerlejlighed, som ikke kan videreopdeles. Stk. 4. Ejendomme tilhørende almene boligorganisationer, som indeholder boliger og sædvanlige fællesfaciliteter til brug for lejerne, og som hverken er omfattet af stk. 5 eller 6, kan kun opdeles, hvis hele beboelsesarealet og alle sædvanlige fællesfaciliteter til brug for lejerne efter opdelingen udgør én ejerlejlighed. Denne ejerlejlighed kan kun videreopdeles efter reglerne i stk. 5. Stk. 5. Ejendomme tilhørende almene boligorganisationer kan endvidere opdeles, når der er indgået aftale om salg af en bolig efter kapitel 5 a i lov om almene boliger samt støttede private andelsboliger m.v. Opdelingen skal ske løbende, således at boligerne udlægges som selvstændige ejerlejligheder i takt med, at de bliver solgt. Det samme gælder eventuelle andre særskilt afgrænsede husrum i afdelingen. Dog kan opdelingen ske således, at hver bolig og hvert særskilte husrum i øvrigt udlægges som selvstændige ejerlejligheder ved det første salg eller ved senere salg, hvis boligorganisationen vurderer, at denne opdelingsmåde er mest hensigtsmæssig. Beslutning herom skal godkendes af kommunalbestyrelsen. Ejerlejligheder tilhørende almene boligorganisationer kan videreopdeles efter reglerne i 2.-5. pkt., når der er indgået aftale om salg efter førnævnte kapitel 5 a af en bolig beliggende i ejerlejligheden. Stk. 6. Ejendomme tilhørende almene boligorganisationer kan desuden opdeles, hvis der tilføres almene boliger ved indretning af uudnyttede tagetager eller ved påbygning af yderligere etager. Hele beboelsesarealet med alle sædvanlige fællesfaciliteter til brug for lejerne i den eksisterende ejendom og tagboligernes beboelsesareal med alle sædvanlige fællesfaciliteter til brug for lejerne skal efter opdelingen hver for sig udgøre én ejerlejlighed. Ejerlejligheden bestående af hele beboelsesarealet med alle sædvanlige fællesfaciliteter til brug for lejerne i den eksisterende ejendom kan videreopdeles efter reglerne i stk. 5. Ejerlejligheden bestående af tagboligernes beboelsesareal med alle sædvanlige fællesfaciliteter til brug for lejerne kan ikke videreopdeles. (FORTSÆTTES) NB.: Der er medtaget ændringer som følge af lov nr. 485 af 9. juni 2004 om ændring af almene boliger samt støttede private andelsboliger m.v. m.fl. Ændringer træder i kraft den 1. januar 2005. 17-09-2004 J.nr. B-5752-1

Ejerlejlighedslovens § 10 (fortsat) Stk. 7. Loven anvendes ikke på: 1. Landbrugsejendomme, jfr. lov om landbrugsejendomme. [2. Ejendomme, som tilhører almene boligorganisationer, jf. § 1 i lov om almene boliger m.v., og indeholder boliger og sædvanlige fællesfaciliteter til brug for boligtagerne. Opdeling kan dog ske, hvis hele beboelsesarealet og alle sædvanlige fællesfaciliteter til brug for boligtagerne efter opdelingen udgør en ejerlejlighed. Denne ejerlejlighed kan ikke videreopdeles. Opdeling kan desuden ske, hvis der tilføres almene boliger ved indretning af uudnyttede tagetager eller ved påbygning af yderligere etager. Hele beboelsesarealet med alle sædvanlige fællesfaciliteter til brug for boligtagerne i den eksisterende ejendom og tagboligernes beboelsesareal med alle sædvanlige fællesfaciliteter til brug for boligtagerne skal efter opdelingen hver for sig udgøre én ejerlejlighed, som ikke kan videreopdeles. (§ 7, stk. 1, nr. 2 ophæves pr. 1. januar 2005, og nr. 3 bliver herefter nr. 2)]  3. Ejendomme, der tilhører private andelsboligforeninger,  jf. dog stk. 2. Stk. 8. Ejerlejligheder kan videreopdeles, medmindre andet er bestemt. Det er en betingelse for videreopdeling af ejerlejligheder i bygninger, som er påbegyndt opført den 1. juli 1966 eller tidligere, og som ikke er omfattet af stk. 1, nr. 3, at en landinspektør med beskikkelse attesterer, at hver enkelt lejlighed til beboelse efter videreopdelingen opfylder de i stk. 1, nr. 2, litra a-f, nævnte krav. Stk. 9. I bygninger, der er opdelt i ejerlejligheder, finder stk. 3 og 6, tilsvarende anvendelse ved etablering af en ny ejerlejlighed indeholdende tagboliger som almene boliger.  NB.: Der er medtaget ændringer som følge af lov nr. 485 af 9. juni 2004 om ændring af almene boliger samt støttede private andelsboliger m.v. m.fl. Ændringerne træder i kraft den 1. januar 2005. 17-09-2004 J.nr. B-5752-1

Ejerlejlighedslovens § 10 b Ejerlejlighedslovens § 16, stk. 2 og 3 På samtlige ejerlejligheder i bygninger, som opdeles efter § 10, stk. 2, og § 10 a, skal der tinglyses deklaration om, at beboelseslejlighederne skal anvendes til helårsbeboelse. Deklarationen skal være tinglyst senest ved første ibrugtagning af ejerlejlighederne efter opdelingens gennemførelse. Deklarationen skal, for så vidt angår de nyetablerede beboelseslejligheder, tinglyses med prioritet forud for al pantegæld på ejendommen. Påtaleberettiget er kommunalbestyrelsen i den kommune, hvor ejendommen ligger. Ejerlejlighedslovens § 16, stk. 2 og 3 Stk. 2. Med bøde straffes endvidere den ejer, som selv benytter eller lader benytte boligen i strid med den deklaration, som er tinglyst efter § 10 b. Stk. 3. Der kan pålægges selskaber m.v. (juridiske personer) strafansvar efter reglerne i straffelovens 5. kapitel. 17-09-2004 J.nr. B-5752-1