organisatoriske kompetencer

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Medarbejderudviklingssamtalen
Advertisements

3. seminar om afklaring og vurdering af realkompetencer 20.maj 2010 Silkeborg Ulla Nistrup Velkommen.
Værdigrundlaget i Greve
Lederudvikling.
der var engang behandlingspsykiatri Idræt og motion – en ny vej
Women in Progress – erfaringer og udfordringer Kønsbalance i finanssektoren 12. marts 2010 Bent Jespersen SVP, Group HR.
Møde for kontaktpersoner – Høng 10. September 2013.
FBUs visionsplan 2015.
Kompetencebeskrivelser for ledelsesteamet Skolerne i Ullerslev
Sprogpakken At fastholde ændringer - i det nære samarbejde.
Det autentiske menneske
Charlotte Schmidt, Chefkonsulent, Koncern HR - TDC A/S
Gennem værdier og selvledelse til Danmarks bedste arbejdsplads
Idrætsorganisationernes ledelse og organisation
Ledelse af frivillige i det kirkelige arbejde v. Dorte Kappelgaard Roskilde d. 5. september 2011.
at arbejde med ledernes psykiske arbejdsmiljø?
SSP-Samrådet Værdier, mission og visioner
Workshop om læringsmiljø – Hvad, hvorfor og hvordan?
Et projekt i Beskæftigelsesafdelingen (BA) på Københavns Fængsler
Vicedirektør Susanne Poulsen, Bornholms Hospital
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR
Empowerment og sundhed
. Præsentation af Handicapområdets udviklingsproces.
Vision for Holmebækskolen Holmebækskolen er en skole med en stærk kultur og et fælles sprog, hvor fællesskaber styrkes omkring: Børnene, klassen og klassesamarbejdet.
Roller og ansvar i forandringsnetværket
Formulering af strategi ud fra analyse og ”Scenarier”
Værdigrundlag Vision og mission Værdier og mål Oktober Version 2.1.
Vis mig værdien v. arbejdsmarkedschef i Viborg Kommune Jette Lorenzen
Kodeks for offentlig topledelse
UDVIKLINGSFORLØB FOR LEDERE Kriminalforsorgen Midt- og Nordjylland Modul 1 Ved brug af materialet og yderligere information kontakt: Jens Linder, Chefkonsulent,
Akademiuddannelse i Ledelse Februar 2010
Indsigt og udvælgelse – forstå hvad det betyder for jer
Carsten Lindorf Lean - kompetenceudvikling Ledelsen.
Henning Boddum Mobil tlf Kordegnenes Årsmøde Velkommen til Strategi og Social kapital.
Opsummering af strategiske mål fra analysearbejdet Noter alle de strategiske mål, du/I er nået frem til i analysearbejdet Prioriter, sorter, saml og tilføj.
1 ProLeague - High performance leadership BEDST …når det gælder.
Organisationsanalyse. Klar fælles vision og mål Se sammenhæng til eget job Åben kommunikation Accept af fejl Accept af teamarbejde Inddragelse/delegering.
Det autentiske Team Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende træningsforløb For medarbejder.
Omrejsende ledere - Svendborg Kommunes interne konsulentkorps.
Pædagogik & kompetenceudvikling i SPIDO-forløbene Knud Erik Jensen, konsulent og underviser på SPIDO
Ledelse i forskellige retninger
Det autentiske Team Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende træningsforløb For medarbejder i grupper og teams.
HELHED på Enghaveskolen Skoleåret HELHED på Enghaveskolen Definition på helhed De bedst mulige betingelser for at fremme det enkelte barns udvikling.
KVIK-modellen KVIK-modellens historie Modelgennemgang
Et velfungerende MEDsystem: Hvorfor og hvordan? - Erfaringer fra Region Midtjylland Lars Hansson, direktør, Region Midtjylland.
Lederkonferencen 9. juni 2010
Kompetencerejsen netværksmøde den 17. august 2002.
Samfundsansvar i praksis via lokale partnerskaber Program for første netværksmøde i Roskilde den 4. december 2008 mhtconsult, august 2008 © Side 1 mhtconsult,
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
Præsentation af egen institution En forudsætning for en konstruktiv erfaringsudveksling og sparring indenfor netværket er, at kendskabet til hinanden er.
Strategisk kompetenceudvikling - konteksten
Det autentiske menneske Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende træningsforløb.
Herren burde måske lette måsen, og løbe en tur i stedet
Kompetenceudvikling og Teamsamarbejde Projekt ”Fælles Værdier – Fælles Fodslaw” - når vejen dertil er gennem vores pædagogiske praksis.
Lederskab og organisering - Om at skabe dynamiske rammer Børnechef Kirsten Pamperin.
Kampagne 3 Tiltrække og anerkende frivillige Navn Navnesen.
Det Regionale Beskæftigelsesråd Empowerment i praksis på beskæftigelsesområdet.
Inklusion i Åkanden Pædagogisk grundlag Åkandens pædagogik tager udgangspunkt i den anerkendende tilgang. Anerkendelse er en ligeværdig relation mellem.
Denne PowerPoint er til inspiration i forbindelse med at I skal planlægge og afvikle et møde, hvor I ønsker at drøfte HMUs forslag til ny strategi. I er.
Kodeks for godt arbejdsmiljø
Vidensbaseret praksis i botilbud
Introduktion til det tværsektorielle samarbejde om kompetenceudvikling
Præsentation af ledelsesværktøjet
Personalepolitiske værdier for Assens Kommune
Nærværende ledelse, personligt og ledelsesmæssigt.
Ungdomsskolen 2021 MISSION
Tag snakken – bryd vanerne
En stærk pædagogprofession i bevægelse BUPL’s nye professionsstrategi
Barnesyn og børneperspektiv
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

organisatoriske kompetencer Udvikling af organisatoriske kompetencer - for at lykkes i fællesskab… Case: Det Kongelige Teater Gitte Mandrup HR-direktør Gitte Mandrup

En definition af empowerment “Individuelle medarbejdere eller teams, som har ansvar, bemyndigelse og evne til at udføre opgaver indenfor aftalte mål og rammer, som har forpligtelse til at tage beslutninger, og som tager ejerskab for opnåelse af resultater” Gitte Mandrup

- mod øget selvledelse, ansvar og initiativ Empowerment - mod øget selvledelse, ansvar og initiativ Medarbejderen Tager initiativ Opsøger information Bidrager med ideer Udfordrer rutiner Inviterer til diskussion Identificerer og løser problemer Tager ansvar for resultater Giver konstruktiv feedback Arbejder tvær-funktionelt Bygger på kollegaers indsats Er en teamplayer Lederen Er til rådighed for medarbejderne Giver information Opmuntrer til ideer og er lydhør Stiller udfordringer Stiller undersøgende spørgsmål Coacher Fokuserer på præstation Giver personlig feedback Udvikler nyttige netværk Giver anerkendelse Skaber team-orienteret miljø Gitte Mandrup

Hvad skal der til for at lykkes med empowerment? Ledere må tro på deres medarbejdere. Lederne skal være villige til at afgive indflydelse for at få større indflydelse. Lederne skal være bevidst om deres betydning som rollemodeller. Lederne skal kunne coache for at frembringe det bedste i deres medarbejdere. Lederne skal kende retningen og leve værdierne. - og medarbejderne skal klædes på til at blive empowered… Gitte Mandrup

DKT-MUP DKT-LUP Vision Værdibaseret samarbejde Resultater & præstationer Synlig ledelse Empowerment Medarbejdere & kunstnere DKT-MUP Ledere DKT-LUP Teaterchef Gitte Mandrup

Værdiprocessen med 700 medarbejdere Kernegruppe Kernegruppe 25 dialogmøder med 700 medarbejdere Kernegruppe Kernegruppe Chefgruppen Alle personalegrupper - igen Åbenhed & gensidighed Involvering & interesse Initiativ & ansvar Konsekvens Forståelse for helheden Mærkbar effekt Værdiproces Behov Dialog Gitte Mandrup

En god investering…. Talent Passion Frugtbar udvikling Teatrets behov Ledelsens åbenhed skaber øget commitment Dynamisk dialog - indbyrdes/på tværs/med ledelsen Fornemmelse for teatrets retning Øget tryghed ved at anerkende bekymringer Konkrete og reelle problemstillinger bliver synlige Organisationsudvikling baseret på reelle behov ... og så det fælles værdigrundlag, naturligvis… Nøgleord for personaleudviklingen på Det Kongelige Teater Fælles retning Helhed & sammenhæng Enkelthed Autentisk Praksis Effektfuld Talent Passion Teatrets behov Frugtbar udvikling Gitte Mandrup

Kernegruppemøderne Aug 2002: 1. Bud på hvordan vi skaber de bedste resultater sammen? Jan 2003: Teatrets værdier defineres endeligt Aug 2003: Værdierne i praksis; ledelse, samspil og empowerment - efter åbning af operahuset…. Aug 2005: Virkerne værdierne stadig? – om arbejdsglæde og samhørighed Gitte Mandrup

Fælles retning ? Talent Passion Frugtbar udvikling Teatrets behov Systemer Struktur Strategi Fælles værdier Lederskab Nøgleord for personaleudviklingen på Det Kongelige Teater Fælles retning Helhed & sammenhæng Enkelthed Autentisk Praksis Effektfuld Kompetencer Medarbejdere Talent Passion Teatrets behov Frugtbar udvikling McKinsey 7S Gitte Mandrup

Fælles retning Talent Passion Frugtbar udvikling Teatrets behov Systemer Struktur Fælles værdier Strategi Lederskab Nøgleord for personaleudviklingen på Det Kongelige Teater Fælles retning Helhed & sammenhæng Enkelthed Autentisk Praksis Effektfuld Kompetencer Medarbejdere Talent Passion Teatrets behov Frugtbar udvikling McKinsey 7S Gitte Mandrup

Teatrets retning & rammer MUS Udviklingsplan Strategiplan 4 års aftale Aktivitetsmål Handlingsplan med aktiviteter; - hvad teatret vil gøre - hvad den enkelte vil gøre Vision - hvad vi stræber efter; den tilstand vi ønsker at opnå… I dag Mission - hvorfor teatret er til; teatrets idégrundlag… Værdisæt Forventninger til ledelse & samarbejde Empowerment - hvordan vi vil opnå visionen Gitte Mandrup

Internt lederudviklingsprogram DKT-LUP Følelsesmæssig intelligens Teamudvikling Strategi, mål & handling Fase 2 Stresshåndtering Lederen som coach Procesledertræning Effektiv kommunikation Forventninger til god ledelse på Det Kongelige Teater Fase 1 Tværorganisatorisk forståelse Cheferne afgør hvem, der skal deltage. Personligt lederskab inkl. 360° Forventninger til god ledelse på Det Kongelige Teater Kommunikation Retning & resultater Beslutninger Involvering Samarbejde Medarbejderudvikling Gitte Mandrup Indefra og ud - Covey: Personlig / Troværdighed Interpersonel / Tillid Ledelse /Empowement Organisation / Kongruens - Alignment

DKT-MUP skal medvirke til at understøtte udviklingen af et fælles sprog om samarbejdet på Det Kongelige Teater fremhæve betydningen af den enkeltes bidrag til teatrets helhed forstærke samarbejdet på tværs af teatret sikre at den enkelte er med til at fastholde og opleve samhørigheden på tværs af huse og afdelinger skabe en positiv ramme med mulighed for at udvikle personlige netværk på tværs af teatret Ca. 700 medarbejdere deltager i løbet af 2 sæsoner på 2 dages kurser i tværgående hold med 16 deltagere Gitte Mandrup

Temaer på DKT-MUP (svarer til indhold på DKT-LUP) Kort om status og fremtid for teatret Forandringskultur og forandringsparathed Forskelligheden sikrer vores fremtid – De fire tænkestile Mennesker i Balance – otte strategiske kompetencer Hvordan lever vi teatrets værdier i dagligdagen Personlig fleksibilitet og måder at se verden på Følelsesmæssig intelligens – om selverkendelse og empati Empowerment – at påtage sig ansvar og udvikle selvledelse Kommunikation og kropssprog Teamsamarbejde og gensidighed Helhedstænkning og det tværgående samarbejde De ”gode historier” fra teatret - fortælles og synliggøres for alle Gitte Mandrup

Gitte Mandrup

TOP Målrettet kompetenceudvikling Organisation Talent Passion Barriere & modstand Varm luft Skjult dagsorden Angst Brokke os i fred - nu har det fungeret i 250 år… Vedholdende - troværdig - autentisk Passion Gitte Mandrup

Kompetenceudvikling i praksis – mere end faglige kurser Organisatoriske kompetencer – forståelse for den helhed, man bidrager til Synlige ledelse & involvering - bottom up proces med dialog på tværs, op og ned Fælles retning og samhørighed for at lykkes i fællesskab Interne programmer (altid relateret til organisationens virkelighed) Blandede hold med deltagere på tværs af organisationen Interne trænere til medarbejderudviklingsprogram Forskellige greb til at holde fokus på processen - dialogmøder, workshops, trivselsundersøgelse, udviklingsprogrammer, ”den talende væg”, møder med teaterchefen, etc. Kompetenceudvikling i system via MUS og afdelingsvise uddannelsesplaner Gitte Mandrup

Spørgsmål til refleksion Hvilke overvejelser giver præsentationen af teatrets udviklingsproces anledning til? - paralleller - undren - ideer - ny indsigt - aha ? Hvilken inspiration fra teatrets udviklingsproces kan bruges i jeres hverdag eller udviklingsproces? Hvad er det vigtigste, du tager med fra dette oplæg ? Nøgleord for personaleudviklingen på Det Kongelige Teater Fælles retning Helhed & sammenhæng Enkelthed Autentisk Praksis Effektfuld Talent Passion Teatrets behov Frugtbar udvikling Gitte Mandrup