Tips og Tricks. Ingeniørhøjskolen i Århus Slide 2 af 15 Overordnet I: CW/HE/Design Typiske problemer ved afleveringer: –manglende referencer! manglende.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Overordnet målsætning:
Advertisements

Krav til informationsformidling
Projekt - Litteratursøgning og skriftlighed
Opfølgning på obligatorisk opgave 1
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
Det Internationale Område Studieområde 3/
Evalueringskriterier for artikel
Introduktion til Det Praktiske Projekt Det Praktiske Projekt Udvikling og skriveproces.
Præsentation: Obligatorisk opgave 1
V ORES A GENDA  Os og vores speciale  Godt ved specialeprocessen  Knapt så godt ved specialeprocessen  Vejledning  Grupper  Gode råd.
Samarbejde bibliotek og uddannelse – et bud på hvordan
Rasmus Damsø Johansen og Søren Menzer
MUNDTLIG FREMSTILLING
Problemløsningsheuristik I.1 Hvordan besvarer man sin problemstilling? I.Forstå problemstillingen 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Relationer – børn og voksne
Synopsis VIP3/2012.
Introduktion til Access (Access, del 1)
Opfølgning på obligatorisk opgave 1
Store IT- innovationer (SITIN) TØ2. Dagens program Kontor Feedback på one-minute paper Fremlæggelser Tips til obligatoriske opgaver Strip sequence øvelse.
Store IT- innovationer (SITIN) TØ4. Dagens program Opsummering af evalueringen Overordnet feedback på OO1 Ugens opgave Individuel feedback Næste uge.
december 2010 Dansk-historie opgave. Store skriftlige opgaver 2.g: dansk-historie opgave (intro) 2.g: SRO (mini SRP) 3.g: SRP/AT.
Læse/studiegrupper.
Opfølgning på obligatorisk opgave 1 ONK1. Ingeniørhøjskolen i Århus Slide 2 Overordnet Flere gode opgaver De samme fejl går igen.. Alle der har afleveret.
Formalia ved opgaveskrivning
Præsentation 28: Eksamen Objektorienteret Middleware.
Kildekritik Niveau 3 for MVU. Om nødvendigheden af kildekritik.
Skriftlighed i biologi
Synopsis VIP13 HH3.
Studie rapport opbygning
P0 erfaringsopsamling Program 8.15: Introduktion
1. Semester rapporter Det skal fremgå af rapporten at man kan planlægge implementere afprøve dokumentere middelstore programmeringsopgaver.
EASY-A set med usability-konsulentens briller 6. september 2007.
Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 1. undervisningsgang Anja Hønnerup Nielsen November 2011.
Opfølgning på obligatorisk opgave 1 ONK1. Ingeniørhøjskolen i Århus Slide 2 af 14 Overordnet Generelt rigtigt fine opgaver –Mange fyldt med gode overvejelser.
Skrivning af SRO 3-5.maj 2010.
Skrivning af SRP december Store skriftlige opgaver 2.g: dansk-historie opgave (intro) 2.g: SRO (mini SRP) 3.g: SRP/AT.
OOMI Præsentation 28: Eksamen. Ingeniørhøjskolen i Århus Slide 2 af 6 Pensum Pensum har været noget fragmenteret (ny struktur for faget, nyt indhold og.
Teori-praksis i sygeplejerskeuddannelsen
Objektorienteret Netværkskommunikation Præsentation 28: Eksamen.
Introduktion til Access (Access, del 1). RHS – Informationsteknologi – Fra design til udvikling Vi ved nu, hvordan vi finder et design for en database,
EKSAMEN OG PRØVER.
Fællesfagligt emne: Fra Osmannerriget til det moderne Tyrkiet
Problemløsningsheuristik I.1 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved endnu? Dvs. hvad leder jeg efter (og hvorfor er det vigtigt/interessant.
Problemløsningsheuristik A.1 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved endnu? Dvs. hvad leder jeg efter (og hvorfor er det vigtigt/interessant.
TIBRGA Eksamen. Ingeniørhøjskolen i Århus Slide 2 af 5 Pensum Pensum uddrages fra lektionsplanen ALT der er angivet med betegnelsen ”Pensum” er pensum.
ITNET2 Præsentation 22: Eksamen. Ingeniørhøjskolen i Århus Slide 2 af 5 Pensum Pensum uddrages fra lektionsplanen ALT der er angivet med betegnelsen ”Pensum”
Øvelse 1: First Impressions
Midtvejsevaluering. Ingeniørhøjskolen i Århus Slide 2 af 4 Ting vi vil diskutere Alternativt pensum: –Hvilke bøger har I valgt og kan I følge med I forhold.
ITAPC 1 Præsentation 6: Presentations. Agenda Motivation Hvordan.
SO1.6 (Det kulturelle område, del 2): SPROG OG KOMMUNIKATION
Hvordan skriver man sin afsluttende opgave?
Munkensdam Gymnasium efterår Opgaven: 1. trin i en tretrinsraket med indbygget progression  Efterår 2012: En opgave i en faglig problemstilling.
Kronik EKSAMENSGENRE I SKRIFTLIG DANSK. Genren kronik  Læs om genren her: Se også.
Historieopgaven på FHF Hvad du skal huske på til SSO.
Få mest ud af opgaveskrivningen: For-arbejdet Opgaveformuleringen
SRO SKRIV!.
Akademisk praksis God citationspraksis.
Sso SKRIV!.
StudieRetningsOpgaven
Vejledning til historieopgaven
StudieRetningsOpgaven
Infomøde om synteseopgaven
SRO 2018 hHx.
StudieRetningsOpgaven
SRO SKRIV!.
- og hvordan du undgår dem…
En ny bog er i gang – skrevet af addicts, for addicts
Introduktion til mini-SOP 3. hhx
Præsentationens transcript:

Tips og Tricks

Ingeniørhøjskolen i Århus Slide 2 af 15 Overordnet I: CW/HE/Design Typiske problemer ved afleveringer: –manglende referencer! manglende referenceliste! –ikke ”akademisk sprogbrug” – jeg/vi mener/syntes/tror –manglende introduktion til metoder hvorfor, hvordan, hvornår, hvem –Heuristic Evaluation: flere glemmer at lave HE! nogle skriver de har lavet HE, men har blot brugt guidelines! Det KAN skyldes dårlig introduktion til jeres afsnit –Omfanget af afleveringen bliver alt for stort –Henvis hovedpart af CW + HE til bilag – medtag elementer i hovedrapporten.

Ingeniørhøjskolen i Århus Slide 3 af 15 Overordnet II: Brugerafprøvninger Husk at introducerer at I vil bruge brugerafprøvning efter ”Think Aloud” metoden (med reference til Nielsen eller andre). Overvej andre brugerafprøvningsmetoder der kunne være relevante (kunne være i et refleksionsafsnit, men også i introduktionen/indledningen). Husk akademisk sprogbrug – ingen vi/jeg, mener/tror – og ingen ”talesprog”. Vi gør det jo alle, men det er heldigvis let at finde og rette - Resultater: fint med opsummering af resultater. Gå gerne mere tæt på de rå data der er indsamlet. F.eks. et par citater fra brugerne. Illustrationer: GUI screenshots gør det nemmere at forholde sig til testen. KAN være henvisning til bilag Ved mange brugertest – gem flertallet af test væk i bilag. Tag én eller to frem til demonstrationsbrug Konklusion/Refleksion: Kunne testbrugernes baggrund give anledning til kritik af jeres test? Er tre brugere nok til at sikre en fornuftig dækning? Hvad siger Nielsen om dette? Hvad siger andre? Metodens brugbarhed? Og til den endelige opgave, hvor meget fik I ud af netop denne test i forhold til CW og HE?

Ingeniørhøjskolen i Århus Slide 4 af 15 Aflevering Aflever til tiden Den færdige opgave skal afleveres på papir med en CD eller diskette med alt kode og kørende program - til tiden og i to eksemplarer

Ingeniørhøjskolen i Århus Slide 5 af 15 Forside Husk at have en titel og undertitel: –Obligatorisk opgave i TIBRGA Design af apparat til alt muligt Så skal det fremgå hvem der har lavet den –Navn og studienummer på alle deltagere –Gruppenummer –Afleveringsdato

Ingeniørhøjskolen i Århus Slide 6 af 15 Indledning Sørg for at lave en indledning der giver læseren et indblik i hvad I har tænkt jer at udsætte ham for, problemstillinger, teorier, metoder, guidelines m.v. Husk meta-metode – altså at I overvejer HVORDAN I vil bruge de forskellige metoder. Så må I gerne tilpasse dem lidt, bare jeg ved hvordan I måler Lav evt. en ”Usability Lifecycle” plan (Nielsen, 1993) – hvilke metoder vil I bruge hvornår? –Gerne grafisk i øvrigt – f.eks. i form af en tidslinie

Ingeniørhøjskolen i Århus Slide 7 af 15 Forskellige metoder Diskuter flere forskellige metoder op i mod hinanden, også meget gerne tæt beslægtede (f.eks. to forskellige ”User tests”) eller forskellige guidelines (fra Microsoft contra Nielsen contra Shneiderman). Det er for lidt kun at bruge guidelines til design. Der skal også laves HE og CW

Ingeniørhøjskolen i Århus Slide 8 af 15 Litteraturhenvisninger Husk litteraturhenvisninger. Sørg for at få dækket en rimelig vifte af pensum, så der bliver noget at tale om til eksamen. Ud over at det er almindelig praksis og kan forventes af studerende på jeres trin – så er de min sikkerhed for at I har læst litteraturen, og at I har forholdt jer kritisk til min undervisning! Jeg kan jo ikke se hvad I tænker … Vær præcise. Det er ikke nok at referere, I skal også argumenterer for hvordan I bruger det Husk at bruge henvisninger når I rent faktisk refererer til en artikel / bog Brug ikke BRGA-12 som kildenavn –I skal altså ikke skrive BRGA-12, men den fulde titel –Så kan I også genbruge materialet i andre kurser / opgaver / jeres speciale

Ingeniørhøjskolen i Århus Slide 9 af 15 Litteraturhenvisninger II Brug dem også rigtigt – [1] eller (Shneiderman, 1998), (Shneiderman 1998) eller (Shneiderman 1998, s. 5-15) Litteraturlisten: –Nielsen, J. (1993); Usability Engineering. Morgan Kaufmann Publishers. –Norman, D. A. (1990): The Design of Everyday Things. Doubleday. –Schneiderman, B. (1998). Designing the User Interface. Third Edition. Addison-Wesley. –ALTSÅ: forfatter(e), dato, titel, forlag (som minimum) –(2003) Her kan der også være en fuld dato, altså ikke kun år Se også: rugafkilderFrame.html rugafkilderFrame.html

Ingeniørhøjskolen i Århus Slide 10 af 15 Ideer uden dækning Beslægtet med dette er ”ideer uden dækning”. Det sker for tit at der bliver skrevet et afsnit der ligesom ”antager” nogle sandheder. Man sidder som læser tilbage med en fornemmelse af at ideerne kommer et sted fra, men ikke hvorfra. Sørg for at lave henvisninger når det er relevant. Flere har tidligere brugt begrebet ”sund fornuft”. Det er bestemt relevant, men farligt! –Kræver at I underbygger jeres påstand (”vi klarede det samme med sund fornuft …”) med rimelig argumentation. Dette er en oplagt kandidat til et refleksionsafsnit

Ingeniørhøjskolen i Århus Slide 11 af 15 Forkortelser og fagtermer Pas på forkortelser! Husk at introducere dem Lav evt. en ordbog der kan henvises til i starten

Ingeniørhøjskolen i Århus Slide 12 af 15 Opgave, ikke dokumentation Pas på ikke at lave ”udviklingsprojektdokumentation”. Det er en opgave om brugergrænseflader, og ikke et udviklingsprojekt. Det er ikke udviklingen af prototypen der er i fokus, men optimeringen af dens grænseflade.

Ingeniørhøjskolen i Århus Slide 13 af 15 Refleksion Husk at reflektere meget mere i jeres selvstændige opgave God refleksion KAN være: –Diskussion af metodernes effektivitet – f.eks. i forhold til jeres forudsætninger. Hvad fik I ud af metoderne, og hvorfor blev det som det blev –Brugerinddragelse eller ej? –Én metodes relevans i forhold til en anden? –En meningsdannende artikel perspektiveret i forhold til jeres pensum –Var det godt nok med to brugere? Påvirkede deres baggrund dem? Hvad siger jeres litteratur til dette?

Ingeniørhøjskolen i Århus Slide 14 af 15 Find relevante artikler

Ingeniørhøjskolen i Århus Slide 15 af 15 Omfang Pas på omfanget af opgaven !!! –3 normal sider pr. gruppemedlem - fraregnet større illustrationer såsom prototypeskitser –Selvstændigt reflekterende afsnit på 2-3 normalsider Sørg for at holde det herunder – henvis resten til bilag –F.eks. CW’er og HE’er – evt. brugervejledning, kravspecifikation og andet godt