Efteruddannelse og kompetenceudvikling. Efteruddannelse før reformen Eksterne faglige kurser Kurser for hele faggrupper Skolebaserede kurser Pædagogiske.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Danehofskolens værdigrundlag
Advertisements

Lidt om vejleder rollen
REG LAB EFTERÅRSKONFERENCE En øvelse for livet. REG LAB EFTERÅRSKONFERENCE 2010.
9. Laboratoriedag - eftermiddag. Fortsat udvikling ”At holde Gejsten Oppe”
Erfaringer fra netværkssamarbejde
Ny folkeskolelov Ikrafttrædelse August Overordnede rammer En længere og varieret skoledag • 30 timer for børnehaveklassen til 3. klasse, • 33 timer.
Skolepolitiske visioner og mål
Møde for kontaktpersoner – Høng 10. September 2013.
Billum skole Overordnet udviklingsplan Den politiske beslutning fra 2007 omkring skole/SFO danner baggrund for dette materiale. Planen er til debat og.
Introduktion 7/9-11 Højstrupgård
Kompetencebeskrivelser for ledelsesteamet Skolerne i Ullerslev
PUC Pædagogisk Udviklingscenter
For vejledere i opgaver og projekter i 2g og 2hf Dynamokursus d
Velkommen! Strøtanker vedr. pædagogisk IT som et indsatsområde.
Skolebestyrelsesmøde Den nye folkeskolereform
Partnerskabsdag med fokus på skolereformen og nye udfordringer.
AT - Viden i spil.
VELKOMMEN til Pædagogisk IT-vejledning efter din skolekultur IT-Vejlederens rolle ændrer sig!
Lærermiddelkultur(er)?
Praktik i 07 læreruddannelsen Niels Grønbæk Nielsen
Strategisk kompetenceudvikling
EUD reform konference 16. september 2014
Konference om planlægning d. 26. og 28. august 2008 Velkommen til Silkeborg Gymnasium.
VEU-Centrenes rolle i løsning på voksen- og efteruddannelsesområde
Skallebølle Landsbyordning ”Indsigt og opmærksomhed…”
UDDANNELSER I UDVIKLING – side 1 Skolebiblioteket som læringscenter Rikke Schultz
Status Udviklingsprojekt ”Ord til billede” Ole Christensen og Merete Skjødt Jørgensen.
Sammenfatning: Målsætninger og Strategiske prioriteter (1 af 2) SAF Strategiske prioriteterMålsætninger 2. Kvalitet i uddannelserne 1.Øget STÅ – grunduddannelse.
IT-baserede retteformer –erfaringer fra et udviklingsprojekt Udviklingsprojektets titel: Udvikling af god praksis ved feedback på elevernes kollektive.
Hvilke lærere vil jeg have på mit lærerværelse i morgen ?
Overblik over afkast/resultat mål ifm. klubpolitikken Klub- politik - Udvikle og styrke det gode ungdoms- liv Overgang skole og klub Samarb.aftale vedr.
Gymnasiereformen på Odder Gymnasium. Organisation Balance mellem differentiering og integration. Balance mellem differentiering og integration. Autonomi.
Et fagligt løft af folkeskolen.
Konference om efteruddannelse og kompetenceudvikling
Lærerarbejdet - i spændingsfeltet mellem intention og virkelighed Susanne Tellerup.
v/ Jakob Harder, vicedirektør Undervisningsministeriet
Strategikort for MEF Samfunds- værdi (eksempler)
Rejseholdets anbefalinger - overblik Tema 1 Kompetenceløft til lærere og ledere Anbefaling 1: Lærernes kompetencer skal styrkes Anbefaling 2: Hæv kompetencen.
1 Odder Gymnasiums system til kvalitetsudvikling.
Studiemetodik og teamarbejde
Hhx-konference 3. december 2008 hhx-reformens planlægnings- og organisationsudfordringer.
- Værktøjer til strategisk og systematisk kompetenceudvikling
KØBENHAVNS KOMMUNE Børne- og Ungdomsforvaltningen Forandringsprogrammet/Organisationsudvikling 9. Maj 2007 Bilag 2 BUF’s strategiske grundlag.
ÅRSMØDE 2011 NETVÆRK maja bødtcher-hansen. KULT 4 KØBENHAVNSKE GYMNASIER EKSPERIMENTERENDE UNDERVISNING NY EFTERUDDANNELSE SAMARBEJDE PÅ TVÆRS AF SKOLER.
6 ugers selvvalgt kursus for nyledige pædagoger Med forbehold for ændringer i kursusplanen!
Kompetencerejsen netværksmøde den 17. august 2002.
Introduktion til KVIK Modellen Tovholderens rolle og opgaver
Drømmeskolen i fremtiden fra et lederperspektiv 10. Juni 2015 Thomas Smidt, skoleleder.
Pædagogisk Rådsmøde F olkeskolereform 6. Februar 2014.
Opfølgning på personalemøde Input fra runden med dilemma-kort.
Kampagne 3 Tiltrække og anerkende frivillige Navn Navnesen.
Hvad gør det gode godt? Konference for dag- og fritidsinstitutioner Opsamling – og tilbageblik på dagens udbytte Den 19. november 2007 Kulturhuset i Farum.
SSP SAMARBEJDE EFTER FOLKESKOLEREFORMEN SSP samarbejde efter folkeskolereformen1.
Samarbejdet med sundhedsvæsnet i relation til rehabiliteringsteamet Lisbeth Jeritslev Souschef November 2013.
Konference om formativ evaluering 25. og 27. april 2007 Torben Spanget Christensen, Ceter for Undervisningsmidler, JCVU Evalueringskapacitet Emne 1Emne.
Model for læsevejledning baseret på aktionslæring Formål med modellen:
DANSK HANDICAP IDRÆTS-FORBUND Udvalgskonference 2007 Lørdag den 16. juni.
Psykisk arbejdsmiljø med fokus på teamsamarbejdet Temadag for AMR – Gladsaxe Lærerforening.
Sammenhæng mellem indsatsområder på Dagtilbud v/Birgit Lindberg Arbejdsmøde for Dagtilbud den 18. august 2015.
Strategi for efteruddannelse og kompetenceudvikling Undervisningsministeriets konference i Vejle d Peter Henrik Raae, IFPR, SDU.
TVÆRPROFESSIONELLE LÆRINGSFÆLLESSKABER Oktoberkursus
OPLÆG TIL PRAKTIKVEJLEDERTRÆF SOSU NORD, EFTERÅR 2016.
Det frie Gymnasium.
Orienterings- og dialogaften 20. marts 2014
Oplæg fra Evalueringsudvalget
Evaluering af skoleåret og planlægning af skoleåret
LP ledertalentudviklingsforløb
Dialog om opgave- og arbejdstilrettelæggelse for skolepædagoger
På stx og hf efter reformen
Inspirationsworkshop med fokus på
Præsentationens transcript:

Efteruddannelse og kompetenceudvikling

Efteruddannelse før reformen Eksterne faglige kurser Kurser for hele faggrupper Skolebaserede kurser Pædagogiske dage

Efteruddannelse før reformen Fagfaglig udvikling Skoleudvikling Personalepleje?

Kompetenceudvikling efter reformen Ændret sprogbrug – udvidet indhold en bredere forståelse af kompetencebegrebet En tættere kobling mellem intern og ekstern kompetenceudvikling

Kompetenceudvikling efter reformen Eksterne kurser – faglige og fællesfaglige Konferencer Netværk: udvikling af kurser og projekter Strategiske netværk (KULT, Nørd, ATU) Pædagogiske dage (reformfokuserede) Skolebaserede kurser Evalueringer

Styrken ved intern kompetenceudvikling Styrker kollegers samarbejde i øvrigt Er i klar relation til konkrete opgaver på skolen Mulighed for fælles refleksion Kan tilpasses skolen Problematisering: Ressourceforbrug: Er de indholdsmæssige ressourcer til stede: Overblik, analytisk arbejde, tilrettelæggelse, inputs

Styrken ved ekstern kompetenceudvikling Kendskab til nye emner og ny forskning Afstand til daglig rutine Mulighed for at skabe netværk Mulighed for kreative inputs Deltagelse i uddannelsesdebatten Problematisering: Lever udbuddet af eksterne kurser op til de behov, der er blandt skolerne?

Nørre G´s organisation: Projektorganisation teamorganisering

Vision: Faglighed og kreativitet Værdigrundlag: Medbestemmelse

Felter for kompetenceudvikling Organisationsansvarlighed Selvledelse Teamlærer og lærerrollen Teamkoordinator Den nye faglighed

Hvad vil vi gøre Vi skal have fokus på teamsamarbejde og projektarbejde Evaluering af SRP, AT (fællesfaglighed) Det fremtidige perspektiv: aldersfordeling og forskellige kompetencer Gymnasiets udvikling??? Fra fælles faglighed til enkeltfaglighed???

Hvad vil vi gøre? fortsat April: Tematisering af egen organisationsform Maj: Teamkoordinatoruddannelse Maj: Spørgeskema til lærerne – fælles forståelse af behov for kompetenceudvikling August: Ledelsesprojekt om ”organisationsansvarlighed” September: MUS – opsamling på spørgeskema

Fokus på teamene? Planlægge egen efteruddannelse Timer? Emner kunne fx være: - Skriftlighed (hvordan får teamet udviklet elevernes skriftlige kompetencer) - Mundtlighed -Undervisningsevaluering og supervision -Hvordan og hvornår lærer elever bedst – undersøgelser fra Skolen

Intern kompetenceudvikling -IT og læring -Læsning og læring -Evalueringer i et globalt perspektiv

Problemfelter Ledelsens rolle – og lærernes rolle Fremtidens gymnasium – fastholdelse af læring Indflydelse på gymnasiets udvikling - ændringer