Læring og digitalt billedarbejde v./ Helle Rasmussen Lektor, Cand.pæd. i Billedkunst Ph.D. stipendiat
Digitalt billedarbejde og billedæstetisk kompetenceudvikling i Projektets (arbejds)titel: Digitalt billedarbejde og billedæstetisk kompetenceudvikling i IT-didaktisk design
Hvad vil jeg undersøge? Hvordan kan IT-didaktiske designs understøtte undervisningen omkring kompleks betydningsfremstilling i digitalt billedarbejde og sandsynliggøre billedæstetisk kompetenceudvikling hos eleverne?
Hvorfor fokus på digitalt billedarbejde? Digital billedæstetik i løbende udvikling Problemer i praksisfeltet – i skolens billedkunstundervisning Læringssyn Særlige udfordringer i digitalt billedarbejde
Hvorfor billedæstetisk kompetenceudvikling? Kompetencemål som pejlemærke for undervisning i skole og uddannelse generelt - og i skolefaget billedkunst specifikt OECDs begreber om nøglekompetencer Kvalificering af læreprocesser på tværs af fag
Hvorfor IT-didaktisk design? Digitalt billedarbejde fordrer nye didaktiske designs Didaktisk design af digitalt billedarbejde forventes kvalificeret af IT og web 2.0 ressourcer
Projektets formål: At bidrage til fornyelse og kvalificering af undervisningen i digitalt billedarbejde i skolens billedkunstfag - og på tværs af fag – på baggrund af undersøgelse af sammenhængen mellem it-didaktiske designs og udvikling af elevers billedæstetiske kompetencer. At aktualisere, udvikle og forny lærermidler i billedkunstfaget gennem udvikling af model for didaktisk design af digitalt billedarbejde, der integrerer brugen af IT og web 2.0 ressourcer.
Forskningsdesign og metode: DBR-inspireret design med anvendelse af blandede metoder: Survey Klasserumsobservationer Workshops Didaktisk designudvikling Intervention – optaget op video Fokusgruppeinterviews
Tak fordi I lyttede!