Læring og digitalt billedarbejde

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Besøg fra Norge 12.oktober 2012
Advertisements

Undervisning i ”Relation”
Lablæring Uddannelsesforum 2011 Projekt i Sosuuddannelsen
24. november 2006 Lærerseminar Disposition •Soldaten i centrum •Vigtigt om læring •Din rolle i undervisningen •”Hvad vil jeg som skolechef tilbyde?”
Erfaringer med kollegavejledning i skolen
MEDIEKULTUR OG SKOLEKULTUR
5 IT-didaktiske principper
Digitalisering og medialisering
Fra integrerende til inkluderende pædagogisk praksis i skolen
Design för lärande i en digital, multimodal lärmiljö
- MED BUD PÅ NYE ARBEJDSFORMER INDENFOR ÆSTETIK, MEDIE- OG KOMMUNIKATIONSPÆDAGOGIK I DET SENMODERNE - ANNE AGGER, VIBEKE NØRGAARD RØNSBO OG RASMUS FINK.
Digital produktion - leg og læring på begyndertrinnet
Spiludvikling som didaktisk metode d. 16/ på OTG
iBøger og didaktisk design
Realisering af skolereformen i Gladsaxe
Velkommen! Strøtanker vedr. pædagogisk IT som et indsatsområde.
Kollegavejledning - indgange • Fag, medier og Faghæfte 48 • Skolekultur og mediekultur • Skolekultur og vejlederkultur • Skolebiblioteket som rum og funktion.
Ny mediepædagogisk og didaktisk praksis
Innovativ undervisning med it Rasmus Fink Lorentzen, cand.pæd.
Kompetenceudvikling i mødet med det fiktive
Mediepædagogik og didaktik
IT i naturfagsundervisningen 28.marts 2012 Visioner for IT i undervisningen Ikke et ord om udstyr.
Hensigtsmæssigt (e)læringsdesign
Hvad er specialpædagogiske kompetencer?
Lærerens didaktiske design Elevernes didaktiske design
Udviklingen af professionsfaglige kompetencer Potentialer og barrierer… rene b christiansen (profil) Lektor ved Forskning og Udvikling University College.
Lærermiddelkultur(er)?
MÅL OG METODER I MEDIEPÆDAGOGISK ARBEJDE Kultur og mediekultur Medialisering: mediepædagogik og didaktik Receptionsteori: tekst og kontekst Æstetik og.
Læremiddelkultur I Folkeskolen
Bedre udbytte af it i skolen Et seminar til skoleudvikling Marianne Hornskov og Sanya Pedersen Danmarks Evalueringsinstitut.
Unge og undervisningens medialisering
Undervisningens medialisering Hørsholm,
ANVENDELSE AF DIGITALE UNDERVISNINGSMATERIALER I AVU, HF OG GYMNASIET – en forskningsrapport om Projekt e-læring Af: Helle Mathiasen Christian Dalsgaard.
©B H Sørensen & K Levinsen Aalborg Universitet 2014 Danmarks Læringsfestival 2014 Projektet etableres Interventioner Løbende implementering Interventioner.
Problemstilling Hvordan tilrettelægges et læringsforløb der understøtter lærens kompetenceudvikling ved implementering af ipads i undervisningen Lærerne.
PARALLELUNDERVISNING: - brugen af en digital læreplatform
Nye digitale muligheder i overbygningen KL, Odense Birgitte Holm Sørensen Forskningsprogrammet Medier og it i læringsperspektiv DPU, Aarhus Universitet.
Digitale redskaber i arbejdet med unge Erroll Marshal | Leder Jeg er – praktikeren Folkeskolelærer / socialt pædagogisk CfDP / Cyberhus.dk Undervisning.
Kommune Kujalleq Professionel udvikling - Kurser og uddannelser -
Færre bøger – mere IT Karin Levinsen Forskningsprogrammet Medier og IT I Læringsperspektiv DPU, Aarhus Universitet Hvordan får vi mere it? Skal vi have.
OBS – gør som det passer dig!  Denne skabelon er med vilje ikke særlig stramt designet. Det er for at du selv kan lægge det indhold og detaljeniveau i.
DEN DIGITALE SKOLE Hvordan kan tablets indgå i undervisningen for at tilgodese differentiering?
It i den innovative skole – nye kompetencer, nye organiseringsformer i det 21. århundrede Formål: Bidrage til udvikling af en skoles kultur gennem inddragelse.
Understøttende undervisning, lektiehjælp og fordybelse Agi Csonka Formand for Rådet for børns læring.
Qeqqata Kommunia Professionel udvikling - Kurser og uddannelser -
Digitalt understøttede læringsmål Konference den 11. september 2014
Planlægning, proces og evaluering
Fra vidensdeling til produsage Kursisten som vidensproducent.
og næste generations it Netværksaften, London Mads Bo-Kristensen Chefkonsulent, ph.d. Uddannelse & Læring Vejle Kommune.
Fra kursus til lokal skoleudvikling – om og med medier 13. marts 2012.
Mediepædagogik og didaktik – i teori og i en pædagogisk praksis 13. marts 2012.
Projekt Professionsløftskole Sølystskolen Lektor Rasmus Fink Lorentzen VIA University College.
Læremiddel.dk Nationalt videncenter for læremidler Læremiddel.dk – Nationalt videncenter for læremidler.
©B H Sørensen & K Levinsen Aalborg Universitet 2014 Konference – Odense d. 11 sept Demonstrationsskoleprojekt Elevernes egenproduktion og elevinddragelse.
Anden information Delprojekt III: IT-fagdidaktik og lærerkompetencer i et organisatorisk perspektiv Alice Nissen, VIA Birgitte Lund Nielsen, VIA & AU.
Qaasuitsup Kommunea Professionel udvikling - Kurser og uddannelser -
PI-modellen: fra Projektidé til Innovation
Humanistisk Informatik Forsøgsbeskrivelse. Formål og problemformulering Identifikation af kritiske parametre ved og design og ibrugtagning af IKT støtte.
Kommuneqarfik Sermersooq Professionel udvikling - Kurser og uddannelser -
DPU – Aarhus Universitet
IKT omstilling af undervisningsinstitutioner Forskning og udvikling på AAU V. Tom Nyvang
Digital Didaktisk Design
Bedre udbytte af it i skolen Undersøgelse af erfaringer og perspektiver.
Indkøb af digitale læremidler - hvor skulle det ellers ske, hvis ikke på PLC? KARIN DYRENDOM.
Fra vidensdeling til produsage. De sociale medier er her, eleverne bruger dem, og Man kan ikke forbyde dem i klasseværelset. Fra vidensdeling til produsage.
UNIVERSITY OF COPENHAGEN
Hvordan øges værdien af entreprenørskabstræning i Ghana?
Almen didaktik Niels Grønbæk Nielsen.
HL, Uddannelsesforbundet og Danske Erhvervsskoler og – Gymnasier har udarbejdet denne præsentation til brug på erhvervsskolerne. Præsentationen går igennem.
Underviserne og LMS.
Præsentationens transcript:

Læring og digitalt billedarbejde v./ Helle Rasmussen Lektor, Cand.pæd. i Billedkunst Ph.D. stipendiat

Digitalt billedarbejde og billedæstetisk kompetenceudvikling i Projektets (arbejds)titel: Digitalt billedarbejde og billedæstetisk kompetenceudvikling i IT-didaktisk design

Hvad vil jeg undersøge? Hvordan kan IT-didaktiske designs understøtte undervisningen omkring kompleks betydningsfremstilling i digitalt billedarbejde og sandsynliggøre billedæstetisk kompetenceudvikling hos eleverne?

Hvorfor fokus på digitalt billedarbejde? Digital billedæstetik i løbende udvikling Problemer i praksisfeltet – i skolens billedkunstundervisning Læringssyn Særlige udfordringer i digitalt billedarbejde

Hvorfor billedæstetisk kompetenceudvikling? Kompetencemål som pejlemærke for undervisning i skole og uddannelse generelt - og i skolefaget billedkunst specifikt OECDs begreber om nøglekompetencer Kvalificering af læreprocesser på tværs af fag

Hvorfor IT-didaktisk design? Digitalt billedarbejde fordrer nye didaktiske designs Didaktisk design af digitalt billedarbejde forventes kvalificeret af IT og web 2.0 ressourcer

Projektets formål: At bidrage til fornyelse og kvalificering af undervisningen i digitalt billedarbejde i skolens billedkunstfag - og på tværs af fag – på baggrund af undersøgelse af sammenhængen mellem it-didaktiske designs og udvikling af elevers billedæstetiske kompetencer.   At aktualisere, udvikle og forny lærermidler i billedkunstfaget gennem udvikling af model for didaktisk design af digitalt billedarbejde, der integrerer brugen af IT og web 2.0 ressourcer.

Forskningsdesign og metode: DBR-inspireret design med anvendelse af blandede metoder: Survey Klasserumsobservationer Workshops Didaktisk designudvikling Intervention – optaget op video Fokusgruppeinterviews

Tak fordi I lyttede!