Hf efter reformen Torben Spanget Christensen Peter Henrik Raae

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Den danske befolknings syn på handicappedes rettigheder
Advertisements

Uddannelsesseminar 25.August 2008 Horesta – 3f DK 1 De lokale uddannelsesudvalgs arbejdsopgaver og kompetencer Bruno Clematide.
Folkeskolereformen Et fagligt løft af folkeskolen.
Forældrearrangement om folkeskolereform
Værktøjer/tips og tricks - til implementering af ændringer i egen organisation Hvorfor benchmarking/evaluering Er der nogen, der ved, hvorfor vi laver.
Pionerprojektet i BUF – bedre arbejdsmiljø og mindre sygefravær
Langvarigt sygefravær
Uddannede færingers tilpasning til arbejdsmarkedet og erfaringer med studieophold i udlandet En spørgeskemaundersøgelse blandt færdiguddannede
Erfaringer fra netværkssamarbejde
Undervisningsplanlægning
1 Alder år 55 % år 24 % år 17 % Hvor længe på VUC? 1 år 93%
Brugerne på Kommunikationsforum.dk “People influence people. Nothing influences people more than a recommendation from a trusted friend” Mark Zuckerberg,
Et væksthus for børn og voksne
Kan bedømmelse være formativ?
Møde for kontaktpersoner – Høng 10. September 2013.
v/ Professor Lars Ehlers, Aalborg Universitet
Ændring af arbejdsmiljøloven
2-årigt HF i UUO’s område Tirsdag d. 1. november 2011 Asger Raahauge Rasmussen, FYNs HF-kursus.
Program Informationer χ2-test (chi-i-anden) Projekt 3
Bolig selskabernes Landsforening– Almene lejeboliger - Maj/Juni Almene lejeboliger - Danmarkspanelet - Maj/Juni 2010.
Analyse for Ældre Sagen: Trafikundersøgelse: Cykel, cykelhjelm mv Rapport Marts 2010.
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering
Dialogmøder 2012 De private tilbud og kommunerne - fælles udfordringer og muligheder Geert Jørgensen.
Kristelig Arbejdsgiver- forening – Den Danske Model August 2012.
Brug piletasterne eller musen til at skifte slides
0.-6. årg., Haderslevreformen og Folkeskolereformen Juni 2014
Undersøgelse af lærernes behov for faste arbejdspladser på Erhvervsskolen Nordsjælland og Handelsskolen København Nord.
Reform, intension og realisering - en kommenterende opsamling af hf2-netkonferencen d Peter Henrik Raae, IFPR1.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm"
SEO PÅ AU.
Efteruddannelsesindsatsen 2007 Analyse Danmarks undersøgelse januar 2008 Oplæg på Kompetencerådets møde den v./ Merete.
1 Effektiv forrentning Kjeld Tyllesen PEØ, CBS Erhvervsøkonomi / Managerial Economics Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS.
Teo.pæd. og den afsluttende opgave
Naboskabet - en undersøgelse af 3 boligområder 473 beboere besvarede undersøgelsen 6-11 år: år: år: 4 Voksne: 454.
Esbjerg 5. nov 03 / TC1 Reform af de gymnasiale uddannelser.
Præsentation af resultaterne fra erfaringsopsamlingen om ny klassedannelse LIM den 5. januar 2012.
Fagenes samspil november 2009
RegionsMEDudvalget Seminar juni 2010 Resultater fra evalueringen af MEDaftalen 2010.
Grundlæggende regnskabsforståelse
Kvalitetens Beskaffenhed
Brugerne på Kommunikationsforum.dk
Naboskabet - en undersøgelse af det sociale liv i Skovengen Skovengen.
Pædagogisk ledelse af erhvervsuddannelser
Resultater fra 50 skoler knækker mobbekurven – 1. Undersøgelsesrunde (2009) Mere mobning i 4.kl. end i 6.kl.,og 9.kl. (flest piger, 19,2 %) På alle klassetrin.
Pleje og Sundhed Gennemførte719 Inviterede895 Svarprocent80% FREDERICIA KOMMUNE MTU og Psykisk APV 2012 Rapportspecifikationer.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm"
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering Anæstesiologisk Afdeling Flere ledere
ETU 2008 | Elevtilfredshedsundersøgelse Erhvervsskolen Nordsjælland HTX (Teknisk Gymnasium) - Hillerød Baseret på 313 besvarelser.
1 Borgerpanelet i Silkeborg Kommune.
Velkommen til Konference om rammeforsøgene: Studietid, Timepuljer og Studiefællesskaber 26. Februar 2013 Konference om rammeforsøg 26. februar
Velkommen til Fællesledermøde. Program for i dag.
Globaliseringsredegørelsen 24.mar. 14 Figurer fra Danmark tiltrækker for få udenlandske investeringer i Sådan ligger landet
Matematik B 1.
Claus Brabrand, ITU, Denmark Mar 10, 2009EFFECTIVE JAVA Effective Java Presentation Workshop Claus Brabrand [ ] ( “FÅP”: First-year Project.
Mød Aalborg Universitet
Rapporter (Access, del 5). RHS – Informationsteknologi – Udgangspunkt Vi har oprettet en database Vi har defineret en eller flere tabeller, og.
It i de gymnasiale uddannelser Udstyr og anvendelse, 2010.
Grunde til at jeg elsker dig
Fundamentale datastrukturer
Systemudvikling og kommunikation med brugerne
Evaluering af VEU-centrene Vurdering af styreform, samarbejde og resultater Oplæg for VEU-rådet, 26. marts 2012 Tue Vinther-Jørgensen, områdechef Christina.
MEDIER OG KOMMUNIKATION, F2004 FORMÅL FORVENTNINGER FORMALIA 6/
Nytænkning, konkurrence og mest kvalitet for pengene Temamøde Regionsrådet, 14. marts 2007.
6 ugers selvvalgt kursus for nyledige pædagoger Med forbehold for ændringer i kursusplanen!
1 Fundamentale datastrukturer. 2 Definitioner: abstrakt datatype, datastruktur Elementære datastrukturer og abstrakte datatyper : arrays, stakke, køer,
Studieområdet på hhx Præsentation af EVA’s følgeprojekt vedr. studieområdet på hhx og htx og almen studieforberedelse på stx Konference om Studieretningsprojektet.
Den fortsatte implementering af hf-reformen Evaluering af reformimplementeringen i 2-årigt hf, hf-fagpakke og hf-enkeltfag Peter Henrik Raae og Torben.
Strategi for efteruddannelse og kompetenceudvikling Undervisningsministeriets konference i Vejle d Peter Henrik Raae, IFPR, SDU.
Præsentationens transcript:

Hf efter reformen Torben Spanget Christensen Peter Henrik Raae IFPR, Syddansk Universitet

Torben S. Christensen, Peter H. Raae, Syddansk Universitet Hvad evalueres? Først og fremmest evalueres en kompleks reform under implementering: Hvad er reformens antagelser? Hvordan forstår kurserne og lærerne de nye elementer? Hvordan arbejder de med dem? Kun delvis evalueres resultatet: Kan man finde spor af, at kursisten kan noget andet efter reformen? Fag evalueres ikke Torben S. Christensen, Peter H. Raae, Syddansk Universitet

Torben S. Christensen, Peter H. Raae, Syddansk Universitet Evalueringens data 8 skoler har deltaget Dokumentanalyse Fokusgruppeinterview med lærere, ledere og hf-kursister Spørgeskemaundersøgelse blandt hf-lærere. Torben S. Christensen, Peter H. Raae, Syddansk Universitet

Evalueringens organisation Interview og 1. behandling: Kirsten Hjemsted, Greve Gym., Niels Knap, VUF, Sten Lauring, HFC, Torben S. Christensen og Peter H. Raae, SDU Analyse og rapport: Torben S. Christensen og Peter H. Raae, SDU Sparring og diskussion af tilrettelæggelse og resultater: Peter Dahler-Larsen, SDU (fmd), Hans Stige, MVU-rådet, Lone E. Mikkelsen, Viborg Gym., Kim Petersen, U.C. Sjælland, Benedicte Kieler, UVM (tilforordnet). Torben S. Christensen, Peter H. Raae, Syddansk Universitet

En grov struktur over oplægget: input transformations- output proces C. A. B. Torben S. Christensen, Peter H. Raae, Syddansk Universitet

A. Udannelsens processer Helhed og sammenhæng i kursistens perspektiv: Det individualiserende: Læringsstøttende foranstaltninger – tutor, intro og værksted Det studiekompetencefremmende: Kursistinddragende arbejdsformer og anvendelsesorientering Det sammenbindende: Evaluering og studieaktivitet Torben S. Christensen, Peter H. Raae, Syddansk Universitet

1. Det individualiserende: Læringsstøttende foranstaltninger Tutorordning, intro- og værkstedsundervisning: er grundlæggende etableret er kun delvis integreret i et samlet undervisningspraksis Torben S. Christensen, Peter H. Raae, Syddansk Universitet

Torben S. Christensen, Peter H. Raae, Syddansk Universitet Tutorordning Gennemgående hensigtsmæssigt organiseret. Organisationen udnyttes ikke fuldt ud – mgl. forbindelse mellem tutor og lærere Det lykkes at lægge op til en egl. tutorsamtale, men der er uklarhed om fokus De læringsstøttende elementer inddrages i vekslende omfang Ordningen står relativt svagt for kursisterne. Torben S. Christensen, Peter H. Raae, Syddansk Universitet

Intro- og værkstedsundervisning Intro-etablering gennemført – mere usikker organisatorisk etablering af værksted (forankring, progression o.l.) Ringe grad af opfølgning af screening, taksonomi og studiemetodik, studieprofil og studiebog God opfølgning af arbejdsmetoder og eksamenstræning Torben S. Christensen, Peter H. Raae, Syddansk Universitet

2. Det studiekompetencefremmende: Arbejdsformer Kursistinddragende arbejdsformer er i stigning De fleste lærere vurderer, at det fungerer godt for alle kursister En del lærere angiver, at de ’tænker mere i progression’ Den samlede progressionstilrettelæggelse er under udvikling Arbejdsformerne sorterer i fag og faggrupper. Torben S. Christensen, Peter H. Raae, Syddansk Universitet

Anvendelsen af kursistinddragende arbejdsformer og tilrettelæggelse % Ja Nej Ved ikke N Min undervisning tilrettelægges efter reformen i højere grad med vægt på kursistinddragende arbejdsformer (lærere med hf-erfaring fra før reformen) 45,9 39,3 14,8 135 Efter reformen arbejder jeg mere med at tilrettelægge progressionen i arbejdsformerne (stigende krav til selvstændigt arbejde o.l.) (lærere med hf-erfaring fra før reformen) 40,0 47,4 12,6 Torben S. Christensen, Peter H. Raae, Syddansk Universitet

Hf-lærernes vurdering af arbejdet med kursistinddragende arbejdsformer % Helt uenig Uenig Nogenlunde enig Enig Helt enig Ved ikke N Det fungerer generelt godt med kursistinddragende arbejdsformer i undervisningen 3,8 10,1 37,7 31,4 6,9 159 Det fungerer kun godt med kursistinddragende arbejdsformer i forhold til stærke kursister (alle lærere) 4,3 26,7 23,6 24,2 14,9 6,2 161 Torben S. Christensen, Peter H. Raae, Syddansk Universitet

Kursistinddragende arbejdsformer og sortering? 416. Hf-lærernes vurdering af synopsis som eksamensform for hhv. svage og stærke kursister % Helt uenig Uenig Nogenlunde enig enig Helt enig Ved ikke N Sammenlignet med traditionel mundtlig eksamen er synopsiseksamen en ulempe for de svage kursister 4,6 15,2 6,6 19,2 21,9 32,5 151 Sammenlignet med traditionel mundtlig eksamen er synopsiseksamen en fordel for de stærke kursister 1,3 7,9 23,2 30,5 Torben S. Christensen, Peter H. Raae, Syddansk Universitet

2. Det studiekompetencefremmende: Anvendelsesorientering Mange forståelser i spil Relation mellem det anvendelsesorienterede og uddannelsens overordnede kompetence- og dannelsesmål ofte spinkel Spændingsforhold mellem de faglige mål og anvendelsesorientering Torben S. Christensen, Peter H. Raae, Syddansk Universitet

3. Det sammenbindende: Evaluering og studieaktivitet Flere lokale regler Tutors kommunikation og intervention vedr. kursistens studiemæssige udvikling har ej fundet en form, der svarer til reformens intention Fastholdelsesbegrebet er uudviklet. Torben S. Christensen, Peter H. Raae, Syddansk Universitet

B. Uddannelsens output: Spor af resultat Reformens intentioner: Styrkelse af den naturvidenskabelige dimension Øget studiekompetence Profil vedr. anvendelsesorientering og praksisrelatering Torben S. Christensen, Peter H. Raae, Syddansk Universitet

1. Den naturvidenskabelige dimension Det har ikke været muligt at finde valide indikatorer, der tyder på nogen ændring Torben S. Christensen, Peter H. Raae, Syddansk Universitet

Torben S. Christensen, Peter H. Raae, Syddansk Universitet 2. Studiekompetencen Hf-kursisternes tværfaglige kompetencer og projektkompetencer står ifl. lærerne stærkere De kursistinddragende arbejdsformer differentierer stærkere iflg. lærerne Karakterniveauet tilfredsstillende trods øget timetal og løftet niveau Torben S. Christensen, Peter H. Raae, Syddansk Universitet

Torben S. Christensen, Peter H. Raae, Syddansk Universitet Hf-lærernes vurdering af ændringer i kursisternes udbytte af arbejdet med tværfaglige kompetencer efter reformen. % Helt uenig Uenig Nogenlunde enig Enig Helt enig Ved ikke N Kursisterne opnår efter reformen i højere grad en række tværfaglige kompetencer sammen-lignet med før (lærere med hf-erfaring fra før reformen) 7,4 13,3 28,9 22,2 11,9 16,3 135 Torben S. Christensen, Peter H. Raae, Syddansk Universitet

3. Anvendelsesorientering Det har ikke givet mening at lede efter indikatorer Torben S. Christensen, Peter H. Raae, Syddansk Universitet

C. Lærerholdning til reformen % Helt uenig Uenig Nogenlunde enig Enig Helt enig Ved ikke N Alt i alt er reformen et plus for hf-uddannelsen 10,0 25.0 23,8 12,5 2,5 26,3 160 Hf’erne er en inhomogen og til tider vanskelig gruppe at undervise. Med reformen har vi fået nogle bedre redskaber at løse opgaven med 11,8 21,1 26,1 10,6 3,8 26,7 163 Torben S. Christensen, Peter H. Raae, Syddansk Universitet

Torben S. Christensen, Peter H. Raae, Syddansk Universitet

Lærerholdning og reformens elementer Tabel 3.4. Generel holdning til reform og holdning til værkstedsundervisningen Alt i alt er reformen et plus for hf-uddannelsen Alt i alt er værkstedsundervisningen et plus for hf-uddannelsen (relativ fordeling) Slet ikke I lille grad I nogen grad I høj grad I meget høj grad Ved ikke N Helt uenig 13,3 26,7 6,7 33,3 15 Uenig ,0 27,5 25,0 7,5 12,5 40 Nogenlunde enig 5,6 44,4 38,9 11,1 36 Enig 61,1 22,2 18 Helt enig 50,0 4 Samlet fordeling 1,8 30,1 32,7 12,4 9,7 113 Torben S. Christensen, Peter H. Raae, Syddansk Universitet

Lærerholdning og reformens elementer Alt i alt er reformen et plus for hf-uddannelsen Min undervisning tilrettelægges efter reformen i højere grad med vægt på kursistinddragende arbejdsformer (relativ fordeling) Ja Nej Ved ikke/ubesvaret N Helt uenig 33,3 60,0 6,7 15 Uenig 45,9 43,2 10,8 37 Nogenlunde enig 63,6 18,2 33 Enig 57,9 36,8 5,3 19 Helt enig 100,0 ,0 4 Samlet fordeling 53,7 35,2 11,1 118 Torben S. Christensen, Peter H. Raae, Syddansk Universitet

Ekskurs: Viden om skoleudvikling Fra det rationelt-strategiske synspunkt på forandring til spørgsmålet om mening for aktørerne til syn på forandringsprocessen som kompleks, anarkisk og lokal M. Huberman (1992): Critical introduction, i: M. G. Fullan: Successful School Improvement Torben S. Christensen, Peter H. Raae, Syddansk Universitet

Anbefalinger – til kurserne Tutor et indsatsområde mht. efteruddannelse Værksted et fokusområde for lokal udvikling Nf-gruppen indsatsområde mht efteruddannelse og fokusområde for lokal udvikling Ledelsesfokus på implementeringsorganisation Ledelsesfokus på reformkrav og kompetence-udviklingsplan Kursets strategisk beslutning om hf Torben S. Christensen, Peter H. Raae, Syddansk Universitet

Torben S. Christensen, Peter H. Raae, Syddansk Universitet Anbefalinger – til UVM Særlig udviklingsstøtte til nf-gruppens didaktik Særlig udviklingsstøtte til udmøntning af profilen Re-tænkning af fagbilagene, så det faglige kan understøtte de overordnede kompetencemål og profilen. Torben S. Christensen, Peter H. Raae, Syddansk Universitet

Afsl. ekskurs: Viden om implementering af komplekse reformer Man skal generelt regne med en tidshorisont på mindst 5-10 år inden man kan drage nogenlunde sikre konklusioner om et programs virkninger vurdere omfanget af den læring, der knytter sig til programmet. Paul A. Sabatier(1986): What Can We Learn from Implementation Research? Torben S. Christensen, Peter H. Raae, Syddansk Universitet