Årskursus for visitatorer

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
At forholde sig professionelt Anne Skov
Advertisements

Men hvad er forskellen på disse to lovgivninger?
Patientrettet forebyggelse Kommunerne i Region Sjælland Workshop D Konference den 24. maj 2012.
Anne K. Lützhøft Projektkoordinator i Thisted Kommune Fysioterapeut på Trænings- og Rehabiliteringsafdelingen.
Konklusion på Workshop om sindslidende
Sæt stress på dagsordenen i SU - og i hverdagens arbejdsliv
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Depressionsforenings fødselsdagskonference Odense, onsdag den 23. oktober 2013 Din sygdom er ikke dig – Borgeren i centrum Oplæg ved Poul Nyrup Rasmussen.
Souschef Jytte Husted Hospice Søholm
Censorformandskabets møde 25. oktober 2012
Lolland Kommune Team Skovcentret Birgitte, Liza, Surekha og Henriette
Medborgerskab – på sporet
Kommunal rehabilitering – hvordan lykkes vi med den
Kriterier for opstart af handicapkoordinator på borgersag
Historier fra et demonstrationsprojekt
Annette Kamp og Pernille Bottrup Nyborg Strand januar 2011
Tillid Temadag for AMIR
Hverdagsrehabilitering
Social- og sundhedshjælper
Sygeplejerskeuddannelsen
Geriatri med fokus på funktionsevne
Serviceskift i et rehabiliteringsperspektiv
Sundhedsaftaler De endelig rammer for arbejdet med den kommende sundhedsaftale kendes endnu ikke Udkast til ny bekendtgørelse og vejledning er sendt i.
Værdigrundlag AEU Chefkursus 2007 Hold 6.
Vis mig værdien v. arbejdsmarkedschef i Viborg Kommune Jette Lorenzen
Kommuner og regioners perspektiv på revision af SOSU uddannelsen
Kommunal Faldforebyggelse v/ Hanne Skov, faldkonsulent
Rehabilitering Rehabilitering er en målrettet og tidsbestemt samarbejdsproces mellem en borger, pårørende og fagfolk. Formålet er, at borgeren, som har.
Lægedage Sammenhængende patientforløb – hvad skal der til? Oplevelser fra en kommunal hverdag og en hjemmesygeplejerskes beretninger Kommunalt perspektiv.
Den digitale kløft Professor Birgit Jæger Institut for Samfund og Globalisering Roskilde Universitet.
Den nye sundhedsaftale 2015 – 2018
Randers Kommune. 2 Stabene i Randers Kommune - 2 Møde gruppen af stabsledere – Velkommen v. Klaus Christiansen - Introduktion til arbejdsprocessen.
Master titel: Gill Sans 40pt (ALL CAPS) Brug under titel til: Præsentation holders navn (Gill Sans 19pt) Afdelingsnavn (Gill Sans 15pt) KØBENHAVNS KOMMUNE.
21. marts 2015Vibeke Reiter, Aleneboende demente Usynlighed – erfaringer fra forebyggende hjemmebesøg. Oplæg ved: Vibeke Reiter, forebyggende.
Visitation i SUF Den Centrale visitation 24. november 2009
Patientrettet forebyggelse Kommunerne i Region Sjælland
MODUL 3A KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Involvering.
Fremtidens rehabilitering i kommunerne Rehabilitering består af en koordineret, sammenhængende og vidensbaseret indsats med det formål at give borgere,
Århus Kommune Magistratens 3. Afdeling Sundhedsaftaler Økonomi og Myndighed Sundhedsaftaler mellem Århus Amt og Århus Kommune – inspiration til de fremtidige.
Det gode sammenhængende rehabiliteringsforløb Compliance Kommunikation Kvalitetssikring.
Lederkonferencen 9. juni 2010
Organisering og styring af den kommunale sygepleje
Den koordinerede ungeindsats
Rehabilitering Samordningsudvalgsmøde
Rehabiliteringsbegrebet på Psykiatrisk Center Ballerup
Drømmeskolen i fremtiden fra et lederperspektiv 10. Juni 2015 Thomas Smidt, skoleleder.
Intro: elever/STUDERENDE CENTER Nord-Vest
Projekt ”Unge med psykiske vanskeligheder – overgang fra barn til voksen” Vingsted den 18.marts 2015.
GPS til demente borgere
Ældrepuljen blev til Lone Bredal Jessen, proceskoordinator
Dato: Dok.nr. Titel: Aktiv hver dag Hverdagsrehabilitering i Hedensted kommune.
Rehabiliteringsteamets arbejde Oplæg: Søren Thygesen socialrådgiver – faglig konsulent Holbæk Kommune Kompetencecentret - Jobservice.
Vi lever vores liv. Gør dét vi vil. Vi tænker ikke engang over, at vi klarer os selv. Også for mennesker, der er født med et handicap, og ikke har prøvet.
Borgerinddragelse, motivation og progression, når borgeren har en psykisk lidelse Forskningsoverlæge, ph.d. Lene Falgaard Eplov Forskningsenheden Psykiatrisk.
Borgerens oplevelse af den kommunale forvaltning.
Det Regionale Beskæftigelsesråd Empowerment i praksis på beskæftigelsesområdet.
Tværfagligt samarbejde Oplæg: Søren Thygesen socialrådgiver – faglig konsulent Holbæk Kommune Kompetencecentret - Jobservice.
Genoptræningsforløbs- beskrivelser - samarbejde mellem Region Syddanmark og kommunerne i regionen Asger Kudahl - Odense Kommune 2. juni 2009.
FREMTIDENS INDSATS FOR ÆLDRE MEDICINSKE PATIENTER EMNE:FREMSKUDT VISITATION.
Rehabilitering og Empowerment – Muligheder og udfordringer i alkoholbehandling Vingstedseminar d
Modul 3.1 – Hvorfor og hvordan dokumenterer vi?
Den ny social- og sundhedsassistentuddannelse
Modul 3.1 – Hvorfor og hvordan dokumenterer vi?
Vidensbaseret praksis i botilbud
Rehabilitering og hjemmehjælp
Sundhedsfremme, forebyggelse og rehabilitering.
Fra visitator til borgerkonsulent
Politisk tilrettelæggelse af plejeboligens rammer og det gode liv for svækkede ældre Ulla Skjødt 19. marts FFSK.
Brobyggerordningen mellem Esbjerg Kommune og FAM-SVS
Formål At sikre borgere på kommunale botilbud og botilbudslignende tilbud mere stabile forløb og forebygge trussels- og voldsepisoder gennem en styrkelse.
Præsentationens transcript:

Årskursus for visitatorer Borgerens selvbestemmelse og tværfagligt samarbejde Årskursus for visitatorer Den 15/11 2010 Anne Ringkjøbing, konsulent på sundhedsområdet i ÆHF, Odense Kommune

Baggrund Menneskerettigheder FN WHO om sundhed Sundhedslov og Servicelov Strukturreformen Flere som bliver gamle Flere som lever med kroniske lidelser Flere som overlever Viden om, hvad der virker Forebyggelse Sundhedsfremme Selvbestemmelse og sammenhæng Hjælp til selvhjælp Strukturreformen Bedre brug af ressourcerne Modvirke uhensigtsmæssige indlæggelser Ansvar for rehabilitering samles i kommunerne

Ældre – og Handicapforvaltningen - Organisering Økonomisekretariat Ledelsessekretariat

Rehabilitering som fagligt fundament Sammenhæng i … Værdier for samarbejde Ansvarstagende medarbejdere Som samarbejder med borgeren Med respekt og ligeværd i dialogen Som i opgaveløsningen har afsæt i værdier frem for standarder som vægter tværfaglighed og koordinering Som er hinandens forudsætning Værdier vi møder borgeren med Livskvalitet på egne vilkår Selvstændigt og meningsfuldt liv for borgeren Med borgeren som den centrale person For at skabe kvalitet og sammenhæng Helhedsorientering Værdierne for måden vi møder borgeren og værdierne for måden vi samarbejder på ud fra den rehabiliterende tankegang

Borgersamarbejde i et rehabiliteringsperspektiv Udviklingsprojekt Borgersamarbejde i et rehabiliteringsperspektiv

Definition på rehabilitering ”Rehabilitering er en målrettet og tidsbestemt samarbejdsproces mellem borger, pårørende og fagfolk. Formålet er, at borgeren, som har eller er i risiko for at få betydelige begrænsninger i sin fysiske, psykiske og/eller sociale funktionsevne, opnår et selvstændigt og meningsfuldt liv. Rehabilitering baseres på borgerens hele livssituation og beslutninger og består af en koordineret, sammenhængende og vidensbaseret indsats” (Hvidbogen, Marselisborgcentret, 2004)

Udgangspunktet er borgerens hverdagsliv og formålet er, at borgeren Bevarer eller fremmer livskvalitet. Genvinder sit tidligere funktionsniveau eller opnår højest mulig funktionsevne, forebygger tilbagefald, senfølger eller kronisk sygdom fremmer sundhed ved at kunne mestre sin situation. Opnår ligestilling i forhold til øvrige borgere med hensyn til personlig frihed i hverdagslivet og deltagelse i samfundet.

Mangler, diagnoser, afvigelser Rettigheder, muligheder, ressourcer Et perspektivskifte Klientperspektiv Medborger perspektiv Fokus Mangler, diagnoser, afvigelser Rettigheder, muligheder, ressourcer Holdningen til den enkelte Del af gruppe med samme behov Individ med egne behov Forventninger Passiv modtager Aktiv deltager Veje til reelt medborgerskab – styrelsen for social service

Klientperspektiv Medborgerperspektiv Borgerens rettigheder Borgerne disciplineres efter institutionens normer og regler Der er fokus på den enkeltes normer og regler, selvbestemmelse, autonomi og ansvar Den professionelle rolle Den professionelle har ret og pligt til at bestemme og tilrettelægge Den professionelle er dialogpartner Resultat Umyndiggørelse Myndiggørelse

Tværfagligt samarbejde Et koordineret samarbejde mellem fagpersoner Fagpersonerne arbejder mod et fælles mål / borgerens mål Hver fagperson søger at anvende egen ekspertise mhp. at støtte borgeren i at nå disse mål Omhyggelig evaluering og god indbyrdes forståelse fagområderne imellem Hvis målene ikke nås, analyseres, hvad der forhindrede og/eller hæmmede processen

Formål med projektet Formålet er: At borgere med nedsat funktionsevne genvinder højst mulig funktionsevne eller kan tilpasse sig et liv med funktionsevnenedsættelse Ved at Det tværfaglige personale understøtter borgerens selvstændighed og funktionsevne, ved at borgeren har reel selvbestemmelse og er aktiv i løsning af egen situation.

Succeskriterier: Succeskriterierne for borgerne er At borgeren selv bestemmer mål og indsats og tager ansvar At borgeren oplever sammenhæng Succeskriterierne for personalet er At personalet arbejder med afsæt i borgerens ressourcer og med respekt for borgerens mål At der arbejdes dialog og vidensbaseret At det tværfaglige personale er ansvarligt for at indsatsen er tilstrækkelig og fagligt funderet.

Målgruppe Voksne borgere, som er tilknyttet ”Kanalgruppen”, fordi de har behov for personlig hjælp Som pga. nedsat funktionsevne søger hjælp efter Service – og Sundhedslov Som siger ja til at deltage i projekt Både ny – og revisitationer Al tilknyttet personale, som yder indsatsen til disse borgere

Projektets opstart Tværfaglig uddannelse Rehabilitering Samarbejde Kommunikation –med fokus på dialog Tværfaglige møder Kommunikation med borgere og kollegaer – værdig kommunikation, målsætninger og handleplaner Samarbejde – blev præsenteret for forskellige måder at samarbejde på. At arbejde i teams, arbejde mod samme mål Ambassadører: 3 hjælpere, 3 assistenter, 2 sygeplejersker, 1 aktivetetsmedarbejder, 1 fysioterapeut og 1 ergoterapeut

Forudsætninger for møderne Visitationsmødet holdes i borgerens hjem Planlægning Personalets roller Mødets indhold Bevilling Handleplanen sikrer koordination Visitationsmødet holdes i borgerens hjem Planlægning daglig leder indkalder Borgeren informeres og pårørende inviteres Personalets roller Mødeleder - visitator Advokat for borgeren – sikre borgerinddragelse Referent – skriver handleplan Alle faggrupper bidrager med faglig viden Borgeren har ordet – personalet lytter Der er fokus på borgerens hverdagsliv og ønsker – hvad der betyder noget for borgeren. • Der er fokus på borgerens funktionsevne • Der er fokus på både ressourcer og belastninger i borgerens hverdagsliv • Personalet bidrager med egen faglig viden til borger, pårørende og kolleger • Borgerens valg accepteres Mødet afsluttes med at opsummere de aftaler, der er lavet på mødet, og handleplanen skrives

Gevinster

Resultater for borgerne Er velorienteret om egen situation Har viden til at træffe valg Oplever tryghed og tillid Bevarer funktionsevne? Tager ansvar Oplever kontrol

Citater fra borgerne Hvad var godt ved mødet? ”Dem der var der. I kom jo fra alle sider for at hjælpe mig” ”- at få at vide at man kan få den hjælp der er behov for giver tryghed” ”Det var godt for alle ville hjælpe mig. Jeg er meget forbavset over at jeg fik sådan en god og hurtig hjælp” ”Gode løsninger på det der omhandler min ny fremtid” ”at der blev lavet aftaler, så jeg igen kan varetage mit eget liv” Der er orden i al ting – jeg ville ikke selv kunne få det til at køre sådan” ”Jeg har bevaret det, jeg kan selv og jeg føler mig stærkere fysisk” ”Jeg klarer igen selv min hverdag” ”Jeg kunne blive i mit hjem. Det fungerer så godt, at der bliver jeg”

Resultater for pårørende Hører det samme som borgeren Inddrages som ligeværdige samarbejdspartnere Forstår personalets handlinger Byder ind med viden, løsninger og hjælp

Resultater for personalet Samarbejde Har borgerens mål til fælles Er ansvarstagende og kommunikerende Ændrede roller - kultur Fleksible Videndeling – kompetenceudvikling Kreative løsninger Handleplanen Skaber sammenhæng

Økonomi Andre ydelser - men ikke flere Holdbare bevillinger Tid til planlægning (ledelse) Tid til møder (personale) Ro i hverdagen – mindre ”brandslukning” På sigt mere velfungerende borgere? Arbejdet giver mening for personalet

Fremtidsperspektivet

Fremtidige tiltag Områdeopdelt visitation Tværfaglig visitation ved nye borgere og borgere med komplekse problemstillinger Implementering af rehabiliteringstænkningen Tovholdere for rehabiliteringstænkningen i alle afdelinger

Hvad betyder det for organisationen? Funktionschefer og daglige ledere Ældre Sundhed Handicap & Psykiatri

Tværfagligt møde Sygeplejersker Terapeuter Visitator Sosu-personale Pårørende 25 25